تاریخ انتشار: شنبه 1401/03/07 - 18:26
کد خبر: 433734

ازدواج‌های دانشجویی جزو با ثبات ترین ازدواج‌ها در کشور

ازدواج‌های دانشجویی جزو با ثبات ترین ازدواج‌ها در کشور

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به ازدواج دانشجویی به عنوان الگوی ازدواج آسان، گفت: آمار و مطالعات بیانگر این است که ازدواج‌های دانشجویی از با ثبات ترین ازدواج‌ها در کشور هستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر علیرضا زالی در مراسم آیین ازدواج دانشجویی شاخه نبات که با حضور ۷۰ زوج در تالار امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با تاکید بر این که در دوران دانشجویی شرایط تحصیلی، فرهنگی و اقتصادی دانشجویان به یکدیگر نزدیکتر است، گفت: در این شرایط اشتراکات دانشجویان بیشتر است و این همسان گزینی در ثبات ازدواج اثر مستقیم دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تلاش‌های بی دریغ سفیدپوشان عرصه سلامت اظهار داشت: مدافعان سلامت تن بر آتش کرونا زدند و فرصتی برای حضور دوباره اجتماعات را فراهم کردند.

وی اهمیت ترویج ازدواج آسان در بین جوانان را مورد توجه قرار داد و به تاریخچه شکل گیری ازدواج‌های دانشجویی برای اولین بار از سوی دفتر نمایندگی ولی فقیه اشاره کرد.

زالی با بیان این که ازدواج دانشجویی در کشور به الگویی برای ازدواج آسان تبدیل شده است اظهار داشت: آمار و مطالعات بیانگر این است که ازدواج‌های دانشجویی از با ثبات ترین ازدواج‌ها در کشور هستند.

وی یادآور شد: جدایی و طلاق در ازدواج‌های دانشجویی کمتر از دو درصد گزارش شده، این موضوع مهر تاییدی بر ثبات و پایداری این ازدواج‌ها است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به مزایای ازدواج دانشجویی که نماد اصلی ازدواج‌های ساده است اشاره کرد و گفت: در این ازدواج‌ها زوجین شناخت بیشتری نسبت به یکدیگر پیدامی‌کنند و از آنجائیکه در ازدواج موفق شناخت طرفین اصلی ترین فاکتور ثبات است،‌ می‌توان این مدل ازدواج را مصداق زندگی پایدار دانست.

وی با تاکید بر این که زندگی دانشجویی با ساده زیستی همراه است، خاطرنشان کرد: ماهیت زندگی دانشجویی، مبتنی بر پرهیز از تجمل گرایی و رعایت اصول ساده زیستی است به همین دلیل ازدواج‌های دانشجویی هم در اتمسفر ساده زیستی و قناعت شکل‌می‌گیرد.

زالی ادامه داد: ازدواج در شرایطی که جوانان در نقطه اوج بالندگی هستند، موجب افزایش اعتماد به نفس جوانان‌می‌شود.

وی آثار ازدواج از دیدگاه بهداشت روان را تبیین و اضافه کرد: مطالعات بیانگر این موضوع است که دانشجویانی که در دوران تحصیل ازدواج کرده اند نه تنها دچار افت تحصیلی نشده‌اند بلکه به دلیل افزایش سرمایه اعتماد به نفس حتی توفیقاتشان در دوران تحصیل افزایش داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که ازدواج‌های دانشجویی تنها مختص به ایران نیست، ادامه داد: طبق آمار در ۲۰ سال اخیر ازدواج‌های دانشجویی در بسیاری از کشورهای غربی شتاب بیشتری گرفته و اساسا بسیاری از گرنت‌ها و امکانات حمایتی به ازدواج‌های دانشجویی اختصاص یافته است.

وی خطاب به دانشجویان گفت: طبق فرمایش قرآن کریم «هدف از ازدواج رسیدن به آرامش و ثبات روانی است و خداوند بین طرفین محبت قرار داده است» به این معنی که ذات اقدس الهی ضمن ازدواج در قلب دو زوج عشق و عاطفه نهاده است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی خدیوی نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نیز در این مراسم با اشاره به این که ازدواج تصمیمی بزرگ و سخت و در عین حال نقطه عطف زندگی هر انسانی است، اظهار داشت: ازدواج مسیر زندگی را تغییرمی‌دهد بنابراین نمی توان این تصمیم را سهل گرفت و یا به راحتی به تاخیر انداخت.

وی با بیان این که یکی از مهمترین شرایط ازدواج رسیدن به بلوغ فکری است خاطرنشان کرد: در ازدواج باید خودخواهی کنار گذاشته شود و افرادی که به بلوغ فکری نرسیده‌اند نمی توانند ازدواج موفقی داشته باشند.

خدیوی در ادامه با تاکید بر این که ازدواج موفق، ازدواجی است که زوجین از لحاظ اعتقادی و فرهنگی به هم نزدیک باشند، هم ترازی را یکی از اصلی ترین ارکان ازدواج عنوان کرد.

وی تعدیل انتظارات در ازدواج را شرط چهارم یک ازدواج موفق دانست و افزود: زمانی که دو نفر تصمیم‌می‌گیرند آینده را با هم بسازند باید در تمام مراحل زندگی دوشادوش هم باشند.

نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تاکید کرد: ازدواج باید مطالبه جوانان باشد و سیاست‌های مسئولان نیز بر این مبنا شکل بگیرد.

آیین ازدواج ‌دانشجویی شاخه نبات با حضور دکتر علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی خدیوی نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر سمیه اسماعیلی معاون دانشجویی و فرهنگی و جمعی از مسئولان و دانشجویان در تالار امام خمینی (ره) دانشکده پزشکی برگزار شد.

این مراسم به همت انجمن اسلامی ۱۳۴۸و با مشارکت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، معاونت دانشجویی و فرهنگی و حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه برگزار شد. در این مراسم از سوی ریاست دانشگاه و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هدایایی به رسم یادبود به زوج‌ها اهدا شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top