تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/07/08 - 10:53
کد خبر: 409455

گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» از اقدام شورای صنفی؛

قیمت غذای دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی ۱۵۰۰ تومان کاهش یافت

پیشنهادی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت افزایش قیمت غذای دانشجویی از ۱۷۰۰ تومان به ۲۰۰۰ تومان بود که نسبت به ۳۵۰۰ وزارت بهداشت ۱۵۰۰تومان کاهش یافت. خوشبختانه این افزایش مبلغ مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفت و مقرر شد از تنخواه و بودجه های سایر موارد نقایص مربوط به غذای دانشجویی برطرف شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ غذای دانشجویی در دانشگاه های کشور چندسالی است که علاوه بر افزایش قیمت، کیفیت آن نیز کاهش یافت و همین امر اعتراض بسیاری از دانشجویان راه به دنبال داشت.  قیمت و کیفیت غذا سال ها است که یکی از مهم ترین دغدغه های صنفی دانشجویان به شمار می رود اما به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و تورم موجود در کشور بیش از گذشته موجب اعتراض دانشجویان شده است.

قیمت غذای دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی ۱۵۰۰ تومان کاهش یافت

از این رو به تازگی خبر رسیده است که با پیگیری شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت قیمت غذای دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی با ۱۵۰۰ تومان کاهش از قیمت ۳۵۰۰ تومان  به ۲۰۰۰ تومان کاهش یافت.

عارف کمانی، سخنگوی شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت گفت: در مدت زمان یک سال تا یک سال و نیم گذشته، قیمت مواد غذایی به دلیل تورم افزایش پیدا کرد، طبیعتاً برای تامین بودجه‌های غذایی خود تحت فشار قرار داشتند. تعطیلی دانشگاه‌ها منجر شد بودجه مربوط به تغذیه دانشگاه‌ها به درمان و بهداشت اختصاص پیدا کند. در حال حاضر با توجه به بازگشایی دانشگاه‌های علوم پزشکی این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است. در این راستا بودجه وزارت بهداشت به اندازه کافی نبود؛ وزارت بهداشت معتقد بود باید تعرفه غذا دانشجویی 2 برابر شود.

کمانی ادامه داد:  پیشنهاد تعرفه غذای دانشجویی توسط وزارت بهداشت مبلغی بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان بود، این مبلغ با توجه به تورم عقلانی به نظر می‌رسید، اما از طرفی تورم منجر به افزایش مبالغ کار دانشجویی نشده است. بر اساس نامه نگاری و رایزنی‌های شورای مرکزی صنفی وزارت بهداشت اعلام کردیم در سال تحصیلی گذشته افزایش غذای دانشجویی ۲۵ درصد بوده است. پیشنهادی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت افزایش قیمت غذای دانشجویی از ۱۷۰۰ تومان به ۲۰۰۰ تومان بود که نسبت به ۳۵۰۰ وزارت بهداشت ۱۵۰۰تومان کاهش یافت. خوشبختانه این افزایش مبلغ مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفت و مقرر شد از تنخواه و بودجه های سایر موارد نقایص مربوط به غذای دانشجویی برطرف شود.

عارف کمانی

وی افزود: هدف شورای صنفی مرکزی بهداشت از این اقدام، عدالت در زمینه تعرفه غذای دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بود.برای برخی از دانشجویان تفاوت ۲ تا ۳ هزار تومانی مبلغ غذا تفاوتی ندارد اما ممکن است برخی از دانشجویان برای تامین همین مبالغ کم نیز با مشکل روبرو شوند. در این راستا قرار شد کمبودها و کاستی در زمینه بودجه تغذیه از روش‌های دیگر تامین شود، نباید برای تامین بودجه غذای دانشجویی به دانشجویان و خانواده‌های آنان فشار آورد.

کمانی اضافه کرد: در قانون اساسی تاکید شده است خدمات دانشجویی باید برای دانشجویان دولتی رایگان باشد، مبلغ کمی از غذای دانشجویی توسط دانشجویان پرداخت شده و حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد این مبلغ را دولت متقبل می‌شود. اگر به همین مبلغ کم نیز به صورت روزانه نگاه شود، این هزینه به ۵ هزار تومان در روز و ۳۵ هزار تومان در هفته می‌رسد. ممکن است پرداخت چنین مبلغی برای برخی از دانشجویان دشوار باشد.

وی بیان کرد: شورای مرکزی و مجمع دبیران صنفی وزارت بهداشت و در راستای کاهش تعرفه غذای دانشجویی تلاش‌های بسیاری کردند. امیدواریم شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت در راستای افزایش کیفیت غذاهای سلف‌های دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انجام دهد. در حال حاضر قیمت افزایش غذای دانشجویی ۱۷ درصد افزایش پیدا کرده است  با این حال باید کیفیت غذاها دوبرابر شود و نباید اغماضی در این حوزه صورت گیرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top