تاریخ انتشار: سه شنبه 1401/06/08 - 09:58
کد خبر: 442615

بررسی تحولات اخیر عراق:

مقتدی صدر؛ به دنیال مرجعیت دینی یا ابراز پیشمانی

مقتدی صدر؛ به دنیال مرجعیت دینی یا ابراز پیشمانی

در خصوص مقتدی صدر اول اینکه میتوان به خوشبینانه ترین شکل ممکن فکر کرد که احتمالا سرش به سنگ خورده و طبق آخرین فرمان آیت الله حائری عمل می کند. دوم اینکه می خواهد با کناره گیری از سیاست مشغول به گذراندن دروس حوزوی برای رسیدن به درجه اجتهاد و پس از آن مرجعیت شیعییان بدل شود.

به گزارش گروه بین الملل «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آیت‌الله کاظم حسینی حائری از مراجع  بزرگ تقلید شیعیان عراق و وصی شهیدان صدر دیروز با انتشار بیانیه‌ای از مقام مرجعیت کناره‌گیری کرد. در بخشی از بیانیه این مرجع تقلید آمده است: «بر همه مومنان لازم است از ولی، رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (سایه‌اش مستدام) اطاعت کنند. حضرت ایشان برای رهبری امت و اداره مبارزه با نیروهای ستمگر و مستکبر در این شرایط، شایسته‌تر و بایسته‌ترند؛ شرایطی که نیروهای کفر و شر ضداسلام محمدی اصیل هم‌قسم شده‌اند».

در بخش‌های دیگر این بیانیه بر حفظ وحدت در عراق، پرهیز فرزندان خاندان صدر از تفرقه بین امت و مذهب و پشتیبانی از حشدالشعبی مقدس تأکید شده است. از این رو در ادامه به بررسی تحولات اخیر عراق میپردازیم:

دستور آیت الله حائری در پیروی از رهبر انقلاب

باید از آنجا شروع کرد که بیش از دو دهه قبل سید محمد صدر، پدر مقتدی صدر و همچنین اصلی ترین مرجع عراق امور مرجعیت را به آیت الله حائری واگذار و دستور داد از این پس همه از ایشان اطاعت و پیروی کنند. بنابراین تقریبا تمام هواداران صدر از جمله "شخص مقتدی صدر" مقلد آیت الله حائری شدند . همچنین مقتدی صدر به پیروی از عقاید پدرش سید محمد صدر معتقد است: "مرجع تقلید بر همه امور مقلدانش ولایت داشته و باید در همه امور سیاسی و غیرسیاسی حضور فعال و تعیین‌کننده داشته باشد و در مواقع حیاتی به مرکزی برای هدایت مقلدان مذهبی در دفاع از ارزش‌های دینی و ملی بدل گردد و در مسایل حکومتی، قضایی، اجتماعی و شرعیِ همه امور ارشاد و اعمال نماید". (جزئیات بیشتر)

حال که آیت الله حائری به عنوان آخرین حکم, پیروی از آیت الله خامنه ای را واجب دانستند احتمالا اکثریت هواداران صدر به تقلید از رهبر معظم انقلاب رو می آورند. شاید بخاطر همین است که مقتدی صدر و دیگر اعضای کلیدی این جریان دقیقا مصادف با اعلام حکم اطاعت از آیت الله خامنه ای از تمامی امور سیاسی عراق انصراف داد. پس از الان به بعد طبق سنت جامعه شیعه عراق ولی فقیه مقتدی صدر رهبر انقلاب اسلامی است.

همچنین آیت الله حائری، مرجع عالی قدر شیعییان جهان در ادامه نامه خود دستور به حمایت از حشد الشعبی به عنوان یک نیروی مستقل را در عراق داد.

ایشان در این باره فرمود: همه مومنان را به حشد الشعبی مقدس سفارش می کنم و همه باید از آن به عنوان نیرویی مستقل که در دیگر نیروها وارد نشده است، حمایت و آن را تایید کنند زیرا همان گونه که بارها تاکید کرده ام، کنار دیگر نیروهای مسلح عراقی، قلعه محکم و دست توانا برای کسانی است که در پی امنیت و منافع مردم کشور عراقند.

اما اگر به کناره گیری آیت الله حائری توجه شود می توان آینده طرفداران این جریان را به دو شکل زیر تحلیل کرد:

اول اینکه اکثریت قریب به اتفاق هواداران صدر توبه می کنند و آیت الله خامنه‌ای را  جایگزین آیت الله حائری کرده و ایشان را به عنوان ولی فقیه جدید خود می پذیرند.

دوم اینکه به لجبازی های خود و ایجاد ناآرامی در عراق را ادامه می دهند اما نکته ای که اینبار باید به آن توجه داشته باشند این است که اینبار دیگر بر اساس فقه سلیم شیعه دیواری حائل بین شیعه و شیعه نماها کشیده شده و دیگر برای مجاهدین عراقی و شیعیان آزاده جای تردیدی بر مقابله با مخالفان آرامش و امت واحده شیعییان و مسلمانان جهان نخواهد ماند.

حال با وجود استعقای مقتدی صدر نتیجه این استعفا را می توان در حالت های زیر تحلیل کرد:

اول اینکه میتوان به خوشبینانه ترین شکل ممکن فکر کرد که احتمالا سرش به سنگ خورده و طبق آخرین فرمان آیت الله حائری عمل می کند.

دوم اینکه می خواهد با کناره گیری از سیاست مشغول به گذراندن دروس حوزوی برای رسیدن به درجه اجتهاد و پس از آن مرجعیت شیعییان بدل شود.

سوم اینکه میداند از این پس حتی انتقادش نسبت به جمهوری اسلامی ایران و یا حتی نیروهای حشد الشعبی در عراق موجب کاهش محبوبیتش در بین جریان خواهد شد پس به ظاهر کناره گیری کرده و در پشت پرده باقی مانده از جریان صدری را کنترل و مدیریت کند.

هجوم حامیان صدر به منطقه سبز بغداد

حامیان جریان صدر در منطقه سبز در دسته‌های پراکنده در خیابان‌های مختلف این منطقه به راه افتاده و برخی در حمایت از مقتدا صدر شعار می‌دهند و برخی نیز تلاش دارند وارد ساختمان‌های دولتی و حاکمیتی شوند. روی پل «المعلق» نیز نیروهای ویژه مستقر شده‌اند تا مانع ورود دیگر حامیان صدر به منطقه سبز شوند، همزمان تمام درهای منطقه سبز بسته شده و تعداد زیادی از نیروهای امنیتی مقابل آنها مستقر شده‌اند. رسانه‌های عراقی نوشته‌اند پل «الجمهوری» نیز به طور کامل مسدود شده و نیروهای امنیتی اجازه عبور خودرو و افراد را نمی‌دهند. تعداد زیادی از نیروهای امنیتی هم از مناطق مختلف بغداد به سمت منطقه سبز گسیل شده‌اند.

درخواست الکاظمی از صدر برای دستور خروج به هوادارانش

همزمان با تداوم تسخیر منطقه سبز بغداد از سوی طرفداران مقتدا صدر، «مصطفی الکاظمی» نخست ‎وزیر عراق دیروز در پی حضور طرفداران صدر در کاخ ریاست‌جمهوری اعلام کرد جلسات کابینه تا اطلاع ثانوی لغو است. بر اساس گزارش «بغداد الیوم»، در بیانیه دفتر رسانه‌ای نخست‌وزیر عراق آمده، در پی ورود گروهی از تظاهرات‌کنندگان به کاخ ریاست‌جمهوری عراق، الکاظمی به کابینه دستور داد جلسات خود را تا اطلاع ثانوی تعلیق کند. الکاظمی در بیانیه دیگری اعلام کرد: تحولات خطرناکی مانند یورش تظاهرات‌کنندگان به منطقه سبز و سازمان‌های دولتی که امروز در عراق عزیز ما رخ می‌دهد، حاکم از جدی بودن خطرات ناشی از ادامه اختلافات سیاسی و انباشتگی آن است. وی افزود: تأکید می‌کنیم تعرض تظاهرات‌کنندگان به سازمان‌های دولتی اقدامی مردود و خارج از سیاق قانونی است. ما از جناب سیدمقتدا صدر که همواره حامی دولت بوده و بر اعتبار آن و نیز احترام به نیروهای امنیتی تأکید داشته، می‌خواهیم در دعوت از تظاهرات‌کنندگان برای خروج از نهادهای دولتی در منطقه سبز (الخضرا) کمک کند. الکاظمی ادامه داد: تداوم اختلافات سیاسی تا حدی که به سازمان‌های دولتی آسیب بزند در راستای خدمت به چشم‌اندازهای ملت عراق، آینده و وحدت سرزمینی آن نیست.

اما اینکه چرا عده ای با ریختن به خیابان های عراق و حمله به منطقه سبز بغداد در این کشور ایجاد ناامنی کرده و عراق را به سمت یک جنگ داخلی می برند میتوان تحلیل های متفاوتی از جمله نقش داشتن غربی ها در این ناآرامی ها است چرا که در برهه کنونی بیشترین سود را از آشوب در عراق و خاورمیانه می برند که به اختصار در ادامه به برخی ازآنها اشاره می شود:

چه کسانی به دنبال ناآرامی در عراق هستند؟

در برهه زمانی کنونی که تنش بین مقاومت در فلسطین و لبنان با اسرائیل در حال اوج گیری است و چیزی به پایان مهلت حزب الله لبنان به اسرائیل نمانده است که این رژیم یا باید تسلیم خواسته های حزب الله شود یا وارد جنگی سخت که میداند تعیین کننده نتیجه جنگ آنها نخواهند بود شود.

دوم اینکه شکست طرح تسلیم ایران در مذاکرات و داشتن دست برتر کشورمان در مذاکرات که طولانی شدن مذاکرات هم به نفع ما می باشد و از طرفی داشتن دست برتر روسیه در اوکراین که با فرا رسیدن فصل سرما شاهد ضعیف شدن و حتی فروپاشی امپرالیسم غربی خواهیم بود که این امر در جهان مخصوصاً منطقه خاورمیانه موازنه قدرت را به شدت دگرگون خواهد کرد که این موازنه گریبان گیر اسرائیل در منطقه هم خواهد شد و به این باور رسیده فرصت کمی برای مصون ماندن از این تغییر دارد.

سوم اینکه شکست سنگین و مفتضحانه آمریکا و ترکیه در سوریه در حملات اخیر که با پاسخ های متعدد و کوبنده جبهه مقاومت رو به رو شد و از طرفی پوشش جبهه مقاومت در سوریه و سرزمین های اشغالی توسط مقاومت عراق به صورت سایبری و پهپادی را به حاشیه برده و نیروهای مقاومت در عراق درگیر جنگ داخلی و فتنه کرده که کاهش قدرت جبهه مقاومت به دنبال دارد.

برپایی پیاده روی اربعین به عوان بزرگ ترین و عظیم ترین حرکت مردم و اجتماع جهان که منجر به همگرایی شیعیان با محوریت مقاومت و دشمنی با صهیونیست خواهد شد و همچنین تشدید روحیه جهادی نیروهای مقاومت تا برای درگیری های پیشرو با توان مضاعف وارد میدان شوند.

این موارد را می تواند در برهه زمانی و مکانی کنونی برای ناآرامی ها عراق پیش بینی کرد.

گزارش از مسلم خلخال

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
تامین ۴.۸ میلیارد دلار ارز در مرکز مبادلات برای واردات از ابتدای سال
شاخص بورس تهران ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحد افت کرد
واردات خودروهای کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
شرایط پرداخت ارز حجاج اعلام شد
دیدگاه مالکان جدید می‌تواند استقلال را متحول کند
چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
نسخه پیچیده فروش اینترنتی دارو
فیلم/ ورود نیروهای پلیس برای سرکوب دانشجویان در دانشگاه یوتا
رئیسی ۲ قانون را ابلاغ کرد
اولین تصویر از درب طلای حرم امام رضا (ع)
رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون فوتبال درباره سرخابی‌ها
درخواست جذب سالانه ۱۵۰۰۰ نیروی پرستاری
دیگر قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم
آخرین آمار از تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌ خ»
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مخبر خواستار اجرای سریع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد
تصویب راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها
جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
فراهم شدن امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور
مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
جذب نیروی امریه در پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top