تاریخ انتشار: شنبه 1402/01/26 - 07:38
کد خبر: 466962

افشاگر اسرار نظامی آمریکا با چه مجازاتی روبرو می‌شود؟

 افشاگر اسرار نظامی آمریکا با چه مجازاتی روبرو می‌شود؟

وان ۲۱ ساله‌ای که روز گذشته به ظن افشای اسرار محرمانه نظامی دستگیر شد امروز جمعه به نقض «قانون جاسوسی» متهم شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، «جک تیکسریا»، جوان ۲۱ ساله‌ای که روز گذشته به ظن افشای اسرار محرمانه نظامی دستگیر شد امروز جمعه به نقض «قانون جاسوسی» متهم شده است.

رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند تیکسریا روز جمعه در بوستون تفهیم اتهام شد. وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه کیفرخواست مطرح‌شده علیه این جوان ۲۱ ساله را منتشر کرد.

یک مأمور اف‌بی‌آی به قاضی فدرال گفت که دلایل مکفی وجود دارد که بتوان گفت تیکسریا دو بخش از بند ۱۸ قانون فدرال را نقض کرده: یکی ماده ۷۹۳ که ذیل قانون جاسوسی قرار می‌گیرد و دیگری بند ۱۹۲۴.

قانون جاسوسی، یکی از قوانین مربوط به زمان جنگ جهانی اول است که در آن استفاده نادرست از اطلاعات مربوط به دفاع ملی به گونه‌ای که باعث آسیب به ایالات متحده یا کمک به یک دشمن خارجی شود جرم‌انگاری شده است.

ذیل بند ۷۹۳، تیکسریا به نگهداری و انتقال غیرقانونی اطلاعات حساس متهم شده. در صورتی که جرم او در این اتهام محرز شود او ممکن است به تحمل حبس تا ۱۰ سال محکوم شود.

چندین جاسوس و یا افراد دیگری که اطلاعات حساس را در اختیار دیگران گذاشته‌اند با استناد به این قانون مجرم شناخته شده‌اند.

اما بند ۷۹۴ این قانون که تیکسریا به آن متهم نشده است مجازات‌های سنگین‌تر اعم از حبس ابد و حتی اعدام در پی دارد.

در این بند از دادستان‌ها خواسته شده اثبات کنند که مجرم به دنبال کمک‌ رساندن به یک دولت خارجی بوده است.

دولت آمریکا در سال ۱۹۵۳، ایثل روزنبرگ را ذیل همین ماده قانونی مجرم شناخت و او را اعدام کرد. او به انتقال اسرار هسته‌ای آمریکا به اتحاد جماهیر شوروی متهم شده بود.

در سال‌های جدیدتر به «قانون جاسوسی» برای متهم کردن افراد دیگری نظیر «چلسی مانینگ» یا «ادوارد اسنودن» که واشنگتن مدعی است امنیت ملی آمریکا را به خطر انداخته‌اند استناد شده است.

تیکسریا علاونه بر این به نقض ماده ۱۹۲۴ قانون فدرال متهم شده که برداشتن و نگهداری اسناد طبقه‌بندی‌شده را جرم‌انگاری می‌کند. مجرم شناخته شدن در این بند با جریمه و تحمل حبس تا ۵ سال قابل مجازات است.

یک سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه از درز اسناد محرمانه آمریکا ابراز نگرانی کرده و گفته بود این موضوع واشنگتن را در معرض «مخاطرات جدی امنیتی» قرار می‌دهد.

دومین دسته از اسناد محرمانه پنتاگون که جزئیات اسرار ایالات متحده درباره جنگ اوکراین، چین و غرب آسیا را نشان می‌دهد، چند روز پیش در شبکه‌های اجتماعی درز کرد.

روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» در این خصوص گزارش کرد که بیم آن می‌رود که بیش از یکصد سند از چیزی فاش شده باشد که یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا آن‌ را «کابوسی برای پنج چشم» خوانده است. پنج چشم در حقیقت اشاره به توافق اشتراک‌گذاری اطلاعات میان ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا، نیوزیلند و کانادا دارد.

طبق این گزارش، اسناد فاش شده، جنگ اوکراین، ‌چین، تروریسم و غرب آسیا را تحت پوشش قرار می‌دهد. پنتاگون پیشتر افشای اسناد خود را تأیید کرده اما گفته بود که برخی از این اسناد مانند اطلاعات نشت شده قبلی به گونه‌ای تغییر ماهیت داده شده‌اند که قدرت متحدان آمریکا کم اهمیت جلوه داده شود.

این اسناد شامل عکس‌هایی از نمودارهای سلاح‌هایی است که قرار است به اوکراین تحویل داده شود و همچنین برآوردهایی از قدرت نیروها و گردان‌ها نیز ارائه شده است.

پنتاگون گفته بود گرچه این اسناد واقعی است اما ظاهراً تغییراتی در آن ایجاد شده است. یکی از اسنادی که روز جمعه درز پیدا کرد، نقشه‌ای بوده است که وضعیت جنگ در شهر باخموت را نشان می‌داد که این شهر در ۶ ماه گذشته مرکز درگیری‌های شدید در اوکراین بوده است.

پیش از این پنتاگون و دیگر تحلیلگران برآورد کرده بودند که در جنگ یکسال گذشته اوکراین، بیش از ۲۰۰ نظامی اوکراینی کشته و زخمی شده‌اند و این تعداد دو برابر کشته‌ها و زخمی‌های روسیه‌ای است.

بر اساس این گزارش، اسناد فاش شده همچنین به تحلیل آمریکا از وضعیت خاورمیانه و چین و تهدیدات تروریستی در سراسر جهان اشاره دارد. روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» اولین بار این درز اسناد پنتاگون را منتشر کرد.

از طرف دیگر، بلاگرهای طرفدار روسیه گفته بودند که این پرونده‌ها عمداً منتشر شده‌اند و ممکن است کار «سازمان‌های اطلاعاتی غربی باشد که با هدف گمراه کردن فرماندهی ارتش روسیه منتشر می‌شوند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top