تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/02/17 - 18:06
کد خبر: 469436

نمایشگاه کتاب چهارشنبه در مصلای تهران افتتاح می‌شود

نمایشگاه کتاب چهارشنبه  در مصلای تهران افتتاح می‌شود

قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران گفت: همواره این شبهه مطرح بود که نمایشگاه کتاب تهران به کسب و کار کتابفروشان نقصان وارد کرده است، اما امسال برای اینکه این شبهه رفع شود، اضافه شدند تا محصولات خود را عرضه کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، نشست خبری سی و چهارمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور یاسر احمدوند و علی رمضانی، رئیس و قائم مقام این دوره از نمایشگاه کتاب تهران صبح امروز در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد.

حضور خانواده‌های شهدای امنیت در نمایشگاه

این دوره از نمایشگاه چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه با حضور خانواده‌های معظم شهدای امنیت در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) کار خود را آغاز می‌کند.

آینده خواندنی است یعنی پیشرفت کشور در گرو مطالعه است

در این نشست یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه کتاب تهران درخصوص شعار این دوره (آینده خواندنی است) گفت: این شعار به این معناست که آینده پیشرفت کشور در گرو بیشتر و بهتر خواندن و مطالعه کردن است. پیشرفت جوامع مختلف مرهون بهتر و بیش‌تر خواندن است و سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران، ایجاد زمینه‌ای برای تشویق مردم و توجه به عادت کتابخوانی و توجه دادن خانواده‌ها به این موضوع مهم است. رویکردمان در این نمایشگاه، توجه به محتوای فرهنگی و تلاش برای ایجاد زمینه استفاده از برنامه‌های فرهنگی است.

وی در ادامه بیان کرد: دستگاه‌های مختلف با تمام توان کمک‌حال این دوره بودند و از مجموعه شهرداری تهران، بانک ملی ایران، شرکت پست، مجموعه‌های انتظامی و مدیریت شهری و همه دست اندرکاران نمایشگاه مصلی قدردانی می‌کنیم. به طور ویژه هم از ناشران با وجود مشکلات اقتصادی پیش روی صنعت نشر که با انگیزه حداکثری در بخش‌های مختلف نمایشگاه حضور پررونق خواهند داشت، تشکر می‌کنم.

حضور کتابفروشان برای اولین‌بار در نمایشگاه

در ادامه علی رمضانی قائم مقام این دوره از نمایشگاه در خصوص موضوعاتی که امسال به نمایشگاه اضافه شده است، بیان کرد: تجربه‌ای که از دوره گذشته نمایشگاه کتاب داشتیم، موضوع تعامل با رسانه‌ها و فراهم کردن دسترسی عمومی برای مردم است. این دوره برای دومین مرتبه است که بخش مجازی به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند و بسته‌های پستی نیز به صورت رایگان به دست مخاطبان خواهد رسید. اتفاق دیگر، اضافه شدن کتابفروشان است. همواره این شبهه مطرح بود که نمایشگاه کتاب تهران به کسب و کار کتابفروشان نقصان وارد کرده است، اما امسال برای اینکه این شبهه رفع شود اضافه شدند تا محصولات خود را عرضه کنند.

فعالیت ۲۰ غرفه اطلاع‌رسانی در نمایشگاه

رمضانی با اشاره به رفع نقص‌ها در این دوره از نمایشگاه گفت: فعالیت‌های نمایشگاه کتاب تهران بعد از اتمام دوره گذشته آغاز شد و دبیرخانه دائمی نمایشگاه را تشکیل دادیم تا ابعاد دوره گذشته را بررسی و آسیب‌شناسی کنیم. به طور مثال نقایصی را در مراحل آماده‌سازی و راهنماها و تبلیغات داشتیم که امسال این فعالیت‌ها را بهبود دادیم. کمیته‌ پاسخگویی هم با توجه به تجربه سال گذشته مجزا برگزار و در ۲۰ نقطه نمایشگاه غرفه اطلاع‌رسانی داریم. تجربه سال گذشته به ما گفت که کارافزار نمایشگاه را توسعه بدهیم تا مخاطبان در تلفن همراهشان نقشه نمایشگاه را داشته باشند.

حضور ۱۰۰ ناشر خارجی  از ۴۰ کشور در نمایشگاه امسال

سخنگوی این دوره از نمایشگاه گفت: قریب به ۱۰۰ ناشر خارجی کتاب‌هایی را که در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ منتشر کرده‌اند را عرضه می‌کنند که قریب به ۴۵ هزار عنوان است و ما ۴۰ درصد رشد در عناوین و ۲۰ درصد در تعداد محصولات شاهد هستیم.

وی گفت: تاجیکستان مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه است که بیش از ۲۰ نفر از شخصیت‌های فرهنگی این کشور حضور خواهد داشت و همچنین از شخصیت‌های تأثیرگذار جهان برای حضور در نمایشگاه دعوت شده است. همچنین رئیس نمایشگاه‌های دهلی‌نو، دوحه و مسقط نیز امسال حضور دارند و وزرای فرهنگ ونزوئلا و تاجیکستان نیز به ایران می‌آیند و از کتاب وزیر فرهنگ ونزوئلا که نشر ایران ترجمه کرده است، رونمایی می‌شود.

رمضانی درخصوص حضور ناشران خارجی بیان کرد: امسال میزبان ناشرانی از ۴۰ کشور هستیم.

نگاهی به برنامه‌های جانبی نمایشگاه کتاب

وی درخصوص برنامه‌های جنبی با محتوای کتاب اظهار داشت: سالن کتاب یاران در نیم طبقه شبستان برای گروه‌های فعال‌ حوزه کتاب آماده است که در آن ۲۲ غرفه فعال خواهد بود و بخش سینما کتاب نیز با همکاری نمایشگاه کتاب و انجمن سینمای جوان فعالیت می‌کند. کتاب بازی نیز با ۱۵ غرفه، بخش کوشک کتاب (در وسط شبستان) با ۵۰ برنامه، گوشه نقد که سالنی است برای ناشران تا برنامه‌هایشان را در آن سالن برگزار کنند، کارگاه‌های آموزشی که نزدیک به ۳۰ کارگاه در طول نمایشگاه برگزار می‌شود از برنامه‌های کمیته فرهنگی این دوره از نمایشگاه است و امسال نیز سالن یاس با محتوایی همچون سال‌های گذشته در نیم طبقه شبستان برگزار می‌شود و بخش کتاب‌آرا هم امسال قوی‌تر از سال گذشته برگزار می‌شود.

پرداخت یارانه خرید کتاب به اهل قلم

به گفته وی یارانه خرید کتاب برای دانشجویان در این دوره نمایشگاه ۶۰۰ هزار تومان با پرداخت ۴۰ درصد معادل ۲۴۰ هزار تومان از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حامیان مالی و برای اساتید و هیأت علمی ۶۰۰ هزار تومان پیش‌بینی شده که با پرداخت ۵۰ درصد معادل ۳۵۰ هزار تومان در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

سخنگوی سی‌‌ و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی تهران افزود: برای اهل قلم از ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان یارانه کتاب در نظر گرفته شده است که برای اولین‌بار است اعلام می‌شود.

در پایان رمضانی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته درخصوص برنامه‌هایی که برای شناساندن این نمایشگاه به جهانیان و رفع ایراداتی که در دوره گذشته داشت دقایقی را سخن گفت.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
بازیکنان اسمی پرسپولیس علیه تصمیم اوسمار
کنایه سنگین یک استقلالی به پرسپولیس
واکنش‌ها به گفته‌های تازه اشکان خطیبی
گلایه بازیگر نقش سلمان از مردم +فیلم
مرگ شهروند آمریکایی پس از دستگیری توسط پلیس
واکنش رسانه‌های بیگانه به اعتراض دانشجویان آمریکایی +فیلم
حضور رئیس مخالفان کابینه نتانیاهو در تظاهرات شهرک‌نشینان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top