تاریخ انتشار: دوشنبه 1401/09/14 - 14:13
کد خبر: 452851

نحوه پاسخگویی به سوالات درک مطلب زبان (تکنیکهای خواندن + منابع رایگان)

نحوه پاسخگویی به سوالات درک مطلب زبان (تکنیکهای خواندن + منابع رایگان)

در این مقاله قصد داریم تا راهکارهایی موثر را ارائه دهیم تا بتوانید در مواجه با این بخش عملکرد موثرتر و بهتری را ارائه دهید. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، در تمامی آزمون ها و تست هایی که برای ارائه مدرک به زبان آموزان برگزار می شود، فارغ از نوع زبان (انگلیسی، آلمانی، فرانسه، عربی و ...) یکی از بخش های مهم که تقریبا یک چهارم سوالات را در بر می گیرد، بخش "درک مطلب" می باشد.

در این مقاله قصد داریم تا راهکارهایی موثر را ارائه دهیم تا بتوانید در مواجه با این بخش عملکرد موثرتر و بهتری را ارائه دهید. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

خواندن متن و درک مفهوم آن

در این مرحله باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. متن را با دقت و یک مقدار با سرعت بیشتر بخوانید.
  2. حواستان باشد که در این جا معنای دقیق جملات و دانستن معنای همه لغات مانند آنچه در بخش ترجمه وجود دارد، مورد نظر نیست بلکه باید مفهوم آن را درک کنید. پس نباید به دنبال ترجمه واژه به واژه باشید.
  3. خواندن متن و ترجمه آن را به صورت هم زمان انجام دهید تا از وقتتان حداکثر استفاده را کرده باشید، زیرا اگر بخواهید ابتدا یک بار متن را بخوانید و سپس آن را ترجمه کنید، زمان بیشتری از شما خواهد گرفت.
  4. متونی که برای درک مطلب ها انتخاب می شوند، معمولا دارای جملاتی هستند که برای ما ناآشنا بوده و قبلا با آنها برخورد نکرده ایم و سطح دشواری عبارات موجود در آنها غالبا از جملات موجود در کتاب های درسی یا آموزشگاهی کمی بالاتر است، بنابراین گاهی ممکن است در درک مطلب، واژه هایی وجود داشته باشد که برای ما جدید باشند و قبلا آنها را ندیده باشیم که دراین صورت معمولا مترادف این کلمات یا معنای آنها در داخل پرانتز به ما داده می شود. اما اگر معنای آنها داده نشده بود، باید با توجه به کلمات هم خانواده، کلمات قبل و بعد آنها و ارتباط برقرار کردن میان عبارات و نیز محتوای کلی جمله معنای آنها را درک کنیم. ضمن این که پی نبردن به معنای چند واژه هیچ اشکالی ندارد، زیرا اولا ممکن است با توجه به مفهوم کلی متن یا در عبارت ها و جملات بعدی به معنای آن پی ببرید، ثانیا ممکن است ما بدون دانستن معنای آن چند واژه هم بتوانیم مفهوم جمله را درک کنیم.

بنابراین اگر معنای چند کلمه را متوجه نشدید، فورا نگران و دلسرد نشوید و از خواندن ادامه متن چشم پوشی نکنید و برای این که زمان را از دست ندهید، روی کلمات و جملاتی که برایتان سنگین و دشوار هستند، زیاد وقت نگذارید و روی معنای تک تک لغات حساسیت نداشته باشید.

خواندن سوالات

  1. بعد از این که مفهوم کلی متن را تا اندازه ای متوجه شدید، سوالات و گزینه ها را با دقت بخوانید.
  2. کاملا حواستان باشد که سوال چه پرسیده است و منظور طراح سوال چیست، بنابراین در درست خواندن صورت سوال و درست فهمیدن آن دقت کنید، چون فهمیدن درست سوال، خود نیمی از فرایند پاسخ دادن است.
  3. گاهی برای جواب دادن به برخی از تست های درک مطلب، تنها خواندن گزینه ها کافی است و نیازی به مراجعه کردن به متن وجود ندارد.

البته توجه داشته باشید که بیان این مطلب هرگز به معنای نخواندن متن نیست، چون پاسخ به اغلب سوالات درک مطلب، بدون مراجعه به متن آن امکان پذیر نیست.

نحوه پاسخگویی به سوالات درک مطلب زبان (تکنیکهای خواندن + منابع رایگان)

یافتن پاسخ سوالات و انتخاب گزینه درست

  1. دقت کنید که جواب هر سوال را در کدام قسمت از متن می توانید پیدا کنید.
  2. زمانی که احساس کردید گزینه درست را پیدا کرده اید، بلافاصله آن را وارد پاسخ نامه نکنید، بلکه باید از غلط بودن گزینه های دیگر کاملا مطمئن شوید.
  3. پاسخ برخی از سوالات، دقیقا در متن آمده است و با کمی دقت می توانید آن را به راحتی پیدا کنید.
  4. پاره ای از سوالات درک مطلب نیز مفهومی و استنباطی هستند، یعنی باید خودتان جواب را از کل متن یا بخش هایی از آن استنباط کنید، در این نوع سوالات نیز با توجه به مفهوم کلی متن و ارتباط برقرار کردن میان جملات، می توانید جواب را پیدا کنید.
  5. معیار و ملاک پاسخ دادن به سوالات، باید بر اساس متن باشد، زیرا گاهی ممکن است در مورد موضوعی، اطلاعات یا نظر ما با آنچه در متن آمده است، متفاوت باشد و یا ممکن است متن به جنبه های دیگری از همان موضوع اشاره کرده باشد، از این رو پاسخگویی حتما باید بر اساس متن باشد.

الگوشناسی سوالات درک مطلب

تست های درک مطلب به شکل ها و انواع مختلفی می تواند بیاید که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

  1. تست هایی که در آنها از محتوای متن پرسیده می شود :

جواب این نوع سوالات یا مستقیما در متن اشاره شده که باید آن ها را پیدا کنید و یا این که استنباطی است و باید با توجه به مفهوم کلی متن و ارتباط برقرار کردن میان جملات، گزینه درست را انتخاب کنید.

  1. تست هایی که معمولا نیاز به برداشت و مفهوم کلی از متن دارند :

برای پاسخ به این نوع سوالات، ابتدا هر چهار گزینه را به دقت بخوانید، سپس گزینه درست را انتخاب کنید. زیرا ممکن است در ابتدا گزینه ای به نظر شما درست بیاید و واقعا درست هم باشد ولی گزینه درست تر از آن نیز وجود داشته باشد.

  1. سوالات مفهومی :

معمولا در این نوع پرسش ها مفهوم یکی از جملات موجود در متن خواسته می شود.

  1. سوالات دارای جای خالی :

در این گونه سوالات در صورتی که جای خالی در وسط عبارت بود، هم به قبل از جای خالی کاملا دقت داشته باشید و هم به بعد از جای خالی، زیرا ممکن است اگر فقط به یکی از دو طرف جای خالی توجه کنید، برداشت شما از سوال متفاوت شود.

نحوه پاسخگویی به سوالات درک مطلب زبان (تکنیکهای خواندن + منابع رایگان)

سخن آخر

هر چند توجه به نکاتی که در مورد شیوه پاسخگویی به تست های درک مطلب گفته شد، لازم و ضروری است، اما باید بدانید که برای ایجاد مهارت در فهم و در نتیجه پاسخ دادن به سوالات آن، بهترین راه، علاوه بر یادگیری لغات و جملات کتاب های درسی، تمرین، تکرار و مطالعه درک مطلب های مختلف می باشد.

بنابراین برای تسلط پیدا کردن در این بخش می بایست تا می توانید از منابع معتبر، مطالب مفید برای درک مطلب را بخوانید. پیدا کردن این مطالب گاهی می تواند دشوار باشد. اگر می خواهید بهترین منابع برای خواندن درک مطلب را یکجا داشته باشید توصیه ما به شما مراجعه به بخش درک مطلب انگلیسی در سایت لنگوئج دانلود (languagedownload.ir) است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top