تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/09/23 - 10:32
کد خبر: 453813

کنسرسیوم ایجاد شعب مشترک با دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی تشکیل نشد

کنسرسیوم ایجاد شعب مشترک با دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی تشکیل نشد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با تاکید بر قانون تاسیس شعب مشترک بین دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی و دانشگاه‌های کشور گفت: در عمل کمتر شاهد تشکیل یک کنسرسیوم واقعی برای این مهم هستیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، دکتر علیرضا زالی در دومین کارگاه بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در علوم پزشکی که با میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار شد، با اشاره به چالش‌های موجود در حوزه بین‌المللی‌سازی به تبیین برخی راه‌حل‌های موجود براساس واکاوی این چالشها پرداخت.

وی گفت: براساس تحلیل سال‌های اخیر در حوزه بین‌المللی‌سازی همه ظرفیت‌های علمی و آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی به کفایت مورد استفاده قرار نگرفته است و علی‌رغم وجود ظرفیت‌های قانونی موثق و سازنده در این زمینه بسیاری از ظرفیت‌یابی‌ها در عرصه گسترش و ارتقای جایگاه‌های نوین آکادمیک درحوزه بین‌الملل در دانشگاه‌های علوم پزشکی به حد مطلوب نرسیده است.

به گفته زالی این موضوع نشان دهنده نیاز به یک نقشه تحلیلی برای برون رفت از این چالش‌ها و طراحی برنامه‌های نوین برای چشم اندازهای توسعه آتی است.

لزوم تاسیس شعب مشترک بین دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی و دانشگاه‌های کشور

وی به تکلیف دانشگاه‌های کشور (وزارت بهداشت و وزارت علوم) در خصوص تخصیص پنج درصد از ظرفیت آموزشی دانشگاه به دانشجویان بین‌الملل اشاره کرد و یادآور شد: در اصل ۶۴ قانون توسعه ششم نیز به صراحت بر تاسیس شعب مشترک بین دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی و دانشگاه‌های کشور تاکید شده اما درعمل کمتر شاهد تشکیل یک کنسرسیوم واقعی بین یک دانشگاه معتبر بین‌المللی با دانشگاه‌های داخلی کشور بودیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با توجه به این که در آستانه تحلیل برنامه توسعه هفتم قرار داریم پیشنهاد داد موضوع در این کارگاه مورد بررسی قرار گیرد تا تحلیل برنامه توسعه هفتم به صورت عملیاتی‌تر و عملگرایانه‌تر انجام شود.

زالی با اشاره به این که بین‌المللی‌سازی قسمتی از نقشه عمومی دیپلماتیک کشور است گفت: هر گونه فراز و فرود در وسعت و عمق کمی و کیفی روابط و تعاملات بین‌المللی‌ می‌تواند در این حوزه تاثیرگذار باشد و جریان‌سازی دیپلماتیک سیال‌تری را در مجموع کشور می‌طلبد.

مرجعیت علمی؛ یکی از اهداف بلندمدت دانشگاه‌های علوم پزشکی

وی مرجعیت واقعی را به این مفهوم دانست که در یک موضوع برتری لازم را از نظر دانش و مهارت در آن رشته به صورت کافی فراهم کنید و به عنوان نقطه کانونی آموزش آن در عرصه بین‌المللی‌ شناخته شوید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی مرجعیت علمی را یکی از اهداف بلندمدت دانشگاه‌های علوم پزشکی عنوان کرد و با اشاره به تلاش‌های سختکوشانه دانشگاه‌های علوم پزشکی در این زمینه در سال‌های اخیر یادآور شد که با وضعیت آرمانی هنوز فاصله داریم.

زالی بین‌المللی‌سازی را بخشی از جریان‌های اقتصادی آموزش برشمرد و گفت: امروز نگاه به آموزش بین‌المللی‌ نگاهی همراه با رگه‌های اقتصادی است. بنابراین تمام اصول و الفبای تجاری‌سازی در همه ابعاد مربوطه بر آن مترتب است و نمی‌توان با نگاه غیراقتصادی و غیرمنطقی و به دور از الفبای تجاری‌سازی به حوزه بین‌المللی‌سازی نگاه کرد.

به گفته وی امروز به آموزش به عنوان یک کسب و کار (business) توجه می‌شود بنابراین این موضوع در حوزه رقابتی تجاری‌سازی بین‌المللی‌سازی آموزش بسیار مهم است.

ضرورت طراحی نقشه آمایش کمبودهای آموزشی منطقه ای

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به ضرورت طراحی نقشه آمایشی کمبودهای آموزشی منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: حدود ۲۷ کشور در حوزه آسیای جنوب شرقی قرار دارند که می‌توان کمبودهای آموزشی این کشورها را شناسایی کرد گرچه ممکن است این نیازها جزو اولویت‌های آموزشی کشور نباشد اما باید مورد توجه قرار گیرد.

وی به وجود اختلاف بین ارزشیابی‌های بین‌المللی‌سازی و مدارک علمی ملی در برخی رشته‌ها در مقاطع، کوریکولوم، درجه و گواهی نهایی اشاره کرد و یادآور شد: این اختلاف گاهی می‌تواند سدی برای توسعه روابط بین‌المللی‌سازی باشد و پیشنهاد می شود در این کارگاه نحوه معادل سازی نیازهای آموزشی منطقه‌ای و ملی بررسی شود.

زالی به دیجیتالیزه شده آموزش اشاره کرد و گفت: علیرغم همه تلاش‌های خوب دانشگاه‌های علوم پزشکی در سالهای اخیر ممکن است دچار آسیب شکاف‌های ناخواسته دیجیتالی شویم.

وی تاکید کرد: بخش‌های نوین آموزش عالی به خصوص در حوزه علوم پزشکی که بخش‌های مهارتی، هسته‌ها و سنگ بنای آموزشی را تشکیل می‌دهند باید به این فضاها و تکنولوژی‌های نوین مجهز شوند.

نقش مهم فضای متاورس و شبکه مجازی برای حوزه پزشکی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینترنت اشیا و استفاده از آن در کشور گفت: امروزه استفاده از واقعیت‌های مجازی و مواردی از این قبیل نقش مهمی در آموزش‌های حرفه‌ای در حوزه پزشکی ایفا می کند. خوشبختانه بسیاری از دانشگاهها در استفاده بهینه از این حوزه کارهای خوبی انجام دادند اما یک نظام سیستماتیک متمرکز مبنی بر استفاده بهینه از این ظرفیتها در نظام مهارتی آموزش عالی کشور به خصوص در حوزه وزارت بهداشت نیاز به کارهای عمیقتر و گسترده تری دارد.

زالی استفاده از متاورس را بحث بسیار جدی دانست که در سالهای آتی نفوذ عمیقی در همه بخش‌های زندگی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی ما خواهد داشت.

به گفته وی هنوز در گام های آغازین استفاده از ظرفیت‌های متاورس، مجازی سازی آموزش عالی و مدلسازی‌هایی به سر می بریم که در فضای متاورس و شبکه مجازی برای حوزه پزشکی متصور است و باید به این حوزه توجه خاص داشته باشیم. کشور ما در لبه‌های دانش کارهای خوب و عمیق در کشور انجام شده است اما کافی نیست.

ترجمه علوم و تغییر در نظام‌های نوین آموزش‌های جهانی، استفاده از زبان بین المللی، آشنایی اساتید به زبان انگلیسی، فراهم سازی شرایط مناسب برای آشنایی دانشجویان بین‌الملل با فرهنگ ایرانی و زبان فارسی از دیگر موارد مطرح شده توسط رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بود.

زالی با تقدیر از زحمات تمامی دست‌اندرکاران برگزاری این کارگاه گفت: بی تردید برونداد این کارگاه شواهد مناسبی را برای توسعه برنامه بین‌المللی‌سازی دانشگاه خواهد داشت و در این زمینه می تواند بسیار موثر باشد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طرح انسداد مرزهای شرقی افغانستان آغاز شد
رقم هدیه روز معلم مشخص شد
شکایت خواننده معروف به پلیس فتا
دستگیری ۲۵ داوطلب کنکور
نتانیاهو: با یا بدون توافق به رفح حمله می‌کنیم
آقای اژه‌ای برای رفع هرگونه نگرانی در تضییع حق طلبه خوزستانی دستور به بررسی مجدد دهید
طباطبایی: صحبت‌های نصیری تکرار کمدیک تراژدی دوسال پیش براندازهاست/ رسولی: نصیری مسئول حرف‌های خودش است و ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد
اسکای ویو دبی: تجربه فوق العاده سرسره شیشه ای و سکو تماشای دبی
دیزل ژنراتور؛ راهکاری قدرتمند برای تأمین برق
اصولی که هر دانشجویی باید آن را رعایت کند
تظاهرات دانشجویان دانشگاه راتگرز در نیوجرسی آمریکا +فیلم
وعده صادق ضربه مهلکی به غرب پرستان داخلی بود!
شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه
محل آخرین بازی استقلال در لیگ برتر
آیا طرفداران امام خمینی خرافاتی بودند؟! +فیلم
پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
اوسمار مدعی شد که سپاهان بلوف زده است
زمان بیست و دومین حراج شمش طلا در مرکز مبادله اعلام شد
کارگران قرارداد موقت دائمی می‌شوند؟
آغاز فروش بلیت قطارهای فوق‌العاده مشهد از امروز
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top