تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/02/30 - 22:19
کد خبر: 395814

هیچ اقدامی برای نظام رتبه‌بندی معلمان انجام نشده است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه مهندسی منابع انسانی در آموزش و پرورش وجود ندارد، گفت: هیچ اقدامی طی 10 سال گذشته برای نظام رتبه‌بندی انجام نشده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، نشست مطالبه‌گران آموزش و پرورش ٣٠ و ٣١ اردیبهشت‌ماه در سالن اجلاس مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه با هدف تحقق کامل سند تحول آموزش و پرورش توسط مجمع مطالبه‌گران آموزش و پرورش با حمایت قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیة‌الله‌العظم (عج) برگزار شد.

محمدمهدی زاهدی در این نشست با اشاره به لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان گفت: لایحه نظام رتبه‌بندی اشکالات اساسی دارد که با قالب فعلی نمی‌توان در قانون جای داد. این مسأله واضح است که با تصویب این نظام وضع معیشتی و فرهنگی معلمان و فرهنگیان تغییر اساسی می‌کند اما با شرایط کنونی این نظام چیزی جز هرج و مرج به همراه نخواهد داشت.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از فرهنگیان در خواست کرد مجلس را مجبور به تصویب سریع لایحه نظام رتبه‌بندی با مفاد فعلی نکنند و افزود: لایحه نظام رتبه بندی به صورت درست برنامه‌ریزی و تدوین نشده است و نمی‌تواند باعث پیشرفت و کسب شأن مالی و معنوی برای فرهنگیان باشد به عنوان مثال ما پیشنهاد در نظر گرفتن عناوینی برای فرهنگیان از قبیل استاد معلم، دانشیار معلم و.... دادیم تا رتبه‌بندی بتواند به درستی انجام شود. 

وی گفت: رسانه ملی، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مکتوب بازوی پرتوان فرهنگیان هستند که می توانند ناظران خوبی بر نظام رتبه‌بندی و نحوه اجرای آن باشند؛ فرهنگ‌سازی رتبه‌بندی فرهنگیان باید به‌گونه‌ای باشد که همه داوطلبان کنکور با آرزوی معلم شدن، کنکور بدهند و شأن و منزلت معلم به‌گونه ای قرار بگیرد که در جامعه از احترام خاصی برخوردار باشد. باید برای این قشر از جامعه جایگاه‌های ویژه ای تعریف شود، که از نظر کیفی و آکادمیک مورد تأیید باشد و امتیازها و رتبه‌ها بر اساس این جایگاه باشد که رتبه‌بندی کنونی فاقد چنین ویژگی‌هایی است.

زاهدی افزود: در این نظام باید برای ورود معلم‌ها به آموزش و پرورش شرایط سختی در نظر بگیریم و حقوق‌های خوبی هم براساس امتیاز به آنها تعلق بگیرد که با این کار شأن و منزلت خاصی به معلم‌ها داده می شود و در جامعه به جایگاه واقعی خود نزدیک می شوند.

وی یکی از مشکلات طرح فعلی را مدت زمان طولانی آن دانست و گفت: در برنامه‌ریزی‌های کنونی در هر 5 سال برخی از معلم‌ها می‌توانند افزایش رتبه پیدا کنند که برای این مسأله ضابطه، نظام ارزشیابی، ملاک و معیاری خاصی وجود ندارد و این مسأله از عدالت به دور است. 

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکل دیگر این است که چه کسانی قابلیت ارزیابی و رتبه‌بندی فرهنگیان را دارند. در دانشگاه‌ها هیأت ممیزی با در نظر گرفتن مکانیزمی خاص این فعالیت را انجام می دهد و بر اساس برخی ملاک و معیارها افراد را مورد سنجش قرار می‌دهد. در صورتی که این اتفاق نیفتد و درصورتی که بدون برنامه ریزی این طرح اجرایی شود با هرج و مرج مواجه می‌شویم.

زاهدی خاطرنشان ساخت: زمینه‌های اجرایی نیز برای تصویب این لایحه وجود ندارد، بازه‌های زمانی برای افزایش رتبه در دانشگاه‌ها 4 و 5 ساله است اما در آموزش و پرورش 5 و 6 ساله در نظر گرفته شده است. 6 سال مدت زمان زیادی و باید این امکان به فرهنگیان داده شود که اگر کسی در مدت زمان کمتر توانست به این رتبه و مقام دست یابد، این افزایش رتبه به او تعلق بگیرد.

وی با اشاره به این موضوع که اگر مجلس بتواند قوانین جامع و مانعی را در حوزه رتبه بندی آموزش و پرورش تصویب کند می‌توانیم مهندسی منابع انسانی را در آموزش و پرورش سازماندهی کنیم. در آموزش و پرورش مهندسی منابع انسانی وجود ندارد و این یکی از اشکلات سیستم آموزش و پرورش است؛ اصلاح ساختار تشکیلاتی آموزش و پرورش نیاز به قانون دارد و باید تصویب شود. 

این نماینده مجلس با اشاره به این موضوع که در مجلس شورای اسلامی نماینده‌ها نسبت به حوزه آموزش و پرورش عنایت ویژه‌ای دارند، گفت: آموزش و پرورش باید مجلس را یار و طرفدار خود بداند و برای حل مشکلات از مجلس کمک بگیرد. آموزش و پرورش باید از این فرصت استفاده کند و مطالبات فرهنگیان از نظر مالی و معیشتی، ارتقای منزلت اجتماعی و ارتقای کیفیت آموزشی آنها را مورد توجه قرار دهد.
ایران باید در نحوه آموزش خود بازنگری‌هایی انجام دهد.

وی افزود: دنیا به سمت آموزش سکویی می رود ما از اموزش پلتفورمیک استفاده می‌کنیم. نمی گویم آموزش ما باید 100 درصد آموزش سکویی باشد اما می توان 50 درصد وارد آموزش سکویی شد که در آن بسیاری از کارها و مهارت ها  توسط کامپوتر و نرم‌افزارهای پیشرفته به دانش‌آموز آموزش می‌دهد و کودک به صورت ملموس با همه مباحث که امکان مشاهده آن را ندارند آشنا می‌شوند. به صورت مجازی به موزه می روند، آزمایش علمی انجام می دهند، با سراسر کره زمین آشنا می شوند و..... که همه اینها با نظارت معلم‌ها در مدرسه انجام می شود.

زاهدی خاطرنشان ساخت: با شیوع ویروس کرونا آموزش و پرورش مجبور شد به حوزه آموزش های مجازی وارد شود و سامانه شاد را راه‌اندازی کرد که با مشکلات زیادی مواجه بود، اما این مسأله یکی از نقاط قوت ورود آموزش و پرورش به عرصه فضای مجازی است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: آموزش‌ها برای دانش آموزان با شیوه هایی نوین و جذاب طراحی شده است و از این طریق می توان قدرت ابتکار و خلاقیت دانش آموزان را بالا برد. در این آموزش اجزای متفاوت هواپیما برای دانش آموز به نمایش گذاشته می شود. تمام مراحل جمع کردن و تعمیر به او آموزش داده می شود. ورود آموزش و پرورش به عرصه های نوین آموزش از تاکیدهای سند تحول است که مجلس نیز روی آن تاکید دارد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نظام رتبه بندی یکی از مطالبه های جدی است که در سند تحول بنیادین آمده است و طی 10 سال گذشته پس از تصویب هیچ اقدام جدی برای آن صورت نگرفته است و تنها به افزایش حقوق های موردی بسنده کرده است. به صورت موردی می توان گفت  سال 99 و سال 94 شاهد این افزایش حقوق بودیم و هر دو این ها را به حساب نظام رتبه بندی آورده شد و در هر دو مورد با موضع گیری مجلس مواجه شد که اینها نظام رتبه بندی نیست. 

زاهدی افزود: نظام رتبه بندی باید تبدیل به قانون شود و مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کند و بر اساس آن بودجه های لازم تخصیص داده و اقدامات مقتضی برای درست انجام شدن این نظام انجام شود. این که تنها اضافه حقوق را به عنوان نظام رتبه بندی ببینیم بی احترامی به فرهنگیان کشور است. این مسئله را می توان اینگونه تعبیر کرد که می خواهیم با پول آنها را فریب دهیم.

وی علت ورود این لایحه به مجلس را در زمان کنونی اینگونه بیان کرد: لایحه ای که به مجلس ارسال شد بر اساس همین رویکرد است که بیاید و زمانی را بخرد از فرهنگیان و براساس این خرید زمان  در بازه های 5 ساله اضافه حقوق برای آنها در نظر بگیرد، در این لایحه 5 رتبه در نظر گرفته شده است و بر اساس رتبه درصدی به حقوق معلمان اضافه و رتبه آنها ارتقا پیدا می کند. اصل شاکله برای دولت در مورد رتبه بندی همین مسئله است.

وی خاطر نشان ساخت: ما کلیلات این لایحه را تصویب کردیم و سریعا در صحن تصویب می کنیم که دولت بعدی هم موظف به اجرا آن باشد. مورد اول پاسداشت مقام معلم که در این لایحه رتبه بندی هیچ  خبری از کرامت و منزلت اجتماعی معلم وجود ندارد و به معلم به عنوان یک کارمند نگاه شده است. معلم از نگاه امام خمینی(ره) نقش انبیا را دارد و باید انسان را تربیت کند و این معلم نیاز به جایگاه اجتماعی ویژه ای دارد.

وی با اشاره به تاکیدها و فشارهایی که بر تصویب لایحه رتبه بندی می شود گفت: این یک اشتباه فاحش است که رتبه بندی به صورت کنونی تصویب شود. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به صراحت راجبع به نظام رتبه بندی صحبت شده است و در راهکار 2/10 به این گونه آمده است استقرار نظام سنجش صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای تایین ملاک های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه بندی علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنها براساس نظام جمهوری اسلامی ) ذکر شده است. در راهکار 1/10 نیز در مورد برنامه ریزی و بکار گیری امکانات و فرصت های اجتماعی برای اعتلای فرهنگ عمومی در تکریم و پاسداشت مقام معلم با تاکید بر استفاده از ظرفیت رسانه ای کشور آمده است.

در این نشست سخنران ها در مورد مباحثی از قبیل سطح کیفیت و محتوایی و تربیتی دانشگاه فرهنگیان، متون آموزشی، کتب درسی و سیاستگذاری علمی، تخلفات آموزشی و برخورد با سند 2030، قانون رتبه بندی معلمان و ساماندهی نیروهای بلاتکلیف، اجرای ناقص قانون افزایش فصل دهم حقوق و مزایا، تحقق کامل سند تحول آموزش و پرورش به بحث و تبادل نظر می پردازند.

وی با  اشاره به این موضوع که مجلس اجازه ورود به نظام رتبه بندی آموزش و پرورش را ندارد گفت: اگر مجلس به این مسأله وارد شود شورای نگهبان براساس اصل 75 قانون اساسی اجازه این کار را به ما نمی دهد. مجلس برای دولت بازه زمانی مشخص کرده است که لایحه نظام رتبه بندی را تدوین کند.

 زاهدی گفت: مهندسی فرهنگی و تامین منابع انسانی در آموزش پرورش نیاز به اصلاح ساختار دارد. این دو مهم از مشکلات اساسی آموزش و پرورش کشور است. ما فاقد نظام مهندسی فرهنگی در آموزش و پرورش بودیم و مجبور به تصویب برخی از قوانین شدیم به عنوان مثال برخی از افراد به عنوان معلم صلاحیت حرفه ای را نداشتند ولی مجبور به استخدام در نهضت ها شدیم و این ساختارها باید اصلاح شود.

این نشست مطالبه گری با حضور محمد مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی عرب انصاری معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور، حسین ظفری عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) و رئیس مرکز رسانه و جنگ نرم، حجت السلام والمسلمین روح الله میرزایی عضو سابق مطالبه گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر، دکتر پناهی معاون هماهنگی هیئت رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش، مجید حسینی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و منتقد نظام آموزشی، دکتر مهدی انصاری تهیه کننده برنامه گرانیگاه شبکه افق(تجربیات مظالبه گری) و جمعی از فعالان حوزه آموزش و پرورش در حال برگزاری است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
احمدیام
1400/02/31 - 02:37

با سلام زاهدی جنابعالی تازه این موضوع را در مورد رتبه بندی فهمید کمی دیر نیست ؟
1400/02/31 - 13:50

رتبه بندی که دروغ است فوق العاده فصل دهم که که از پنجاه در صدد افزایش ۲۱ در صدد برای معلمان اجرا شد ؟ متاسفانخ
تورهای مسافرتی آفری
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top