تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/04/29 - 16:57
کد خبر: 402400

گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» از فاجعه محیط زیستی در خوزستان؛

کمتر از ۶ دقیقه برای نمایش خطایی ۵۰ ساله در هورالعظیم!

کمتر از ۶ دقیقه برای نمایش خطایی ۵۰ ساله در هورالعظیم!

اینکه چرا تا همین چند ماه پیش دیوار مرزی که برای جلوگیری از خسارت به تاسیسات نفتی در ماجرای سیل نوروز نود و هشت شکسته شد، مرمت نشده و بخشی از آب کرخه به جای ورود به قسمت ایرانی هورالعظیم، وارد شط‌العرب در خاک عراق می‌شد؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی و اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمد درویش فعال حوزه محیط زیست در صفحه اینستاگرامی خود نوشت و منتشر کرد: این برنامه تلویزیونی موسوم به درنگ تنهایی و به کارگردانی سعید نبی، نیمه‌شب جمعه - ۲۵ تیر ۱۴۰۰ - از شبکه یک سیما پخش شده است. دقت کنید که چگونه استاندار خوزستان از روزگار غم‌انگیز گاومیش‌های تشنه هورالعظیم ابراز بی‌اطلاعی می‌کند. لطفاً دوستان خوزستانی ایشان را آگاه سازند که تصاویر واقعی است!

نکته‌های مهم‌تر را اما معاون دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست - احمدرضا لاهیجان‌زاده - می‌گوید، فردی که خود سال‌ها مدیرکل محیط‌زیست استان خوزستان هم بوده. وی به سه نکته مهم اشاره می‌کند: اینکه چرا تا همین چند ماه پیش دیوار مرزی که برای جلوگیری از خسارت به تاسیسات نفتی در ماجرای سیل نوروز نود و هشت شکسته شد، مرمت نشده و بخشی از آب کرخه به جای ورود به قسمت ایرانی هورالعظیم، وارد شط‌العرب در خاک عراق می‌شد؟ دوم اینکه چرا وزارت جهاد کشاورزی در ماجرای تداوم کشت‌های پرمصرف برنج در حوضه آبخیز کرخه سکوت کرده و منفعلانه عمل می‌کند؟ دولت می‌بایست ضمن پرداخت خسارت به کشاورزان، اجازه چنین بارگذاری وحشتناکی را نمی‌داد. و دست آخر آنکه وی به این شیوه ولنگارانه کشاورزی در کشور هشدار داده و خواهان ورود دولت و مجلس برای حل ریشه‌ای راندمان پایین کشاورزی است.

در واقع همانگونه که اجرای طرح‌های انتقال آب و سدسازی در بالادست کارون و دز و زهره و کرخه سبب شده تا به گزارش سازمان آب و برق خوزستان به قیمت سال نود و شش سالانه هزارمیلیارد تومان خسارت به تاسیسات برق‌آبی وارد شده و برق کمتری تولید شود - یعنی تناقض و تضاد منافع در داخل یک وزارتخانه - اینک هم مهم‌ترین دلیل تشنگی گاومیش‌ها، یعنی خسارت به بخش دام وزارت جهاد کشاورزی، تداوم کشت برنج، یعنی معاونت زراعت همان وزارتخانه است! یک سند گویای دیگر از فقدان خردمحوری در چیدمان توسعه پیرو پست قبلی.

کوتاه آنکه برای تاب‌آوری دوباره هورالعظیم باید همه جاده‌ها و دیوارهای مرزی برچیده شده، دستکم پنج میلیارد متر مکعب آب سالانه از طریق دجله، فرات و کرخه - سهم ایران ۲میلیارد - به آن وارد شود و ادامه استخراج نفت از میدان آزادگان در محیط‌آبی انجام گرفته و کل محیط‌ تالاب و نه فقط بخش عراقی آن در کنوانسیون رامسر ثبت جهانی شود؛ اقدامی که به طرز پرسش‌برانگیزی از دولت دوم پهلوی مسکوت مانده است تا امروز.


download

download

download

download

download

download

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top