تاریخ انتشار: سه شنبه 1401/07/19 - 13:18
کد خبر: 446570

مشاوره کودک و نوجوان و نقش آن در بهبود اختلال در کودکان

مشاوره کودک و نوجوان و نقش آن در بهبود اختلال در کودکان

روانشناسی کودک یکی از اصلی ترین موارد مهم برای سلامت خانواده می باشد. اختلال اضطراب با ترس کاملا دو مقوله ی جدا از هم هستند. کودکانی که به این اختلال دچار می شوند، برخی نوسانات خلقی و رفتاری از خود بروز می دهند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، روانشناسی کودک یکی از اصلی ترین موارد مهم برای سلامت خانواده می باشد. اختلال اضطراب با ترس کاملا دو مقوله ی جدا از هم هستند. کودکانی که به این اختلال دچار می شوند، برخی نوسانات خلقی و رفتاری از خود بروز می دهند. از جمله علائم اختلال اضطرابی در کودکان می توان به شب ادراری، شب بیداری، مشکل در خوابیدن، احساس تنش و بی قراری، دیدن خواب های بد، تحریک پذیر بودن و ... اشاره کرد. دلیل اصلی بروز این اختلال بستگی به ژنتیک دارد، ولی برخی از کودکان هستند که رفتارهای مضطرب خود را از حضور در کنار افراد مضطرب دریافت می کنند. ولی برخی از رویدادهایی هم وجود دارند که موجب ایجاد اضطراب در کودکان می شوند، از جمله ی این رویداد ها می توان به دعوا و یا مشاجره ی والدین، نادیده گرفته شدن، مجروح شدن در تصادف، جابجایی مدرسه و یا خانه، مرگ یکی از اقوام و ... اشاره کرد.

مشاوره کودک و نوجوان موجب شناسایی و تشخیص اختلالات کودکان شده و به والدین در رفع آن اختلالات کمک های زیادی می کند. بعد از مشاهده ی اولین علائم و نشانه های اختلال اضطرابی توصیه می شود که به یک مرکز مشاوره کودک مراجعه نمایید تا کودک شما توسط مشاوره کودک مورد ارزیابی قرار بگیرد. در مرکز مشاوره کودک ذهن سوم ، مشاوران بسیار با تجربه و حاذقی مشغول به فعالیت هستند که قطعا به دلیل تسلط بالایی که در زمینه ی روانشناسی کودک دارند، موجب برطرف شدن مشکل کودک شما در کمترین زمان ممکن خواهند شد.

اختلال یادگیری در کودکان و دلایل آن را بشناسیم

اکثر والدین دارای کودکانی با ظاهری طبیعی هستند که از هوش نرمالی برخوردار هستند و می توانند به خوبی صحبت کرده و یا با سایر بچه ها بازی کنند. این کودکان روابط اجتماعی کمابیش مناسبی دارند و در خانه به اموراتی را که پدر و یا مادرشان در اختیار آن ها قرار می دهند را به خوبی انجام می دهند. این کودکان بیشتر اوقات در زمانی که به مدرسه می روند، مشکلات زیادی را از خود برای یاد گرفتن خواندن و نوشتن نشان می دهند. از جمله ی این اختلالات می توان در دشواری خواندن، نوشتن، انجام ریاضیات ساده، به خاطر سپردن چیزی که کسی به او گفته است، مشکل در درک مفهوم زمان و ... اشاره کرد. اختلال یادگیری در کودکان موجب کاهش عزت نفس و انگیزه ی آن برای ادامه تحصیل شود.

بروز این اختلال در کودکان به خاطر مشکلات ژنتیکی و عصبی می باشد و اصلا ربطی به ناتوانی های بینایی، شنوایی کودک ندارد، به همین خاطر اختلال یادگیری در کودکان را می توان در زمره ی ناتوانی های پنهان دسته بندی کرد. کودکی که دچار این مشکل می باشد، یک فرد کاملا عادی است ولی نمی تواند سطح مهارت مورد انتظار را مانند هم سن و سال های خود نشان دهند.

برخی موارد موجب ایجاد اختلال یادگیری در کودکان می شود. از جمله ی این موارد می توان به بیمار شدن مادر در زمان بارداری، مشکلات حین زایمان که موجب شده اند، اکسیژن کافی به مغز نوزاد نرسد، بروز برخی بیماری ها مانند مننژیت در اوایل دوران کودکی اشاره کرد. بعد از مشاهده ی علائم اختلالات یادگیری، والدین موظف هستند که برای رفع و درمان این اختلال اقدام به درمان کنند. بهترین روش برای درمان مراجعه به یک مرکز مشاوره کودک می باشد.

 

مهارت های فرزند پروری

مهارت فرزند پروری یکی از مهارت هایی می باشد که به والدین برای تربیت بهتر فرزندانشان کمک می کند. والدینی که دارای مهارت فرزند پروری هستند می توانند عملکرد بهتری را در زمینه ی پرورش کودکان خود داشته باشند و موجب می شوند که فرزندانی تربیت کنند که از حال و آینده ی بهتری نسبت به هم سن و سال های خود برخوردار شوند. از جمله ی مواردی که والدین باید در پرورش کودکان خود به آن دقت کنند، مدیریت استرس، ترس، غم و خشم و کنار آمدن، می باشد. همین طور برای این که کودکان پروسه ی رشد خود را بتوانند به خوبی طی کنند، والدین باید کودکان خود را از لحاظ جسمی و روحی سالم به بار بیاورند.

برخی از مهارت های فرزند پروری از دیگر تکنیک ها اهمیت بسیار زیادی دارد، چون بازدهی بهتری را می تواند نسبت به سایر تکنیک ها از خود ارائه دهد. والدین برای این که بدانند مهم ترین مهارت های مورد نیاز برای آن ها در فرزند پروری کدام است، می توانند با مراجعه به مرکز مشاوره کودک ذهن سوم ، مهارتی که حس می کنند بیشتر از سایر مهارت ها می تواند به آن ها کمک کنند را پیدا کنند. این موضوع می تواند برای والدین از بازدهی بهتری برای فرزند پروری برخوردار باشد.

مهارت های مهم مورد نیاز برای فرزند پروری

از جمله مهارت های بسیار مهمی که مراکز مشاوره کودک برای والدین در نظر می گیرد، به شرح زیر هستند:

  • مدیریت استرس: در مراکز مشاوره کودک به والدین تکنیک های کنترل استرس و آرامش را آموزش می دهند. والدین می توانند با داشتن این مهارت نه تنها می توانند استرس خود را مدیریت کنند، بلکه می توانند به کودکانشان هم در کنترل استرس شان کمک کنند.
  • عشق و محبت: مهارت دیگری که در مراکز مشاوره کودک در زمینه ی فرزند پروری آموزش داده می شود، نشان دادن عشق و محبت است. یکی از اصلی ترین مواردی که والدین باید برای نشان دادن محبت خود به فرزندانشان انجام دهند، گذراندن وقت انفرادی با فرزندشان می باشد. مهارت عشق و محبت شامل حمایت بی قید و شرط کودک می باشد.
  • استقلال: یکی دیگر از مهارت هایی که در مراکز مشاوره در زمینه ی فرزند پروری به والدین آموزش داده می شود، انتقال حس استقلال و خودمختاری می باشد. زمانی که والدین به کودکان خود این حس را انتقال می دهند، به آن ها آموزش می دهند که به توانایی های خود احترام گذاشته و به آن اعتماد داشته باشند. کودکان به دلیل عزت نفسی که از این مهارت کسب می کنند، برای رسیدن به هدف های خود تلاش می کنند.
  • مدیریت رفتار: مدیریت رفتار یکی دیگر از مهارت هایی است که در کارگاه های مشاوره کودک به والدین آموزش داده می شود. والدین می توانند با آموزش این مهارت، کودکانی با نظم و انضباط تربیت کنند. چون کودکان یاد می گیرند که فریاد زدن و انضباط کلامی خشن خود را به حداقل برسانند.
  • مهارت ارتباطی: مهارت ارتباطی یکی از اصلی ترین مهارت هایی است که والدین باید برای ایجاد روابطی سازنده میان فرزندانشان، آن را یاد بگیرند. قطعا والدین با آموزش این مهارت به فرزندانشان می توانند فرزندانی موفق تر و شادتری را تحویل جامعه دهند.

مشاوره کودک و نوجوان و نقش آن در بهبود اختلال در کودکان

اختلال وسواس در کودکان

یکی دیگر از اختلالاتی که توسط مشاوره کودک رفع می شود، اختلال وسواس فکری می باشد. وسواس و افسردگی در کودکان موجب ایجاد افکار ناراحت کننده می شود. افکار استرس زا در این نوع اختلال به ذهن کودکان خطور می کند و به صورت کلی موجب احساس ناراحتی های زیر در کودکان می شود:

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد وسواس و افسردگی در کودکان (اینجا) کلیک کنید

  • در زمان کثیفی، بیماری، جراحت و یا آسیب
  • کودکانی که دچار این اختلال هستند، همواره به این موضوع فکر می کنند که آیا ممکن است کسی بمیرد و یا آسیب ببیند.
  • تحمل نامرتبی را ندارند.
  • در انتخاب یک چیزی شک و تردید های زیادی دارند.
  • کلمات، عبارت و سوالات خود را تکرار می کنند.
  • غمگین و همیشه خسته هستند.
  • بسیار تحریک پذیر بوده و خیلی زود ناامید می شوند.

والدین بعد از دیدن اولین نشانه ی این اختلال در کودکان خود باید به مرکز مشاوره کودک مراجعه کنند. مشاوره کودک در مورد علائم کودک بررسی های لازم را انجام می دهند.

مشاوره کودک و نوجوان و نقش آن در بهبود اختلال در کودکان

اختلال افسردگی در کودکان

امروزه متاسفانه برخی از کودکان دچار اختلال افسردگی می شوند. کودکانی که سابقه ی افسردگی را در خانواده ی خود دارند، بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار می گیرند. علائم و نشانه های این اختلال در کودکان، کناره گیری اجتماعی، بد خلقی و یا عصبانیت، مشکل در تمرکز، تغییرات در خواب، تغییر در اشتها، حساسیت زیاد نسبت به طرد شدن، کناره گیری اجتماعی، شکایات فیزیکی، خستگی و کم انرژی بودن، مشکل در تمرکز، اختلال در تفکر یا تمرکز، احساس گناه، گریه کردن و ... می باشد.

در صورت مشاهده ی هر کدام از علائم و نشانه های فوق در کودکان، باید در اولین فرصت به یک مرکز مشاوره کودک مراجعه کنند.. مرکز مشاوره کودک ذهن سوم دارای متخصصان مجرب و روانشناسان با تجربه می باشد. روانشناسان با تجربه ی مرکز مشاوره کودک به شما کمک می کند تا کودکان از وسواس فکری و افسردگی بهبود یابند.

مرکز مشاوره کودک و نوجوان : https://zehnesevom.com

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پزشکیان سه‌شنبه راهی روسیه می‌شود
اسلامی شهادت یحیی السنوار را تسلیت گفت
تاکید اردوغان بر گسترش روابط با ایران
ظریف: نباید منتظر دستور از تهران باشیم ؛ دستور از مردم می‌رسد
پیراهن قرن؛ امضای مسی تاریخی شد
خبری که سنوار به مادرش داد
نخستین زن فرماندار در کردستان منصوب شد
جانور منقرض شده به طبیعت بازگشت!
تهران سرد می شود
زلنسکی: یا دنبال سلاح اتمی می‌رویم یا ...
حرف‌های جالب حامد بهداد درباره دوران دانشجویی اش
واکنش فرهاد مجیدی به سرمربی جدید استقلال
حملات سنگین موشکی حزب الله به عکا
راهکار جدید بریکس برای دلار زدایی تحقق می‌یابد؟
داتیس پرو؛ مرجع اخبار و آموزش‌های تکنولوژی و فناوری اطلاعات
بررسی مزایا و معایب استفاده از فویل آلومینیوم در خانه
نصرتی ، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شد
نظارت بر تاکسی‌ها هوشمند می‌شود
ایرج طهماسب به تئاتر برگشت
لیلا حاتمی و محمدرضا فروتن در یک فیلم جدید
قاشق هخامنشی با طراحی پیچیده الهام‌گرفته از اساطیر کهن ایران!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top