تاریخ انتشار: شنبه 1402/01/12 - 07:33
کد خبر: 465705

تشکل های دانشجویی در سالی که گذشت/ بسیج دانشجویی

از تذکر به رئیس جمهور تا تجمع در مقابل سفارت بریتانیا

از تذکر به رئیس جمهور تا تجمع در مقابل سفارت بریتانیا

 جنبش‌ دانشجویی طی چهار دهه اخیر همواره فراز و نشیب‌های زیادی را به خود دیده است. بدین گونه بوده است که نقش آفرینی دانشجویان در عرصه‌های مختلف برتصمیم گیری های دولت، ارگان های دولتی، خصوصی، وابسته به دولت و حتی نظامی هم مؤثر بوده و گاهی با شکست مواجه بوده و در هر حالت این حضور و فعالیت دانشجویان است که می‌تواند کورسوی امید را همواره برای بهبود شرایط زنده نگه دارد.

به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  جنبش‌ دانشجویی طی چهار دهه اخیر همواره فراز و نشیب‌های زیادی را به خود دیده است. بدین گونه بوده است که نقش آفرینی دانشجویان در عرصه‌های مختلف برتصمیم گیری های دولت، ارگان های دولتی، خصوصی، وابسته به دولت و حتی نظامی هم مؤثر بوده و گاهی با شکست مواجه بوده و در هر حالت این حضور و فعالیت دانشجویان است که می‌تواند کورسوی امید را همواره برای بهبود شرایط زنده نگه دارد.

اگر بخواهیم در رابطه با تشکل های دانشجویی صحبت کنیم؛ خوب است که گریزی به کلیت کارکرد تشکیلات های دانشجویی زده باشیم و در رابطه با چگونکی آنها اندک اطلاعاتی داتشته باشیم. تشکیلات ها و اتحادیه های دانشجویی به چهار اتحادیه و یک سازمان تقسیم می شوند. حال آنکه اتحادیه های انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور, دفتر تحکیم وحدت، جامعه اسلامی دانشجویان و جنبش عدالتخواه دانشجویی؛ اتحادیه های چهارگانه دانشجویی هستند و سازمان بسیج دانشجویی هم در کنار آنها در فضای دانشگاهی کل کشور مشغول فعالیت می‌باشد.

و اما بسیج دانشجویی یکی از تشکل‌های وابسته به سازمان بسیج مستضعفین است که به صورت ویژه برای فضای دانشگاهی و دانشجویان طراحی شده است. بلحاظ سابقه تاریخی بسیج دانشجویی در دوم آذر ماه ۱۳۶۷ با فرمان امام ( ره ) تشکیل شد.

در سطح دانشگاهی پایین‌ترین سطح در سلسله مراتب بسیج دانشجویی مربوط بسیج دانشکده‌ها است و در هر دانشکده یک پایگاه بسیج تأسیس می‌شود. بسیج دانشکده‌ها زیر مجموعۀ بسیج کل یک دانشگاه هستند که به آن حوزه بسیج اطلاق می‌شود. در سطح بالاتر در هر استان بسیج دانشجویی تمام دانشگاه‌های استان (حوزه‌ها) زیرمجموعۀ ناحیه مقاومت بسیج دانشجویی استان حساب می‌شوند و در بالاترین سطح نیز هر ناحیۀ مقاومت بسیج دانشجویی زیرمجوعۀ سپاه استان فعالیت می‌کند. بدین ترتیب هر سپاه استانی نهاد فرادست یک ناحیۀ مقاومت بسیج دانشجویی است.

تشکیلات بسیج دانشجویی بسته به شرایط هر دانشگاهی، دارای معاونت‌ها و سیستم سازمانی جداگانه‌ای‌ست. اما هدف اصلی و خط فکری همه مراکز در یک راستا و جهت است.

در سالی که گذشت بسیج دانشجویی برنامه‌ها و فعالیت های متعددی را به انجام رسانده است که هدف این گزارش مروری اجمالی بر مهمترین این فعالیت هاست، در زیر اهم فعالیت های این تشکل دانشجویی را در یکسال گذشته( 1401)  می‌خوانید:

با فراگیری ویروس کرونا و تبعات آن که فضای دانشگاهی کشور را مدت زیادی درگیر نمود در خصوص امر بازگشایی دانشگاه ها 66 دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با صدور بیانیه ای تاکید کردند: به نظر می رسد عملکرد سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان و پردیس‌های تابعه در امر بازگشایی دانشگاه منطبق بر دستورات ستاد ملی کرونا نیست.

در زیر بخشی از این بیانیه را می‌خوانید:

طبق دستورات ستاد کرونا در تاریخ ۶ فروردین ۱۴۰۱ مبنی بر بازگشایی مدارس و مراکز دانشگاهی از ۱۴ فروردین ماه و اقدامات صورت گرافته و گزارشات واصله مبنی بر آماده نبودن دانشگاه فرهنگیان و ادامه دار بودن آموزش مجازی در بسیاری از ورودی ها و رشته ها، متأسفانه با وضع موجود به نظر می رسد عملکرد سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان و پردیس های تابعه دیگر در امر بازگشایی دانشگاه منطبق بر دستورات این ستاد نیست.

دانشگاه ماموریت محور فرهنگیان که نقطه ثقل نظام آموزشی کشور است و وظیفه‌ی حل نیاز های آموزش و پرورش را برعهده دارد، حال در رفع مشکلات ابتدایی خود نیز پس از دوسال ناتوان است. ( جزئیات بیشتر )

حوزه بسیج دانشجویی بقیه الله در محکومیت سوءقصد به سه طلبه جهادگر در صحن مقدس حرم رضوی بیانیه ای صادر نمود که در ذیل بخشی از آن را می‌خوانید:

طی شبانه روز گذشته خبر سوء قصد به سه روحانی جهادگر در حریم امن رضوی و جراحت دو بزرگوار و شهادت مظلومانه حجت الاسلام اصلانی آن هم با دهان روزه و در آغوش امام رئوف حضرت رضا ع داغی بزرگ بردل امت روزه دار اسلام گذاشت.

حوزه بسیج دانشجویی بقیه الله عج ضمن محکومیت عاملین و مسببین این حادثه و ابراز همدردی با مردم و خانواده های داغدیده، با توجه به موقعیت ایران در غرب آسیا و رویکرد دولت در تعامل هر چه بیشتر با همسایگان، همچنین پیروزی ها و دستاورد های جبهه مقاومت و شکست های پی درپی استکبار در منطقه چند نکته را قابل تامل می داند:

اول: دسیسه ها و شیطنت های استکبار جهانی و سناریو های محتوم به شکست آن در منطقه و همچنین اتفاقات اخیر در کشورهایی چون افغانستان و پاکستان بیش از هر چیز طرح تفرقه افکنی و نفاق را برایمان پر رنگ می کند.بار ها شاهد این دست نمایشنامه ها از سوی بیگانگان و دشمنان اسلام و مسلمین بوده ایم و فتنه ها را  به مدد الهی خنثی کرده ایم؛ این بار نیز می طلبد با هوشیاری امت اسلام دست طمع بیگانگان را قطع نموده و حفظ وحدت بین شیعه و سنی و همچنین یاد آوری پیوند دوستی میان ملت افغانستان و ایران مورد توجه قرار گیرد.( جزئیات بیشتر )

نمایندگان اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی در نشست با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان نقدها، دغدغه‌ها و مطالبات خود از این وزارتخانه پرداختند.

در زیر بخشی از این گفتگو در نشست را ‌می‌خوانید:

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) نیز در این نشست با بیان اینکه مهمترین نقدی که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد است عدم مشاهده یک دال مرکزی و گفتمانی، یک راهبرد کلان بلند مدت و یک کلان نظریه است، تصریح کرد: اگر چه کلیدواژه‌هایی مانند عدالت فرهنگی را از زبان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شنیده ایم، اما نه تنها در عمل کنشی در راستای تحقق عدالت فرهنگی صورت نگرفته بلکه بر خلاف عدالت هم از وزیر ارشاد کنشگری دیده ایم. سوال این است که چرا وزیر ارشاد باید برای بازیگری که پول میلیاردی اختلاس شده صندوق ذخیره فرهنگیان را دریافت کرده درخواست معافیت مالیاتی کند. در حالی که سایر اقشار مالیات می‌پردازند. ( جزئیات بیشتر)  

مصطفی احمدی مسئول بسیج دانشجویی پردیس شهیدمقصودی همدان‌ در حاشیه دیدار دانشجویی رییس‌جمهور با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به ذکر نکاتی پرداخت که در ذیل بخشی از مهمترین آنها را می‌خوانید:

جناب آقای دکتر رئیسی، آموزش و پرورش به عنوان بیت‌الغزل مسائل پس از انقلاب اسلامی نیازمند توجه جدی است. متاسفانه در انتصابات دولت به‌خصوص وزارت‌خانه آموزش و پرورش بعضا با رویکردهای غلط و غیردقیقی مواجه بوده‌ایم. استفاده از مدیران پیر و ناتوان در بدنه اجرایی کشور و رویکردهای اشتباه موجود نسبت به جوانگرایی، آسیب‌زا است. مسئله جوانگرایی در کشور بر مبنای صحبت‌های رهبری عزیز هم راستا با جوانانی است که پویایی در عمل و ایده‌های نو را از خود بر جای گذاشته‌اند اما متأسفانه شاهد آن هستیم که بازتولید برخی از همان پیران همیشگی و ناکارآمد در بدنه مدیریتی کشور با نام جوانگرایی در حال وقوع است.( جزئیات بیشتر)

بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) در محکومیت اهانت به قرآن کریم در کشور سوئد بیانیه ای صادر کرد که در زیر بخشی از آن را می‌خوانید:

اهانتِ جنون آمیز و شرارت بار به ساحتِ قرآن کریم در کشور سوئد و تحت حمایت علنی پلیس آن کشور از این ماجرا، حادثه تلخ و بزرگی است که نمی‌توان آن را تنها در حد یک حرکت ابلهانه از سوی چند عنصر بی‌ارزش و مزدور به حساب آورد.

متاسفانه شاهد آن بودیم که بار دیگر شیاطین انسی در لباسهای دروغین به این منبع پر از نور و هدایت هتاکی نموده اند که این جسارت و حماقت بی مقدمه نبوده و نیست.( جزئیات بیشتر)

محسن نراقی، نماینده بسیج دانشجویی در دیدار با رهبر انقلاب و در جمع دانشجویان و تشکل های انقلابی به بیان نظرات این تشکل دانشجویی در خصوص مسائلی پرداخت که در زیر بخشی از سخرانی او را در مقابل رهبر انقلاب می‌خوانید:

در گام دوم انقلاب اسلامی، ایران عزیز نیازمند پیشرفت جهشی است و امید جز اصلی‌ترین مولفه‌های پیشرفت یک جامعه در راه حرکت به سمت آرمان‌های خود می‌باشد، به عقیده ما امیدآفرینی در جامعه فعلی ما برای حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی نیازمند تحول است که در این باب نکاتی تقدیم حضور می‌گردد.

ما معتقدیم برای تحول مطلوب دو پایه اساسی دارد:

- ترسیم نقشه راه تحولی

- فرآیند تحقق بخشی به آن

ناظر به نقشه راه تحول

اسناد بالادستی زیادی هم‌چون، سند چشمانداز ۲۰ ساله، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نگارش یافته‌اند؛ بسیاری از این اسناد، به دلیل توقف در «کلیات»، «سنجش‌ناپذیر بودن» ‌ با نقد‌های جدّی از جمله «عدم ارتباط با واقعیت میدان» مواجه‌اند، مصداق کامل این ناکارآمدی در سندنویسی برای تحول، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که تقریبا هیچ پیشرفتی در عرصه عمل نداشته و حوزه آموزش و پرورش کشور به جای تحول دچار بحران شده است.( جزئیات بیشتر )

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور به مناسبت روز قدس بیانیه ای صادر کرد که در زیر بخشی از آن را می‌خوانید:

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور طی بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی قدس تاکید کرد: اکنون که اراده قوی ملت های مقاوم و آزاده منطقه و جهان به عنوان مانعی بزرگ در مقابل طرح عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی ظاهر شده است، بر تمامی نخبگان و تشکل های دانشجویی و نخبگانی ضداسرائیلی و ضداستکباری ضروری است تا در پیگیری آرمان آزادی قدس شریف، تمامی ظرفیت ها و امکانات خود را به کار گرفته و با مطالبه‌گری و گفتمان سازی همه‌جانبه و جامع الابعاد بتوانند گام های موثری در راستای آزادی فلسطین اشغالی و بازگشت تمام فلسطین به تمام فلسطینیان بردارند.( جزئیات بیشتر)

نشست عهد مسئولان بسیج دانشجویی سراسر کشور در خرداد ماه 1401 در اردوگاه سیدالشهدا آبعلی برگزار شد، مشروحی از آن را در زیر میخوانید:

ابوالفضل صابری معاون هماهنگ کننده سازمان بسیج دانشجویی کشور، گفت: اولین نشست عهد فرماندهان نواحی بسیج دانشجویی سراسر کشور با هدف هم افزایی و همفکری در مورد ماموریت‌ها و برنامه‌های سال ۱۴۰۱ این سازمان در اردوگاه سیدالشهدا آبعلی در حال برگزاری است.

وی افزود: در این نشست در خصوص نقشه راه بسیج دانشجویی در حوزه جهاد تبیین، دوره‌های تشکیلاتی فصل تابستان همچون اسلام ناب، طرح ولایت، دوره ویژه مسئولان بسیج دانشجویی و عملیات ویژه اربعین در شهریورماه با هدف فراهم کردن بستر مناسب برای اعزام حداکثری دانشجویان به عتبات عالیات و سایر فعالیت‌های سازمان بسیج دانشجویی در حوزه فرهنگ سازی و پژوهش و فناوری به بحث و تبادل نظر پرداخته می‌شود.( جزئیات بیشتر)

نامه ۴۰۰ دفتر بسیج دانشجویی برای برخورد با متخلفان حادثه متروپل، در زیر بخشی از این نامه را می‌خوانید:

همانطور که مستحضر هستید چند صباحی است حادثه دلخراش ریزش ساختمان متروپل، مردم شریف میهن عزیزمان و علی الخصوص استان خوزستان را عزادار کرده است. فروریختن ساختمانی که مالک آن چهره ماندگار صنعت ساختمان و کارآفرین نمونه در سطح کشور معرفی شود و ادعای 70 سال سابقه در حوزه ساخت و ساز را داشته باشد، عدم وجود نظارت کافی بر روند ساخت و ساز و به نوعی ترک فعل از سوی مسئولین ذی ربط را نشان می‌دهد.

با استناد به ماده 4 و 8 قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب نسبت به پیگیری مقصران حادثه و مجازات عبرت آموز آنان با همکاری قوه قضائیه، از جنابعالی تقاضا داریم تا در اسرع وقت تمامی مسئولین دولتی و غیردولتی که مستقیم یا غیرمستقیم با عدم نظارت خود ،منجر به رقم خوردن این فاجعه انسانی (با استناد به ماده 291 قانون مجازات اسلامی مربوط به عمل ترک فعل در جنایات غیرعمدی) شدند برخورد قضائی صورت گیرد.( جزئیات بیشتر)

بسیج دانشجویی 6 دانشگاه تهران درخصوص تاسیس دوباره وزارت بازرگانی خطاب به رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی نامه ای منتشر کردند.

دربخشی از این نامه آمده است: پس از ادغام این وزارت خانه در وزارت صنعت و معدن هنوز تشتت مدیریتی در زنجیره تأمین کالاهای اساسی وجود داشت که قوه‌ی قانون‌گذار را ملزم به "تصویب قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی" نمود. طبق این قانون مدیریت واحد زنجیره در محصولات غذایی توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام گردید. ( جزئیات بیشتر)

در مراسم افتتاحیه دوره توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی سیاسی و اجتماعی(حامیم) رئیس بسیج دانشجویی کشور به ذکر نکاتی پرداخت که در زیر بخشی از آن را می‌خوانید:

رئیس بسیج دانشجویی کشور با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با جوانان بعد از اعلام رسمی بیانیه گام دوم انقلاب بیان کرد: رهبری به ایجاد حرکت عمومی و منضبط به سمت اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی تاکید می‌کنند و این حرکت نباید غوغاسالارانه باشد. حرکتی که جامعه را به سمت آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی سوق دهد باید با شناخت آرمان‌ها باشد و در صحن دانشگاه این آرمان‌ها را تقویت کنیم و در گام دوم جامعه را به سمت این ارزش‌ها سوق دهیم.

کفعمی تصریح کرد: آشنایی با مبانی فکری انقلاب اسلامی می‌تواند به ما کمک کند تا در حرکت به سمت آرمان‌های انقلاب اسلامی نقش آفرینی عالمانه‌تر داشته باشیم و این حرکت را در جامعه عملیاتی کنیم.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند این حرکت از دستگاه‌ها و نهادها به تنهایی بر نمی آید، گفت: این حرکت باید با هم افزایی جوانان در دانشگاه و ایجاد جبهه فرهنگی ایجاد شود تا برابر جریان باطل مبارزه کنیم و این جبهه فرهنگی ایجاد شده در دانشگاه را به کل جامعه تعمیم دهیم.( جزئیات بیشتر)

جمعی از بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران در خصوص اتفاقات اخیر و سواستفاده از درگذشت مهسا امینی بیانیهخ ای صادر کردند که بخشی از آن را می‌خوانید:

حدود سه روز است که فوت یکی از فرزندان سرزمینمان، همهٔ مردم ایران را داغ‌دار کرده است؛ #مهسا_امینی، دختری که پس از بازداشت توسط پلیس امنیت اخلاقی و بر اثر سکته قلبی و مغزی از دنیا رفت. بسیج دانشجویی نیز ضمن تسلیت، هم‌دردی خود را با این غم اعلام می‌دارد. همچنین از دستگاه‌های نظارتی مطالبه داریم که پس از حصول نتایج بررسی‌های این پرونده در صورت وقوع تخلف با افراد خاطی برخورد شده و از تکرار مجدد هرگونه تخلفی در این زمینه جلوگیری شود و در صورت عدم وجود تخلف با عاملان دروغ‌پراکنی برخورد جدی صورت بگیرد.( جزئیات بیشتر)

در مهر ماه  1401علی یزدی به عنوان دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاههای تهران انتخاب شد. ( جزئیات بیشتر)

در (پنجشنبه پنجم آبان) 1401 دانشجویان دانشگاه‌های تهران با همراهی عد‌ه‌ای از مردم تهران، در اعتراض به اقدامات خصمانه دولت انگلیس علیه امنیت ملی ایران در مقابل سفارت بریتانیا در خیابان فردوسی تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند که بخشی از مهمترین اتفاقات اینحرکت اعتراضی را می‌خوانید:

دانشجویان حاضر در این تجمع اعتراضی با شعارها و در دست داشتن پلاکاردهایی به سیاست‌های کشورهای استکباری به ویژه انگلیس، در خصوص اغتشاشات اخیر در کشورمان اعتراض خود را نشان دادند.

از جمله شعارهای این تجمع دانشجویی «۱۷ هزارتا دروغ، فتنه آل‌سعود» «دروغ‌های لندنی، آتش‌زده به میهن»، «سعودی خون می‌ریزه، خون جوون می‌ریزه»، «ایران پُر از شهیده، فتنه جواب نمیده»، و شعارهای مرگ بر آمریکا،‌ مرگ بر منافق و مرگ بر انگلیس بود.

دانشجویان همچنین با در دست داشتن پرچم جهوری اسلامی ایران پلاکاردهایی با عناوینی همانند "رسانه تروریست #BBC" ، "زن زندگی شهادت" و "به اسم آزادی زن، به امنیت ضربه زدن" نسبت به واقیع اخیر و حمله تروریستی داعش به حرم مظهر شاهچراع واکنش نشان دادند.( جزئیات بیشتر)

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در نامه‌ای به آتش‌سوزی دفتر این نهاد واکنش نشان داد.

متن این نامه به شرح ذیل است:

جناب آقای مهندس شریفی ریاست حر‌است دانشگاه صنعتی شریف فاجعه هولناکی که دیشب رخ داد لکه ننگ دیگری بر دامان دانشگاه شریف نشاند، بدیهی است که مسئولیت اصلی این حادثه ناگوار متوجه حراست دانشگاه و شخص شماست. کمترین گام برای جبران اتفاق مذکور تلاش حداکثری و همکاری کامل حراست با نیروی انتظامی جهت شناسایی هرچه سریع‌تر عامل یا عاملین این حادثه است.( جزئیات بیشتر)

بیش از ۹۰ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور تذکراتی در خصوص امر تربیت عمومی کشور زدند که در زیر بخشی از آن را می‌خوانید:

بیش از 90 دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با ارسال نامه ای به رئیس جمهور تاکید کردند: واسپاری امر تربیت عمومی کشور به بازار آزاد و ناایمن ساختن مدارس از آفت اختلافات طبقاتی و ترویج نگاه اقتصادی به امر مردمی و همگانی تعلیم و تربیت، گزاره خطرناکیست که عواقب جبران ناپذیری من جمله، طبقاتی شدن آموزش و تضعیف نقش مدرسه در ایجاد همبستگی های اجتماعی خواهد داشت.

در بخشی از این نامه آمده است: واسپاری امر تربیت رسمی و عمومی کشور به بازار آزاد و ناایمن ساختن مدارس از آفت اختلافات طبقاتی و ترویج نگاه اقتصادی به امر مردمی و همگانی تعلیم و تربیت، گزاره خطرناکیست که عواقب جبران ناپذیری من جمله، طبقاتی شدن آموزش و تضعیف نقش مدرسه در ایجاد همبستگی های اجتماعی خواهد داشت و البته در تعارض جدی با اصول ۳، ۳۰ و ۴۳ قانون اساسی، مبنی بر تکلیف دولت در ارائه و تامین رایگان آموزش عمومی در سطح کشور است.( جزئیات بیشتر)

رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور گفت: ظرفیت اعزام دانشجویان بسیجی به مناطق عملیاتی جنوب نسبت به سال گذشته ۳ برابر افزایش یافت.

محمدحسین کفعمی رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور درباره راهیان نور دانشجویی گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، امید است امسال بتوانیم صد هزار دانشجو را به مناطق عملیاتی جنوب اعزام کنیم؛ که این میزان ظرفیت برای اعزام نسبت به سال گذشته افزایش ۳ برابری داشته است.( جزئیات بیشتر)

گزارش از محمد جهاد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجمع دانشگاهیان در حمایت از دانشجویان آمریکا و اروپا
فریب مردم با درج "بدون کلسترول" روی روغن‌های نباتی
بررسی آخرین وضعیت ایجاد حساب واحد خزانه توسط دستگاه‌ها در کمیسیون اصل نود
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر معظم انقلاب +عکس
ثبت دانشکده تاریخی «سه‌گوش» اهواز به نام دانشگاه
بازداشت حداقل ۱۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا
برهنگی و عریانی یکی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست
آماده‌باش مدیریت بحران تهران برای بارش‌های شدید
استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور
بن کتاب دانشجویان و طلاب چقدر است؟
افتتاح اولین خوابگاه متاهلی دانشگاه خلیج فارس
کلید اولیه نوبت اول کنکور منتشر شد
آغاز معتبرترین مسابقات ریاضی دانشجویی جهان در دانشگاه تبریز
برآورد شرکت ۵ میلیون نفر در پیاده‌روی اربعین امسال
دستور خزاعی برای فیلم‌های خارجی عرضه شده در پلتفرم‌ها
بیرانوند به بازی پرسپولیس رسید
کاریکاتور| خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان معترض؛ وقتی آزادی بیان می‌میرد
گرامیداشت مقام استاد و مربی در سپاه +عکس
کاریکاتور| گرانی سرسام‌آور در سرزمین‌های اشغالی
مستمری والدین شهدا افزایش یافت
آغاز تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از امشب
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top