تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/02/20 - 11:48
کد خبر: 394862

در نشست بسیج دانشجویی دانشکده‌های کشاورزی دانشگاه‌های تهران مطرح شد؛

راهکارهای برون رفت از تحریم در حوزه کشاورزی/ برگزاری اردوهای جهادی با هدف کمک به کشاورزان مناطق محروم

راهکارهای برون رفت از تحریم در حوزه کشاورزی/ برگزاری اردوهای جهادی با هدف کمک به کشاورزان مناطق محروم

محفلی نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس در این نشست گفت: ما می توانیم با صنایع تبدیلی در کشاورزی از این اقتصاد بهره بری بیشتری داشته باشیم، صنایع تبدیلی صنایعی هستند که محصولات مختلفی را در رشته های مختلف کشاورزی ایجاد می کنند مثل صنایع تولید ماکارونی یا صنایع بسته بندی زعفران.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ میزگرد دانشجویی «راهکارهای برون رفت از تحریم در حوزه کشاورزی» با حضور جمعی از مسئولان و معاونت های علمی بسیج دانشجویی دانشکده های کشاورزی دانشگاه های تهران به صورت مجازی برگزار شد.

علم و دانش روز کشاورزی به کشاورزان انتقال داده نمی شود

در این میزگرد که به همت به همت بسیج دانشجویی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران برگزار شد، مائده امین فر مسئول عضو شورای مرکزی بسیج دانشجویی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران در این نشست گفت: از سال ۹۵ قریب به ۶ سال است که مقام معظم رهبری شعارهای سال را حول محور تولید وخودکفایی بیان کرده اند و امسال هم مجددا شعار سال با همین محوریت با عنوان تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها مطرح کردند.

وی با اشاره به موانع موجود در حوزه کشاورزی و ارایه راهکارهایی برای این موانع گفت: یکی از موانع موجود در بخش تولید کشاورزی موضوع پایین بودن نرخ سرمایه‌گذاری در این حوزه است. همچنین مشکاتی هم در حوزه تامین نهاده‌ها وجود دارد.

برگزاری اردوهای جهادی با هدف کمک به کشاورزان مناطق محروم

امین فر تاکید کرد: مورد بعدی بحث فرسودگی و کشاورزی در کشور است. درصد زیادی از کشاورزان ما از علم روز غافل هستند و درست تر این هست که بگوییم علم و دانشی که در ایران در این حوزه مطرح هست به کشاورزان متاسفانه انتقال داده نمی شود و هنوز کشاورزان ما بر پایه تجربه خودشان عمل می‌کنند.

این فعال دانشجویی یادآور شد: از جمله موانع دیگر در حوزه کشاورزی اهمیت ندادن به حوزه کشاورزی است چه از مسئولین و چه از جانب خود مردم.کاهش ۰/۹۵ درصد روستا نشینی و در مقابل  توسعه ۲ درصدی شهرنشینی گواهی بر این ماجراست.

امین فر گفت: بحث دیگری که در این میان وجود دارد بجث میدان دادن بیشتر به نسل جوان و متخصص و دانش آموخته این حوزه است. هنوز در کشور ما در سازمان‌های جهاد کشاورزی و موسسه‌های ذی‌زبط افرادی فعالیت دارند که آنچنان که باید به علم روز تسلط ندارند و مطابق علم و دانش سال‌های گذشته عمل می کنند!

در سال های اخیر مدیریت خوبی در بحث کشاورزی وجود نداشته است

ماندانا محفلی نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس هم در این نشست گفت: ما می توانیم با صنایع تبدیلی در کشاورزی از این اقتصاد بهره بری بیشتری داشته باشیم، صنایع تبدیلی صنایعی هستند که محصولات مختلفی را در رشته های مختلف کشاورزی ایجاد می کنند مثل صنایع تولید ماکارونی یا صنایع بسته بندی زعفران.

مخفلی تصریح کرد: امروز بخاطر  تحریم ها نمی توانیم محصولات کشاورزی را به خیلی از کشورهای اروپایی و امریکایی صادر کنیم اما در منطقه می توانیم خیلی مفید باشیم و می توانیم کارهایی کنیم که روند اقتصاد را در کشور تسریع کنیم.

این فعال دانشجویی گفت: یکی از رویکردهایی که کشور ما با آن رو به روست، استفاده از منابع آب است که می توانیم با صرفه جویی در منابع آب بخش عمده ای از مشکلات را حل کنیم.

وی افزود: در بعضی مناطق مثل کردستان بخاطر اقلیم منطقه توت فرنگی بخوبی رشد می کند، اما بخاطر ظرفیت آب کم منطقه، این محصول آنگونه که باید بهره بری نمی شود. آب رسانی باید با عدالت صورت بگیرد و در هر منطقه با توجه به اقلیم آب مورد نیاز در دسترس باشد. با صرفه جویی در آب شهری می شود موانع تولید در بخش کشاورزی بدلیل آب رسانی را حل کرد.

محفلی گفت: تامین نهاده های کشاورزی مثل کود، بذر و ...هم از مشکلات کشاورزان است، که این نهاده ها باید بدرستی توزیع شود و در زمان بندی درست و با کیفیت بالا در اختیار کشاورزان قرار گیرد که این کار نیاز به مدیریت قوی دارد.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: متاسفانه در سال های اخیر مدیریت لازم در این حوزه صورت نگرفته و این مورد را می شود با تدبیر و عمل به راحتی به انجام رساند.

وی تصریح کرد: یکی از مسائل دیگر بحث کوتاه کردن فرایند استعلام ها برای کشاورزان و بحث پرونده پیچیده ای که منجر می شود کشاورز انگیزه را برای تولید از دست بدهد. با سیاست های تشویقی و با سرمایه گذاری و دادن امتیازات به کشاورزان از طریق بانک مرکزی می شود خیلی به بهبود روند کشاورزی کمک کرد.

* ما باید تولید را محور کار قرار دهیم و موانع را از سر راه تولید برداریم 

احمدی نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد و مسئول پایگاه دانشکده کشاورزی و معاونت پژوهش فناوری بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد هم در این نشست گفت: با توجه به شعار سال با عنوان تولید، پشتیبانی و مانع زدایی، ما بایستی تولید را محور کار قرار دهیم و حمایت های لازم را انجام و مانع ها را از سر راه تولید برداریم و امیدواریم که این شعار تحقق پیدا کند.

وی درباره راهکارهای برون رفت از مشکلات در حوزه کشاورزی گفت: در حال حاضر با افزایش جمعیت، تقاضا برای کالاهای کشاورزی بیشتر شده و حدود سه چهارم جمعیت جهان در کشورهای در حال توسعه هستند که تولید مواد غذایی تنها اندکی با رشد جمعیت همراه است و قسمت عمده مواد غذایی بشر از طریق گیاهان و تولید کشاورزی تامین می شود.

احمدی افزود: هم اکنون زمین و منابع برای کشت محصول رو به کاهش است. یک مدیریت مناسب می طلبد تا بتواند تعادل بین فعالیت انسانی و پایداری بین محیط برقرار کند.

پیشنهاد برای برگزاری اردوهای جهادی با هدف کمک به کشاورزان مناطق محروم

هاشمی نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان هم در این میزگرد با اشاره به اهمیت ارتباط بخش دانشگاه و بخش کشاورزی گفت: در دوره های جهادی دوستان با توجه به رشته های تخصصی خود در اردوها شرکت و در جهت محرومیت زدایی فعالیت می کنند، در رشته های کشاورزی هم این امکان وجود دارد که دانشجویان با کمک اساتید در اردوهای جهادی کشاورزی شرکت کنند و در مناطق محروم درحد توان به باغدارها و صاحبان مزارع راهنمایی و مشاوره بدهند.

بخش کشاورزی می تواند عمده مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کند

نرگس صفری نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز و معاون علمی بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز هم در این نشست گفت: اگر ما یک نگاهی به دستاوردها و ظرفیت‌های بیشمار کشاورزی داشته باشیم متوجه می شویم این بخش به تنهایی می تواند عمده مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کند.

وی افزود: ایران یک کشور چهار فصل است با تنوع محصولات استراتژیک، اما یکسری مسائلی وجود دارد که امکان اجازه استفاده کامل از این پتانسیل‌ها را نداده است. یکی از مهم‌ترین مسائل از نظر بنده عدم وجود نیروی متخصص و کافی در این زمینه است که دلیل آن هم سیاست گذاری‌های اشتباه در جذب دانشجوها در حوزه کشاورزی است.

وی افزود: مدیریت ما در علم کشاورزی پایین است. ما دقیقا می دانیم مشکل کجاست کاملا می دانیم در چه جاهایی تحریم هستیم، می دانیم مشکل آبیاری داریم اما متاسفانه مشکل مهم بحث عدم مدیریت است.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: ما باید اطلسی داشته باشیم که براساس آن بدانیم در هر استان باید چه محصولی کشت شود، این کار را جهاد کشاورزی می تواند انجام دهد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
آخرین وضعیت سیل سیستان و بلوچستان
شلیک وعده صادق‌ به دستگاه اطلاعاتی اسرائیل
آمریکا درحال آماده‌سازی بسته کمکی یک میلیارد دلاری برای اوکراین
آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس
چگونه چهره ما به کمک هوش مصنوعی تغییر می‌کند؟ +معرفی اپلیکیشن
پیام تشکر بیت آیت‌الله امامی کاشانی از رهبر انقلاب و آحاد مردم
۱۶ کشته و ۲۸ مفقود درپی واژگونی قایق پناهجویان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
حرکت دسته عزاداری خدام حضرت عبدالعظیم(ع) به سمت حرم +فیلم
ادای احترام رئیسی به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
سلیمی: از اقدام پلیس در برخورد با بدحجابی حمایت می‌کنیم
سخنگوی جبهه پایداری: سعی می‌کنیم وحدت در دور دوم انتخابات را تقویت کنیم
افزایش سقف تراکنش غیر حضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان
آماری جدید از میزان مخاطبان تلویزیون؛ «شبکه ۳» پربازدیدترین
بار سنگین نمایشگاه‌ها روی دوش مردم
برگزاری رویداد صنایع خلاق و فرهنگی در پارک فناوری پردیس
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
دومین روز سفر رئیسی به پاکستان +عکس
تجدید میثاق کارکنان وزارت کار با آرمان های امام خمینی(ره) +عکس
عباسی: امروز ایران به قدرت نوظهور جهانی تبدیل شده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top