تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/04/21 - 08:11
کد خبر: 401463

معرفی رشته‌های دانشگاهی/ بخش اول

بازار کار و آینده شغلی رشته‌های «حقوق» و «جامعه‌شناسی»

بازار کار و آینده شغلی رشته‌های «حقوق» و «جامعه‌شناسی»

باید توجه داشت که اکثر فرصت‌های شغلی موجود برای فارغ التحصیل این رشته، از جمله قضاوت، وکالت، تصدی دفاتر اسناد رسمی و تصدی دفتر ازدواج و طلاق امتحان ورودی دارد و فارغ‌التحصیلان حقوق پس از پذیرش در امتحان ورودی و گذراندن یک دوره کارآموزی، می‌توانند در مشاغل موردنظر فعالیت نمایند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری ۱۴۰۰ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب یک رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

گروه انسانی/حقوق

آینده شغلی و بازار کار

وقتی با استادان دانشگاه در مورد فرصت‌های شغلی فارغ‌التحصیلان لیسانس در رشته‌های مختلف صحبت می‌کنیم، بیشتر آنان معتقدند که یک فارغ‌التحصیل در مقطع لیسانس، دانش و توانایی لازم را برای کار تخصصی در رشته تحصیلی خود ندارد از همین رو نباید انتظار شغلی ایده‌آل و مطابق میل خود را داشته باشد. در رشته‌های علوم انسانی که در مقطع لیسانس بیشتر اطلاعات، کلی بوده و اطلاعات تخصصی و کاربردی در مقاطع فوق لیسانس و دکتری ارائه می‌گردد.

اما رشته حقوق از جمله رشته هایی است که از این قاعده مستثنی است و یک لیسانس حقوق می‌تواند کار اجتماعی مشخصی که تخصص است، انجام دهد. در کل اگر بخواهیم به فرصت‌های شغلی حقوقدان‌ها اشاره کنیم، باید بگوییم که حقوقدان‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یک دسته افرادی که با مقررات آشنا هستند و قوانین را به صورت یک فرمانبر کامل عمل می‌کنند اما قدرت استنباط احکام تازه را از قوانین ندارند. اینها کسانی هستند که معمولا تا مقطع لیسانس درس خوانده اند و در واقع حقوقدان‌های عملی هستند که می‌توانند کارهای معمولی این حرفه را انجام دهند.

دسته دوم افرادی هستند که این مرحله را پشت سر گذاشته اند و قدرت استنباط از قوانین و دست یافتن به قوانین جدید را دارند که در واقع مهندسین حقوق هستند که قادرند در مورد بنیان‌های علم حقوق اظهارنظر کنند و در صورت لزوم آنها را تغییر دهند. متخصصانی که می‌توان به آنها معماران حقوق گفت.

در حال حاضر به دلیل توسعه این رشته و تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان آن، که از دانشگاه دولتی و غیردولتی وارد بازار کار می‌شوند، یافتن کار مناسب برای فارغ‌التحصیل لیسانس با دشواری هایی توأم است و بخصوص متقاضیانی که علاقمند به کار خاصی در این رشته هستند، مثل متقاضیان وکالت، با محدودیت هایی مواجه می‌شوند، اما در کل یک دانشجوی خوب و علاقمند می‌تواند پس از گواهی لیسانس به شغل‌های متنوعی مثل وکالت دعاوی دادگستری، مشاور حقوقی بانک ها، شهرداری ها، شرکت‌ها و وزارتخانه‌ها و سردفتری دفاتر اسناد رسمی جذب گردد.

باید توجه داشت که اکثر فرصت‌های شغلی موجود برای فارغ التحصیل این رشته، از جمله قضاوت، وکالت، تصدی دفاتر اسناد رسمی و تصدی دفتر ازدواج و طلاق امتحان ورودی دارد و فارغ‌التحصیلان حقوق پس از پذیرش در امتحان ورودی و گذراندن یک دوره کارآموزی، می‌توانند در مشاغل موردنظر فعالیت نمایند.

اگر داوطلبان بدون بررسی توانایی خود فقط فریب نام رشته و معروفیت آن را بخورند و در واقع رشته تحصیلی‌شان را بر اساس مد روز انتخاب نمایند بعد از گذشت یک یا دو سال دچار سرخوردگی می‌شوند و حتی انصراف می‌دهند و اگر هم ادامه تحصیل دهند بعد از فارغ‌التحصیلی نمی‌توانند کار مناسبی در ارتباط با رشته تحصیلی خود پیدا نمایند.

گروه علوم انسانی| بازار کار و آینده شغلی رشته‌های «حقوق» و «جامعه‌شناسی»

موقعیت شغلی و درآمد رشته حقوق در ایران

در حال حاضر به دلیل توسعه این رشته و تعداد زیاد فارغ التحصیلان آن، که از دانشگاههای دولتی و غیر دولتی وارد بازار کار می‌شوند، یافتن کار مناسب برای فارغ التحصیل لیسانس با دشواری هایی توام است و بخصوص متقاضیانی که علاقه مند به کار خاصی در این رشته هستند، مثل متقاضیان وکالت، با محدودیت هایی مواجه می‌شوند.

اما در کل یک دانشجوی خوب و علاقه مند می‌تواند پس از گواهی لیسانس به شغل‌های متنوعی مثل وکالت دعاوی دادگستری، مشاور حقوقی بانک ها، شهرداری ها، شرکت‌ها و وزارتخانه‌ها و سردفتری دفاتر اسناد رسمی جذب گردد و درآمد مناسبی کسب کند.

وضعیت استخدام این شغل در برخی کشورهای جهان

آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام وکلا بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رشد ۱۰ درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای کل مشاغل ۱۴ درصد می باشد.

استرالیا – در بازه زمانی ۵ سال گذشته میزان استخدام وکلا رشد ۱۶.۷ درصدی داشته و رشد بسیار زیاد در آینده برای آن پیش بینی شده است.

میزان درآمد وکیل

خیلی ها دوست دارند میزان درآمد وکیل را بدانند. همانطور که در بخش بالا اشاره شد، درآمد شما به عنوان وکیل تا اندازه زیادی به خودتان بستگی دارد و  سایر عوامل دیگر دارای اهمیت کمتری می باشند. به این معنا که در صورتی که شما در حوزه تخصصی خود بر مباحث حقوقی مسلط باشید، از نحوه سیر و نتیجه سایر پرونده های حقوقی مشابه مطلع بوده و افراد ذی نفع در هر پرونده را تشخیص داده و روابط حرفه ای مناسب با آنها برقرار کنید؛ شما نیز می توانید وکیل موفقی شوید و درآمد قابل توجهی از این شغل کسب نمایید.

گروه علوم انسانی| بازار کار و آینده شغلی رشته‌های «حقوق» و «جامعه‌شناسی»

در ایران وکلای زیادی وجود دارند که از نظر نوع دانشگاهی که تحصیل کرده اند، شهری که در آنجا وکالت می کنند و تجربه و حوزه تخصصی کاری نیز به هم شباهت کامل دارند ولی دارای درآمدهای کاملا متفاوتی می باشند.  البته در سایر مشاغل ها نیز این توانایی ها و مهارت های فردی تأثیر دارد ولی این توانمندی ها در شغل وکالت بسیار پررنگ و غالب می باشد و موفقیت یا عدم موفقیت یک وکیل را موجب می شود.

به طور کلی درآمد وکیل تابع تعرفه های کانون وکلای دادگستری (که هر سال تعیین می شود) و تعداد پرونده های ارجاعی است.

در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹۲ توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند.

توانایی های مورد نیاز و قابل توصیهجسارت، قدرت استدلال، خلاقیت ذهنی و فن بیان خوب لازمه موفقیت در این رشته است. ممکن است که به دست آوردن لیسانس حقوق کار دشواری نباشد اما حقوقدان شدن بسیار مشکل است. چرا که علم حقوق امروزه با جامعه شناسی، روانشناسی و علوم فلسفی آمیخته شده است و یک حقوقدان باید از این علوم اطلاعات کافی داشته باشد.

همچنین یک دانشجوی حقوق برای این که در رشته خود موفق گردد لازم است به زبان و ادبیات فارسی مسلط باشد چون منطق حقوق در ضمن این که شباهت های زیادی به منطق ریاضی دارد، یک منطق اقناعی و خطابی است.

یعنی یک حقوقدان باید بتواند کسانی را که مورد خطاب او قرار می گیرند و یا دادگاهی که مامور رسیدگی به دعوا است، با زبان سلیس و بلیغ قانع کند، در نتیجه باید به زبان و ادبیات مسلط باشد. در ضمن باید اطلاعاتی از ریاضیات داشته باشد.

گروه انسانی/جامعه شناسی

شرایط تحصیل و کار

اگر شما به مطالعه و شناخت نابرابری های اجتماعی، شناخت رفتار افراد در موقعیت های اجتماعی مختلف علاقه مندید و از ارزیابی فعالیت های اجتماعی لذت می برید. باید بدانید که اخذ رشته جامعه شناسی بهترین گزینه انتخابی برای شما خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با شرایط تحصیل و کار رشته جامعه شناسی این مقاله را مطالعه بفرمایید.

وکلای مجرب ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) در دفاتر تهران و شیراز میتوانند به شما در اخذ پذیرش کارشناسی ارشد جامعه شناسی از دانشگاه های خارج از کشور و دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران برای افرادی که تمایل به تحصیل و کار رشته جامعه شناسی کمک کنند. همچنین متقاضیان جهت کسب مشاوره در زمینه شرایط اعزام دانشجو کارشناسی ارشد جامعه شناسی به خارج از کشور به صورت تضمینی می توانند به مشاورین موسسه تماس حاصل فرمایند.

وضعیت و شرایط تحصیل و کار

بسیاری افراد جهت مهاجرت به خارج از کشور معمولااز طریق مهاجرت از طریق کارشناسی ارشد جامعه شناسی اقدام می کنند، که پس از اخذ اقامت تحصیلی و کار کارشناسی ارشد جامعه شناسی و اخذ پذیرش کارشناسی ارشد جامعه شناسی از دانشگاه های خارج از کشور در نسبت به اخذ تابعیت یا شهروندی اقدام می کنند، البته شایان ذکر است این روش یکی از روش های مهاجرت از طریق کارشناسی ارشد جامعه شناسی می باشد روش های دیگر نظیر ویزای کار کارشناسی ارشد جامعه شناسی و اخذ اقامت سرمایه گذاری با کارشناسی ارشد جامعه شناسی نیز وجود دارند. این مقاله به بررسی شرایط تحصیل و کار رشته جامعه شناسی می پردازد.

بورسیه تحصیل و کار رشته جامعه شناسی در صورت داشتن رزومه قوی تحصیلی و کاری در این کشور امکان پذیر است. جهت اطلاعات بیشتر در رابطه با شرایط بورسیه کارشناسی ارشد جامعه شناسی در خارج از کشور با موسسه های مهاجرتی معتبر یا سفارت کشور مورد نظر تماس حاصل فرمایید. در صورت اخذ بورسیه تحصیلی شما میتوانید از تحصیل رایگان کارشناسی ارشد جامعه شناسی بهره مند گردید. بایستی برای اطلاعات در مورد شرایط تحصیل رایگان کارشناسی ارشد جامعه شناسی تحقیقات بیشتری در رابطه با کشور مورد نظر خود انجام دهید.

زبان تحصیل رشته جامعه شناسی  در کشور های مختلف متفاوت است اما اغلب زبان تحصیل به انگلیسی می باشد. تحصیل در رشته جامعه شناسی بدون مدرک زبان بسته به دانشگاه محل تحصیل شما می باشد.

شرایط کار در خاج از کشور

شرایط تحصیل و کار رشته جامعه شناسی کشورهای مختلف اروپا مثل فرانسه اتریش  آلمان لهستان سوئد هلند بلژیک نروژ دانمارک ایتالیا روسیه بلاروس لیتوانی مجارستان سوئیس فنلاند پرتغال اسپانیا  انگلستان و همچنین کشورهایی مثل آمریکا نیوزلند و استرالیا کانادا کشورهای آمریکای جنوبی مثل برزیل اکوادور اروگوئه آرژانتین و غیره یا کشورهای آسیایی مثل کره جنوبی ژاپن ارمنستان گرجستان قطر امارات و غیره متفاوت است و هر کشوری معمولاً در رشته ای خاص دارای مزایای و رتبه علمی بالاتر است، مثلاً رشته حقوق فرانسه، معماری ایتالیا، هوافضا روسیه و غیره از موارد مشابه هستند.

در نهایت موسسه حقوقی توسعه گران مهر از بهترین موسسات حقوقی کشور آماده پاسخگوی تلفنی و حضوری شما دوست و هموطن عزیز و کلیه امور مربوط به پذیرش و اخذ ویزا و اقامت با گارانتی و تضمین کامل می باشد.

گروه علوم انسانی| بازار کار و آینده شغلی رشته‌های «حقوق» و «جامعه‌شناسی»

علاقه مندان به تحصیل و کار رشته جامعه شناسی برای کسب اطلاعات در رابطه با شرایط مهاجرت و شرایط اعزام دانشجو کارشناسی ارشد جامعه شناسی به خارج از کشور کشور و اخذ ویزای تحصیل و کار رشته جامعه شناسی به صورت تضمینی می توانند با تحویل مدارک خود که شامل: کپی از همه صفحات گذرنامه و ترجمه مدارک و ریزنمرات دبیرستان، پیش دانشگاهی و دانشگاهی و مدرک زبان و عکس پاسپورتی به وکلای مجرب ما، در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) واقع در شهر شیراز از موسسات اعزام دانشجو به راحتی و در کمترین زمان ویزای تحصیل و کار رشته جامعه شناسی را دریافت کرده و به ادامه تحصیل و کار رشته جامعه شناسی بپردازند.

توانایی مورد نیاز و قابل توصیه

دانشجوی‌ این‌ گرایش‌ باید به‌ تحقیق‌های‌ نظری‌ و عملی‌ علاقه‌مند باشد؛ یعنی از یک سو نظریه‌های‌ اجتماعی‌ را مطالعه‌ کرده‌ و آنها را مورد نقد و تحلیل‌ قرار دهد و از سوی‌ دیگر بین‌ مردم‌ جامعه‌ رفته‌ و به‌ تحقیق‌های‌ میدانی‌ علاقه‌مند باشد. دانش‌ و بینش‌ ریاضی‌ در این‌ گرایش‌ بسیار مهم‌ است‌؛ چون‌ دقیق‌ فکر کردن‌ و دقیق‌ اندیشیدن‌ در پژوهشگری‌ اجتماعی‌ اهمیت بسیاری دارد.

گزارش از محمد رمضانی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top