تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/03/30 - 15:48
کد خبر: 473749

رونمایی سامانه ازدواج دانشگاهیان «همرسان» در دانشگاه آزاد اسلامی

رونمایی سامانه ازدواج دانشگاهیان «همرسان» در دانشگاه آزاد اسلامی

در سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) سامانه ازدواج دانشگاهیان «همرسان» در دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رونمایی شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشگاه آزاد، در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد شریفانی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر عاصمه قاسمی مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده و دکتر جواد محمدی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران حضور داشتند.

طهرانچی در این مراسم با تبریک سالروز حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) گفت: هنر دین اسلام این است که در آن فقط رهبانیت وجود ندارد، بلکه در این دین زندگی نیز وجود دارد. اگر غرب علم و دین را در مقابل هم قرار داده است، اما در دین اسلام علم هم قرار دارد.

وی با بیان اینکه یکی از بحث‌های جدی در عالم خلقت و در عالم حیات، بحث تکثر نسل است، اظهار کرد: هیچ موجودی غیر از انسان خودش را مقطوع النسل (به معنای عدم ازدواج) نمی‌کند، چون انسان موجودی است که می‌تواند انتخاب کند و در انتخابش گاهی براساس اطلاعات اشتباه به مقطوع النسلی برسد. این موضوع بسیار حائز اهمیت است و در قرآن کریم نیز به این موضوع اشاره شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه‌ها در توسعه فرهنگی کشور یا به عبارتی دیگر در تغییر فرهنگی کشور و عبور از فضای سنتی به فضای فعلی دخیل بوده اند، گفت: تأثیر دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه بسیار زیاد است، چرا که از ۱۲ میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی کشور، ۷ میلیون آن متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است. سهم ۶۰ درصدی دانشگاه در این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

طهرانچی ادامه داد: فرهنگ ازدواج تابع فرهنگ عمومی کشور است، زمانی فرهنگ عمومی کشور، فرهنگ خانواده محور بود، در فرهنگ خانواده محور، بزرگان متدین فامیل کار بهمرسانی را به عنوان یک سنت حسنه انجام می‌دادند و به آن افتخار نیز می‌کردند. امروز دانشگاه‌ها به لحاظ اینکه بچه‌ها را از ۱۸ سالگی از خانواده جدا کرده و زیست تجردی را به آنها می‌آموزند، نقش جدی در تخریب فرهنگ قبلی ازدواج داشتند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: به دنبال تخریب فرهنگ قبلی ازدواج آسیب‌هایی در جامعه به وجود آمد که پیری جمعیت، بزرگترین آسیب آن بود. در حال حاضر تعدادی زیادی از جوانان دهه ۶۰ ما که همگی هم تحصیلات و هم کار دارند، مجرد هستند، چرا که بستری برای همرسانی وجود نداشت و انرژی لازم که باید صرف می‌شد تا تعادل در جامعه برقرار شود، به وجود نیامد. کشور باید در زمینه ازدواج یک انرژی و یک هزینه را انجام بدهد، چرا که پس از صرف این هزینه خود به خود اتفاقاتی خواهد افتاد که جامعه به تعادل برسد.

طهرانچی با بیان اینکه امر ازدواج یک امر مقدس است، افزود: کمک به انجام این امر از وظایف تربیتی ما است و ما در حال حاضر چون برای امر ازدواج هزینه نکرده ایم، آسیب‌های آن را مشاهده می‌کنیم.

وی با اشاره به رونمایی از سایت «همرسان» گفت: این اتفاق مبارک است، به خصوص اینکه جایگاه معنوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نقش اصلی را در این سامانه دارد. در این سامانه مشاورهای امینی از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها حضور دارند که کار مشاوره برای افراد را انجام می‌دهند. همانطور که ما برای خطبه عقد به دنبال یک روحانی صاحب نفس می‌رویم، در این سامانه نیز همین گونه است، چرا که اعتقاد داریم زندگی باید از ابتدا با معنویت آغاز شود تا بتواند پایدار بماند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر شریفانی در این جلسه اظهار کرد: برخی از دستورات دینی ما مانند خوردن و آشامیدن جنبه طبیعی دارد، برخی دیگر از دستورات دینی ما مانند نماز ماورای طبیعت است، در این میان دستوری وجود دارد که در عین طبیعی بودن، ماورای طبیعی نیز هست و آن ازدواج نیز هست.

وی ادامه داد: برخلاف مسیحیت که ازدواج را امری زشت و ناپسند می‌داند، اما در اسلام ازدواج یک امر قدسی معنوی است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر شریفانی با بیان اینکه رونمایی از سامانه «همرسان» یک گام و یک بستر برای تسهیل در امر ازدواج است، گفت: این سامانه در نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در سال گذشته راه اندازی شده و در حال حاضر در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و استان تهران در دسترس است و به تدریج در سایر استان‌ها نیز در دسترس قرار خواهد گرفت.

در ادامه دکتر قاسمی با بیان اینکه مسأله ازدواج امروز یکی از مسائل اجتماعی و مهم است، گفت: تبعات و آثار این امر در مسائل دیگر جامعه نیز مشهود است، به تبع دانشگاه آزاد اسلامی بخشی از این جامعه است و با این مسأله روبه رو است.

وی ادامه داد: اهمیت مسأله ازدواج در دانشگاه آزاد اسلامی این است که ما در دانشگاه با یک قشر فرهیخته و جوان که در سن ازدواج هستند، رو به رو هستیم، با توجه به ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی از لحاظ منابع انسانی و حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو و تعداد قابل توجهی اعضای هیأت علمی و کارکنان، درصدد ایجاد فضای برای تسهیل امر ازدواج در دانشگاه آزاد اسلامی بودیم.

قاسمی با بیان اینکه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری سامانه «همرسان» را طراحی کرده است، گفت: ما از این بستر در دانشگاه آزاد اسلامی استفاده خواهیم کرد، این سامانه در حال حاضر برای مجردین دانشگاه آزاد اسلامی در دسترس است و محدودیت‌های قبلی آن نیز برطرف شده است. امیدواریم این بستر در کنار سایر تلاش‌هایی که در معاونت‌های دانشگاه برای تسهیل‌گری امر ازدواج صورت می‌گیرد، مثمر ثمر واقع شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر همرسان سنتی برای امر ازدواج کمتر شده و ما با شرایط دیگری رو به رو هستیم، در سامانه همرسان تلاش می‌شود تا امر ازدواج تسهیل شود، همچنین در این سامانه بسته‌های مشاوره قرار دارد که تا سالهای اول ازدواج با زوج‌ها همراه است تا آسیب‌های ازدواج کمتر شود، در واقع این سامانه آسیب‌ها را رصد کرده و بسته‌های برای حل آنها نیز ارائه داده است.

قاسمی تأکید کرد: رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی این است که دانشگاه یک محیط تربیتی، فرهنگی است و ما برای امور فرهنگی و امر ازدواج و خانواده اهمیت زیادی قائل هستیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top