تاریخ انتشار: شنبه 1400/01/07 - 11:19
کد خبر: 390084

شرح ماده به ماده حقوق تعهدات فرانسه توسط پژوهشکده حقوق و قانون

محمد درویش‌زاده، رئیس پژوهشکده حقوق و قانون ایران پیش بینی کرد که این پژوهش پس از ارزیابی و تأیید نهایی در تابستان 1400 در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد. به گفته وی اگرچه قبل از اصلاحات سال 2016 متن حقوق تعهدات قانون مدنی فرانسه ترجمه شده بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، شرح ماده به ماده بخش تعهدات قانون مدنی فرانسه (اصلاحات ۲۰۱۶) شامل ترجمه، تحقیق و تطبیق با قانون مدنی سابق این کشور، حقوق ایران و اسناد بین المللی و با نگاهی به حقوق کشورهای آلمان، سوییس و انگلیس و بهره گیری از بیش از حدود سیصد منبع فارسی، فرانسه و انگلیسی و استفاده از بیش از حدود یکصد رأی دیوان عالی فرانسه، در مرحله داوری نهایی قرار گرفت.

شرح ماده به ماده حقوق تعهدات فرانسه توسط پژوهشکده حقوق و قانون.

بخش تعهدات حقوق مدنی فرانسه در سال 2016 اصلاح شد. در این پژوهش که مواد 1100 تا 1386 قانون مدنی فرانسه ترجمه، شرح و تفسیر شده است، از بیش از 300 منبع فارسی، فرانسوی و انگلیسی استفاده و بالغ بر 100 رأی دیوان عالی فرانسه استفاده شده است و طی آن مواد فعلی حقوق تعهدات فرانسه با مواد قبلی قانون مدنی این کشور، حقوق ایران و اسناد بین المللی تطبیق داده شده و با نگاهی تطبیقی به حقوق کشورهای آلمان، سوئیس و انگلیس، شرح و تفسیر شده است. پژوهشکده حقوق و قانون ایران اجرای این پژوهش را در دستور کار قرار داده و مجری و پژوهشگر این پروژه، جناب آقای سیامک پاکباز، وکیل دادگستری و پژوهشگر دوره دکتری حقوق خصوصی دانشگاه شهید بهشتی است. همچنین تصحیح و ارزیابی این پژوهش توسط دکتر نجات الله ابراهیمیان عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد و عضو مدعو دانشگاه شهید بهشتی انجام می شود. تیم پژوهشی مزبور تحت اشراف جناب استاد دکتر سید حسین صفایی، استاد دانشگاه تهران این پژوهش را به اتمام خواهد رساند.

محمد درویش‌زاده، رئیس پژوهشکده حقوق و قانون ایران پیش بینی کرد که این پژوهش پس از ارزیابی و تأیید نهایی در تابستان 1400 در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد. به گفته وی اگرچه قبل از اصلاحات سال 2016 متن حقوق تعهدات قانون مدنی فرانسه ترجمه شده بود و بعد از اصلاحات سال 2016 هم ترجمه‌ای توسط انتشارات دانشگاه عدالت منتشر شده است، اما ضرورت اجرای این پژوهش همچنان باقی بود. زیرا از طرفی، در ترجمه های مزبور، بررسی تطبیقی و شرح و تفسیر تحقیقی همراه با ارجاع پرتعداد به منابع گسترده مدنظر نبوده است و از طرف دیگر، پیوند و ارتباط دیرینه‌ای که میان نظام حقوقی ما با نظام حقوقی فرانسه وجود دارد، و همچنین درک بهتر حقوق داخلی و کشف تفاوت‌ها و شناسایی نقاط اشتراک دو نظام حقوقی، نیازمند بررسی‌های عمقی و پژوهشی بود. لذا دلایل مزبور، پژوهشکده حقوق و قانون ایران را به این ضرورت رساند که اجرای این پژوهش را در دستور کار قرار دهد.  بنابراین این پژوهش توسط جناب آقای سیامک پاکباز به عنوان مترجم و پژوهشگر به انجام رسید و تصحیح و ارزیابی علمی آن توسط دکتر نجات الله‌ ابراهیمیان در دستور کار قرار گرفت تا تحت نظارت استاد برجسته حقوق، دکتر سیدحسین صفایی به علاقه‌مندان تقدیم شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top