تاریخ انتشار: جمعه 1400/06/26 - 17:21
کد خبر: 408002

در نشست مطالبه‌گری انجمن اسلامی دانشجویان با مسئولان دانشگاه خوارزمی چه گذشت؟

عبداللهی در پاسخ به اینکه کرونا شرایط دفاع پایان نامه ها را تحت تأثیر قرار داده است گفتند: «مگر می شود همیشه شهرها قرمز باشد؟ کرونا نهایتاً دو هفته دانشجویان را درگیر می‌کند می توانید به رفقایتان بگویید که کتاب از کتابخانه های تهران برایتان پست کنند، بسیاری از دانشجویان کسانی هستند که اهمیتی برای درس قائل نمی‌شوند، چرا دفاع را تا شب امتحان به تعویق می‌اندازیم، دانشجویان درس را پشت‌گوش می‌اندازند و پیگیری جدی نمی کنند».

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فرشاد حکمتی جو، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی از  جلسه مطالبه‌گری صنفی با محمدحسین عبداللهی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی، متن و حاشیه‌ای نوشت که در ادامه می‌خوانید.

بیست ماه است که ایران همچون سایر کشورها درگیر پاندمی کروناست؛ کرونا حتی سبب شده تا مراکز آموزشی نیز آسیب ببینند و آموزش دانشجویان را تا حدودی مختل کرده است. یکی از دغدغه های ما بعد از شیوع کرونا مسأله آموزش در کشور بوده این در حالی است که کرونا به نظام آموزشی صدمه بسیاری وارد کرده است. در این شرایط که دانشگاه دانشجویان را در خود نمی بیند و راه ارتباطی مناسبی میان دانشگاه و دانشجویان نیست، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی سعی داشته تا حلقه وصلی میان مسئولین دانشگاه و دانشجویان باشد. دانشجویان تحصیلات تکمیلی قشر وسیعی از دانشجویان دانشگاه خوارزمی هستند که دغدغه و مشکلات و مسائلی را در ضمن تحصیل دارند.

با توجه به اتمام مهلت دفاع از پایان نامه ها و مشکلات دانشجویان تحصیلات تکمیلی با توجه به پاندمی کرونا، انجمن اسلامی اقداماتی انجام داده که در گزارش زیر به بررسی این موضوع و سایر موارد آموزشی می‌پردازیم.

با توجه به شناخت دقیق و وسیع انجمن اسلامی از مسئله و معضلی که برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی رخ داد، نامه ای تنظیم و خطاب به ریاست دانشگاه در تاریخ ۱۳ شهریورماه ارسال شد. پس از هماهنگی های صورت گرفته اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی جلسه­ای را با حضور دکتر محمدحسین عبداللهی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه برگزارکردند. آنچه در این جلسه جالب بود عدم اهمیت معاونت آموزشی نسبت به نامه­ها و پیگیری‌های دانشجویان بوده است، ایشان نسبت به درخواست دانشجویان اینگونه جواب دادند که: «از این طومار ها برای ما زیاد می آید! این طومار های پنجاه نفری شما شاید به پنج هزار نفر هم برسد، چیز عجیبی نیست!»

اینکه چرا برخی از مسئولین آموزشی دانشکده ها و مدیر گروه ها پاسخگوی دانشجویان نیستند یا اینکه نسبت به شأن دانشجو جسارت و توهین می‌کنند یکی دیگر از پرسش های ما بود که اینگونه پاسخ ها در جلسه باعث شد تا ما دلیل آن‌ را متوجه شویم.

بهترین دفاع حمله است! این دقیقا خط مشی برخی مسئولین دانشگاه است تا مسئولیت اشتباهات خود و زیرمجموعه خود را نپذیرند و آن را تقصیر دانشجویان می‌اندازند. هر زمانی که ریشه امید در دل دانشجویان شکوفه می کند مسئولین میخواهند با لبخند و پاسخ‌های غیرمنطقی این امید جوانان را بخشکانند. ما به عنوان نماینده دانشجویان بر مسائل دانشجویان بهتر آگاهی داریم، اما مسئول پشت میز نشین نسبت به مشکلات دانشجویان از جمله شرایط کرونا، عدم امکان تردد بین شهری، قطعی اینترنت و برق، افزایش مرگ و میر و ابتلا اعضای خانواده به کرونا، تعطیلی آزمایشگاه­های دانشگاه یا عدم وجود آزمایشگاه برخی از رشته ها در دانشگاه، عدم توان خرید لوازم مورد نیاز جهت ارائه پایان نامه، سختی جمع آوری داده از شهرهای مختلف، حوادث غیرمترقبه، اهمال کاری برخی اساتید از جمله پاسخگو نبودن بعد از چند ماه پیگیری، تک استادی برخی از رشته ها، عدم دسترسی به برخی اساتید یا مشقت در ارتباط گیری با اساتید، پاسخگویی دیرهنگام به درخواست های ثبت شده در کمیسیون موارد خاص آگاهی کافی را ندارد و همه باعث می شود تا دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای دفاع از پایان نامه هایشان به مشکل بخورند.

این دانشجویان درخواست تمدید مهلت دفاع از پایان نامه ولو زمان محدود دو هفته ای را دارند.

آقای دکتر عبداللهی در پاسخ به اینکه کرونا شرایط دفاع پایان نامه ها را تحت تأثیر قرار داده است گفتند: «مگر می شود همیشه شهرها قرمز باشد؟ کرونا نهایتاً دو هفته دانشجویان را درگیر می‌کند می توانید به رفقایتان بگویید که کتاب از کتابخانه های تهران برایتان پست کنند، بسیاری از دانشجویان کسانی هستند که اهمیتی برای درس قائل نمی‌شوند، چرا دفاع را تا شب امتحان به تعویق می‌اندازیم، دانشجویان درس را پشت‌گوش می‌اندازند و پیگیری جدی نمی کنند».

در ادامه دکتر عبداللهی گفتند: «بنده از اساتید دانشکده روانشناسی هستم، چرا دانشجویان دانشکده ما پایان نامه ها را ارائه دادند و اکنون در حال دفاع هستند؟»

مسئله دیگری که وجود دارد این است که دانشگاه هایی از جمله تهران، تربیت مدرس، علم و صنعت و ... تجربه موفقی در تمدید زمان دفاع از پایان نامه ها داشته اند که دانشگاه در برابر این مسئله می‌گوید: «برای تمدید سنوات، دانشگاه های دیگر شرایط خود را دارند»؛ بله جناب دکتر، دانشگاه‌های دیگر اصلا امکانات آموزشی مثل دانشگاه ما را ندارند؛ دانشگاه ما از لحاظ امکانات آموزشی در سطح یک دانشگاه های تهران است!

سلامت روان از مسائل مهمی است که مسئولین آموزشی باید آن را در نظر داشته باشند آیا دانشجویان با تمام موارد ذکر شده و شرایط محدود می‌توانند با آرامش و بدون هیچ استرس و اضطرابی فارغ التحصیل شوند؟ اینکه استادی در تایید پروپوزال اهمال کاری می کند اما دانشجو مقصر است برای ما چیز عجیبی است، استادی که نتوانسته حتی چند دقیقه برای یک پروپوزال وقت بگذارد آیا درست است که عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با بیش از یک قرن تجربه باشد! آیا مسئولین آموزشی در پاسخ به سوالات دانشجویان تمام ابعاد زندگی یک دانشجو را در نظر می‌گیرند؟ این­که دانشجو برای کسب درآمد باید سر کار برود؛ این که دانشجو خانواده دارد؛ این که دانشجو دغدغه های دیگری دارد که شاید مسئولین دانشگاه از آن مطلع نباشند اما در جواب گفته می شود که دانشجو نباید سر کار برود! پس این دانشجو چگونه تامین معاش کند؟

 معاونت آموزشی در پاسخ به اینکه شرایط کرونا اثرگذار بوده می گوید: «کرونا نهایتاً دو هفته در زندگی اثر دارد شما نمی توانید برای چهار ماه و نیم بهانه بیاورید». پاس کاری در بین مسئولین آموزش دانشگاه گویا همیشگی بوده است اما این روند باید روزی پایان یابد. دانشگاه باید شرایط تمامی دانشجویان را در نظر داشته باشد و از این اختیار ایجاد شده برای دانشگاه به خوبی استفاده کند.

معاونت آموزشی می‌گوید: «ما ذینفع نیستیم و وظیفه اخلاقی ما ایجاب می کند که سنوات را تمدید نکنیم، این دانشجویان، فضای دانشجویان جدیدی که قصد دفاع دارند را اشغال می­کنند» اما سوال ما این است اگر سنوات دانشجویان تحصیلات تکمیلی دو هفته تمدید شود دقیقاً چه فضایی از برخی اساتیدی که هیچ وقتی برای دانشجو نمی گذارند اشغال می کند؟

معاونت آموزشی در ادامه گفتند: «اهمال کاری برخی کارشناسان آموزشی را می‌پذیریم این موارد را باید به مدیر گروه و معاون گروه آموزشی اطلاع دهید، پیگیری مسائل آموزشی باید از طریق استاد، مدیر گروه و معاون آموزش دانشکده باشد».

دکتر عبداللهی ادامه دادند: «بحث تمدید مهلت دفاع از پایان نامه در شورای تحصیلات تکمیلی بحث شد و معاونین آموزشی به شدت مخالف بودند». آقای دکتر عبداللهی سوال دانشجویان این است که معاونین آموزشی در چند گروه دانشجویی حضور دارند و چقدر با مسائل مرتبط دانشجویان اطلاع دارند؟ دکتر عبداللهی در ادامه گفتند: «ما حدود ۱۵۰ تا ۴۰۰ دانشجوی خوابگاهی داریم، اگر کسی نیاز به کتاب داشت به شخصه خودم برای او کتاب پست می کردم؛ به شخصه خود من غیر از دو هفته تعطیلات عید هیچ روزی را مرخصی نگرفتم؛ در ترم دوم سال تحصیلی 98-99 نهصد نفر را تمدید سنوات کردیم و آزمون جامع را تحت هر شرایطی برگزار کردیم، شرایط سکونت در خوابگاه ها را نیز برای دانشجویان فراهم کردیم». در پایان معاونت آموزشی گفتند: «تمدید مهلت دفاع از پایان نامه ها امکان پذیر نیست!»  اما پیگیری‌های انجمن اسلامی از ریاست محترم دانشگاه و مسئولین تحصیلات تکمیلی و حضور مستمر اعضای انجمن در دانشگاه ادامه دارد.

دکتر عبدالهی در پاسخ این سوال که با توجه به واکسیناسیون آیا ممکن است آموزش به صورت مجازی و امتحانات به صورت حضوری برگزار شود پاسخ دادند: «ما هر گونه ابلاغیه از طرف وزارت علوم را اجرایی می‌کنیم و تابع ستاد کرونا هستیم. مسلماً بعد از دریافت دوز دوم واکسن برای تمامی اساتید و دانشجویان این مورد را بررسی می‌کنیم، ممکن است آموزش در سال های آتی ترکیبی باشد یعنی دانشجویان بومی به صورت حضوری و دانشجویان شهرستانی به صورت مجازی در کلاس ها حضور پیدا کنند».

همچنین دکتر عبداللهی در رابطه با زمان تاسیس دانشکده جدید روانشناسی گفتند: «قرار بود در مهر ۹۹ ساختمان جدید دانشکده روانشناسی تاسیس شود اما با توجه به مشکلات مالی که در مسائل دانشگاه اثر گذار بوده است فرض ما بر این است که تا مهر امسال بتوانیم ساختمان جدید دانشکده روانشناسی را تاسیس کنیم».

برخی دانشجویان از بی احترامی و توهین مسئولین آموزشی گله داشتند بر همین اساس این سوال پرسیده شد که چه کسی در برابر این بی احترامی ها مسئول است؟ دکتر عبداللهی در جواب گفتند: «من نمی توانم مسئولی که به دانشجو توهین می‌کند را توبیخ کنم دانشگاه پادگان نیست و من هم ژنرال نیستم! دانشجو باید مشکلش را با مسئول مربوط مطرح کند و با هم به نتیجه برسند و مسئله حل شود باید رفتار دانشجویان را نیز بررسی کنیم و یک طرفه به این مسائل نگاه نکنیم».

آقای عبداللهی ما همیشه احترام اساتید و مسئولین دانشگاه را حفظ کرده ایم اما آیا درست است که این‌گونه برخی از مسئولین و اساتید دانشگاه شأن دانشجو را پایمال کنند! این دفاع از بی احترامی مسئولین از طرف مسئول بالاسری برای ما عجیب است! همچنین در رابطه با نوع ارزیابی اساتید در شرایط کرونا سوالاتی پرسیده شد که معاونت آموزشی در پاسخ گفتند: «اساتید باید متناسب با شرایط آزمون­ها را برگزار کند که هم راستی‌آزمایی صورت بگیرد و هم شرایط دانشجویان در نظر گرفته شود».

سوال ما از معاونت آموزشی این است که آیا نظارت و ارزیابی دقیقی از خود اساتید صورت می گیرد؟ آیا از اساتید پرسیده می شود که چگونه از دانشجویان ارزیابی می کنند شرایطی که اصلاً قابل وصف نیست.

یکی از موارد دیگری که مورد پرسش از معاونت آموزشی قرار گرفت موضوع ارزشیابی اساتید بود که در جواب گفته شد: «شیوه ارزشیابی اساتید در حال بازبینی است. شورایی در حال بررسی ارزشیابی اساتید هستند تا یک فرمت واقع بینانه تر برای ارزیابی بهتر ارائه دهند». سوال دیگری که وجود داشت این است آیا اصلاً به ارزشیابی اساتید اهمیت داده می شود؟ اگر بله پس چرا هنوز نیز برخی اساتید در حال تدریس هستند؟ اینکه نمی‌توان با اعضای هیات علمی برخوردی انجام داد علامت سوال در ذهن ما ایجاد می کند چرا نباید با استادی که درجه علمی ضعیفی دارد و عضو هیئت علمی شده است با وی برخورد شود؟

یکی دیگر از مطالبات جدی دانشجویان جشن فارغ التحصیلی بود که دکتر عبداللهی گفتند: «این مورد را باید از معاونت فرهنگی پیگیری کنید اما احتمال بر این است که جشن فارغ التحصیلی به‌صورت دانشکده ای برگزار شود». در پایان یک سری دیگر از مسائل جزئی دانشجویان دانشکده های مختلف از جمله دانشجویان مدیریت ،رشته فقه و حقوق، روانشناسی و.. در جلسه مطرح شد که پیگیری آنها ادامه دارد.

پای حقوق دانشجویان تا پایان ایستاده ایم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
مراد
1400/06/26 - 22:21

از دوستان انجمن اسلامی کمال تشکر را داریم، واقعا دانشگاهی که به بهانه های موجه و غیرموجه شگرا صنفی بمدت ۶ماه ندارد!!! را باید توبیخ جدی کرد، دانشگاهی که شورا آموزشی آن گویا در جزیره ای در خارج از مرزهای ایران به سر میبرند را همچون شورا صنفی آن منحل کنند بهتر است. خوارزمی، دانشگاهی که دانشگاه نیست!
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top