تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/01/24 - 03:13
کد خبر: 429561

نمایندگان دفتر تحکیم وحدت در نشست با وزیر ارشاد چه گفتند؟

نمایندگان دفتر تحکیم وحدت در نشست با وزیر ارشاد چه گفتند؟

نماینده دفتر تحکیم وحدت گفت: وزات ارشاد می‌تواند در مسائل مختلف فرهنگی بحران و سرگشتی بی هویتی را هم که خیلی آسیب زاست از بین ببرد و هویت اسلامی ایرانی را جایگزین آن کند تا غرور ملی تقویت شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» نمایندگان اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی در نشست با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان نقدها، دغدغه‌ها و مطالبات خود از این وزارتخانه پرداختند.

در این نشست صلایی از ادوار دفتر تحکیم وحدت با طرح این سوال رویکرد حاکمیت و به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قبال جریان «می‌تو» چیست؟، گفت: اگر رویکرد صحیحی در قبال جریان «می‌تو» گرفته شود اتفاقات خوبی می‌افتد؛ ولی اگر این رویکرد ناصحیح باشد می‌تواند هزینه‌های بسیار زیادی را برای عرصه فرهنگ و هنر در پی داشته باشد و این خطرناک است.

وی بر لزوم شفافیت مالی در عرصه فرهنگ و هنر تاکید کرد و افزود: در عرصه سینما باید قرارداد‌های بازیگران و هزینه‌های تولید یک اثر فرهنگی یا سینمایی مشخص شود. امروز شاهدیم که مثلا فردی در طول یک سال چند فیلم سینمایی را می‌سازد، ولی هزینه ساخت این فیلم‌ها برنمی گردد و همین مسئله این تصور را به وجود می‌آورد که آیا این فرد به یک منبع لایزال وصل است که این همه اثر را تولید می‌کند.

صلایی با بیان اینکه آثار فرهنگی تولید شده توسط کشور‌های حاشیه خلیج فارس و انعکاس این آثار در کشورمان مسئله‌ای است که امروز موجب نگرانی متخصصین شده، تصریح کرد: فضای فرهنگی به معنای بد آن در کشورمان آن قدر باز است که آثار فرهنگی دیگر کشور‌ها به راحتی در کشورمان انعکاس پیدا می‌کنند و این مسئله نیز به دلیل فقدان نظارت و عدم وجود شفافیت است.

ادوار تحکیم وحدت گفت: اگر چه مدیریت شبکه نمایش خانگی به ساترا واگذار شده، اما ضرورت دارد تا وزارت فرهنگ هزینه‌های چند میلیاردی که صرف قرارداد بازیگران در شبکه نمایش خانگی شده را مورد بازنگری قرار دهد؛ چرا که این موضوع هم موجب افزایش شکاف طبقاتی بین هنرمندان شده و هم به خاطر افزایش هزینه‌های برخی از هنرمندان تلویزیون از بکارگیری این هنرمندان محروم شده است.

صلایی به وجود رانت برای صدور مجوز در عرصه موسیقی و سینما اشاره کرد و افزود: در عرصه موسیقی عبارتی بین خوانندگان زیرزمینی باب شده؛ مبنی بر اینکه اگر به یک تهیه کننده که خیلی هم معروف است وصل شوند به راحتی می‌توانند مجوز بگیرند و آن تهیه کننده هم عملا یک قرارداد برده داری با خواننده‌ها می‌بندد؛ البته مسئله بنده این قرارداد‌ها نیست مسئله اینجاست که چه اتفاقی افتاده که صدور مجوز‌ها به این رانت ختم می‌شود.
نمایندگان تشکل های دانشجویی در نشست با وزیر ارشاد چه گفتند/ از باز شدن پای «یاس» و «تتلو» به دغدغه های دانشجویی تا واکنش به جریان «می‌تو»
وی با بیان اینکه امروز شاهدیم که در عرصه‌های مختلف موسیقی آثاری مجوز می‌گیرند که از لحاظ محتوایی خیلی هم سخیف هستند، تصریح کرد: در برخی از حوزه‌های موسیقی مانند رپ آثار محدودی وجود دارد که دارای محتوای خوبی هستند، اما برای این آثار مجوز صادر نمی‌شود؛ مثلا ما در عرصه رپ خواننده‌ای داریم به نام یاسر بختیاری که محتوای آثار او تا حدی محتوا‌های بدی نبوده و یا حداقل محتوای آثار او از خیلی از آثار پاپ بالاتر بوده با این اوصاف من نمی‌دانم که مشکل این آثار چیست که برای آن‌ها مجوز صادر نمی‌شود. معتقدم اگر مجوز چنین آثاری صادر شود هم چارچوب‌ها حفظ می‌شود و هم این آثار نکات مثبت خود را دارند.

صلایی اظهار کرد: به گفته فعالان عرصه سینما کلونی‌ها و قبیله‌هایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد که خودشان برای توزیع مجوز‌ها بین افراد خاص تصمیم گیرنده هستند و برای آن‌ها هم فرقی نمی‌کند که چه دولتی بر سر کار باشد. ما مدیرانی در وزارت فرهنگ داریم که هیچ عقیده قلبی، عقلی و منطقی به مشارکت حزب اللهی‌ها در فضای فرهنگ و هنر ندارند و تمام انرژی خود را وقف لیبرال‌ها می‌کنند که نمونه آن را در اکران فیلم آقای مهرجویی مشاهده کردیم به نوعی که یک موضوع خیلی ساده به یک بحران تبدیل شد. با این توضیحات امیدواریم که تصمیماتی در مورد این مدیران گرفته شود.

وی با طرح این سوال که فرآیند ارسال فیلم‌ها به اسکار چیست؟، افزود: اینکه ما بخواهیم فقط فیلم‌های یک فیلمساز را به اسکار بفرستیم موجب ناامیدی مابقی فیلمساز‌ها می‌شود. با این وجود امیدواریم که وزارت ارشاد برای این موضوع نیز چاره اندیشی کند.

فاتحی، دبیر واحد جنگ نرم تحکیم وحدت نیز با بیان اینکه وزارت ارشاد یکی از جبهه‌های مهمی است که باید به موضوع جهاد تبیین در حوزه‌های مختلف فرهنگی بپردازد، تصریح کرد: وزات ارشاد می‌تواند در مسائل مختلف فرهنگی بحران و سرگشتی بی هویتی را هم که خیلی آسیب زاست از بین ببرد و هویت اسلامی ایرانی را جایگزین آن کند تا غرور ملی تقویت شود.

وی با طرح این سوال که چرا باید به آثاری مجوز داده شود که بعد از اکران به بهانه وجود مفاهیم نامناسب متوقف شوند، افزود: اصلاح زیرساخت‌های مختلف فرهنگی و سیاست گذاری فرهنگی از اولویت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و مسیر درستی هم هست، اما ما توقع داریم که عمل شایسته‌ای هم غیر از حرف زدن در این رابطه ببینیم و به تبع آن قانون گذاری‌هایی انجام شود تا برخورد سلیقه‌ای با وزارت فرهنگ و ارشاد صورت نگیرد تا با روی کار آمدن هر جناحی سیاست گذاری جدیدی برای این وزاتخانه صورت نگیرد.

فاتحی به اهمیت تولید فیلم‌ها و تئاتر‌هایی برای تقویت مبانی فکری، اسلامی و انقلابی اشاره کرد و گفت: تولید فیلم هم می‌تواند در جامعه خودمان اثرگذار باشد و هم ما می‌توانیم با این آثار هنری فرهنگ خود را به دیگر کشور‌ها صادر کنیم. به هر روی اگر دشمنان ما فیلمی مانند بدون دخترم هرگز را بسازند بحثی نیست، ولی وقتی ما خودمان فیلمی مانند قهرمان را به اسکار می‌فرستیم این گل به خودی است.

وی در ادامه به ضعف نظارت در حوزه موسیقی اشاره کرد و افزود: موسیقی در کشورمان به موسیقی‌های عاطفی و احساسی محدود شده و این در حالی است که جامعه ما به موسیقی‌های اجتماعی مبارزنیاز دارد؛ البته خیلی وقت‌ها بودجه‌های کلانی هم برای تولید این موسیقی‌ها اختصاص می‌یابد، ولی آثار تولید شده از لحاظ فرم آن قدر ضعیف هستند که اثر معکوس می‌گذارند. 

دبیر واحد جنگ نرم تحکیم وحدت با بیان اینکه تاکنون پیشنهاد رهبر معظم انقلاب برای شناسایی و تقویت نخبگان هنری و معرفی آن‌ها به عنوان سلبریتی محقق نشده است، گفت: ما امروز به افرادی تریبون می‌دهیم که بعضا به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند و در آنجا بر ضد خودمان عمل می‌کنند؛ از این رو ضرورت دارد تا الگوسازی در بین نخبگان هنری صورت بگیرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top