تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/01/07 - 11:56
کد خبر: 465481

مصطفی ساجدی

برادران لیلا، کفرناحوم و یک خیانت مشترک!

برادران لیلا، کفرناحوم و یک خیانت مشترک!

برادران لیلا از ابعاد مختلف قابل بررسی است البته اگر ضعف در فیلمنامه و کارگردانی و تدوین را گنار بگذاریم اما مهمترین خیانتی که برادران لیلا میکند این است که در پس پیامهای خود همچون کفرناحوم خوب زندگی کردن و بزرگ زندگی کردن را از ما میگیرد و هیچگاه صدای مطالبه را بر سر عاملان تحمیل بدبختی بلند نمیکند؛ و خب بعید نبود که چنین اثر بی دردی که پدر را عامل بدبختی مینامند تحسین شود.

«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یادداشت از مصطفی ساجدی*// یک. حدود ۴ سال پیش فیلم سینمایی «کفرناحوم» توجه دوستداران سینما را به خود جلب .کرد فیلمی از یک کارگردان لبنانی که قرار بود داستان کودکی به نام زین الحاجی را روایت کند که به دلیل فقر و تنگدستی خانوادهاش شاهد ازدواج زودهنگام خواهرش بوده و طعم آوارگی را چشیده است. چند دیالوگ از آن اثر در فضای مجازی چرخید و تا به امروز ماندگار شده است. زین در دادگاه خطاب به قاضی میگوید میخواهم از پدر و مادرم شکایت کنم چرا میخواهی از آنها شکایت کنی؟ به خاطر به دنیا آوردنم

دو.  برادران لیلا اثر سعید روستایی نیز داستان شکایت فرزند از پدر را روایت می.کند چه اثر را سیاسی ببینیم و پدر را نماد حاکمیت بدانیم و چه اثر را اجتماعی ببینیم که صرفا میخواهد داستان بگوید در تعریف یک خطی فیلمنامه تغییری رخ نمیدهد و باید بگوییم هرکدام از فرزندان به نوعی از بی عقلی و یا توهم پدر ضربه خوردهاند و قرار است طعم بدبختی را بچشند.

سه. «برادران» «لیلا» و «کفرناحوم» که هر دو در جشنواره کن تقدیر شده اند و جایزه گرفتهاند در یک چیز مشترک هستند و آن نادیده گرفتن عاملان تحمیل بدبختی است. هم کارگردان لبنانی «کفرناحوم» و هم کارگردان ایرانی برادران لیلا در دادگاهی که ترسیم میکنند در کفرناحوم در ابتدای فیلم و در  برادران لیلا در هنگام سیلی زدن به پدر یک چیز را به مخاطب منتقل میکنند و آن این است که شما حق زندگی طبیعی را ندارید در کفرناحوم فرزند از پدر و مادر شکایت میکند که چرا او را به دنیا آوردهاند و از آنها میخواهد که دیگر بچه به دنیا نیاورند و در برادران لیلا فرزندان از پدر چه حاکمیت بدانیم و چه پدر یک خانواده میخواهند که بزرگ بودن و بزرگ شدن را کنار بگذارند در هیچکدام از این موارد ما هیچ شورش و خیزشی علیه عاملان بدبختی که در منطقه خاورمیانه هر دو خارجی هستند نمی بینیم.

چهار. برادران لیلا از ابعاد مختلف قابل بررسی است البته اگر ضعف در فیلمنامه و کارگردانی و تدوین را گنار بگذاریم اما مهمترین خیانتی که برادران لیلا میکند این است که در پس پیامهای خود همچون کفرناحوم خوب زندگی کردن و بزرگ زندگی کردن را از ما میگیرد و هیچگاه صدای مطالبه را بر سر عاملان تحمیل بدبختی بلند نمیکند؛ و خب بعید نبود که چنین اثر بی دردی که پدر را عامل بدبختی مینامند تحسین شود.

* فعال اجتماعی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top