تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/09/09 - 16:36
کد خبر: 415781

در نامه اتحادیه دانشجویان مستقل خطاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد؛

کمبود پزشک، تاثیر مستقیمی بر شاخص سلامت عمومی جامعه دارد/ دانشکده های وزارت بهداشت توان افزایش پذیرش دانشجو را دارند

کمبود پزشک، تاثیر مستقیمی بر شاخص سلامت عمومی جامعه دارد/ دانشکده های وزارت بهداشت توان افزایش پذیرش دانشجو را دارند

کمبود پزشک و دشواری دسترسی به پزشکان، تاثیر مستقیمی بر شاخص سلامت عمومی جامعه دارد.میانگین زمان ویزیت بیمار در کشور ، کم‌تر از یک سوم میزان استاندارد است. انحصار شدید ایجاد شده در این حوزه، علاوه بر کمبود پزشک، موجب توزیع نامتوزان پزشک نیز شده است و در بسیاری از شهرهای کشور مردم برای دسترسی به خدمات پزشکی ناچار به طی کردن مسافت‌های طولانی هستند. در بسیاری از تخصص‌های مورد نیاز بانوان، تعداد پزشکان خانم بسیار پایین است و در برخی شاخه‌های تخصصی پزشکی، تعداد پزشکان با جمعیت و نیاز فعلی قابل مقایسه نیست.

به گزارش خبرنگار تشکل های دانشجویی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور درخصوص طرح افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی نامه ای خطاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر کرد.

در بخشی از این نامه آمده است: برخی معتقدند که به دلایلی هم‌چون کمبود اساتید هیئت علمی، کمبود ظرفیت دانشگاه‌ها و لزوم حفظ کیفیت آموزش پزشکی، نباید اقدام به افزایش ظرفیت پزشکی کرد. این درحالی است که آمارها نشان می‌دهد دانشکده‎های وزارت بهداشت توان افزایش پذیرش دانشجو را دارند. از جمله اینکه در خصوص تعداد اعضای هیئت علمی در وضعیتی به مراتب بهتر از سایر دانشگاه‌ها قرار دارند. از طرفی میزان پذیرش دانشجوی پزشکی در دهه ۹۰ و علی رغم افزایش امکانات، کم‌تر از میزان پذیرش دانشجو در دهه ۶۰ بوده است.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی

سلام علیکم

نظر به بررسی طرح افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و تاثیرات این طرح بر حوزه سلامت کشور، بیان نکات ذیل خدمت اعضای محترم شورا ضروری به نظر می‌رسد.

متاسفانه یکی از مشکلات امروز کشور، مسئله کمبود پزشک است. سرانه وجود پزشک در کشور ۱۱۸ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است، درحالی که این آمار در کشورهایی با وضعیت مطلوب در حوزه سلامت، بین ۳۰۰ الی ۵۰۰ نفر است.  در خصوص پزشکان متخصص، وضعیت به مراتب بدتری را شاهد هستیم و به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، تنها ۵۵ پزشک متخصص وجود دارد. لازم به ذکر است در شاخص سرانه وجود پزشک، در بین کشورهای منطقه نیز، ایران رتبه بیستم از بین ۲۵ کشور را دارد که وضعیت مناسبی نیست.

کمبود پزشک و دشواری دسترسی به پزشکان، تاثیر مستقیمی بر شاخص سلامت عمومی جامعه دارد. میانگین زمان ویزیت بیمار در کشور ، کم‌تر از یک سوم میزان استاندارد است. انحصار شدید ایجاد شده در این حوزه، علاوه بر کمبود پزشک، موجب توزیع نامتوزان پزشک نیز شده است و در بسیاری از شهرهای کشور مردم برای دسترسی به خدمات پزشکی ناچار به طی کردن مسافت‌های طولانی هستند. در بسیاری از تخصص‌های مورد نیاز بانوان، تعداد پزشکان خانم بسیار پایین است و در برخی شاخه‌های تخصصی پزشکی، تعداد پزشکان با جمعیت و نیاز فعلی قابل مقایسه نیست.

این مشکل به آمارهای مذکور ختم نخواهد شد و درصورت عدم چاره‌اندیشی در این باره، در دو دهه‌ی آینده دامنه‌ی این مشکل وسیع‌تر نیز می‌گردد. به اذعان آمارها جمعیت بالای ۶۰ سال در کشور طی ۲۰ سال آینده ۳ برابر خواهد شد و با توجه به اینکه ۸۰ درصد خدمات پزشکی در سن بالای ۶۰ سال موردنیاز است، نیاز به خدمات پزشکی در کشور تا بیش از ۱۰ برابر افزایش خواهد یافت. از طرف دیگر تا ۲۰ سال آینده حدود ۳۴ درصد پزشکان در سنین بازنشستگی و بالای ۶۵ سال قرار خواهند گرفت. در نتیجه اگر در روند پذیرش دانشجوی پزشکی تغییری ایجاد نشود، ایران در ۲۰ سال آینده با بحران جدی کمبود پزشک روبرو خواهد شد.

در نامه اتحادیه دانشجویان مستقل خطاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد؛

معضل کمبود پزشک در حالی شکل گرفته است که از سال ۶۷ تا ۹۰ شاهد کاهش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و در بهترین حالت یکسان ماندن میزان پذیرش طی دو دهه بوده‌ایم. در شرایط فعلی یکی ازراهکارهای موجود افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی است تا نیاز کشور را در میان مدت پاسخ گوید. داوطلبان رشته تجربی از کل داوطلبان کنکور سراسری از ۳۰ درصد در سال ۱۳۸۴ به بیش از ۶۰ درصد در سال‌های اخیر رسیده است. در کنکور سراسری ۱۴۰۰، بیش از ۵۵۰هزار نفر در کنکور پزشکی شرکت کردند، اما از این تعداد تنها حدود یک درصد یعنی حدود ۶ هزار نفر در رشته پزشکی پذیرفته شدند درحالی‌که بیش از ۲۰ هزار نفر از آنان معدل بالای ۱۹ داشته‌اند.

برخی معتقدند که به دلایلی هم‌چون کمبود اساتید هیئت علمی، کمبود ظرفیت دانشگاه‌ها و لزوم حفظ کیفیت آموزش پزشکی، نباید اقدام به افزایش ظرفیت پزشکی کرد. این درحالی است که آمارها نشان می‌دهد دانشکده‎های وزارت بهداشت توان افزایش پذیرش دانشجو را دارند. از جمله اینکه در خصوص تعداد اعضای هیئت علمی در وضعیتی به مراتب بهتر از سایر دانشگاه‌ها قرار دارند. از طرفی میزان پذیرش دانشجوی پزشکی در دهه ۹۰ و علی رغم افزایش امکانات، کم‌تر از میزان پذیرش دانشجو در دهه ۶۰ بوده است.

در وضع کنونی بیش از آنکه به انحصار موجود دامن زده شود، باید عزم دستگاه‌های مدیریتی کشور باید بر استفاده‌ی حداکثری از زیرساخت‌های موجود و هم‌چنین ارتقای امکانات لازم برای حل مشکل کمبود پزشک در کشور باشد. از اعضای محترم شورا درخواست می‌شود باتوجه به نیاز کشور  به اجرای طرح افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی، اهتمام جدی بر حل مشکل کمبود پزشک در کشور داشته باشند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلواکی: مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم
سرهنگ ارتش آمریکا: پدافند هوایی اسرائیل قوی نیست
تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو
تذکر جدی بی‌حجابی اثرگذاری اجتماعی فروانی دارد
فقط خودمان بودیم!
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
شعار جالب دانشجویان آمریکایی به زبان فارسی/ مرگ بر اسرائیل در دل دانشگاه‌های آمریکا +فیلم
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top