تاریخ انتشار: سه شنبه 1401/09/01 - 21:50
کد خبر: 451383

تایید گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛

پایان مماشات با دانشجویان هتاک/ طرح مجلس برای ممنوع الخروجی دانشجویان هتاک ثبت شد

پایان مماشات با دانشجویان هتاک/ طرح مجلس برای ممنوع الخروجی دانشجویان هتاک ثبت شد

این طرح باعث می شوند که مماشات با برهمزنندگان آرامش دانشگاه ها پایان یابد و مسئولین دانشگاهی با برخورد در کمیته های انضباطی خود و یا مراجع قضایی درصورت محکومیت قطعی آشوب طلبان دیگر این دانشجویان ممنوع الخروج خواهند شد.

به گزارش سرویس صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چندی پیش در گزارشی بررسی شد که تعدادی از کارشناسان و پژوهشگران با همکاری جمعی نمایندگان مجلس در حال تدوین طرحی هستند تا ضمن حمایت از رشد علمی پایدار در کشور و دوری محیط های دانشگاهی از گزند بحران های امنیتی در صورت بروز اقدامات ساختارشکنانه همچون تخریب اموال، فحاشی و توهین به مقدسات در دانشگاه های دولتی و هرگونه اقدامی که در روند ماموریت های آموزشی و پژوهشی دانشگاه اخلال ایجاد کند، ضمن صدور احکام انضباطی، متخلفین را محکوم به پرداخت کل هزینه های تحصیل در آن مقطع آموزشی کنند. از دیگر مجازات های مطرح شده در این طرح ممنوع الخروجی به مدت ۱۰ سال که این اعمال مجازات در حال بررسی است.

بیشتر بخوانید: بررسی ممنوع الخروجی هنجارشکنان در دانشگاه‌ها روی میز نمایندگان مجلس

جریمه سنگین برای برهم زنندگان نظم دانشگاه

پس از حدود 20 روز از گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» امروز این طرح باعنوان «حمایت از جامعه علمی و ارتقای انضباط محیط‌های دانشگاهی» توسط برخی از نمایندگان مجلس در سامانه قانون گذاری و نظارت مجلس ثبت شده است. در مقدمه این طرح آمده است: دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور یکی از ارکان استقلال سیاسی و علمی کشور محسوب می‌شوند و همواره پس از انقلاب اسلامی خدمات شایانی را به مردم و نظام اسلامی داشته‌اند و در تثبیت جایگاه علمی کشور نقشی اساسی ایفا کرده‌اند. دشمنان همواره در طول سال های پس از انقلاب چشم طمع به دانشگاه ها و در مقاطعی با برهم زدن نظام دانشگاه سعی در ایجاد وقفه و جلوگیری از رشد علمی کشور را داشته اند. در همین راستا با شبکه سازی عناصر مغرض و یا فریب برخی دانشجویان سعی نموده اند تا با به آشوب کشیدن دانشگاه ها خوراک تبلیغاتی برای رسانه های استکباری فراهم کنند و بین نهاد دانشگاه و نظام مقدس جمهوری اسلامی فاصله بی‌افکنند.

این در حالی است که دولت هزینه تحصیل این افراد را تامین می کند تا برای پیشرفت کشور و رقم زدن آینده ای روشن‌تر تلاش کنند، نه اینکه با ایجاد بلوا دانشگاه را به تعطیلی بکشانند و نهایتا کشور را در حالی ترک کنند که هیچ خدمتی به ملت انجام نداده‌اند. لذا برای حفظ نظم و امنیت محیط های دانشگاهی که لازمه پیشرفت علمی کشور است طرحی با عنوان طرح حمایت از جامعه علمی کشور و ارتقای انضباط محیط‌های دانشگاهی به شرح زیر پیشنهاد می‌شود.

در ماده واحده این طرح آمده است: در صورت ارتکاب تخلفات سیاسی یا جرایم سیاسی و امنیتی در محیط های دانشگاهی از سوی هر یک از دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی و غیر دولتی و صدور حکم محکومیت قطعی حسب مورد در کمیته های انضباطی دانشگاه و یا مراجع صالح قضایی، محکومان علاوه بر تحمل مجازات های قانونی مطابق آیین نامه و شیوه نامه انضباطی دانشجویان و قانون مجازات اسلامی به مدت ۱۰ سال از تاریخ محکومیت، از کشور ممنوع الخروج خواهند شد.

تبصره ۱- تعریف و تعیین مصادیق تخلفات سیاسی یا جرایم سیاسی و امنیتی در محیط‌های دانشگاهی بر اساس آیین نامه انضباطی دانشجویان مصوب سیصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ ۱۳۷۴/۶/۲۰ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن و مواد ۴۹۸ لغایت ۵۱۲ قانون مجازات اسلامی خواهد بود.

تبصره ۲- در صورتی که متخلف شاغل به تحصیل در موسسات آموزش عالی وابسته به دولت یا نهادهای عمومی غیردولتی باشد یا به هر نحوی هزینه تحصیل وی از بیت المال و بودجه عمومی کشور پرداخته شده باشد می بایست تمام هزینه های تحصیل در آن مقطع تحصیلی که دانشجو محسوب می شده است را به حساب موسسه ای که در آن تحصیل می کند را بپردازد. محاسبه و تعیین هزینه های تحصیل در مقطع تحصیلی موسسات آموزش عالی مذکور در این تبصره حسب مورد بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

تبصره ۳- در صورت انجام پژوهشهای کاربردی که منجر به حل یک مساله یا نیاز در کشور شود یا ارائه و یا اجرای طرحی که منجر به رفع محرومیت در منطقه ای از کشور کمک کند و یا اقداماتی که منجر به ایجاد اشتغال برای حداقل ۱۰ نفر در کشور شود بعد از تایید شورایی تحت عنوان «شورای رفع ممنوع الخروجی» متشکل از نمایندگان دستگاه های اجرایی و افراد حقیقی ممنوع الخروجی فرد مذکور رفع خواهد شد.

آیین نامه اجرایی شورای مذکور توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کشور و معاونت علمی ریاست جمهوری ظرف مدت حداکثر ۶ ماه پس از ابلاغ قانون تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.»

 جرایم خنده‌دار برای متخلفان دانشگاهی و ادامه انفعال مدیران دانشگاهی

براساس قرائن و مستندات غیر قابل انکار دشمن و جریان ضد انقلاب از ماه‌ها قبل پروژه آشوب و درگیری در دانشگاه ها را در دستور کار قرار داده بود. از اوایل مهرماه امسال این پروژه در برخی از دانشگاه‌های کشور کلید خورد. دانشگاه صنعتی شریف نیز در تیررس نگاه دشمن برای سواستفاده‌‌ قرار گرفت و  تعدادی از دانشجویان این دانشگاه تحت تاثیر شانتاژآفرینی‌های بیگانگان و ضد انقلاب در فضای مجازی و ماهواره‌ای اتفاقات تلخ و ناخوشایندی را در این دانشگاه رقم زده‌اند که قطعا لکه اثرگذاری در کارنامه این دانشگاه باقی می‌ماند.

اما سوای تقلا و تکاپوی دشمن برای گسترش دامنه این پروژه،‌ عملکرد مسئولان وزارت علوم و مدیران دانشگاهی نیز قابل تامل و البته انتقاد برانگیز است. به عبارتی سکوت همراه با مماشات وزارت علوم و مسئولان دانشگاهی با برهم‌زنندگان آرامش دانشگاه ها زمینه فرصت‌طلبی‌های بیشتر ضد انقلاب و دانشجویان فریب خورده را فراهم کرده است. برخوردهایی که گاها به جای بازدارندگی بیشتر به جرایم خنده داری تبدیل می شود که هیچ فایده ای جز ایجاد التهاب بیشتر فضای دانشگاه را نخواهد داشت.

پایان مماشات با هتاکان به دانشگاه

این طرح باعث می شوند که مماشات با برهمزنندگان آرامش دانشگاه ها پایان یابد و مسئولین دانشگاهی با برخورد در کمیته های انضباطی خود و یا مراجع قضایی درصورت محکومیت قطعی آشوب طلبان دیگر این دانشجویان ممنوع الخروج خواهند شد.

این جریمه ممنوع الخروجی ها برای آن دسته از دانشجویان است که دست به آشوب و ایجاد هرمت شکنی در دانشگاه ها می کنند تا با استفاده از این اقدامات روزمه ای برای مهاجرت جمع آوری کنند. این قبیل اقدامات و طرح ها باعث می شود که دیگر برای خروج از کشور و مهاجرت ایجاد آشوب و ناآرامی در دانشگاه ها راه مناسبی برای این قبیل افراد باشد.

باوجود این طرح امروز تمرکز مراجع قضایی و نهادهای امنیتی به جای اینکه به دنبال زندانی کردن دانشجویان باشد به دنبال ایجاد جریمه هایی است که هزینه ها را برای آن ها بالا می برد خواهد رفت. مثلا بجای بازداشت دانشجو توسط نیروهای امنیتی که مشکلات متعددی از جمله سواستفاده شبکه های معاند را به همراه خواهد داشت با برخورد حراست و کمیته انضباطی دانشگاه ها این امکان فراهم می شود تا جریمه های قانونی همانند جریمه های همین طرح خود به خود برای آن ها فعال شود.

گزارش از هادی هدایت زاده

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top