تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/07/04 - 12:26
کد خبر: 408987

حسین گلستانی

دفاع‌مقدس را ما نامقدس کردیم

دفاع‌مقدس را ما نامقدس کردیم

دفاع‌مقدس زمانی نامقدس شد که انتخابات‌ها گفتیم به یاد شهدا و برای شهدا بیایید و با انگشت آبی خود خارچشم دشمنان شویم اما در مبارزه با ظلم و ستم و بی‌عدالتی بگذاریم تبهکاران اقتصادی و داعشی‌های اقتصادی راه بروند و آقازاده‌هایشان با یقه‌های سه‌سانتی پدرانشان عاق بشوند و پول‌های نامعلوم را صرف عیش‌ونوش کنند و به جمهوری‌اسلامی بخندند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» حسین گلستانی*// دفاع‌مقدس را ما نامقدس کردیم. دقیقا با همین دستانی که صلوات می‌فرستیم و ذکر می‌گوییم و تلاش می‌کنیم که یادشهدا را زنده نگه داریم چون زنده نگه داشتن یادشهدا کمتر از شهادت نیست و تمام و تمام و تمام.

ماجرا از همانجایی شروع می‌شود که ما فقط چندروز درسال یاد دفاع‌مقدس می‌افتیم. مثلا هفته دفاع‌مقدس، روزشهدا و سالروز ولادت عده‌ای از شهدای شناخته شده که حتی شاید نحوه و مکان شهادت که هیچ، محل دفن آن‌ها را هم ندانیم و این تمام آن‌چیزی‌ست که از جنگ و دفاع‌مقدس داریم با همین دستانی که در دوخط اول نامشان را ذکرکردیم، دست‌به‌دست می‌کنیم.

ما زمانی آن دفاع را نامقدس کردیم که همان مسئول بی‌لیاقت آمد و چفیه انداخت و مزارشهدا را غبارروبی کرد و یا از جهت خودشیرینی و حفظ جایگاهش رفت به منزل چندمادرشهید و احوالی از آن‌ها پرسید و هزاران‌هزار عکس و پست و لایک و ذخیره که الایاایهاالناس در جمهوری‌اسلامی در کنار اختلاس کردن‌هایمان کمی با شهدا هم وقت گذراندیم و الایاایهاالعالم ما برای زنده نگه داشتن یاد شهدا شب‌وروز مشغول کاریم و همچنان پس از گذشت سی‌واندی سال از نوشیدن جام‌زهر نتوانستیم عدالت را برقرار کنیم اما یادشهدا هستیم.

دفاع‌مقدس زمانی نامقدس شد که انتخابات‌ها گفتیم به یاد شهدا و برای شهدا بیایید و با انگشت آبی خود خارچشم دشمنان شویم اما در مبارزه با ظلم و ستم و بی‌عدالتی بگذاریم تبهکاران اقتصادی و داعشی‌های اقتصادی راه بروند و آقازاده‌هایشان با یقه‌های سه‌سانتی پدرانشان عاق بشوند و پول‌های نامعلوم را صرف عیش‌ونوش کنند و به جمهوری‌اسلامی بخندند.

از قضا معتقدم بزرگترین ظلم به جمهوری‌اسلامی را خود جمهوری‌اسلامی کرد و چه کنیم که هرچه با ماکرد، آشنا کرد. دقیقا همان‌کسانی که به‌خاطر اینکه خانواده شهدا بودند یا چهره‌شهدایی داشتند، بدون فکر و اندیشه شدند مسئولینی در چارت‌های نامشخص با عناوینی که سنگین بود و وظیفه بزرگداشت شهدا و برگزاری مراسمات مرتبط را داشتند و دقیقا همان کاری را کردند که نباید می‌کردند.
اگر یک‌بار وصیت‌نامه شهدا را میخواندند، بدانید و آگاه باشید که یقه فلان مسئول ریاکار اما دزد را می‌گرفتند و به جهت زنده نگه داشتن یاد شهدا به او می‌فهماندند که ما شهید ندادیم تا او بتواند دزدی کند و بایستد و راه برود.

ما خودمان به خودمان ظلم کردیم که در مراسمات کلیشه‌ای حضوربهم‌رسانیدیم تا گرمابخش محفلی باشیم که شهدا را ابزاری برای ترقی کنند و با الفاظ زیبا بگویند ما مدیون خون این شهداییم و باید بدانیم که اگر اینها نبودند ماهم نبودیم و امنیت‌مان فلان است و...

این دسته کارهای کلیشه‌ای و بیانات شعاری مسئولانی که دستدر جیب مردم دارند از دفاع‌مقدس یک دفاع‌نامقدس ساخته و تبدیل به یک امر عادی کرده است.

اندکی تامل!

در استراتژی نداشته فرهنگی‌مان، نه به محتوای تولیدی دفاع‌مقدس توجه کردیم نه به قالب‌های آن و این عدم توجه نهایتا منجر به این گردید که نتوانستیم آنطور که باید و شاید به شبهات و پرسشهای اساسی جنگ پاسخ بدهیم. این اول بسم‌الله

در رویکردهای نداشته‌مان خواستیم با نام‌گذاری کلاس‌های درس با اسامی شهدا، یادشهدا را زنده نگه داریم و مرام شهدا را ناخواسته به زیرخاک بردیم و گذاشتیم که بمانند و از ذهن‌ها بروند و ما با نام‌بازی برخی بی‌تدبیری‌های مدعی شهیددوستی ماندیم و حملات شبانه‌روزی دشمنان فرضی و غیرفرضی در حوزه فرهنگ را نتوانستیم تاب بیاوریم. این دومین بسم‌الله

بودجه‌هایی که اگر نظارت هم بر آن‌ها باشد، کیفی نیست و کمیت آن با فاکتورها سنجیده می‌شود و گزارش کاری که می‌خواهند همین کارهای کلیشه‌ای و شعاری‌ست. نظارت بر بودجه که قطعا می‌باشد اما نظارت بر نتیجه کجاست؟ از کدام نهاد می‌توانیم سوال کنیم که عملکرد خود را در مقایسه با هزینه‌کرد بگوید؟ کدام یکی از نهادها و ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط خود را در معرض پاسخگویی قرارداده‌اند تا از نتیجه فعالیت‌هایشان بدانیم؟

هرسال شهدا مظلوم‌تر می‌شوند و ما مشهورتر چون هرسال برایشان نمایشگاه زدیم از آن‌ها همانطور که می‌خواستیم تعریف کردیم. کمی تامل کنیم، شاید اگر هیچ‌کاری نکنیم بهتر از این باشد که کلیشه بازی کنیم و مردم را از واقعیت، دورتر...

*فعال سابق دانشجویی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
به جای اینکه کارکرد گرایانه حرف بزنیم، تکلیف گرایانه حرف می‌زنیم!
توصیه چند دانشگاه برتر جهان به دانشجویان جدید
بزرگترین «آی.سی.یو» کرمانشاه افتتاح شد
نتایج اولین عمل پیوند چشم دنیا منتشر شد
اعمال شب و روز ۱۷ ربیع‌الاول
کاراته قهرمانی آسیا؛ اباذری دومین فینالیست کاراته ایران
یامگا مقابل استقلال به فوتبال بازگشت!
جزئیات ارائه دروس عمومی به دانشجویان علوم پزشکی از مهر ۱۴۰۳
واکنش عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به اظهاراتی درباره مصوبه کنکور
عراقچی راهی نیویورک شد
مشارکت مردم از طریق شرکت‌های سهامی عام پروژه افزایش می‌یابد
صعود ۳۱ دلاری اونس جهانی در معاملات امروز
اعلام فراخوان جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان در هفته آینده
بودجه سال ۱۴۰۴ در سه بخش به مجلس تقدیم می‌شود
اعلام ترکیب استقلال و نساجی
جایزه جهانی هم مخالفان زاکانی را راضی نکرد
افزایش خشونت در ایالات متحده
ارسال ۴۷ پرونده دارای احکام انضباطی اخراج از دانشگاه دانشجویان به وزارت علوم
معرفی ۶ کتاب تحسین شده ازجانب رهبر انقلاب در ویژه برنامه کتاب یک
هدایای عجیب شهردار و استاندار کرمانشاه به قهرمان المپیک/ شکلات خوری و زمینی که ۱۱ صاحب داشت!
تلاش برای تأمین اعتبار خرید گندم برای سال زراعی آتی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top