تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/06/28 - 08:07
کد خبر: 408172

گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» از یک شرکت محبوب اما بدقول؛

آیا ایران از خروج کره جنوبی متضرر شد؟/ احیای صنعت لوازم خانگی ایران با خروج LG و سامسونگ

آیا ایران از خروج کره جنوبی متضرر شد؟/ احیای صنعت لوازم خانگی ایران با خروج LG و سامسونگ

با توجه به شرایط سخت تحریمی و خروج دو شرکت کره ای و همچنین مقابله با بیماری منحوس کرونا، کمتر کسی فکر می کرد که بتوانیم در زمینه تولید لوازم خانگی به خودکفایی برسیم. حال یک سال و نیم از خروج شرکت های کره ای از ایران می گذرد و توانستیم با تکیه بر توان داخلی نیازهای بازار را بر طرف کنیم و در کنار آن صادرات نیز داشته باشیم.

به گزارش سرویس اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در روزهای اخیر اخبار ضد و نقیضی از تلاش دو شرکت نام آشنا‏، محبوب اما بدعهد الجی و سامسونگ به بازار کشورمان شنیده می‌شود.

از طرفی حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی لوازم خانگی ایران گفته است این شرکت‌ها با مجوزی خاص از آمریکا قرار است در قبال پول‌های بلوکه شده کشورمان در کره جنوبی،‌ محصولات خود را بدون انتقال تکنولوژی و صرفا به صورت کالا نهایی وارد کشورمان کنند و از سوی دیگر پویا فیروزی دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره‌جنوبی گفته است اگر قرار باشد این اتفاق بیفتد در مورد واردات کالا‌های پزشکی و بهداشتی انجام می‌شود؛ و لوازم خانگی در اولویت نیست.

داغ شدن موضوع واردات لوازم خانگی کره‌جنوبی به کشورمان در حالی که مهدی صادقی نیارکی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت چندین بار در سال‌های اخیر اعلام کرده است شرکت‌های داخلی نیاز داخلی کشورمان را تامین می‌کنند،‌ بهانه خوبی برای بررسی وضعیت شرکت‌های داخلی تولید کننده لوازم خانگی پس از تحریم‌های آمریکا و توفیق اجباری خودکفایی کشور در این صنعت است.

آیا ایران از خروج کره جنوبی متضرر شد؟/ احیای صنعت لوازم خانگی ایران با خروج LG و سامسونگ

۲۰۰ میلیون دلار صادرات لوازم خانگی ایران

بر اساس گزارش وزارت صمت با عنوان «وضعیت زنجیره صنعت لوازم خانگی» در زمستان سال گذشته،‌ قریب به ۵۰۰ واحد صنعتی بزرگ و متوسط در حال تولید لوازم خانگی در کشورمان هستند. و در این سال میزان صادرات لوازم خانگی کشورمان ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

بر این اساس در سال‌های اخیر میزان عمق داخل اغلب لوازم خانگی تولید شده توسط شرکت‌های ایرانی افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است. بطوریکه در کالاهای پکیج، لوازم خانگی کوچک، آبگرمکن، اجاق گاز و بخاری گاز سوز این عمق به ۷۰ و بالای آن رسیده و همچنین در کولر گازی ۱۰۰ درصد شده است.

این به معنای آن است که اتهام سرهم بندی قطعات و واردات قطعات از کشورهای دیگر در این کالاها موضوعیت ندارد و شرکت‌های ایرانی توانسته‌اند ضمن افزایش عمق تولید داخل در تکنولوژی و فناوری تولید این کالاها نیز به نقطه مطلوبی برسند.

از سوی دیگر با وجود تعداد بالای شرکت های تولید کننده لوازم خانگی در کشورمان و رقابت آنها با یکدیگر هیچگاه موضوع انحصار و قیمت گذاری غیر منصفانه و بر علیه مصرف کنندگان رخ نخواهد داد.

آیا ایران از خروج کره جنوبی متضرر شد؟/ احیای صنعت لوازم خانگی ایران با خروج LG و سامسونگ

آمار تولیدات لوازم خانگی ایران پس از خروج ال‌جی و سامسونگ

همچنان آمارها حاکی از آن است که مجموع تولیدات کشور در صنعت لوازم خانگی پس از خروج شرکت های الجی و سامسونگ رشد چشمگیری داشته و به بیش از ۱۵ میلیون عدد در سال ۱۳۹۹ رسیده است این درحالی است که برنامه ریزی صورت گرفت برای سال ۹۹ حدود ۱۲ میلیون دستگاه بوده است. 

از سوی دیگر براساس اظهار نظر سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، ظرفتی بازار لوازم خانگی کشور میلیارد دلار بوده است که  ۲ میلیارد دلار آن قاچاق بوده است.

غزنوی در این خصوص گفت: بخش قابل توجهی از این محصولات از طریق واردات رسمی وارد کشور می شوند. در مورد برخی از کالاها مثل تلویزیون حجم قاچاق بسیار زیاد است و گاهی تا ۴۰ درصد بازار در اختیار محصولات قاچاق قرار دارد، اما در لباسشویی و یخچال این میزان کمتر است.

وی در ادامه گفت: قاچاق لوازم خانگی کاملا رهاست و هیچ سازمانی توجهی به آن نمی‌کند. با این برخورد هیچ چیز در وضعیت قاچاق لوازم خانگی تغییر نخواهد کرد. امروز همه شرایط اقتصادی و اجتماعی فراهم است در حالی که هنوز تولید کننده‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند.

آیا ایران از خروج کره جنوبی متضرر شد؟/ احیای صنعت لوازم خانگی ایران با خروج LG و سامسونگ

آیا ایران از خروج کره متضرر شد؟

بعد از خروج دو شرکت کره ای ال جی و سامسونگ و همچنین تشدید تحریم های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان، اکثر افکار عمومی بر این باور بود که ایران در صنعت لوازم خانگی با مشکلی جدی رو به رو می شود. اما براساس آمار، نه تنها کشور را دچار مشکل نکرد بلکه  این اتفاقات موجب احیای دوباره صنعت لوازم خانگی با تکیه بر تولید داخل و همچنین اشتغالزایی برای جوانان شد.

با توجه به شرایط سخت تحریمی و خروج دو شرکت کره ای و همچنین مقابله با بیماری منحوس کرونا، کمتر کسی فکر می کرد که بتوانیم در زمینه تولید لوازم خانگی به خودکفایی برسیم. حال یک سال و نیم از خروج شرکت های کرهای از ایران می گذرد و توانستیم با تکیه بر توان داخلی نیازهای بازار را بر طرف کنیم و در کنار آن صادرات نیز داشته باشیم.

با توجه به آمار، در ۹ ماهه اول سال ۹۹ یعنی دو ماه بعد از خروج شرکت های ال جی و سامسونگ، یک هزار و ۱۷۰ واحد صنعتی غیر فعال احیا شد و همچنین با راه اندازی مجدد این واحدها، برای بیش از ۱۹ هزار و ۴۴۰ نفر اشتغال زایی یا تثبیت شغل صورت گرفت. همچنین به رشد ۱۵ درصدی تولید نسبت به پیش از تحریم ها دست یافتیم.

بنا به گفته مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در تاریخ ۷ دی ۹۹، در گذشته بیش از ۵۰ درصد بازار لوازم خانگی کشور  در اختیار  شرکت¬های کره¬ای بود، اما نه تنها کمبود تولید ناشی از ترک کشور از سوی شرکت های کره ای جبران شد، بلکه مقایسه آمارها با سال ۹۶ (پیش از آغاز دور تازه تحریم ها) رشد ۱۵ درصدی تولید را نشان می¬دهد.

با توجه به آماری که توسط وزارت صمت ارائه شده است، در ۹ ماهه اول سال های ۹۵ تا ۹۸ تولید تلویزیون در داخل کشور به طور میانگین برابر با ۷۱۹ هزار دستگاه، تولید داخل یخچال و فریزر به طور میانگین برابر با ۸۶۲  هزار دستگاه و همچنین تولید داخل ماشین لباسشویی به طور میانگین برابر ۵۱۲ هزار دستگاه بوده است. در ۹ ماهه اول سال ۹۹، یعنی بعد از خروج شرکت های ال جی و سامسونگ و تشدید تحریم های آمریکا، بر خلاف باورهای عمومی، تولید داخل لوازم خانگی با رشد چشم گیری رو به رو شد به طوری که در این زمان ۹۰۲ هزار دستگاه تلویزیون در داخل تولید شد که از میانگین تولید در سال های ۹۵ تا ۹۸،  نزدیک به ۱۹۰ هزار دستگاه بیشتر است. .همچنین ۱ میلیون ۴۸۴ هزار دستگاه یخچال و فریزر و ۷۶۹ هزار دستگاه ماشین لباسشویی در داخل کشور تولید شده است که با نگاه به آمار سال های ۹۵ تا ۹۸ متوجه رشد ۶۰۰ هزار تایی یخچال و فریزر و رشد ۲۵۰ هزار تایی ماشین لباسشویی می شویم.

آیا ایران از خروج کره جنوبی متضرر شد؟/ احیای صنعت لوازم خانگی ایران با خروج LG و سامسونگ

همچنین آمار منتشر شده توسط وزارت صمت برای سه ماهه اول امسال، نشان می دهد که تولید انواع لوازم خانگی، رشد ۲۹.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است و از بین لوازم خانگی نیز تولید انواع ماشین لباسشویی، یخچال و فریزر و تلویزیون با افزایش به ترتیب ۴۰ ،۲۹.۱ ،۱۹.۹ درصدی همراه بوده¬ و تولید این سه محصول از حدود ۲۱۲ هزار، ۳۷۴ هزار و ۲۲۴ هزار دستگاه در سه ماه اول سال ۹۹ به نزدیک ۲۹۷ هزار، ۴۸۳ هزار و ۲۶۹ هزار دستگاه در سه ماهه اول امسال رسیده است.

از سوی دیگر ارزش صادرات محصولات لوازم خانگی در سالیان اخیر به طور متوسط ۱۷۰ میلیون دلار بوده است.

کیوان گردان، مدیر کل صنایع برقی، فلزی و لوازم خانگی در این خصوص گفت: سال گذشته ۲۰۰ میلیون دلار لوازم خانگی صادر شده و پیش‌بینی امسال صادرات ۶۰۰ میلیون دلاری لوازم خانگی است.

نکته جالب در این خصوص اینجاست که صنعت لوازم خانگی در تحریم و در شرایطی که کشور با به دلیل عدم فروش نفت با کاهش درآمد های ارزی مواجه بوده است، توانسته چنین میزان صادراتی داشته باشد. موضوع دارای اهمیت بالا که اگر در سایر بخش های تولید و صنعت کشور در نظر گرفته شود، کشور قادر خواهد بود از اقتصاد نفتی عبور کند و در شرایط تحریمی، درآمد های ارزی کشور با کاهش مواجه نشود.

با توجه به آمار، بعد از خروج شرکت های کره ای نه تنها ایران متضرر نشد، بلکه این اتفاق باعث احیای صنعت لوازم خانگی شد. اما براساس آمار موجود اوضاع برای کره جنوبی به خوبی ایران پیش نرفت و به نقل از خبرگزاری شین هوا، کره جنوبی در ۱۰ روز اول سال میلادی ۲۰۲۱ یعنی دی ۹۹ با کاهش ۱۵ درصدی صادرات رو به رو شده است. همچنین سفیر کره جنوبی در سفر اخیری که در تاریخ ۲ شهریور ۱۴۰۰ به ایران داشت، اذعان کرد که اقتصاد کره جنوبی  بعد از خروج از ایران  آسیب دیده است.

حال بعد از جان گرفتن صنعت لوازم خانگی و خودکفایی در اکثر قطعات مورد نیاز، کره جنوبی خواهان برگشت به بازار ایران است. بازاری که بعد از خروج کره جنوبی جانی دوباره گرفت و حالا که نیازی به واردات نداریم، کره جنوبی خواستار برگشت به ایران است آن هم در شرایطی که زمانی که به آنها نیاز داشتیم به بهانه تحریم های بانکی آمریکا، ایران را ترک کردند و الان که کشور عزیزمان به کمک تولید کنندگان و دانشمندان و صنعتگران توانسته است به خود کفایی برسد، شرکت های کره¬ای یاد بازگشت به ایران کرده¬اند؛ اما نمی دانند مردم ایران هنوز خیانتی که شرکت های کره ای به بازار لوازم خانگی کردند را از یادشان نبرده اند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top