تاریخ انتشار: پنجشنبه 1401/04/09 - 12:36
کد خبر: 436848

بررسی حواشی اخیر پیرامون مذاکرات:

تایید متن پیش نویس توافق در مذاکرات توسط وزیرخارجه/ وجود یک پاورقی خطرناک در متن توافق احتمالی +فیلم

تایید متن پیش نویس توافق در مذاکرات توسط وزیرخارجه/ وجود یک پاورقی خطرناک در متن توافق احتمالی +فیلم

چیزی که وجود این پاورقی را خطرناک تر از وجود تحریم‌های ستاره دار می کند این است که اگر تاکنون آمریکا می توانست بیش از ۷۰۰ مورد از تحریم‌ها را به دلایل غیرهسته‌ای تحریم کند از این به بعد با وجود همچین پاورقی می تواند همه آن تحریم هایی که با توافق برداشته می شوند را به بهانه های غیر هسته همانند حقوق بشر تحریم کند و عملاً وجود توافق هسته‌ای را برای ایران بی فایده کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چندی پیش درحالی که مذاکرات یک ماهی متوقف شده بود اما با این وجود باز هم تنور مذاکرات در ایران گرم بود و در زمانی که دیپلمات های مذاکره کننده به نزدیکی برای توافق احتمالی و احیای برجام اذعان داشتند صحبت های امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه کشورمان درخصوص از خودگذشتگی سپاه در مذاکرات باعث شد منتقدان  تیم مذاکراه کننده در کار خود را جدی تر دنبال کنند.

نمایندگان مجلس از وجود پیش نویس 27 صفحه ای خبردادند که در آن تیم مذاکره کننده از خطوط قرمر عبور کردند این پیش‌نویس حاوی ۴ صفحه متن اصلی، ۱۸ صفحه شامل ۳ پیوست برداشتن ‫تحریم‬، اقدامات مرتبط ‫هسته‌ای‬ و برنامه بازاجرا (بازگشت به ‫برجام‬) و ۵ صفحه انتهایی نیز در قالب یک سند جداگانه تنظیم شده که متاسفانه حتی بر فرض اینکه محور مذاکرات حول احیای برجام باشد، خطوط قرمز نظام رعایت نشده است.

تضمین توافق جدید، ضعیف تر از توافق قبلی

منتقدان مذاکرات ادعا دارند که مسئولین اصلی تیم مذاکراتی در واقع همان مسئولین دولت قبل هستند که تشابه در دو توافق محمدجواد ظریف و پیش نویس توافق فعلی مهر تاییدی بر این ادعای منتقدان است. در توافق ضعیف قبلی یکی از باورهایی که تیم مذاکره کننده محمد جواد ظریف تضمینی بودن امضای وزیر وقت امورخارجه آمریکا بود این درحالی است که طبق همان متن پیش نویس 27 صفحه ای در یادداشتی از سید محمود نبویان، نماینده مجلس شورای اسلامی، سخنرانی بایدن در ۳۰ اکتبر ۲۰۲۱ به عنوان تضمین برای سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی در ایران مورد قبول و قابل تکیه قرار گرفته است. گویی باری دیگر باوجود اینکه هنوز از عهد شکنی آمریکایی ها در برجام نگذشته تاریخ تکرار شد و تضمین در توافق جدید سخنرانی رئیس جمهور آمریکا شده است که اشتباهات مکرر در سخنرانی های اخیرش نشان داده است از بیماری فراموشی رنج می برد.

تایید وجود متن پیش نویس از سوی وزارت خارجه

بعد از ادعاهای نمایندگان مجلس برخی رسانه های غیر مطلع از وجود پیش نویس ۲۷ صفحه‌ای مذاکرات وین هجمه های خود را بر منتقدان وارد کرده و باور داشتند اساسا پیش‌نویس نهایی زمانی تهیه و ترجمه می‌شود که در مذاکرات تمامی موارد اختلافی میان طرفین حل شده باشد و سپس متن پیش‌نویس ترجمه و دراختیار نمایندگان مجلس قرار داده می‌شود. این درحالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه در یک نشست خبری در جواب خبرنگاری که از وجود متن پیش نویس در دست برخی نمایندگان مجلس خبر داد، رسما وجود پیش نویس ۲۷ صفحه‌ای را پذیرفت و رد نکرده بلکه تنها درخواستش این بود که منتقدان خوانش غیرگزینشی داشته باشند و از خوانش گزینشی انتقاد کرد. درواقع از صحبت های سخنگوی وزارت خارجه این برداشت می شود که وی درخواست داشت نقاط تاریک متن گفته نشود!

پروژه تخریب منتقدان مذاکرات به هرقیمتی

با این وجود برخی رسانه های بی اطلاع ادعای دسترسی نمایندگان مجلس به پیش‌نویس 27 صفحه‌ای مذاکرات را رد کرده و باوجود صحبت های سخنگوی وزارت خارجه، از ادعاهای این رسانه ها و سیاسیون می شود برداشت کرد آن هایی که پروژه تخریب هر نوع منتقد مذاکرات را به هرقیمتی کلید زدند درواقع در مسیر همان رسانه هایی در دولت روحانی حرکت می کنند که پروژه توافق به هر قیمتی را دنبال می کردند.

علی خضریان نیز با اشاره به صحبت های اخیر سخنگوی وزارت خارجه در یادداشتی افزود: سخنگوی وزارت امور خارجه برخلاف برخی افراد غیرمطلع با عدم رد پیش‌نویس تهیه شده در ‫مذاکرات وین‬ و تاکید درست پافشاری بر ‫منافع ملی‬، خواستار خوانش غیرگزینشی متن جهت جلوگیری از تشویش اذهان عمومی شد. لذا جهت تنویر افکار لازم است ‫سیاست قطعی‬ کشور و جزییات متن مورد مقایسه قرار گیرد. جزئیات بیشتر

جالب تر آن جاست که منقدان ادعا دارند  طبق بند ۷-۵ این متن پیش نویس، آمریکا نه تنها تعهد و تضمین نداده است که تحریم‌های رفع‌شده را دوباره وضع نکند، بلکه علنا اعلام شده در صورتی که آمریکا تحریم‌های رفع شده را بازوضع نماید، صرفا به‌شرط پایبندی کامل ایران به برجام، به سرمایه‌گذاران ۳۶۵روز فرصت خروج از ایران می‌دهد!

تایید وجود متن پیش نویس توسط وزیر خارجه

در چند روز اخیر مذاکرات هسته‌ای بار دیگر در دوحه قطر آغاز شد و طرفین برای برداشتن تحریم ها مذاکره می کنند. اما این روزها مصاحبه ای از امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان با صدا و سیما منتشر شده است که وی به وجود یک پاورقی در متن اشاره میکند و بار دیگر وجود یک متن و پیش نویس در مذاکرات را تایید کرد.

امیرعبداللهیان در ادامه درباره عبارت پاورقی عنوان کرد: اشخاصی که از لیست تحریم در نتیجه این مذاکرات خارج می‌شوند ممکن است مجدداً به دلایل غیر هسته‌ای در لیست تحریم آمریکا قرار بگیرند.

پیگیری‌های «خبرنامه دانشجویان ایران» از منابع آگاه حاکی از آن است که اشاره وزیر خارجه برمی گردد به زمینه 1 پیوست 1 که مرتبط به بخش برداشتن تحریم ها است در واقع در زمینه 1 پیوسته 1 لیست تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا از قبیل بانک‌ها، دریانوردی، پتروشیمی، هواپیمایی و...  شده است.

اما چرایی وجود این پاورقی که به یکباره اضافه شده است برمی‌گردد به اینکه گویا قرار بود بیش از ۷۰۰ مورد از تحریم ها در توافق احتمالی به صورت ستاره دار وجود داشته باشد و حتی در صورت توافق تحریم‌های ستاره‌دار همچنان باقی بمانند.

وجود پاورقی خطرناک تر از تحریم های ستاره دار

در پی اعتراض طرف‌های ایرانی و فشار منتقدان داخلی طرف خارجی به یکباره با مطرح کردن اینکه درصورتی حاضر به برداشتن تحریم های ستاره دار از لیست تحریم ها هستند که در پاورقی عنوانی که وزیر خارجه کشورمان نیز به آن اشاره کردند را اضافه کنند.

چیزی که وجود این پاورقی را خطرناک تر از وجود تحریم‌های ستاره دار می کند این است که اگر تاکنون آمریکا می توانست بیش از ۷۰۰ مورد از تحریم‌ها را به دلایل غیرهسته‌ای تحریم کند از این به بعد با وجود همچین پاورقی می تواند همه آن تحریم هایی که با توافق برداشته می شوند را به بهانه های غیر هسته همانند حقوق بشر تحریم کند و عملاً وجود توافق هسته‌ای را برای ایران بی فایده کند.

از این رو انتظار می رود تیم مذاکره کننده برای برداشتن تحریم ها تمام تلاش خود را به کار گیرند تا وجود همچین پاورقی و تحریم‌های ستاره‌دار را از لیست برداشته تا تحریم های کشورمان بدون اما و اگر و احتمال اینکه دوباره دردام تحریم های آمریکا بیفتیم برداشته شود.

گزارش از مسلم خلخال

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
بهروز
1401/04/12 - 10:25

خوب بقيه صحبتهاي ايشون رو اگه ميزاشتيد ميگفتن كه ماهم بخاطر همين پاورقي قبول نكرديم
تورهای مسافرتی آفری
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
بورل: اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت درباره غزه پایبند نبوده است
کاهش قیمت جهانی طلا
حمایت از صنایع پیشران برای رشد تولید
قطع ارائه خدمات دولتی به صاحبان مجوز فاقد شناسه یکتا
افزایش امنیت با توسعه هوشمندسازی در طرح‌های پلیسی
ارائه رایگان خدمات سلامت روان در مراکز جامع خدمات سلامت کشور
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
آخرین وضعیت سیل سیستان و بلوچستان
شلیک وعده صادق‌ به دستگاه اطلاعاتی اسرائیل
آمریکا درحال آماده‌سازی بسته کمکی یک میلیارد دلاری برای اوکراین
آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس
چگونه چهره ما به کمک هوش مصنوعی تغییر می‌کند؟ +معرفی اپلیکیشن
پیام تشکر بیت آیت‌الله امامی کاشانی از رهبر انقلاب و آحاد مردم
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران
شیوه‌نامه صلاحیت علمی اساتید به صلاحیت علمی- حرفه‌ای تغییر کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top