تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/08/04 - 10:07
کد خبر: 448254

بررسی ابزارهای دانشجویی (بخش نهم)؛

معرفی ۱۰ اپلیکیشن کاربردی رشته طراحی صنعتی +جزئیات

معرفی ۱۰ اپلیکیشن کاربردی رشته طراحی صنعتی +جزئیات

روحیه‌ی فعالیت گروهی، خلاقیت و نوآوری، توانایی تصمیم گیری، تاثیرگذاری، قدرت مدیریت و نگاه دقیق به محیط پیرامون از جمله روحیاتی هستند که برای موفقیت در این رشته لازم است.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طراحی صنعتی در واقع ترکیبی از صنعت و هنر است. این رشته به تعیین ویژگی‌های کمی و کیفی کالا به منظور تولید به روش‌های صنعتی می‌پردازد. تقریبا تمام لوازم، تجهیزات و محصولاتی که مورد استفاده‌ی انسان قرار می‌گیرد تا محصولات بسیار پیچیده حاصل طراحی یک طراح صنعتی می‌باشد. یک طراح صنعتی باید محصولی طراحی کند که در آن منافع کارفرما و مشتری حفظ شود. آشنایی حدودی با مباحث کاربردی دروس فیزیک، شیمی، هندسه و زیست شناسی می‌تواند برای موفقیت دانشجویان در این رشته موثر باشد.

روحیه‌ی فعالیت گروهی، خلاقیت و نوآوری، توانایی تصمیم گیری، تاثیرگذاری، قدرت مدیریت و نگاه دقیق به محیط پیرامون از جمله روحیاتی هستند که برای موفقیت در این رشته لازم است.

معرفی ۱۰ اپلیکیشن کاربردی رشته طراحی صنعتی +جزئیات

فعالیت در شرکت‌های دولتی و خصوصی، شرکت های طراحی داخلی، تولیدات وسایل خانگی و اداری و ورزشی، شهرداری‌ و سازمان زیباسازی، شرکت‌های تبلیغاتی، صنعت خودرو، کارخانه‌هایی که نیاز به بسته بندی‌های متعدد و متنوع دارند از جمله زمینه‌های شغلی این رشته هستند.

وجود نرم افزارهای گوناگون در این راستا باعث شده است تا نتوان به طور دقیق و واضح پاسخی شفاف به این سوال داد که بهترین نرم افزار طراحی صنعتی چیست؟
چرا که انتخاب بهترین نرم افزار طراحی صنعتی در میان نرم افزارهای انبوه و گوناگون مورد نیاز طراحان صنعتی واقعا انتخاب دشواری به نظر می آید.

اما برای اینکه با برخی از نرم افزارهای خوب و قابل اعتماد در دنیای پر از راز و رمز طراحی صنعتی بیشتر آشنا شوید؛ما در این گزارش برای سهولت در انتخاب نرم افزار مفید و کارآمد به معرفی بهترین نرم افزار طراحی صنعتی خواهیم پرداخت.

SOLIDWORKS -1

معرفی ۱۰ اپلیکیشن کاربردی رشته طراحی صنعتی +جزئیات

به جرأت می‌توان گفت که سالیدورکز پر‌کاربرد‌ترین نرم افزار طراحی به کمک کامپیوتر در ایران است و یادگیری آن برای هر مهندس مکانیک لازم است. سالیدورکز امکان طراحی دو بعدی و سه بعدی قطعات مکانیکی را در محیطی کاربر‌پسند فراهم می کند. همچنین سالیدورکز دارای کتابخانه قطعات استاندارد است که می تواند فرآیند طراحی را ساده‌تر کرده و سرعت بخشد.

در نهایت می‌توانیم قطعات ایجاد شده در محیط طراحی قطعه‌ی سالیدورکز را در محیط مونتاژ (اسمبل)، به یکدیگر متصل کرده و بین آن ها قید های حرکتی برقرار‌کنیم و به این وسیله حرکت ربات ها و مکانیزم را شبیه سازی کرده و از آن فایل خروجی انیمیشن تهیه کنیم. ولی سالیدورکز به تنهایی از قابلیت تحلیل دینامیکی و سینماتیکی برخوردار نیست. به طور کلی سالیدورکز در تحلیل قدرتمند نیست. اما به لطف افزونه‌ی COSMOS که روی سالیدورکز نصب می‌شود، قابلیت‌های تحلیلی مناسبی نیز به آن افزوده می شود.

Catia-2

معرفی ۱۰ اپلیکیشن کاربردی رشته طراحی صنعتی +جزئیات

نرم افزار طراحی صنعتی کتیا یکی از بهترین نرم افزار طراحی صنعتی به شمار می آید که به عنوان یک نرم افزار تجاری کامل در راستای استفاده از زمینه های مختلف طراحی صنعتی از جمله:

طراحی صنعتی CAD (طراحی)، CAM (ساخت)، CAE (آنالیز) مورد استفاده و کاربست واقع می گردد که توسط یک شرکت فرانسوی توسعه داده شده است و در سطح بسیار وسیع و گسترده ای در سطح جهانی و نیز در کشورمان ایران امروزه در زمینه طراحی صنعتی مورد استفاده واقع می گردد.

این نرم افزار را می توان یکی از قدرتمندترین نرم افزارهای طراحی، تولید و نیز تحلیل و آنالیز به کمک کامپیوتر دانست که دربردارنده کاربردهای گوناگون و بسیار زیادی است که از جمله این کاربردها می توان به استفاده در محیط های مدل سازی، محیط های ماشین کاری، محیط تحلیل المان های محدود، طراحی و تحلیل مکانیزم ها و… اشاره کرد که با قابلیت های مختلفی که از خود نشان داده است، توانسته است خود را به عنوان بهترین نرم افزار طراحی صنعتی یا از جمله برترین های طراحی صنعتی به جرگه طراحان صنعتی معرفی سازد.

NX-3

معرفی ۱۰ اپلیکیشن کاربردی رشته طراحی صنعتی +جزئیاتNXنیز یک نرم افزار تقریبا کامل در هر سه زمینه CAD/CAM/CAE بوده که توسط شرکت Siemens توسعه داده شده است. به NX کلمه Unigraphics نیز گفته می شود زیرا در سال ۲۰۰۱ Unigraphics با SDRC I-DEAS ادغام شد و محصول NX شکل گرفت.

برخی از شرکت های توربین سازی و تجهیزات دوار که در صنایع نفت و نیروگاهی مشغول به فعالیت هستند مانند مپنا،توربوتک و… از این نرم افزار استفاده می کنند.در کنار قابلیت های فنی بالا در طراحی و ساخت و تولید توسط این نرم افزار علت دیگر رو آوردن این شرکت ها داخلی به استفاده از این نرم افزار را می توان واردات بعضی تجهیزات مانند توربین از شرکت های زیرمجموعه زیمنس آلمان دانست.

Sketchup-4

معرفی ۱۰ اپلیکیشن کاربردی رشته طراحی صنعتی +جزئیاتنرم افزار Sketchup یک نرم افزار طراحی سه بعدی کم حجم کوچک و نسبتا کاربردی است.این نرم افزار توسط شرکت گوگل خریداری و توسعه داده شد که اکنون با Google Sketchup شناخته می شود.در این نرم افزار با صفحات می توان المان های سه بعدی را ایجاد کرد.نرم افزار Google Sketchup بیشتر در طراحی داخلی منزل و آشپزخانه،نمای ساختمان و… مورد استفاده قرار می گیرد.نرم افزار Sketchup نیز همانند نرم افزارهای دیگر دارای پلاگین های نسبتا قوی ای است که طراحان را قادر به طراحی برخی المان های خیلی خاص می کند.

از مزایای کار با این نرم افزار می توان گفت که المان های سه بعدی یا به عبارتی Object های آماده فراوانی نظیر مبلمان اداری و خانگی و… در اینترنت دارد و با استفاده از آنها می توانید با سرعت بالایی به طراحی بپردازید.یکی دیگر از مزایای این نرم افزار داشتن پلاگین های خاص برای طراحی المان های معماری و صنعتی نوین است اما با وجود این مزایا بدلیل ارزان بودن این نرم افزار نمی توان انتظار رقابت با نرم افزارهای قوی مثل راینو Rhino3D

Autodesk Inventor -5

معرفی ۱۰ اپلیکیشن کاربردی رشته طراحی صنعتی +جزئیاتAutodesk Inventor محصول شرکت آمریکایی Autodesk بوده و قابلیت های زیادی در زمینه های CAD دارد.این نرم افزار دارای محیط های اختصاصی به ترتیب برای ترسیم دو بعدی،طراحی سه بعدی قطعات،مونتاژ قطعات مکانیزم ها،نقشه گیری ساخت قطعات (Drawing)،طراحی بهینه و مهندسی گیربکس ها و جعبه دنده های صنعتی،شبیه سازی حرکتی و آنالیز دینامیکی مکانیزم ها ، انیمیشن صنعتی و… است که هر کدام بخشی از نیازهای طراحی و مهندسی ساخت را برای کاربران برطرف می کند.

Creo/ProEngineer-6

معرفی ۱۰ اپلیکیشن کاربردی رشته طراحی صنعتی +جزئیاتنرم افزار ProEngineer توسط یک شرکت در کشور امریکا تولید شده است.این نرم افزار تا سال ۲۰۰۹ با نام ProEngineer معروف بود و از آن به بعد با نام Creo مطرح شد و به همین نام پایدار ماند.این نرم افزار نیز همانند کتیا یکی از نرم افزارهای بزرگ در طراحی سه بعدی CAD مهندسی CAE و ساخت CAM به کمک کامپیوتر است.پرو انجینیر از لحاظ پیکربندی کلی با کتیا شباهت دارد بطوریکه شما فعالیت های نظبر طراحی سه بعدی ساده و پیچیده، سطح سازی، مهندسی معکوس،قالبسازی،ماشینکاری،شبیه سازی دینامیکی و… را در این نرم افزار می توانید انجام دهید.در برخی از حوزه های بیان شده در جمله قبل بدلیل اینکه نرم افزار تا حدودی به اصلاح نوپا است لذا از توانایی بالایی در آن حوزه ها برخوردار نیست به عنوان مثال مهندسی معکوس و کار کردن بر روی فایل های ابرنقاط به مراتب ضعیف تر از نرم افزار کتیا است.

Inventor-7

معرفی ۱۰ اپلیکیشن کاربردی رشته طراحی صنعتی +جزئیاتاینونتور نیز یکی دیگر از نرم افزارهای قدرتمند از سری نرم افزارهای طراحی شرکت اتودسک سازنده همان نرم افزار معروف یعنی اتوکد به شمار می رود که توضیح آن پیش از این از میان رفت. اما در خصوص اینونتور بایستی خاطر نشان کرد که این نرم افزار طراحی صنعتی دربردارنده قابلیت های اصلی کتیا و سالیدورکز می باشد که از جمله این امکانات و قابلیت ها می توان به:

طراحی، مونتاژ، طراحی مکانیزم، ورق کاری، نقشه کشی و … نیز نام برد که در نوبه خود دربردارنده قابلیت های بسیار زیادی است که از آن یک نرم افزار حرفه ای و عامه پسند ساخته است. قابلیت تحلیل و شبیه سازی در خود نرم افزار مربوطه و در قالب محیطی ساده و کاربرپسند از جمله ویژگی های منحصر به فردی است که نرم افزار اینونتور را تبدیل به یک نرم افزار بسیار محبوب و دوست داشتنی در میان جامعه طراحان صنعتی کرده است.

Rhinoceros 3D-8

معرفی ۱۰ اپلیکیشن کاربردی رشته طراحی صنعتی +جزئیات

Rhinoceros 3D یک نرم افزار تقریبا کامل برای CAD و CAM و نیز نمونه سازی سریع است که توسط Robert McNeel توسعه داده شده است.این نرم افزار دارای ابزارها و پلاگین های قوی برای طراحی المان های خاص است.دستورات و ابزارهای قوی این نرم افزار توانایی بالایی را در طراحی در اختیار کاربران قرار می دهد طوریکه علاوه بر مهندسی طراحی صنعتی در مهندسی معماری و … نیز کاربرد خوبی دارد.

یکی از پلاگین های کاربردی این نرم افزار پلاگین ماتریکس Matrix است که به خودی خود یک نرم افزار است.این پلاگین قابلیت های قوی در طرحی جواهرآلات در اختیار طراحان قرار می دهد تا با استفاده از آن به طراحی المان های سه بعدی خاص و پیچیده بپردازند.

Solid Edge-9

معرفی ۱۰ اپلیکیشن کاربردی رشته طراحی صنعتی +جزئیاتSolid Edge یک نرم افزار پارامتریک سه بعدی CAD برای مدل سازی ، مونتاژ و تهیه نقشه های سه نما جهت ساخت است.این نرم افزار ابتدا توسط شرکت امریکایی Intergraph تولید شد سپس توسط شرکت Siemens مورد توجه قرار گرفت و بکار گرفته شد طوریکه بعد از آن این نرم افزار با نام Siemens Solid Edge شناخته می شود.این نرم افزار در دو نسخه معمولی و اختصاصی وجود دارد.در نسخه های پیشرفته این نرم افزار قابلیت هایی نظیر تحلیل CAE و شبیه سازی مهندسی نیز وجود دارد.

Adobe Illustrator-10

معرفی ۱۰ اپلیکیشن کاربردی رشته طراحی صنعتی +جزئیاتAdobe Illustrator یک برنامه گرافیکی بردار است که به عنوان یک ابزار نرم افزار طراحی صنعتی مناسب برای تفکر و رندر سریع عمل می کند. اما بیشتر حالت دوبعدی و گرافیکی دارد. هرچند یادگیری آن در اولویت های سوم و چهارم برای پردازش بهتر طرح های تان برای ارائه پیشنهاد می شود.

گزارش از شکوفه راشدی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رییسی با استقبال نخست‌وزیر سریلانکا وارد این کشور شد
آخرین مهلت توزیع کارت کنکور/ آغاز رقابت داوطلبان از فردا
حال‌وهوای بیت رهبری در روز حضور کارگران +فیلم
فردا آخرین مهلت ثبت نام در امریه سربازی مرکز جذب وزارت علوم
صعود بورس ادامه خواهد یافت؟
لحظه استقبال نخست وزیر سریلانکا از رئیسی + فیلم
هشدار وزارت کار درباره پیامک‌های جعلی کالابرگ
حلقه اتحاد دانشجویان دانشگاه نیویورک برای اقامه نماز +فیلم
دانشجویان دانشگاه کلمبیا مانع از ورود یک صهیونیست به دانشگاه شدند +فیلم
اعتراضات دانشجویان دانشگاه مینه سوتا در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
حرکت متفاوت دانشجویان کالج ویتمن در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
واکنش تازه چین به بودجه آمریکا برای حمایت از تایوان
دانشگاه علامه‌طباطبایی میزبان ۱۵ هزار و ۳۰۵ داوطلب کنکور سراسری
جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد
نتایج نهایی استخدام معلمان کی اعلام می‌شود؟
ضارب ۳ دختر دانش‌آموز دستگیر شد ؛ او هم یک نوجوان است
دیدار یحیی السنوار با رهبران جنبش + جزئیات
قابلیت های هوش مصنوعی به این نرم افزار شکل بهتری داده است
فایننشال تایمز از توانایی‌های پنهان حزب الله لبنان می گوید
هشدار نارنجی هواشناسی درباره بارش‌های اردیبهشتی
ائتلاف خطرناک ستاره‌های پرسپولیس در رختکن +جزئیات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top