تاریخ انتشار: شنبه 1401/01/27 - 13:19
کد خبر: 429850

تشکل های دانشجویی در هفته‌ای که گذشت؛

محکومیت جنایت در حرم رضوی تا دیدار رمضانی با رئیس جمهور

محکومیت جنایت در حرم رضوی تا دیدار رمضانی با رئیس جمهور

مدتی است که طی سلسله گزارش هایی در هفته سعی بر آن است با هدف بازتاب و ارائه گزارش از فعالیت اتحادیه ها و تشکل های تابعه آنها در دانشگاه؛ فعالیت های مختلف آنها را اعم از حضوری و غیر حضوری در سراسر کشور را بودن محدودیتی پوشش دهیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جنبش‌ و جریانات دانشجویی ایران طی مدت فعالیت خود و بویژه در چهار دهه اخیر ( اسقرار نظام مقدس اسلامی ) همواره فراز و نشیب های زیادی را به خود دیده‌است؛ گاهی نقش آفرینی دانشجویان در عرصه‌های مختلف برتصمیم گیری های دولت ها، ارگان های دولتی، خصوصی، وابسته به دولت و حتی نظامی هم مؤثر بوده و گاهی با شکست مواجه بوده و در هر حالت این حضور و فعالیت دانشجویان است که می‌تواند کورسوی امید را همواره برای بهبود شرایط زنده نگه دارد.

اگر بخواهیم در رابطه با تشکل های دانشجویی صحبت کنیم خوب است که گریزی به کلیت تشکیلات های دانشجویی زده باشیم و در رابطه با چگونکی آنها اندک اطلاعاتی داتشته باشیم. تشکیلات ها و اتحادیه های دانشجویی به چهار اتحادیه و یک سازمان تقسیم می شوند. حال آنکه اتحادیه های انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور, دفتر تحکیم وحدت، جامعه اسلامی دانشجویان و جنبش عدالتخواه دانشجویی؛ اتحادیه های چهارگانه دانشجویی هستند و سازمان بسیج دانشجویی هم در کنار آنها در فضای دانشگاهی مشغول فعالیت می‌باشد.

بر اساس تعاریف و آنچه که دیده ایم اینگونه باید باشد که حیطه تشکیلات های نامبرده محدود نباشد و هر کدام در عرصه ای فعال باشند و در برخی عرصه ها هم می‌توان گفت که تقسیم وظایف انجام می‌دهند تا بتوانند نتیجه مطلوب از کارکرد و زحماتشان بگیرند.

مدتی است که طی سلسله گزارش هایی در هفته سعی بر آن است با هدف بازتاب و ارائه گزارش از فعالیت اتحادیه ها و تشکل های تابعه آنها در دانشگاه؛ فعالیت های مختلف آنها را اعم از حضوری و غیر حضوری در سراسر کشور را بودن محدودیتی پوشش دهیم.

در ادامه گزیده‌ای از مهم ترین اخبار مربوط به فعالیت‌های تشکل ها و اتحادیه‌های دانشجویی در هفته‌ای که گذشت را مورد بازخوانی قرار می‌دهیم.

از ظرفیت‌های پژوهشکده‌ها و نخبگان دانشگاهی برای تحقق شعار سال استفاده نمایید

از اولین واکنش های این هفته می‌توان به موضع بسیج دانشجویی استان اصفهان طی نامه‌ای خطاب به سورنا ستاری ( معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ) با اشاره به ظرفیت‌های پژوهشکده‌ها و نخبگان بسیج دانشجویی برای تحقق شعار سال از وی برای بازدید حضوری از این مراکز در استان اصفهان دعوت کرد. در قسمتی از این نامه بدین شکل آمده است:

هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال، کارآفرینی، نظام سلامت هوشمند وتجهیزات پزشکی، احصاء و توانمندسازی نخبگان، کشاورزی بهینه و سودمند، بهینه‌سازی تجهیزات صنعتی، نقش‌آفرینی در سیاست‌گذاری‌های کلان، نقش‌آفرینی کارآمد در حوزه اجرا، سازماندهی نخبگان در شرکت‌های دانش‌بنیان؛ توانمندی‌های مختلف و اقدامات بسیاری در زمینه‌های ذکر شده، انجام پذیرفته که با حمایت‌های جنابعالی می‌توانیم شاهد پیشرفت‌های فزاینده در این روندها باشیم. (جزئیات بیشتر)

جنایت بزرگ در حریم امن رضوی را محکوم می‌کنیم

در هفته ای که گذشت حادثه ای تلخ و ناگوار رخ داد. آن اتفاق به شهادت رسیدن دو طلبه جهادی توسط افرادی با تفکر تکفیری بود. در این زمینه تشکل های دانشجویی بدون هم بدون موضع نماندند و هسته بین الملل بسیج دانشجویی مازندران بیانیه ای صادر نمود. در قسمتی از این بیانیه آمده است:

باید نسبت به این حادثه و حوادثی نظیر آن نگاهی عقلانی و به دور از تعصبات ملی گرایانه و یا مذهبی صرف داشت، چراکه هر گونه اشتباه در این زمان که اختلاف افکنی و تفرقه با حمایت دول غربی ادامه دارد می تواند تبعات جبران ناپذیری برای کشور داشته باشد.

هسته بین الملل بسیج دانشجویی استان مازندران، ضمن محکوم کردن این جنایت بزرگ در حریم امن رضوی و شهادت دو تن از روحانیون والا مقام، از امت مسلمان اعم از اهل سنت و اهل تشیع تقاضا می‌نماید در این بازه حساس بسیار هوشیار باشیم و در دام تفرقه دشمنان قرار نگیریم و با وحدت و همدلی مشتی بر دهان استکبار جهانی در سطح منطقه باشیم. (جزئیات بیشتر)

هنر انقلابی

دفتر تحکیم وحدت به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی، برنامه ای با موضوع «هنر انقلابی» با حضور دکتر امیررضا مافی؛ ویژه برنامه ای مورخ 22 فروردین ماه برگزار کرد. (جزئیات بیشتر)

دوره مجازی رهیار

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز؛ نشستی تحلیلی با عنوان دوره "رهیار" با حضور اساتید محترم، حجت الاسلام والمسلمین الهی راد در موضوع «کارفرهنگی از منظر رهبری»؛ محمدحسین کاظمی در موضوع «شورای فرهنگی دانشگاه» و همچنین کارگاه انتقال تجربیات واحد فرهنگی، باحضور فعالان فرهنگی دفاتر در فضای مجازی برگزار کرد. (جزئیات بیشتر)

مطالبات دانشجویان در دیدار با وزیر ارشاد چه بود؟!

نمایندگان اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی در 22 فروردین ماه در نشستی با محمد مهدی اسماعیلی ( وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ) به بیان دغدغه‌ها و مطالبات خود از این وزارتخانه پرداختند. در این دیدار نمایندگانی از بسیج دانشجویی؛ اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل و جامعه اسلامی دانشجویان به ایراد سخنان و نقادی پرداختند. مشروح آن را می‌توانید در آدرس فوق ببینید. (جزئیات بیشتر)

کارگاه مجازی "قلم"

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل با همکاری انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی هم  کارگاه مجازی نشریات دانشجویی با سرفصل های "چرا بنویسم؟ از چه بنویسم"، "نویسندگی خلاق"، "گزارش نویسی"، "حقوق نشریات"، "زیبا سازی نشریه" برگزار خواهد کرد. از اساتید این دوره هم می‌توان به نمایندگان سابق در شورای مرکری ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم و سردبیر خبرنامه دانشجویان ایران اشاره نمود. (جزئیات بیشتر)

درضیافت افطاری رئیس جمهور با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی چه گذشت؟

عصر روز چهارشنبه 24 فروردین بود که نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دفتر تحکیم وحدت، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، جنبش عدالتخواه دانشجویی و بسیج دانشجویی در ضیافت افطاری با آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی  رئیس جمهور به بیان انتقادات، دغدغه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و مطالبات خود پرداختند و از مهم ترین انتقادات می‌توان به موضع زیر اشاره نمود:

آقای رئیسی در این نه ماه چه کرده اید؟!

صالح ترکمان؛ عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی در این دیدار چنین گفت: آقای رئیسی متاسفانه باید بگوییم که در این نه ماه، عملکرد دولت شما در مجموع تقریبا زخمی را از مردم محروم دوا نکرده است. بلکه با ادامه موج های تورمی و سیاست های مخرب دولت در این مسیر، نظیر حذف ارز ۴۲۰۰ و عدم جدیت در قضیه نهضت ملی مسکن؛ فشار مضاعفی بر پایین ترین طبقات جامعه وارد شده است. آقای رئیسی ما نگرانیم؛ نتیجه فشار به مستضعفین، خطر قهر آنها از انقلاب و خطر آبان های ۹۸ دیگری را در پیش خواهد داشت. (جزئیات بیشتر)

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top