تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/01/28 - 19:28
کد خبر: 430038

پی گیری وعده‌های مسئولان از طریق «سامانه موعد»

  پی گیری وعده‌های مسئولان  از طریق «سامانه موعد»

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه گفت: در این انجمن سامانه‌ای تحت عنوان «سامانه موعد» طراحی شده که درآن، وعده‌های مسئولان دولت احصا شده تحقق یا عدم تحقق آن‌ها را مشخص کرده‌ایم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» علیرضا بهرامی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، گفت: یکی از مهمترین عوامل کاهش سرمایه اجتماعی و بحران اعتماد ملی، وعده‌های محقق نشده دولت‌ها است. معمولاً وعده‌های مسئولین، قبل از پذیرش مسئولیت، به دو دسته تقسیم می‌شود. گروه اول، سیاستمدارانی هستند که صرفاً وعده‌ها و برنامه‌هایی را ارائه می‌دهند تا وانمود کنند برای واحد مربوطه، برنامه دارند. گروه دوم معمولاً تجربه، دانش و توان اداره آن مجموعه را دارند و در آغاز مسئولیت، برنامه‌ها و اهداف خود را مشخص می‌کنند.

وی افزود: ممکن است بسیاری از وعده‌ها محقق شوند اما تلقی عمومی جامعه از وعده‌های مسئولین و دولت‌ها این است که صرفاً کارکرد تبلیغاتی دارند و قرار نیست به مرحله اجرا برسند. علاوه بر این، چنین می‌پندارند که هیچ از مسئولین، وعده‌هایشان را پیگیری نمی‌کنند و این وعده‌ها در هیاهوی وقایع روزمره، به فراموشی سپرده می‌شوند. نتیجه این برداشت، ایجاد بذر ناامیدی در افکار عمومی و آبیاری این بذر به دست فرصت‌طلبان است.

بهرامی گفت: چنین فضایی، نقش آفرینی جنبش دانشجویی را می‌طلبد. جریان دانشجویی به مثابه یک جریان حُر و مستقل که هنوز وابستگی حزبی و خرده حساب‌های متداول با مسئولین را ندارد، باید پا به عرصه بگذارد. آنچه مسئولین به دادن وعده‌های زیاد و بعضاً متناقض سوق می‌دهد، این تصور است که کسی اهتمامی به ثبت و ضبط وعده‌های آن‌ها ندارد و در کشاکش تلاطم‌های سیاسی، این وعده‌ها گم می‌شوند. اولین وظیفه جنبش دانشجویی، احصاء و رصد وعده‌های مسئولین است.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان افزود: وظیفه بعدی مطالبه‌گری تحقق این وعده‌ها است. بسیاری از وعده‌ها، مدت‌دار نیست و زمان اجرای آن‌ها را معیّن نکرده‌اند. به طور مثال، اصلاح نظام بانکی جز وعده‌های دولت سیزدهم است اما زمانی برای اجرایی شدن آن وجود ندارد. در مقابل بسیاری از وعده‌های دولت مثل رشد ۸ درصدی اقتصاد کشور تا پایان ۱۴۰۱، عملیاتی شدن سامانه جامع تجارت و رونمایی از اپراتور کودک تا پایان ۱۴۰۰ و... وعده‌های زمان‌دار هستند. جریان دانشجویی می‌تواند تحقق وعده‌ها را مطالبه کند و مثل یک ساعت شنی، «موعد» وعده‌ها را به خاطر بسپارد و در زمان سررسید، قول و قرار مسئولین را به آن‌ها یادآوری کند. 

وی گفت: در موعد مقرر چند احتمال وجود دارد. ممکن است آن وعده محقق شده باشد و ما در راستای «امیدآفرینی»، از خوش قولی مسئولین تشکر می‌کنیم. حالت دیگر این است که آن وعده، محقق نمی‌شود. در این صورت یا دلایل موجهی برای به نتیجه نرسیدن وعده وجود دارد که باید مسئول مربوطه توضیحات خود را به مردم ارائه کند یا سوءمدیریت‌ها عامل این ناکامی است و باید از مردم عذرخواهی کنند و زمان جدیدی را برای انجام وظیفه معین کنند.

بهرامی افزود: واحد سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، سامانه‌ای تحت عنوان «سامانه موعد» طراحی کرده است. در این سامانه، وعده‌های رئیس‌جمهور، معاونینش و وزرای دولت احصا شده است و هفتگی بروز رسانی می‌شود. وعده دهنده و زمان سررسید وعده ذکر شده و تحقق یا محقق نشدن آن‌ها را مشخص کرده‌ایم. اخیراً هم موعد یکی از وعده‌های وزارت ارتباطات رسیده بود. آقای دکتر زارع‌پور وعده داده بود تا پایان سال ۱۴۰۰، اپراتوری ویژه برای کودکان ایجاد نماید. همچنان این وعده محقق نشده و انجمن، در نامه‌ای از ایشان خواست که وضعیت راه‌اندازی این اپراتور را توضیح دهد. سایر وعده‎‌های مسئولین را می‌توانید در آدرس اینترنتی https://zil.ink/moed مشاهده کنید.

وی گفت: شکل‌گیری گفتمانی که هزینه وعده دادن و عمل نکردن را بالا می‌بَرَد، می‌تواند به کارآمدی بیشتر جمهوری اسلامی کمک کند. جناب آقای رئیسی، اعلام کرده که دولت سیزدهم بناست که یک دولت «صادق‌الوعد» باشد. انشاالله دولت سیزدهم در عمل به توصیه قرآنی «وَ أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ کانَ مَسْئولاً» پیشگام باشد و پس از چهارسال، شاهد یک دولت خوش نام در عمل به وظایف باشیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top