تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/09/10 - 18:37
کد خبر: 415964

روند متعادل تراز تجاری کشور در ۸ ماهه سال جاری

پیگیری‌ها نشان می‌دهد میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات به دلیل رشد صادرات غیرنفتی و در ۸ ماهه اول امسال رشد قابل توجهی داشته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، طبق اعلام بانک مرکزی و گمرک طی هشت ماهه سال جاری ۳۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار ارزش صادرات کشور بوده که بیانگر افزایش حدود ۴۲ درصدی آن در مقایسه با دوره مشابه سال ۱۳۹۹ است.

ضمن اینکه ارزش واردات گمرکی در دوره یاد شده حدود ۳۲ میلیارد و  میلیارد دلار گزارش شده است که حاکی از افزایش ۳۸ درصدی آن نسبت به مدت مشابه سال قبل است. تحولات بازرگانی در ماه‌های سپری‌شده از سال ۱۴۰۰ موید توازن نسبی میان جریان صادرات و واردات کالایی برخی از اقتصاددانان معتقدند افزایش صادرات کشور، ناشی از بهبود عملکرد صادرات غیرنفتی است.

علاوه بر این موضوع در سطح جهانی و به تدریج به‌دلیل کاهش محدودیت‌های ناشی از کرونا نیز وضعیت تجارت جهانی نیز در حال بهبود و رونق است و کشور ما نیز به مانند سایر کشورها از این امر مستثنی نیست و همگام با بازگشت تدریجی کشورها به اقتصاد جهانی، شاهد افزایش سطح تجارت جهانی هستیم.

گویای این امر بهبود در بخش واقعی اقتصاد ایران است و با استناد به آمارهای بانک مرکزی نیز، تولید ناخالص داخلی کشور در فصل اول ۱۴۰۰ (به قیمت‌های پایه سال ۱۳۹۵)، با نفت به رقمی حدود ۳۴۷۷.۰ هزار میلیارد ریال و بدون نفت به حدود ۳۱۴۸ هزار میلیارد ریال رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به ترتیب از افزایش ۶.۲ و ۴.۷ درصدی برخوردار بوده است. در همین گزارش استناد می‌شود که ارزش افزوده سایر گروه‌های اقتصادی شامل «نفت»، «صنایع و معادن» و «خدمات» از افزایشی به ترتیب معادل ۲۳.۳، ۲.۱ و ۷.۰ درصدی برخوردار بوده‌اند.

گزارش گمرک نیز شاهدی بر این مدعاست که در سال جاری ارزش صادرات گمرکی نیز در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته حدود ۴۷ درصد رشد داشته است و برخی شواهد و مستندات این رشد صادراتی بیشتر از حوزه های صنایع معدنی به ویژه محصولات فولادی، پتروشیمی ها و پایه نفتی و صادرات غیرنفتی نشأت می‌گیرد.

همچنین برخی فعالان معتقدند آمارهای صادرات بخش صنعت نیز رشد داشته و صادرات کالاهای صنعتی در این حوزه بهبود یافته است که با نگاهی به حوزه‌های رشد اقتصادی می‌توان این موارد را با حوزه‌هایی که ارزش افزوده‌هایشان نسبت به سال گذشته از نظر تولید ناخالص داخلی و فصل اول ۱۴۰۰، افزایشی بوده است، مرتبط دانست و علاوه بر این تولید ناخالص داخلی نیز در فصل اول ۱۴۰۰ بدون نفت از افزایش ۴.۷ درصدی برخوردار بوده است که خود می تواند گواهی بر بهبود صادرات غیرنفتی تلقی شود.

این بهبود در صادرات را نیز می‌توان در روند معاملات سامانه نیما مشاهده کرد، اخیراً بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد که  حجم فروش ارز توسط صادرکنندگان در سامانه نیما طی هشت ماه سال ۱۴۰۰، ۱۸.۱ میلیارد دلار بوده است که این میزان حدود ۶۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است که شاید این امر را بتوان نشانه ای از بهبود روند بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور ارزیابی کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
VAR را از چین می‌آوریم
صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد
واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
انتخاب رشته دوره دکتری سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد آغاز شد
تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس
بورس سبز ماند/ افزایش ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحدی شاخص کل
کمک نظامی چین به روسیه + جزئیات
مدافع استقلال به تراکتور می‌رسد
جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
جریمه سنگین ۴سلبریتی زن در عربستان
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top