تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/01/31 - 11:31
کد خبر: 392838

برنامه‌های انتخاباتی اتحادیه‌های دانشجویی تشریح شد

برنامه‌ها و اولویت‌های اتحادیه‌های دانشجویی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شورا‌های شهر و روستا در گفتگو با «خبرگزاری دانشجو» تشریح شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تشکل‌های دانشجویی همواره نقش به سزایی در داغ کردن تنور انتخابات‌ها داشته‌اند؛ اما در برهه کنونی این نگرانی وجود دارد که به دلیل ناکارآمدی دولت در اداره کشور سطح مشارکت مردم در انتخابات کاهش یابد. با این وجود بر خلاف برخی جریان‌ها که پیروزی جریان خود در انتخابات را منوط به کاهش سطح مشارکت می‌دانند؛ اما تشکل‌های دانشجویی انقلابی بخش عمده‌ای از فعالیت‌های انتخاباتی خود را با محوریت افزایش سطح مشارکت مردم پیش‌بینی کرده‌اند.

با هدف تشریح برنامه‌های انتخاباتی اتحادیه‌های دانشجویی به گفتگو با توحید تقی زاده، دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی، دانشجویان حمید محمدپور، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی، علی بزرگخو، دبیر سیاسی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت و رسول یوسفی، دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن سازمان بسیج دانشجویی پرداخته که در ادامه این گفتگو را می‌خوانید.

افزایش مشارکت حداکثری اولویت بسیج دانشجویی در انتخابات

یوسفی: برنامه‌های انتخاباتی بسیج دانشجویی در سطح کشور با دو هدف افزایش مشارکت حداکثری مردم و انتخاب کاندیدای اصلح در جهت تحقق دولت جوانان حزب اللهی برگزار می‌شود.

یکی از برنامه‌های انتخاباتی در بسیج دانشجویی تولید محتوای مجازی، مکتوب، و رسانه‌ای مختص به بدنه این تشکل دانشجویی بوده است. مضاف بر این تاکنون اولین دوره جهاد روشنگری ویژه دانشجویان جهادی برگزار شده و دومین دوره آن نیز از چهارشنبه اول اردیبهشت ماه به صورت مجازی برگزار می شود. در این دوره شیوه ارتباط گیری با مردم در جهت دعوت آن‌ها به شرکت در انتخابات، رفع شبهات سیاسی و اقتصادی، بیان دستاورد‌ها و پیشرفت‌های انقلاب اسلامی و انجام عملیات رسانه‌ای به دانشجویان آموزش داده می‌شود.

برگزاری دومین دوره مجازی جهاد روشنگری با حضور ۵۰۰ نفر از دانشجویان

طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار بر این بود که دومین دوره جهاد روشنگری با حضور دانش آموختگان طرح ولایت برگزار شود، اما پس از انتشار فراخوان دوره حدود ۵۰۰ نفر از عموم دانشجویان متقاضی شرکت در دوره مذکور بودند. به همین دلیل مقرر شد تا دومین دوره جهاد روشنگری با حضور عموم دانشجویان برگزار شود و سومین دوره به دانش آموختگان طرح ولایت اختصاص یابد.

برگزاری نشست‌های تخصصی با هدف احصاء مشکلات کشور و ارائه راهکار

یکی دیگر از برنامه‌هایی که مقدمات اجرای آن در حال انجام است، برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی و مسئله محور در خصوص موضوعات مبتلا‌به کشور در حوزه مسکن، خودرو، نظام سلامت و دیگر حوزه‌ها با حضور کارشناسان و اساتید است. در این نشست‌ها نیز که در آینده نزدیک در فضای مجازی برگزار خواهند شد ،علاوه بر احصاء مسائل تخصصی و بیان مشکلات به ارائه راهکار در جهت حل این مسائل خواهیم پرداخت.

همچنین هم اکنون برنامه‌های بسیج دانشجویی در بعد عملیاتی در قالب تریبون‌های آزاد مردمی، نشست‌های مسئله محور، احصاء مسائل استانی، مطالبه گری از مسئولان، سلسله جلسات بررسی راهکار‌های حل مشکلات کشور و جلسه با اعضای شاخص شورا‌های شهر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری هستند.

با توجه به اهمیت انتخابات شورای شهر تمام برنامه‌های پیش بینی شده در مجموعه بسیج دانشجویی با محوریت انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌ها طراحی شده‌اند؛ البته شاخص‌های مربوط به هر انتخاباتی با هم متفاوت هستند؛ مثلاً در انتخابات ریاست جمهوری تبیین دولت جوان حزب‌اللهی ملاک است؛ اما در انتخابات شورا‌ها شاخص‌های مختص به مدیریت شهری در اولویت قرار دارند؛ البته علاوه بر برنامه‌هایی که به آن‌ها اشاره شد برنامه‌های نیز به صورت خودجوش درسطح بسیج دانشجویی در حال برگزاری هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به برنامه‌های انتخاباتی بسیج دانشجویی تهران بزرگ در قالب قرارگاه دانشجویی ایران قوی اشاره کرد.

تقی زاده: یکی از اهداف اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در ایام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌های شهر و روستا این است که با توجه به فعالیت ۸۰ دفتر وابسته به این اتحادیه در سطح کشور به مانند سال‌های پیش به رسالت دانشجویی خود در برگزاری هرچه باشکوه‌تر انتخابات عمل کند. به همین منظور برنامه‌هایی با محوریت انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌های شهر و روستا از سوی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان پیش بینی و در ایام انتخابات برگزار می‌شوند.

تحول حکمرانی در گام دوم انقلاب محور برنامه‌های انتخاباتی جامعه اسلامی دانشجویان

از جمله موضوعاتی که از اوایل سال ۱۴۰۰ در اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان مورد توجه قرار گرفت، تعیین یک گفتمان برای این اتحادیه بود که در نهایت پس از ماه‌ها تلاش گفتمان تحول حکمرانی در گام دوم انقلاب با هدف مطالبه گری به ویژه از کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری به عنوان گفتمان اتحادیه انتخاب شد و این گفتمان محور اصلی و اساسی برنامه‌های انتخاباتی ما خواهد بود.

عدم ورود گفتمانی به فضای انتخابات یکی از خلا‌هایی است که چندین سال است در کشورمان با آن مواجه ایم و به همین دلیل برخی‌ها توانستند بدون داشتن هیچ گفتمان و برنامه مدونی برای اداره کشور وارد فضای انتخاباتی شوند و با ایجاد دو قطبی‌های کاذب بر مسند قدرت بنشینند و این آسیبی است که در عملکرد دولت فعلی کاملاً مشهود است. با این اوصاف ما تلاش می‌کتیم تا رویکرد گفتمانی را در فضای جامعه و فضای دانشگاهی بسط بدهیم و این شاکله و چارچوب اصلی برنامه‌های انتخاباتی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان خواهد بود.

برگزاری نشست‌های چالشی با حضور کاندیداهای احتمالی

در گام بعدی ما با ورود مصداقی از کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری دعوت خواهیم کرد و به بررسی تطبیقی برنامه‌های آن‌ها با شاخص‌های گفتمان این اتحادیه می‌پردازیم و قطعاً این حضور نیز چالشی خواهد بود، چون ما معتقدیم در یک فضای چالشی می‌توان به ساختارمندی ذهنی و فکری و موضع گیری‌های افراد در حوزه‌های مختلف پی برد. با این اوصاف طبق هماهنگی‌های صورت گرفته از هفته آینده سلسله جلساتی با حضور کاندیدا‌های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در دفتر اتحادیه برگزار خواهد شد.

یکی دیگر از برنامه‌های انتخاباتی این اتحادیه برگزاری سلسله نشست‌هایی با هدف افزایش مشارکت مردم در سطح دفاتر این اتحادیه است. ما در این نشست‌های مردمی به چالش‌هایی که در گذشته در کشور وجود داشته اند و ممکن است در آینده نیز به آن‌ها دچار شویم خواهیم پرداخت. مضاف بر این اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با ورود به عرصه تولیدات رسانه‌ای ضمن دعوت از کارشناسان به بررسی چالش‌های انتخابات سال ۱۴۰۰ می‌پردازد.

برنامه جامعه اسلامی دانشجویان برای اعلام حمایت از کاندیداها

با توجه به اهمیت انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا ما ضمن بررسی کارنامه کاندیدا‌ها در حوزه مسائل شهری به گفتگو با این کاندیدا‌ها با توجه به شاخص‌های مورد نظر اتحادیه خواهیم پرداخت و در نهایت از افرادی که می‌توانند در شورا‌ها موثر باشند اعلام حمایت می کنیم. مضاف بر این علاوه بر روشنگری‌هایی در خصوص مسائل شهری سعی خواهیم کرد تا مردم را نسبت به مسائل شهری حساس کنیم.

یکی از مسائل کلیدی که در انتخابات شورا‌های شهر روی آن تاکید داریم، این است که کاندیدا‌هایی در لیست حمایت این اتحادیه قرار بگیرند که ضمن توجه به شاخص جوانگرایی دارای تعهد و تخصص باشند. به هر روی این اتحادیه همواره در انتخابات‌های مختلف ضمن بررسی برنامه‌ها و عملکرد کاندیدا‌ها بر اساس شاخص‌های که دارد به اعلام حمایت از کاندیدا‌های مورد نظر خود پرداخته و با این وجود در انتخابات سال ۱۴۰۰ نیز ما تلاش خواهیم کرد تا فارغ از فضا‌هایی که در میان احزاب حاکم است به اعلام حمایت از کاندیدا‌های اصلح و جامعه پذیر بپردازیم.

قابل ذکر است که برنامه‌های انتخاباتی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به صورت مجازی برگزار می‌شوند؛ البته ما امیدواریم که با عبور از موج جدید شیوع این ویروس بتوانیم برنامه‌های خود را به صورت حضوری برگزار کنیم.

بزرگخو: آخرین نشست میان دوره دفتر تحکیم وحدت با شعار تحول در مسئولیت، پاسداری از مشارکت برگزار شد. ما معتقدیم که دو مفهوم تحول در مسئولیت و پاسداری از مشارکت یک اثر دوگانه هم افزون روی همدیگر دارند و در تقویت مسئولیت سیاسی موثر هستند؛ بنابراین متاثر از این شعار و به منظور افزایش مشارکت، فعالیت‌هایی ویژه انتخابات سال ۱۴۰۰ در دفتر تحکیم وحدت برنامه‌ریزی شده است.

گام تحکیم وحدت برای پاسداری از مشارکت

با توجه به آن چه که گفته شد یکی از برنامه‌های دفتر تحکیم وحدت حول محور انتخابات برگزاری سلسله جلساتی با عنوان پاسداری از مشارکت با حضور کارشناسان مردم سالاری و ادوار این اتحادیه بوده است. در جریان برگزاری این جلسات برخی نهاد‌ها همچون صدا و سیما، وزارت کشور، نهاد احزاب و شورای نگهبان به عنوان نهاد‌هایی که در افزایش مشارکت موثر هستند شناسایی شدند؛ از این رو ما علاوه بر تولید محتوا در ارتباط با نقش این نهاد‌ها در افزایش مشارکت با کارشناسان و اساتید مرتبط نیز به گفتگو پرداختیم که قرار است نتایج این اقدامات در قالب یک نشریه با محوریت مشارکت طی هفته آینده رونمایی و منتشر شود و در اختیار عموم قرار بگیرد.

یکی دیگر از اقدامات دفتر تحکیم وحدت ویژه انتخابات این است که پیشنهاداتی را در قالب نامه به نهاد‌های مختلف ارائه دهیم که در این راستا اخیرا نامه انتخاباتی شماره یک این اتحادیه خطاب به نهاد احزاب منتشر شد و ما از این طریق سه پیشنهاد خود به احزاب را بیان کردیم و به این ترتیب نامه‌های دیگری را نیز در آینده خطاب به صدا و سیما، وزارت کشور و دیگر نهاد‌ها منتشر خواهیم کرد.

روش‌های صدا و سیما برای افزایش مشارکت رنگ باخته است

ما در این نامه‌ها متناسب با وظایف هر یک از نهاد‌ها در انتخابات پیشنهاداتی را ارائه خواهیم کرد؛ مثلاً در نامه‌ای که خطاب به صدا و سیما می‌نویسیم پیشنهادات خود را در خصوص اینکه عملکرد این سازمان در ایام انتخابات باید چگونه باشد ارائه می‌کنیم. ما معتقدیم مدل‌ها و روش‌های فعلی صدا و سیما برای افزایش مشارکت رنگ باخته و امروز تنها حرکت‌های اعتماد بخش و آگاهی زا می‌توانند منجر به افزایش مشارکت شوند و این مسئله‌ای است که صدا و سیما باید آن را مورد توجه قرار دهد.

واقعیت این است که به دلیل شیوع ویروس کرونا وظایف سنگینی از حیث زمانبندی انتخابات روی دوش وزارت کشور است؛ از طرفی تاکنون کاندیدا‌های قطعی ریاست جمهوری علی رغم زمان محدودی که تا روز انتخابات باقی مانده مشخص نشده‌اند و این مسئله‌ای است که می‌تواند روی فضای انتخابات تاثیر بگذارد و تا حدودی مانع داغ شدن تنور این کارزار سیاسی شود. به هر روی ما این روند را خلاف مشارکت و آگاهی بخشی می‌دانیم و قطعا آن را در نامه‌ای به وزارت کشور متذکر می‌شویم.

نکته دیگر اینکه با توجه به شیوع ویروس کرونا گفتگو‌هایی با کارشناسان امنیت شبکه در جهت برگزاری انتخابات الکترونیک و در راستای افزایش مشارکت انجام شده که پیشنهاداتی در این رابطه و همچنین در خصوص اقدامات بهداشتی و اجرایی به وزارت کشور و دیگر نهاد‌ها ارائه می‌شود.

ما اگر می‌خواهیم مسئولیت سیاسی را در کشور به معنای پاسخگویی عناصر حاکمیتی و اشخاص در قبال عملکردشان گسترش دهیم باید نگاه خود را نسبت به موضوع مسئولیت سیاسی تغییر دهیم؛ مثلاً ما از مردم می‌خواهیم که آگاهانه رای بدهند، ولی در مقابل فرصت اندکی برای شناخت کاندیدا‌ها در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم و یا ما از مردم می‌خواهیم که علاوه بر اشخاص به عقبه و جریانی که از آن‌ها حمایت می‌کنند رای بدهند، ولی انتخابات کاملا به صورت فردی برگزار می‌شود. به هر روی فارغ از اینکه قانون باید چگونه تغییر پیدا کند و نظام حزبی کشورمان چگونه تقویت شود ابتدا ما خودمان باید دید مان را نسبت به این قضیه عوض کنیم یعنی به جای این که صرفاً با کاندیدا‌ها تعامل داشته باشیم باید با جریانات و احزابی که از کاندیدا‌ها پشتیبانی می‌کنند تعامل برقرار کنیم تا بتوانیم به تقویت مسئولیت پذیری سیاسی در جامعه بپردازیم و ما در این راستا جلساتی را با نمایندگان احزاب که بعضاً ممکن است کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری هم باشند برگزار خواهیم کرد. مضاف بر این در ایام نزدیک به برگزاری انتخابات جلساتی با محوریت ایده حکمرانی برگزار می‌شود که خروجی این جلسات نیز منتشر خواهد شد.

در مجموع دفتر تحکیم وحدت در ایام انتخابات علاوه بر بیان شاخص‌ها و آگاهی‌بخشی به سراغ احزاب و بررسی کلی برنامه‌های کاندیدا‌ها خواهد رفت؛ منتهی اینکه بخواهیم مستقیماً از یک کاندیدا حمایت کنیم این موضوع باید به تصویب شورای مرکزی اتحادیه برسد با این وجود تاکنون در این رابطه تصمیم گیری نشده است.

محمدپور: جنبش عدالتخواه دانشجویی در ایام انتخابات چند مسئله اصلی کشور را که جزو گلوگاه‌ها به شمار می‌روند از جمله مسائل کارگری و سربازی اجباری که دولت بعدی نیز باید آن‌ها را در اولویت قرار دهد، پیگیری می‌کند.

برگزاری نشست‌های اینترنتی بررسی برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری

یکی از برنامه‌های انتخاباتی جنبش عدالتخواه دانشجویی که مقدمات برگزاری آن در حال انجام است، برگزاری یک برنامه اینترنتی با حضور کارشناسان، دانشجویان و کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری و یا تیم اقتصادی آن‌ها است. هم اکنون به دلیل حاکم شدن یک فضای احساسی در کشور فضای انتخابات به یک فضای فرد محور تبدیل شده و این در حالیست که فضای انتخابات باید برنامه محور باشد. با این وجود ما در برنامه اینترنتی این اتحادیه تلاش خواهیم کرد که به بررسی و نقد برنامه‌های کاندیدا‌ها بپردازیم.

یکی دیگر از برنامه‌هایی که برای ایام انتخابات پیش بینی شده برگزاری سلسله گفتگو‌های غیر رسمی در فضای مجازی با موضوع اولویت‌های دولت سیزدهم است. در این گفتگو‌ها سعی خواهیم کرد تا از نگاه‌ها و دیدگاه‌های مختلف به بررسی اولویت‌های دولت سیزدهم بپردازیم. مضاف بر این یکی از برنامه‌های که به آن خواهیم پرداخت بررسی جایگاه مردم در اداره کشور است

هویت بخشی به مطالبات کولبرها و کارگران معدن

ما معتقدیم مردم بخشی از جامعه هستند که هیچگاه صدای آن‌ها در انتخابات‌ها شنیده نشده و در این میان مطالبات اقشار مختلفی مانند کولبرها، کارگران معدن و سوخت بر‌ها اصلاً مشخص نیست و معلوم نیست که جابجایی قدرت چه تاثیری در زندگی آن‌ها دارد. به هر روی ما در این راستا بنا داریم تا با حضور در بین کارگران معدن و کولبر‌ها در نقاط مختلف کشور مطالبات این اقشار را شناسایی کنیم و به آن‌ها هویت ببخشیم، البته تلاش خواهیم کرد که همایشی با محوریت مطالبات این اقشار نیز برگزار کنیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top