به گزارش سرویس باشگاه نشریات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نشریات دانشجویی را میتوان یکی از مهمترین راههای ارتباطی تشکلها، کانونها و انجمنهای دانشجویی با بدنه دانشگاهی دانست. چرا که عملا این نشریات هستند که به عنوان رسانهی مکتوب نقش ایفا میکنند و میتوان آنرا از جریان ساز ترین رسانه ها در فضای دانشگاهی قلمداد کرد اما تا حدودی این رسانه ها در عصر حاضر و چندین سال اخیر کار را به پیام رسان ها و پلتفرم های اجتماعی داده اند. حال هر از چند گاهی این ارتباط روندی نزولی و حتی صعودی هم داشته است، اما نشریات دانشجویی نشان دادهاند در صورتیکه بتوانند ذائقه دانشجویان را بهخوبی شناسایی کنند، با استقبال دانشجویان رو به رو خواهند شد.
باید گفت که دو سال از همه گیری پاندمی کرونا در ایران میگذرد و تشکل های دانشجویی؛ انجمن های علمی و کانون ها در دانشگاه به انتشار نسخه های الکترونیکی نشریات تشکیلاتی خود روی آوردند و دیگر مثل سابق، نشریات به صورت کاغذی چاپ و منتشر نمی شود البته که با حضوری شدن دانشگاهها امید داریم که دیگر چنین نباشد.
هرچند؛ در این دوران که فضای مجازی عملا جای فضای حقیقی را گرفته است، صحبت کردن از نشریات کاغذی به نظر کاری قدیمی و منسوخ شده به نظر میرسد منتهی هنوز هم چه در بدنه دانشجویی و چه برای کسانی که قصد انتشار نشریه دارند، کاری جذاب و مهم است. همین امر باعث شده هنوز هم شاهد نشریات مختلفی از نشریات انجمنهای علمی گرفته تا نشریات تشکلهای دانشجویی باشیم و حتی نشریاتی که مربوط به هیچ تشکلی نیستند، اما با گرد هم آمدن چند دانشجوی فعال مجوز انتشار نشریه را دریافت کردهاند. اهمیت نشریات دانشجویی را میتوان در استفاده از این ابزار رسانهای برای ارتباط با تمامی دانشجویان دانست. طراحی موردپسند، استفاده از تیترهای جذاب، داشتن محتوای جذاب و... از نکات ریزی است که دانشجویان برای انتشار یک نشریه خوب باید به آن توجه کنند؛ کارهایی که شاید اهمیت خاصی در فضای مجازی هم نداشته باشند.
از این رو «خبرنامه دانشجویان ایران» که مدت هاست با داورانی از فعالان نشریات دانشجویی به نقد و بررسی نشریات دانشجویی سراسر کشور پرداخته است؛ قصد دارد که این هفته نشریات دانشجویی را به لحاظ فنی مورد بررسی و کنکاش قرار دهد تا هم کمکی به آنها باشد و هم بتواند جهت اعتلای نشریات دانشجویی قدم برداشت.
در نقد و بررسی این نشریات دانشجویی داورهای گوناگون شاخص هایی مانند؛ محتوای تولیدی، ساختار منسجم، ارتباط موضوع با مخاطب، به روز بودن، نوآوری و خلاقیت در پرداخت به موضوع، صفحه آرایی، انتشار منظم، تعداد افراد دست اندر کار، تنوع مطالب، قواعد نگارشی، اصول روزنامه نگاری و ... مورد بررسی قرار میدهند.
داور: زهرا پلویی - فعال نشریات دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی
نشریه دانشجویی بی تعارف: شماره جدید نشریه سیاسی دانشجویی « بی تعارف » انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا (س) منتشر شد.
مدیر مسئول: هدیه گیاهتازه
سردبیر: رقیه خادمنیا
نقاط قوت | نقاط ضعف |
داشتن شناسنامه و مشخص بودن راههای ارتباطی طرح جلد مناسب به روزبودن موضوعات نشریه انسجام محتوایی متون |
وجود ایرادات ویرایشی و نگارشی در متن |
جزئیات بیشتر را در فایل(دانلود) بخوانید.
مدیرمسئول: مریم قنبری
سردبیر: فائزه دارابی
نقاط قوت | نقاط ضعف |
وجود محوریت موضوعی در نشریه استفاده از قالبهای متنوع برای ارائه محتوا خلاقیت در صفحهآرایی |
کوچک بودن فونت تیترها برجسته نبودن نام نویسندگان |
جزئیات بیشتر را در فایل نشریه (دانلود) بخوانید.
مدیرمسئول: محمدمهدی دستی
سردبیر: رضوانه شامانی
نقاط قوت | نقاط ضعف |
تیترهای مناسب متنوع بودن موضوعات شناسنامه کامل |
عدم درج تاریخ انتشار نشریه روی جلد وجود ایرادات ویرایشی و نگارشی |
جزئیات بیشتر را در فایل نشریه (دانلود) کنید.
مدیرمسئول: فاطمه صفاری عهدیه
سردبیر: پرستش اسدی
نقاط قوت | نقاط ضعف |
تیترهای مناسب القای کار گروهی وجود محوریت موضوعی در نشریه انسجام محتوایی متون |
استفاده از چند فونت مختلف تفاوت در محل درج نام نویسندگان هر متن |
جزئیات بیشتر را در فایل نشریه (دانلود) بخوانید.