به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» منصور کبگانیان در جلسه یکصدو شصت و پنجمین شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که هم اکنون در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال برگزاری است، گفت: مصوبهای در مورد افزایش دستیار تخصصی پزشکی اهمیت داشت، مصوبات را رها نمیکنیم و به طور دایم رصد میکنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: سند مهم امنیت غذایی کشور که کارهای اساسی آن در مورد امنیت غذایی بین شورای عالی و وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است وقتی تحویل شورا شد باید چارچوبها اصلاحاتی به آن وارد شد.
کبگانیان گفت: اولین گزارش در مورد شاخص اشتغال پذیری دانش آموختگان دانشگاهی در مجامع بین المللی این موضوع دارای اهمیت است.
او بیان کرد: بحث مهمی در حوزه اقتصاد دانش بنیان است که در گزارش تایمز و کیو آی در سال ۲۰۲۰، سه دانشگاه تهران، امیر کبیر و شریف وارد این رتبه بندی شدند. ۵ درصد به ظرفیت رشتههایی مثل هوشبری و اتاق عمل افزایش یافته است.
کبگانیان در خصوص بحث سنجش و پذیرش گفت: موضوع کنکور از دهه های قبل تنها راه ایجاد یک عدالت نسبی بوده است و زمانی که امکاناتی وجود نداشت و جمعیت داوطلبان هم زیاد بود راهی جز برگزاری کنکور وجود نداشت.
وی افزود: اولین گزارش نگران کننده که اعضای شورا نیز از قبل احساس می کردند کم شدن عمق یادگیری دانش آموزان بود. دانش آموزی که ۱۲سال تشریحی درس می خواند و امتحان می دهد قصد تقویت یادگیری خود را با روش تست زنی برای آمادگی در کنکور داشت که این امر موجب کاهش عمق یادگیری داوطلبان کنکور می شد.
دبیر نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: خلاقیت و نوآوری به واسطه تست زنی معلمانی که کیفیت را مد نظر قرار می دادند و به عمق یادگیری توجه می کردند نادیده گرفته می شد. همچنین سرمایه گذاری هایی که نظام در آموزش و پرورش انجام میداد از میان می رفت.
کبگانیان گفت: از طرفی دیگر دانش آموزان هم به طور طبیعی هم توجه کمی به امر یادگیری داشتند ،همه این موارد آسیب شناسی شد.شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایفی دارد که به دنبال تایید و تشویق نیست و در راستای آن عمل می کند، چرا که آینده کشور مطرح است.
وی گفت: از سوی دیگر گزارش مالی نامناسبی در کنکور وجود دارد، یعنی هزاران میلیارد بودجه صرف کلاس های کنکور در کشور می شود که می توانست این گردش مالی در آموزش و پرورش باشد.
کبگانیان بیان کرد: قبولی های کنکور سال ۹۹ با معدل ۱۸به بالا و زیر ۳هزار شامل ۶۷۶ نفر می شدند که هفت دهک پایین جامعه بودند.
وی تصریح کرد: از میان چهل رتبه برتر امسال یک نفر از مدرسه دولتی پذیرفته شده بود. نکته کلیدی آسیب مسابقه ای این است، به جای اینکه سواد و عمق یادگیری سنجیده شود رتبه سنجیده می شود.
او اضافه کرد: در طی چند سال بررسی به این نتیجه رسیدیم که امنیت در امتحانات نهایی نیاز است که از دستگاه های امنیتی درخواست کمک کردیم.