تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/06/30 - 11:49
کد خبر: 444559

با استعفاء معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بررسی شد؛

ابعاد و زوایای استعفای سورنا ستاری/ علت استعفا عدم هماهنگی با معاونت جدید فناوری وزارت علوم

ابعاد و زوایای استعفای سورنا ستاری/ علت استعفا عدم هماهنگی با معاونت  جدید فناوری وزارت علوم

عضو کمیسیون تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه به دلیل تعطیلی مجلس هنوز اطلاعات تکمیلی درخصوص علت استعفای دکتر ستاری به دست بنده نرسیده است، اضافه کرد: احتمال دارد یکی از علت های استعفا، عدم وجود هماهنگی با معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم که به تازگی ایجاد شده است، باشد.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به دنبال استعفای سورنا ستاری از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در شهریور ماه امسال صحبت ها و دیدگاه های متفاوتی نسبت به عملکرد وی در این جایگاه مطرح شده است . او روز پنجشنبه (17 شهریور) استعفای خود را تقدیم کرد و پس از موافقت رئیس جمهور با آن پس از 9 سال از این سمت خارج شد .

او تنها فردی بود که در دولت رئیسی جایگاه خود را به نفر بعد از خود تحویل نداده بود، در حقیقت در بیش از یک سالی که از دولت رئیسی گذشته است نه فرد تازه ای برای معاونت علمی ریاست جمهوری منصوب شده و نه حکم ستاری تمدید شده بود و این معاونت عملا دچار بلاتکلیفی شده بود .

تا پیش از موافقت رییس جمهور با استعفای او چندین بار نام حسنی آهنگر رئیس دانشگاه امام حسین به عنوان گزینه نهایی معاونت علمی در رسانه ها منتشر شد اما در حد گمانه زنی باقی ماند . زمزمه‌های برکناری و استعفای ستاری پیش از این و با روی کار آمدن دولت سیزدهم نیز مطرح شده بود و همزمان با آن بسیاری از فعالان دانش بنیان درخواست داشتند این جایگاه مهم علمی و فناوری با تمدید حکم ستاری یا صدور حکم فرد جایگزین آن از سوی رئیس جمهور تعیین تکلیف شود.

 در تبیین علت استعفای او محمد وحیدی عضو کمیسیون تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ، اظهار کرد: به نظر می رسد علت استعفای دکتر ستاری به تغییر ساختار در وزارت علوم مرتبط باشد.

وی با بیان اینکه به دلیل تعطیلی مجلس هنوز اطلاعات تکمیلی درخصوص علت استعفای دکتر ستاری به دست بنده نرسیده است، اضافه کرد: احتمال دارد یکی از علت های استعفا، عدم وجود هماهنگی با معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم که به تازگی ایجاد شده است، باشد.

ستاری در سوابق اجرایی خود در حوزه های مختلف دارای مسوولیت بوده که دراینجا مختصرا به آن اشاره  میشود:

سوابق اجرایی :

"معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان
مدیر جلسات شورای عالی فضایی در دولت یازدهم
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
نایب رئیس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی
عضو هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی
نایب رئیس هیئت امنای پارک فناوری پردیس
رئیس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران
عضو هیئت امنای مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت
رئیس پژوهشکدۂ نانوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت
رئیس گروه انرژی مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی"

سورنا ستاری پس از نسرین سلطان خواه در مهر ماه سال 92 در حکمی از سمت حسن روحانی عهده دار معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری شد وبعنوان جوانترین عضو کابینه حسن روحانی فعالیت خود را در دولت آغاز نمود، اما با عهده دار شدن در دوره تصدی بر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاری از ابتدای ورود و حضور خود در این سمت با محور قرار دادن موضوع اصلاح رویکرد اقتصادی کشور، از رویکرد اقتصادی دانش محور درمقابل اقتصاد نفتی مبتنی بر خام فروشی منابع دفاع نمود او از اتکای اقتصاد کشور برپایه نفت شدیدا انتقاد نمود و عبور از آن  را در راستای رسیدن به اقتصاد مبتنی بر دانش را در دستور کار خود قرار داد .

ستاری توانست اقتصاد دانش بنیان را تبدیل به یک گفتمان ملی کند که قرار گرفتن در این مسیر باعث حمایت ها و تشویق های زیادی از جمله رهبر معظم اتقلاب از وی شد .
ستاری با ثبت اکوسیستم و زیست بوم فناوری در این 9 سال تعداد مجموعه های دانش بنیان کشور را به 7 هزار و 87 مجموعه تا مرداد ماه 1401 رسانید عددی که در ابتدا از انگشتان دست تجاوز نمی‌کرد.

از عمده دلایلی که او در این سال ها در مرکز توجه جامعه نخبگانی کشور بوده است مساعی وی در جهت اعتلا، رشد و توسعه ی استارت آپ ها، شرکت های دانش بنیان، اقتصاد دانش بنیان وتجاری سازی و تولید ثروت از علم بوده است.

با آنکه در سال های اخیر تحریم های اقتصادی کشور را دچار مشکل های عدیده ای نموده و نقش آفرینی در تولید و به کار گیری توان داخلی در ساخت محصولات بعنوان یک سیاست کلان در دستور کار دولت ها قرار گرفته بی شک عملکرد ستاری با تلاش برای رفع نیاز های تحریمی و صادرات محصولات دانش بنیان التیامی بر زخم های اقتصادی کشور میباشد طبق گفته معاون صندوق نوآوری و شکوفایی آمار رسمی صادرات شرکت های دانش بنیان به 800 میلیون دلار رسیده است که این امر باعث تحقق سیاست های اقتصادی کشور نیز شده است همچنین صادرات محصولات دانش بنیان به 70 کشور دنیا و ایجاد (خانه های خلاق) که محور فعالیت های خلاقانه و نوآورانه برای کسب و کار ها هستند و تسریع جهش تولید دانش بنیان تراز کارنامه ی سرنا ستاری را در این سال‌ها مثبت نشان میدهد.

انتصاب روح الله فیروز آبادی توسط آیت الله رئیسی به عنوان سرپرست جدید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در شهریور ماه امسال که با انتقاداتی از سوی وی همراه شد، او ضمن ابراز اعتقاد به رعایت انصاف در میان واقعیت ها نقش برجسته ستاری را در توسعه اکوسیستم نو آوری و فناوری میپذیرد اما نسبت به عملکرد ورویکرد های پیشین هم نقد هایی دارد.دهقانی با بیان آن که وزارت علوم در این سال ها دچار ضعف شده، گفته است؛ معاونت علمی و فناوری را به این شکلی که هست قبول ندارد و دلیل آن ضعف وزارت علوم، دانشگاه آزاد و نظام آموزش عالی کشور است.

او در گفتگویی که در اردیبهشت امسال داشته است بیان داشته: معاونت علمی در میانه راه تغییر فرم داد و تبدیل به یک ستاد شد.معاونت علمی باید ستاد میشد اما بیش از حد وارد صف شده و مستقیما با شرکت ا در ارتباط شده است. در واکنش دیگری به استعفای سرنا ستاری محمد جواد اذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم ضمن تقدیر از ستاری دوران 9 ساله ریااست ستاری را دوره شکوفایی شرکت های دانش بنیان خوانده و ایجاد کانال های ارتباطی بین نخبگان ایرانی مقیم خارج را با داخل دستاورد ستاری دانسته است.

اما آنچه بیش از این مورد اهمیت است نظرات جامعه دانشگاهی کشور است که در یک جمع بندی میتوان گفت عملکرد سرنا ستاری در ایجاد فضای کسب و کارهای دانش بنیان و بستر سازی و ریل گذاری فعالیت های دانش محور در بین نخبگان و دانشجویان و همچنین ایفای نقش وی در معکوس کردن روند مهاجرت نخبگان ایرانی با اقداماتی که انجام داده است از وی در نزد دانشگاه یان چهره مثبت و قابل اعتمادی ساخته است.

در نتیجه با آنکه انتقاداتی از سمت وزارت علوم و برخی از افراد و نهاد ها نسبت به عملکرد وی مطرح شده است، خدمات او در این 9 سال به جامعه نخبگانی وزن سنگین تری نسبت به انتقادات وارد شده دارد.

رهبر ومعظم انقلاب در سال 93 در همایش ملی نخبگان فرمودند: ایشان هم نخبه است، پدر شهید ایشان نیز شهید منصور ستاری، حقیقتا نخبه بود. و هم از لحاظ فکری، ذهنی، علمی و عملیاتی هم به لحاظ انگیزه و ایمان. خداوند ان شاالله شهید ستاری عزیزمان را با اولیایش محشور کند و به ایشان نیز توفیق دهد.

گزارش از محمد جهاد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
آمریکا اتهامات جنایی و تحریمی علیه ۴ ایرانی را علنی کرد
احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد
اطلاعیه استقلال؛ بازی ما بدون تماشاگر است
تبرئه استقلال از شکایت ۴۲ میلیاردی یک ایجنت
امشب آخرین فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
همخوانی کارگران در حضور رهبرانقلاب +فیلم
تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
پیام کارگران هفت تپه به رهبر انقلاب +عکس
گزارش تصویری/ دیدار کارگران با رهبر انقلاب
دیدار کارگران با رهبر انقلاب
ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید آغاز شد
رییسی با استقبال نخست‌وزیر سریلانکا وارد این کشور شد
آخرین مهلت توزیع کارت کنکور/ آغاز رقابت داوطلبان از فردا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top