تاریخ انتشار: جمعه 1402/01/04 - 15:14
کد خبر: 465366

زمینه‌سازی برای بحران انرژی در سال جدید؛

افشاگری چهار نماینده مجلس درباره دستکاری غیرقانونی در بودجه ۱۴۰۲

افشاگری چهار نماینده مجلس درباره دستکاری غیرقانونی در بودجه ۱۴۰۲

سند لایحه بودجه ۱۴۰۲ روز چهارشنبه ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱ توسط رییس جمهور به مجلس ارائه شد. تحویل لایحه بودجه امسال با یک ماه تاخیر انجام شد که این موضوع انتقاداتی را در پی داشت. اطلاعات مربوط به تخصیص منابع در این سند مانند سال‌های گذشته بحث‌ها و حواشی فراوانی را در پی داشت و سبب شکل‌گیری گفتگو و تبادل نظر درباره لایحه بودجه ۱۴۰۲ در محافل مختلف گردید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سند لایحه بودجه ۱۴۰۲ روز چهارشنبه ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱ توسط رییس جمهور به مجلس ارائه شد. تحویل لایحه بودجه امسال با یک ماه تاخیر انجام شد که این موضوع انتقاداتی را در پی داشت. اطلاعات مربوط به تخصیص منابع در این سند مانند سال‌های گذشته بحث‌ها و حواشی فراوانی را در پی داشت و سبب شکل‌گیری گفتگو و تبادل نظر درباره لایحه بودجه ۱۴۰۲ در محافل مختلف گردید.

در روزهای پایانی سال و پس از نهایی و ابلاغ شدن قانون بودجه ۱۴۰۲، تعدادی از نمایندگان مجلس از اعمال تغییرات «غیرقانونی» در این قانون بدون اخذ مصوبه کمیسیون تلفیق یا تصویب در صحن علنی خبر دادند.

طبق این تغییر، درآمد صادرات محصولات جانبی پالایشگاه‌های گازی از جمله ال‌پی‌جی که صرف تامین مالی پروژه‌های نفتی و گازی می‌شد منحرف شده که این موضوع، پروژه‌های صنعت نفت را متوقف و کشور را در آستانه بحران انرژی قرار می‌دهد.

هادی بیگی‌نژاد می‌گوید: صنعت نفتی که همین الان با کمبود منابع مواجه است، منابع فعلی‌اش هم در قانون بودجه بدون مصوبه مجلس از او گرفته شد. آن وقت چگونه می‌توان انتظار داشت که بدون منابع برای رفع ناترازی گاز اقدام کند؟

رمضانعلی سنگدوینی می‌گوید: در سال جاری حدود ۲۶ همت را به تبصره ۱۴ اختصاص دادیم که صرف توسعه میادین مشترک و افزایش بهره‌وری در صنعت نفت شود اما هیچکدام محقق نشد‌. کسی اجازه ندارد منابع صادرات ال‌پی‌جی را به تبصره ۱۴ منتقل کند زیرا نه در لایحه دولت آمده و نه در تلفیق بوده است.

افشاگری چهار نماینده مجلس درباره دستکاری غیرقانونی در بودجه ۱۴۰۲

مصطفی نخعی‌ می‌گوید: اصلا نباید اجازه داد که به صورت غیرقانونی منابع پروژه‌های مهم نفت شامل توسعه میادین مشترک، فشارافزایی پارس جنوبی برای رفع ناترازی گاز و غیره از بین برود، زیرا بدین ترتیب باید درِ صنعت نفت کشور را تعطیل کرد. این اتفاق خلاف است و رسانه‌ها نباید اجازه این کار را دهند چرا که بحران انرژی در کشور تشدید خواهد شد.

عبدالعلی رحیمی مظفری می‌گوید: به هیچ وجه در مصوبات مجلس در بودجه چنین بندی تصویب نشده بود که درآمدهای صادراتی ال‌پی‌جی از وزارت نفت گرفته و به سازمان هدفمندی در تبصره ۱۴ داده شود و اجازه‌ای نیز به هیئت رئیسه برای چنین تغییراتی داده نشده است.

تاکنون اعضای هیئت رئیسه مجلس توضیحی درباره دستکاری غیرقانونی به قانون بودجه ۱۴۰۲ به افکار عمومی ارائه نکرده‌اند!

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top