تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/08/30 - 10:00
کد خبر: 414526

رستمی:

باید به دنبال طرح و تدوین و ارایه پیوست‌های فرهنگی باشیم

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گفت: اگر ما دنبال کشف، طرح و تدوین و ارایه پیوست‌های فرهنگی فعالیت‌های دانشگاهی باشیم و ماموریت جدی خود را به دسته‌بندی حوزه‌های عملیات فرهنگی اختصاص دهیم، موفق خواهیم بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» ، حجت السلام مصطفی رستمی، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نشست معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشورگفت: در بخشی از دعا‌های تعقیبات نماز داریم که می‌فرماید «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اسْتَعْمِلْنِی بِطَاعَتِک» خدایا بر پیامبر و آلش درود فرست و مرا در بندگی خودت به کار گیر، به این معنا که همه ما مشغولیت‌هایی در زندگی داریم، چه بسا بخشی از فعالیت‌های اجتماعی، تکالیفی را بر دوش ما قرار دهد، اما این‌که انتهای این تکالیف چگونه خواهد شد و در برگشت به عقب ببینیم چه دست ما را گرفته است دارای اهمیت است.

باید به دنبال طرح و تدوین و ارایه پیوست‌های فرهنگی باشیم

وی ادامه داد: در ادامه این فراز داریم "و قَنِّعْنِی بِمَا رَزَقْتَنِیو" یعنی خدایا من را قانع روزی خود قرار ده که من شکر گذار روزی تو باشم و ناشکر و کفران گو نباشم. "و بارک لی فیما اعطیتنی" در آن چیزی که برای من قرار داده‌ای برکت قرار بده، به واقع خیلی موارد را خداوند ظاهرا کم عنایت می‌کند، اما به واسطه برکتی که در آن وجود دارد اثر گذار است. "و الشغلنی ان ما یوباعدونی عنک" یعنی خدایا یک چیز‌هایی ممکن است من را از تو دور کند، من را منصرف کن و مشغولیتی برای من به وجود بیاور که گرفتار کار‌هایی نشوم که من رو از تو دور می‌کند و به من توفیق کوشش در بندگی خودت عنایت کن، من را جزء انسان‌های مجد و تلاش گر خود قرار بده.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ضمن تشکر از معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، ابراز داشت: شیراوژن خودشان از طراحان ایده‌های فاخر در حوزه فرهنگی هستند که امید است با حضور در این عرصه مدیریتی، بخشی از مطالبات و ایده‌هایی را که قبلا به عنوان نقاد حوزه فرهنگ در آن ممکن بود حضور پیدا کنند و اکنون این بار بر دوششان قرار دارد را رفع کنند.

رستمی با بیان این‌که طبیعتا درخواست از خداوند برای دست یابی به توفیق از مهمترین شرط‌ها است، گفت: اگر خدا اراده کند و توفیق را با کوشش همراه کند، برکات بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

فضای دانشگاه‌های علوم پزشکی استثنایی است

وی به فضای دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و ضمن استثنایی بودن این فضا، ابراز داشت: شاید در مجموعه گروه‌هایی که به نوعی با مردم سرو کار دارند، وزارت بهداشت و درمان از یک جهت و وزارت آموزش و پروش از جهتی دیگر استثنایی باشند و اختصاصاتی که در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی داریم ویژه و با هیچ جای دیگری قابل مقایسه نباشد. به نحوی که شما از فرهیخته‌ترین اقشار جامعه تا محروم ترین، دورترین و کم بهره‌ترین اقشار جامعه مخاطبتان هستند، که در این فضای گسترده خدمت، افراد از قبل تولد با شما سروکار دارند تا این که خاتمه اعمال و عمر را پیدا می‌کنند.

این مقام مسؤول با بیان این‌که در جایگاه گروه‌های مرجع در مطالعه وضعیت فرهنگی و اجتماعی که برخی دستگاه‌ها انجام می‌دادند، مجموعه همکاران شما یعنی اساتید دانشگاه، پزشکان و کادر درمانی جزء اثرگذارترین گروه‌های مرجع هستند، ابرازداشت: رهبری بیش از ۱۰ سال است در خصوص جمعیت مطالبه‌گر هستند، اما شرایط مطلوب نیست در این میان با وجود تمامی دلایلی که برای این عقب ماندگی می‌توان برشمرد، نقش گروه‌های مرجع در اثر گذاری در این بخش دارای اهمیت است.

رستمی با بیان این‌که گروه‌های مرجع در سال‌های اخیر تغییراتی کردند، تصریح کرد: گروه‌های کم اطلاع مانند بخشی از سلبریتی‌ها در گروه‌های مرجع قرار گرفته‌اند و بخشی از ورزشکاران که تخصص لازم را ندارند نیز در این جایگاه قرار گرفته‌اند که در این میان ماموریت و مسؤولیت شما را سنگین‌تر می‌کند.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان این‌که در این میان تعریف مواجهه درست با مخاطب برای داشتن اثرگذاری مطلوب دارای اهمیت است، گفت: موضوع دیگر این نیست که بگوییم مخاطب‌های ما تنها فعالان، نهاد‌های دانشجویی، تشکل‌های دانشجویی و... است در صورتی که این حیطه جزئی از فضای ماموریتی شما در دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

میدان کار فرهنگی بسیار وسیع است

رستمی میدان کار فرهنگی را بسیار وسیع دانست و گفت: رقابت در جایی رخ می‌دهد که ما میدان محدود و عملگران و کنشگران متعددی داشته باشیم، اما اگر میدان را به وسعت بیماران، مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مراکز خصوصی حوزه بهداشت و درمان، کلاس‌های درسی و پژوهش‌ها، فعالیت‌های فرهنگی و ... ببینیم وضعیت متغیر خواهد بود.

وی با بیان این‌که آسیبی که متوجه ما بوده است و ظلمی که به حوزه فرهنگی و فعالیت‌های از این دست در دانشگاه‌ها کرده‌ایم این است که فعالیت‌های فرهنگی دارای برچسب اختصاصی حوزه فرهنگی است، خاطرنشان کرد: ما کلاس‌های درس، آزمایشگاه‌ها، مطب‌ها، بیمارستان‌ها، اتاق عمل‌ها و مراکز بهداشت را فرهنگی ندیدیم و عنوان فوق برنامه به این فعالیت‌ها دادیم. بی‌تردید اگر بنا باشد تغییری در حوزه فرهنگ دانشگاه‌ها رخ دهد اولین کسی که رقم زننده این تغییر است مدیریت دانشگاه است و اساتید دانشگاه اولین گروه موثر در این حوزه هستند.

باید به دنبال نقاط انتقال پیام باشیم

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پایان، بیان داشت: فکر می‌کنم اگر ما دنبال کشف، طرح و تدوین و ارایه پیوست‌های فرهنگی فعالیت‌های دانشگاهی باشیم و ماموریت جدی خود را به دسته‌بندی حوزه‌های عملیات فرهنگی اختصاص دهیم موفق خواهیم بود. باید به دنبال نقاط انتقال پیام باشیم و این نقاط کنشگران انسانی هستند، اگر با این نگاه به دنبال کار فرهنگی باشیم چه بسا کار‌های مستقیم فرهنگی را به مجموعه‌هایی که در کار هستند بسپاریم و باری را که بر زمین مانده است و از سخت‌تریین کار‌ها است را بر عهده بگیریم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top