تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/02/21 - 02:06
کد خبر: 469840

تاکید وزرای خارجه روسیه و سوریه بر پای‌بندی به چارچوب آستانه

تاکید وزرای خارجه روسیه و سوریه بر پای‌بندی به چارچوب آستانه

وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه و فیصل مقداد، همتای سوری او در دیدار دوجانبه در مسکو بر راه حل جامع بحران سوریه بر اساس چارچوب آستانه تاکید کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه و فیصل مقداد، همتای سوری او در دیدار دوجانبه در مسکو بر راه حل جامع بحران سوریه بر اساس چارچوب آستانه تاکید کردند.

به گفته وزارت خارجه روسیه، وزرای امور خارجه دو کشور در جریان گفت وگوی مبتنی بر اعتماد دو جانبه، در مورد مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای تبادل نظر کردند و در کنار آن، به تفصیل در مورد اوضاع در حال شکل گیری در داخل و اطراف سوریه با تمرکز بر راه حل جامع بحران سوریه بر اساس چارچوب آستانه به مذاکره پرداختند.

دیپلمات ارشد دو کشور همچنین بر گفتگوی سازنده دمشق با محیط منطقه‌ای بر اساس اصول احترام بی قید و شرط به وحدت، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند.

وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود اعلام کرد: «مسکو و دمشق از روند مثبت در روند بهبود روابط سوریه با کشورهای عربی همزمان با برگزاری نشست اتحادیه عرب در عربستان سعودی استقبال کردند.»

وزرای خارجه دو کشور همچنین بر لزوم افزایش کمک‌های بین‌المللی به دمشق در مقابله با پیامدهای زلزله ویرانگر اخیر و بازسازی کشور پس از جنگ تاکید کردند. در این بیانیه آمده است: «دو طرف بر اهمیت ادامه تلاش‌های فشرده برای تشویق بازگشت آوارگان سوری و آوارگان داخلی به مکان‌های اقامت دائم خود با ایجاد شرایط مادی مناسب برای این منظور تأکید کردند.»

علاوه بر این، لاوروف و مقداد بر اولویت تقویت بیشتر مشارکت چندجانبه روسیه و سوریه از جمله در گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی تاکید کردند.

دیدار و گفتگوی وزرای خارجه روسیه و سوریه همزمان با نشست چهار جانبه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه در مسکو صورت گرفته است. در نشست چهار جانبه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه، وزیران درباره مسائل مربوط به از سرگیری روابط بین دولتی سوریه و ترکیه در ابعاد مختلف بیانیه‌ای صادر کردند. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، فیصل مقداد وزیر امور خارجه و مهاجرین جمهوری عربی سوریه و چاووش اوغلو وزیر امور خارجه جمهوری ترکیه شرکت کنندگان در نشست چهارجانبه مسکو درباره سوریه بوده‌اند. وزیران خارجه این کشورها در این نشست درباره مسائل مربوط به از سرگیری روابط بین دولتی سوریه و ترکیه در ابعاد مختلف گفت و گوی اساسی و صریح داشتند.

با نظر به قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل و بیانیه‌های رسمی در روند آستانه، شرکت کنندگان بر تعهد خود نسبت به تمامیت ارضی سوریه، عدم دخالت در امور داخلی و مبارزه با تمام اشکال تروریسم، تجزیه طلبی و افراط گرایی در این کشور تاکید کردند.

همچنین در این نشست بر اهمیت افزایش کمک‌های بین‌المللی به سوریه، از جمله با هدف تسهیل بازگشت داوطلبانه، امن و عزتمندانه سوری‌ها به سرزمین خود و بازسازی پسا جنگ تأکید شد.

شرکت کنندگان همچنین توافق کردند معاونین وزرای امور خارجه وظیفه‌ی طراحی نقشه راهی برای پیشبرد روابط میان ترکیه و سوریه با هماهنگی وزارتخانه‌های دفاع و رؤسای اطلاعاتی چهار کشور را بر عهده بگیرند.

وزیران در این دیدار فضای مثبت و سازنده‌ای را در تبادل نظر داشتند و توافق کردند که در دوره آتی تماس‌ها و گفتگوهای فنی در سطح بالا در این قالب چهارجانبه ادامه یابد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طرح انسداد مرزهای شرقی افغانستان آغاز شد
رقم هدیه روز معلم مشخص شد
شکایت خواننده معروف به پلیس فتا
دستگیری ۲۵ داوطلب کنکور
نتانیاهو: با یا بدون توافق به رفح حمله می‌کنیم
آقای اژه‌ای برای رفع هرگونه نگرانی در تضییع حق طلبه خوزستانی دستور به بررسی مجدد دهید
طباطبایی: اظهارات نصیری تکرار یک شوخی بی‌مزه است/ رسولی:حرف‌های نصیری ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد
اسکای ویو دبی: تجربه فوق العاده سرسره شیشه ای و سکو تماشای دبی
دیزل ژنراتور؛ راهکاری قدرتمند برای تأمین برق
اصولی که هر دانشجویی باید آن را رعایت کند
تظاهرات دانشجویان دانشگاه راتگرز در نیوجرسی آمریکا +فیلم
وعده صادق ضربه مهلکی به غرب پرستان داخلی بود!
شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه
محل آخرین بازی استقلال در لیگ برتر
آیا طرفداران امام خمینی خرافاتی بودند؟! +فیلم
پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
اوسمار مدعی شد که سپاهان بلوف زده است
زمان بیست و دومین حراج شمش طلا در مرکز مبادله اعلام شد
کارگران قرارداد موقت دائمی می‌شوند؟
آغاز فروش بلیت قطارهای فوق‌العاده مشهد از امروز
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top