تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/01/14 - 11:16
کد خبر: 465824

بایدها و نبایدهای شستن فرش دستباف در منزل

بایدها و نبایدهای شستن فرش دستباف در منزل

یکی از اجزای مهم در هر خانه‌ای فرش است. ایرانیان علاقه بسیار زیادی به فرش‌های دستباف دارند و این قالی یا قالیچه‌ها حکم اجزای تزئینی دارند. فرش‌های دستباف ارزش بسیار بالایی دارند به همین منظور در نگهداری و شستشوی آنها باید توجه کنید. با رعایت برخی نکات شما می‌توانید برای سالها از فرش‌های دستباف خود استفاده نمایید و هیچ جای نگرانی نداشته باشید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از اجزای مهم در هر خانه‌ای فرش است. ایرانیان علاقه بسیار زیادی به فرش‌های دستباف دارند و این قالی یا قالیچه‌ها حکم اجزای تزئینی دارند. فرش‌های دستباف ارزش بسیار بالایی دارند به همین منظور در نگهداری و شستشوی آنها باید توجه کنید. با رعایت برخی نکات شما می‌توانید برای سالها از فرش‌های دستباف خود استفاده نمایید و هیچ جای نگرانی نداشته باشید. آلوده شدن و کثیفی فرش امر مهمی است که می‌تواند روی زیبایی و جلوه فرش تاثیرات منفی بسیار زیادی بگذارد. به همین منظور شما باید پس از یک دوره طولانی مدت استفاده حتما آنها را به صورت سنتی یا از طریق قالیشویی شسته و تمیز کنید.

قالیشویی برای شستشوی فرش همیشه گزینه بهتر و مقرون به صرفه‌تری است زیرا در این صورت کمتر به فرش دستباف شما آسیب وارد می‌شود. قالیشویی رشت یکی از انتخاب‌های مناسب برای شماست.

شستشو و نظافت فرش دستباف، اصول و قواعد خاصی دارد که با رعایت آنها کیفیت اولیه فرش حتی بعد از شستن فرش نیز حفظ می‌شود. هنگامی که شما به روش سنتی قالی دستباف را مورد شستشو قرار می‌دهید، ممکن است پس از فرآیند شستن تا حد زیادی خصوصیات ظاهریش را از دست بدهد.

ما در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با بایدها و نبایدهای شستن فرش شما را آشنا کنیم. با رعایت این اصول به ساختار و کیفیت فرش دستباف آسیبی وارد نمی‌شود.

بایدها و نبایدهای شستن فرش دستباف در منزل

اصول شست‌وشوی فرش دستباف

قبل از شستشوی فرش باید ابتدا غبارگیری کنید. به طور کلی غبارگیری به دو روش زیر انجام می‌شود که ما در ادامه این مطلب از قالیشویی مشهد به این موضوع خواهیم پرداخت.

غبارگیری معمولی

در روش غبارگیری معمولی برای زدودن گرد و خاک ابتدا باید فرش را بتکانید. برای این منظور باید از یک چوب استفاده کنید. برای این منظور فرش را به پشت برگردانید و با یک چوب به آرامی به آن بکوبید تا گرد و خاک موجود از روی قالی خارج شود. ضربات چوب نباید محکم باشد، چرا که ممکن است به فرش لطمه وارد شود. اگر فرش شما کهنه یا قدیمی است این گزینه مناسبی نیست. در صورت رفو شدن هم نباید از روش غبارگیری معمولی استفاده کنید زیرا با هر ضربه شدید آسیب جبران‌ناپذیری به فرش وارد می‌شود.

برای غبارگیری به روش سنتی به هیچ عنوان فرش را نباید روی زمین پهن کنید. چرا که در این صورت ممکن است فرش دچار آسیب شود. امروزه بسیاری از بانوان هر هفته روی فرش خود را با جاروبرقی جارو می‌کشند اما برخی از گردوغبارهای موجود روی قالی یا قالیچه‌ها به تاروپود آن نفوذ می‌کنند. به همین منظور باید حتما غبارگیری را جدی بگیرید.

غبارگیری مکانیکی

غبارگیری مکانیکی را در منزل نمی‌توانید انجام دهید. باید این کار در کارخانجات قالیشویی مانند قالیشویی اصفهان با بهترین کیفیت صورت بگیرد. در بسیاری از قالیشویی‌ها قبل از فرآیند شستشو حتما با دستگاه‌های مکانیکی غبار موجود روی فرش را از بین می‌برند. زیرا اگر این کار را نکنند گردوغبار موجود روی فرش به گل تبدیل خواهد شد و پس از مدتی سبب پوسیدگی قالی یا قالیچه‌های شما می‌شود.

مواظب باشید فرش رنگ پس ندهد

قبل از شستشوی فرش حتما اطمینان حاصل کنید که فرش رنگ پس نمی‌دهد. زیرا رنگ دادن آسیب جدی به فرش شما وارد می‌کند و ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری به جیب‌تان وارد شود. فرش‌هایی با رنگ تیره مانند لاکی، سبزهای تیره، سرمه‌ای، مشکی، آبی و ... ممکن است رنگ پس بدهند.

برای تشخیص اینکه فرش رنگ می‌دهد یا خیر، یک دستمال سفید رنگ را با آب نیمه گرم خیس کنید و روی قسمت‌های فرش بکشید. اگر این دستمال رنگی شد، به این منظور است که فرش شما رنگ می‌دهد. در این حالت حتما برای شستشوی فرش‌هایتان به یک قالیشویی معتبر مراجعه کنید.

فراموش نکنید که دستباف رنگ بیشتری به همین منظور بهترین روش برای شستشوی این فرش‌ها بهره از خدمات قالیشویی است. در صورت رنگدهی آسیب جدی به فرش وارد می‌شود و شما باید هزینه بسیار زیادی را متقبل شوید.

استفاده از شوینده مناسب فرش

شوینده مناسب یکی از نکات مهمی است که شما باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. چرا که در صورت انتخاب نادرست تاروپود قالی یا قالیچه شما دچار آسیب شده و ممکن است به طور کلی رنگ و ظاهرشان تحت تاثیر قرار بگیرد. برای زدودن چربی از روی فرش یا هر نوع آلودگی بهتر است مناسب‌ترین شوینده را انتخاب نمایید. فراموش نکنید که بهره از مواد شوینده قلیایی به فرش خسارات جبران‌ناپذیری را وارد می‌کند.

تنظیم خواب فرش از نکات مهم که باید مورد توجه قرار بگیرد

تنظیم خواب فرش از عوامل مهمی است که باید به آن توجه کنید. برای این منظور کافیست نیم ساعت قبل از شستشو یک دستمال یا یک تور زبر بردارید و آن را در جهت خواب فرش بکشید. این کار موجب می‌شود تا بافت فرش شما حالتی منظم به خود بگیرد و در نهایت بتوانید راحت‌تر آن را قبل از شستن جاروبرقی بکشید. علاوه بر تور یا یک دستمال زبر می‌توانید از یک برس جهت تنظیم کردن خواب فرش نیز بهره بگیرید.

بایدها و نبایدهای شستن فرش دستباف در منزل

در پایان

اگر شستن فرش در خانه به روش درستی صورت بگیرد، فرش دستباف شما آسیبی نمی‌بیند. در روش شستشوی دستی فرش سعی کنید تمامی مراحل شستشو را با صبر و حوصله به درستی و آرامش انجام دهید. در این صورت نه تنها فرش در طی شستشو آسیبی نمی‌بیند بلکه رنگ آن نیز خراب نخواهد شد. اگر در روش شستن فرش در خانه از شوینده استفاده می‌کنید حتما شوینده مناسبی را انتخاب کنید. زیرا بهره از یک شوینده قلیایی ممکن است موجب تخریب تاروپود فرش شود. به طور کلی اگر شما یک فرش دستباف یا ابریشمی دارید که ارزش آن شاید میلیون‌ها میلیون می‌ارزد بهتر است از خدمات قالیشویی‌های معتبر جهت شستشوی فرش بهره بگیرید. زیرا احتمال آسیب به فرش شما کمتر خواهد شد. قالیشویی‌های معتبر با توجه به نوع و جنس فرش بهترین مواد شوینده را انتخاب می‌کنند و بهترین روش را برای شستشوی فرش‌ها انتخاب می‌کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زن ایرانی در همه‌ میدان‌ها با موفقیت، سربلندی و حجاب اسلامی
مصرف این چهار مکمل را بعد از ۴۰ سالگی جدی بگیرید
چرا ناخواسته وزن اضافه می‌کنیم؟
نگاهی به تغییرات جدید در جامعه ژاپن با محوریت خانواده‌
دانشجویان خط مقدم اجرای سیاست‌های قانون جوانی جمعیت
بهانه‌های بنی اسرائیلی تل‌آویو برای کارشکنی در توافق جدید
اظهارات گروسی در خصوص مذاکراتش در ایران
نقش فعال ایران در ارتقای صلح و امنیت بین‌الملل
رونمایی از ۳ محصول نوآورانه و خلاق در اینوتکس ۲۰۲۴
زلفی‌گل: نشریات دانشجویی قدرت انتشار دستاوردهای علمی را دارند
برگزاری دو دیدار آینده پرسپولیس و سپاهان فقط با تماشاگر خانم
حجت الاسلام نبویان منتخب اول تهران در دور دوم انتخابات به چه کسانی رای می‌دهد؟
کاریکاتور| انقلاب اسلامی ایران زنجیرهای وابستگی به غرب و آمریکا را گسست
مراسم گرامیداشت چهلمین روز شهادت شهدای راه قدس +عکس
اعلام نتایج فراخوان جذب مدرس حق التدریس دانشگاه علمی‌کاربردی
کنفرانس خبری رییس سازمان انرژی اتمی و مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی +عکس
دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با قالیباف +عکس
آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از فردا
دانشجویان آزادی‌خواه حامی غزه با شرایط ویژه پذیرش می‌شوند
عبور از نگاه سنتی به رسانه با پدیده‌ دانشجو خبرنگار
دادگاه رسیدگی به اتهامات گروهک تروریستی منافقین +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top