تاریخ انتشار: جمعه 1400/09/05 - 08:10
کد خبر: 415120

در نامه مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران به وزیر علوم مطرح شد؛

سیطره یک فرد بر چندین مسند مهم، فساد آور است/ آیا با این انتصابات، آینده را برای دانشجویان دانشگاه تهران، سیاه نکرده اید؟

سیطره یک فرد بر چندین مسند مهم، فساد آور است/ آیا با این انتصابات، آینده را برای دانشجویان دانشگاه تهران، سیاه نکرده اید؟

چطور یک رئیس مجلس با آن همه مسئولیت و مشغله فکری و وظیفه سنگین، می تواند حتی به دانشگاه و مسائل آن فکر بکند؟ بماند که چندشغله بودن، خود مضموم است، شائبه غیر قانونی بودن دارد و سیطره یک فرد بر چندین مسند مهم، بسیار فساد آور و نامناسب است. چنین انتصاباتی، یعنی دانشگاه تهران قرار نیست به یک دانشگاه علمی و درجه اول بدل شود و قرار است پایین و پایین تر برود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران خطاب به محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص انتصاب اعضای جدید هیئت امنای دانشگاه تهران نامه ای منتشر کرد.

در بخشی از این نامه آمده است: مسئله دیگری که بسیار حائز اهمیت است، چند شغله بودن اعضای این هیئت است. بطور مثال، چطور یک رئیس مجلس با آن همه مسئولیت و مشغله فکری و وظیفه سنگین، می تواند حتی به دانشگاه و مسائل آن فکر بکند؟ بماند که چندشغله بودن، خود مضموم است، شائبه غیر قانونی بودن دارد و سیطره یک فرد بر چندین مسند مهم، بسیار فساد آور و نامناسب است. چنین انتصاباتی، یعنی دانشگاه تهران قرار نیست به یک دانشگاه علمی و درجه اول بدل شود و قرار است پایین و پایین تر برود.

مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران

متن کامل این نامه به شرح زیر می باشد:

جناب آقای محمد علی زلفی گل

وزارت محترم علوم، تحقیقات و فناوری

با سلام و احترام

با توجه به انتصابات جدید شما و منصوب کردن آقایان قالیباف، زاکانی، ساداتی نژاد، اسماعیلی، صادقی مقدم و مصلی نژاد به عنوان هیئت امنای دانشگاه تهران، و همچنین انتصاب آقای فرهاد رهبری به عنوان ریاست کمیسیون دائمی هیئت امنای دانشگاه تهران، لازم دیدیم نکات مهمی را خدمت شما عرض کنیم و از چنین انتصابات ناشایستی به پیشگاه تان شکایت بریم.

بر هیچ کس پوشیده نیست تصدی این سمت ها نیازمند جایگاه علمی بالاست و این مناصب، منصب هایی هستند که قرار است در آنها سیاست گذاری های علمی رخ دهد و مشخص کند دانشگاه تهران به عنوان یکی از مهم ترین دانشگاههای کشور، چه مسیری را پیش رو خواهد داشت؟ اما متاسفانه در بین منصوبین شما، هیچ چهره شاخص علمی پیدا نمی شود که اندک در کی نسبت به سیاست گذاری علمی داشته باشد. نه تنها هیچ کدام از منصوبین شما چهره موجهی از نظر علمی نیستند، بلکه تقریبا همگی آنها در سطوح بالای سیاسی کشور هستند. قطعا خودتان می دانستید سپردن دانشگاه به دست صاحبان قدرت، حاصلی جز تباه شدن علم و دانش ندارد. وقتی کسانی که در سطوح بالای قدرت قرار دارند، این بستر وجود دارد تا دانشگاه را به گونه ای هدایت کنند که قدرت خودشان حفظ و تایید شود. علم داشتن و عمل کردن از موارد خیانت است.

بار دیگر ترکیب اعضا را مرور می کنیم: رئیس مجلس شورای اسلامی، شهردار تهران، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو شورای نگهبان و یک ابر سرمایه دار. اگر این ترکیب را به هر کس نشان دهید، ذره ای به ذهنش خطور نمی کند که اینان هیئت امنای یک دانشگاه، آن هم دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی در کشور هستند.

مسئله دیگری که بسیار حائز اهمیت است، چند شغله بودن اعضای این هیئت است. بطور مثال، چطور یک رئیس مجلس با آن همه مسئولیت و مشغله فکری و وظیفه سنگین، می تواند حتی به دانشگاه و مسائل آن فکر بکند؟ بماند که چندشغله بودن، خود مضموم است، شائبه غیر قانونی بودن دارد و سیطره یک فرد بر چندین مسند مهم، بسیار فساد آور و نامناسب است. چنین انتصاباتی، یعنی دانشگاه تهران قرار نیست به یک دانشگاه علمی و درجه اول بدل شود و قرار است پایین و پایین تر برود.

سیطره یک فرد بر چندین مسند مهم، بسیار فساد آور و نامناسب است

نکته ای که بسیار با اهمیت است، فرآیند رسیدن به چنین انتصاباتی است. انتصاب جناب آقای عباس مصلی نژاد خود علامت تعجبی در ذهن ما ایجاد کرده. کسی که در صلاحیت علمی اش برای کسب هیئت علمی دانشگاه محل سوال است، چطور

چنین منصبی که به مراتب با اهمیت تر است را به چنگ آورده؟ آیا این موضوع به سرمایه بی کران جناب مصلی نژاد ارتباطی دارد یا نه؟ بهتر است در این خصوص شفاف سازی شود. از این دست شائبه ها در مورد بقیه افراد هم کم نیست. این شائبه ها تا زمانی که دانشجویان به عنوان اصلی ترین مخاطبان انتصابات شما هیچ جایگاهی در تصمیم گیری تان نداشته باشند ادامه خواهد داشت. آیا درست است که در انتصابات مربوط به دانشگاه، دانشجویان دانشگاه در فرایند انتخاب شدن هیئت امنای شان هیچ نقشی نداشته و صرفا قربانیانی دست انتصابات نابجای جانب تان باشند؟

متن رو به رو، مربوط به سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان است که مربوط به هفته گذشته است: «آن چیزی که اشکال دارد، مهجر فرستی است. به بنده گزارش داده اند در بعضی دانشگاه ها عناصری هستند که جوان نخبه را تشویق می کنند به ترک کشور؛ این - من صریح می گویم که خیانت است. این دشمنی با کشور است. ... اینکه ما یک جوانی را نسبت به آینده کشور ناامید کنیم، دلسرد کنیم، آینده را تلخ و سیاه به او نشان بدهیم که او برود و مهاجرت کند، این را من واقعا یک خیانتی می دانم که بایستی دنبال کنیم.»

خوب است جنابعالی خود را با این جملات مورد قضاوت قرار دهید. آیا با این انتصاباتی که داشتید، آینده را برای جامعه دانشجویان دانشگاه تهران، سیاه و تلخ نکرده اید؟ آیا این حرکت شما مصداق تشویق به مهاجرت نیست؟ آیا منصوب شدن سیاسیون و اصحاب ثروت به مناصب علمی در دانشگاه، دانشجو را از آینده علمی اش در دانشگاه مایوس نمی کند؟ ما چنین انتصاباتی از سوی شما را اساسا غیر اصولی می دانیم و از شما می خواهیم که انتصابات جدید تان را لغو کنید و به دنبال چهره هایی باشید که به واقع، لیاقت کسب چنین منصبی را داشته باشند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top