تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/01/01 - 09:09
کد خبر: 389571

تلخ و شیرین دانشگاه در سالی که گذشت// فروردین ۹۹

از اولین اعتراضات دانشجویی در هفته دوم فروردین تا دعوای بازپس‌گیری شهریه‌ها

از اولین اعتراضات دانشجویی در هفته دوم فروردین تا دعوای بازپس‌گیری شهریه‌ها

به هر حال در سالی که گذشت بسیاری از دانشجویان «حس» زیبای در دانشگاه بودن را نداشتند و بسیاری از خاطرات زندگی یک دانشجو شکل نگرفت. در ادامه سعی شده در ایام نوروز مهم ترین اخبار سال گذشته در هر ماه به مرور گذاشته شود.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سال ۹۹ با تمام تلخ و شیرینی هایش به پایان رسید سالی که ابتدا تا انتهایش با یک مهمان دردسرساز همراه بود و بسیاری از مردم این سرزمین و از جمله قشر دانشجو را به کام مرگ کشاند. این مهمان به راحت ترین شکل ممکن اصر خود را بر زندگی یک دانشجو گذاشت که میتوان گفت بعد از تعطیلی دوساله دانشگاه ها در «انقلاب فرهنگی» در تاریخ این کشور هیچگاه عاملی باعث تعطیلی دانشگاه ها به این مدت نشده بود.

به هر حال در سالی که گذشت بسیاری از دانشجویان «حس» زیبای در دانشگاه بودن را نداشتند و بسیاری از خاطرات زندگی یک دانشجو شکل نگرفت. در ادامه سعی شده در ایام نوروز مهم ترین اخبار سال گذشته در هر ماه به مرور گذاشته شود.

فروردین ۹۹

1- تصمیمات ۲۰گانه وزارت علوم برای ادامه فعالیت دانشگاه‌ها در دوران کرونا
بدون شک اولین خبرهای مربوط به دانشگاه در سال ۹۹ مربوط به تعیین تکلیف بازگشایی دانشگاه ها بعد از تعطیلات نوروز بود. وزارت علوم در بخشنامه ای ادامه فعالیت دانشگاه‌ها در دوران کرونا را تشریح کرد. مجاز شدن حذف کامل واحدهای درسی نیمسال، حذف نیمسال تحصیلی بدون احتساب سنوات، برگزاری امتحانات در شهر محل زندگی از مهمترین بخش های این تصمیم گیری بود.

2- رئیس نهاد رهبری در بین جهادی‌ها
از دیگر اخبار هفته دوم فروردین سال گذشته حضور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه در بین جهادی‌ها بود. حجت الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با حضور در بیمارستان بهارلو به جمع یک گروه جهادی که در این بیمارستان مستقر هستند پیوست.

3- کسر حقوق دانشجومعلمان در ایام تعطیلات کرونا به بهانه خدمات رفاهی
اقدام عجیب دانشگاه فرهنگیان و اعتراض دانشجو معلمان در هفته سوم فروردین ماه اولین زنگ اعتراضات دانشجویی را به صدا در آورد، در این گزارش آمده است: اختلاف چندین ساله دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان با مسئولین این دانشگاه در رابطه با کسرحقوق دانشجو معلمان همچنان ادامه دارد و در ایام قرنطینه و کرونا نیز این کشمکش طولانی مدت کمتر نشده است.(بیشتر بخوانید)

4- تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد: شهریه‌ها را پس دهید
پرداخت شهریه، یکی از ماجراهای پرچالش اوایل سال گذشته بود، دانشجویان مدعی بودند که شهریه های اخذ شده بابت کلاس های حضوری است و باید بخشی از شهریه ها بازگردانده شود از سویی دیگر دانشگاه ها ادعاهای دیگری داشتند. تشکل های دانشجویی دانشگاه آزاد در همان روزها در نامه ای به طهرانچی رئیس دانشگاه آـزاد خواستار حذف ترم جاری و برگشت هزینه‌های پرداخت شده به دانشجویان شدند. در بخشی از این نامه آمده است:  جنابعالی نیک می‌دانید که وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در همان روزهای اول مبارزه علیه ویروس کرونا در اولین اقدام با تعطیلی دانشگاه ها و به خانه فرستادن اساتید و دانشجویان سعی کرد زنجیره‌ی انتقال ویروس کرونا را در محیط‌های علمی و دانشگاهی قطع کند که این تعطیلی به تعطیلات نوروزی متصل شد و حال که تعطیلات نوروزی به پایان رسیده است دانشجویان با این سوال مواجه هستند که تکلیف ترم تحصیلی جاری و هزینه های پرداخت شده آن از قبیل شهریه ها ، اجاره خوابگاه‌های دانشجویی ، دفاع از پایان نامه ها و... چه می شود؟!

5- کاهش ظرفیت دوره‌های روزانه
یکی دیگر از خبرهای جنجالی ماه اول سال گذشته، گزارش مربوط به کاهش ظرفیت دوره‌های روزانه و افزایش ظرفیت دوره‌های پولی خبرنامه دانشجویان ایران بود، در آن گزارش آمده است: "یکی از این اخبار کنکور سراسری و شروع سال تحصیلی آینده است، آزمونی که هنوز بسیاری از جزئیات آن خبر ندارند و دنبال اخبار آن هستند، ظرفیت پذیرش رشته های با سوابق تحصیلی پذیرش از مواردی است که بسیاری جزئیات دقیق امسال آن را نمی دانند، بر اساس گفته سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور ثبت نام و انتخاب رشته داوطلبان متقاضی پذیرش با سوابق تحصیلی که در آزمون سراسری ثبت نام کرده یا نکرده اند، همزمان با انتخاب رشته آزمون سراسری (پذیرش با آزمون) که برنامه زمانی آن در مردادماه اعلام خواهد شد، انجام می‌شود.

اما ظرفیت های امسال چه تفاوتی با سال قبل داشته است؟ آیا ظرفیت روزانه در نظر گرفته شده؟ آنچه که در جدول زیر آمده پاسخی به این سوالات است:

ظرفیت پذیرش دوره‌های بدون آزمون دانشگاه‌ها

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب +فیلم
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top