تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/04/27 - 07:30
کد خبر: 476326

نگاهی بر ماجرا و حواشی تقلب در کنکور ۱۴۰۲؛

خضریان: ماجرای ۱۰۰۰ متقلب کنکور یک پروژه سیاسی بود/ پورعباس: دردولت قبل، فهرستی چند هزار نفره از شبهه تقلب رو شد

خضریان: ماجرای ۱۰۰۰ متقلب کنکور یک پروژه سیاسی بود/ پورعباس: دردولت قبل، فهرستی چند هزار نفره از شبهه تقلب رو شد

خضریان گفت: به نظرم مطرح شدن موضوع در شرایط کنونی، دلایل سیاسی دارد؛ نخست اینکه سازمان سنجش در دولت جدید، کارآمدی خود را در زمینه جلوگیری از تقلب نشان داده است. برخی روزنامه‌های اصلی این جریان، می‌خواهند کارآمدی سازمان سنجش و دولت را زیر سوال ببرند، همانطور که پیش از این در قضیه بورسیه‌ها، برخی اساتید دانشگاه را زیر سوال بردند.

به گزارش صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اخیرا شائبه ورود دانشجویان متقلب که توسط یک خبرنگار در رسانه‌ها مطرح شده بود حواشی بسیاری را در فضای عمومی جامعه به راه انداخت، این موضوع باعث شد تا مجلس شورای اسلامی و وزارت علوم در روزهای اخیر نسبت به رفع شبهات و نگرانی های ایجاد شده به پاسخ گویی و تبیین ابعاد ماجرا بپردازند، شب گذشته نیز علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی و عبدالرسول پورعباس (رئیس سازمان سنجش آموزش کشور) با حضور در برنامه تلوزیونی جهان‌آرا در این خصوص به گفتگو نشستند که در ادامه این گزارش مشروحی از آن را مشاهده می‌کنید: 

سوال: ماجرای 1000 نفر متقلب کنکوری چه بود؟

علی خضریان (سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی): اولین بار یک خبرنگار و یک خبرگزاری، این ادعا را مطرح کرد که در کنکور 1401، هزار نفر تقلب کرده‌اند و حالا که سازمان سنجش می‌خواهد آنها را از دانشگاه خارج کند، مجلس اجازه نداده است.

به همان خبرگزاری رفتم و در حضور مدیر مسئول، به خبرنگار مربوطه توضیحات لازم را دادم و مستنداتم را هم ارائه کردم. واقعیت این است که کمیسیون اصل 90، شکایت‌محور است؛ شکایاتی در ابتدای 1400 از سوی 28 نفر از دانشجویان ترم 6 تا فارغ التحصیلان دانشگاهی مطرح شد که سازمان سنجش به آنها اعلام کرده بود در آزمون کنکور شما شبهه وجود دارد و باید دوباره آزمون بدهید.

قانون می‌گوید اگر تقلب شخصی محرز شود، قبولی فرد ابطال شده و اعطای هر نوع گواهی به او ممنوع بوده و اگر مدرک دانشگاهی هم به وی اعطا شده باشد، وزارت علوم و وزارت بهداشت ملزم به ابطال آن گواهی هستند. آزمون مجدد برای کسانی است که سندی مبنی بر تقلب آنها وجود ندارد و صرفا سنجش مجدد برای آنها در نظر گرفته شده وگرنه شخص متقلب، باید از دانشگاه اخراج شود.

گزارش تقلب در کنکور بدون سند!

عبدالرسول پورعباس (رئیس سازمان سنجش آموزش کشور): در روزهای پایانی دولت قبل، به یک باره بحث تقلب در کنکور مطرح می‌شود و سازمان سنجش فهرستی چند هزار نفره را رو می‌کند که در قبولی آنها شبهه وجود دارد. به مجلس وعده دادیم هر پرونده‌ای در این زمینه وجود دارد را از ابتدا بررسی خواهیم کرد ولی دیدیم این چاه بی ته است و پُر نمی‌شود.

برای اینکه هیئت رسیدگی، فردی را به عنوان متقلب یا دارای شبهه تقلب احضار کند، حداقل دو شرط از سه شرط تقلب را داشته باشد ولی به یک باره با حجم زیادی از گزارش‌های مردمی در زمینه تقلب در کنکور مواجه شدیم آن هم در بازه زمانی کم

سامانه گزارش‌های مردمی آن هم بدون سند، در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم راه‌اندازی شد که هیچ ردی هم گزارش‌دهنده‌ها در آن وجود نداشت! البته گروهی از متقلبان واقعی هم در بین گزارش‌ها وجود داشت تا حق و باطل در هم آمیخته شود.

اتهام تقلب به کسانی که اصلا انتخاب رشته نکرده بودند!

عبدالرسول پورعباس (رئیس سازمان سنجش آموزش کشور): برخی از پرونده‌ها مربوط به کسانی بود که اصلا انتخاب رشته نکرده بودند و به دانشگاه نرفته بودند.بعد از بررسی فهرست چند هزار نفره، به بیش از هزار نفر رسیدیم که هیچ سندی علیه آنها وجود نداشت.

9 نوبت آزمون مجدد برای بیش از هزار و چهارصد نفر از افراد برگزار شد و آنهایی که تبرئه شدند، به دانشگاه برگشتند زیرا بر اساس نامه سال 1400، همه آنها از دانشگاه اخراج شده بودند. هیئت نظارت، به کسب 25 درصد رتبه قبلی برای قبولی در آزمون مجدد رأی داده که افراد واقعا متقلب، نتوانستند همان را هم کسب کنند.

چرا مجلس «داوطلب» کنکور را صرفا تا زمان ثبت نام در دانشگاه معتبر می‌داند؟

علی خضریان (سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی): چگونه از کسی که ترم هفت یا هشت دانشگاه است، می‌تواند دوباره برای صحت‌سنجی کنکور بدهد و همان رتبه را کسب کند؟

علاوه بر اینکه هزینه‌های زیادی برای آن فرد شده تا به آنجا برسد، اگر آن شخص تقلب هم کرده باشد، فرد شایسته‌ای به جای او به دانشگاه نرفته که با صحت‌سنجی بخواهیم او را برگردانیم، بنابراین طرز کار اشتباهی در سازمان سنجش جریان داشته است و منطقی هم نیست.

ممکن است این ابزار قانونی، حتی وسیله تسویه حساب‌های سیاسی هم بشود بنابراین باید جلوی آن را می‌گرفتیم. بر این اساس تصمیم گرفتیم بر اساس نص قانون که عنوان «داوطلب» را بکار برده، داوطلبان را تا زمانی با این عنوان بشناسیم که در دانشگاه ثبت نام نکرده باشند و پس از آن دانشجو خواهند بود نه داوطلب.

ردیابی متقلبان کنکور 2 دقیقه بعد از تقلب

عبدالرسول پورعباس (رئیس سازمان سنجش آموزش کشور): پاسخنامه کنکور طوری طراحی شده که دو دقیقه بعد از اولین عکس گرفته شده، می‌توانیم آن را ردیابی کنیم و سراغش برویم. در شب آزمون تجربی، با همکاری پلیس فتا و قضاتی که حکم صادر می‌کردند، شبکه‌ای عظیم در سراسر کشور را شناسایی کردیم که اقدام به تقلب در کنکور می‌کرد.

رونمایی از ابزارهای تقلب کنکور روی آنتن زنده

عبدالرسول پورعباس (رئیس سازمان سنجش آموزش کشور): در سال 1401 به وسیله دستگاه سیگنال‌یاب، تجهیزات تقلب از گوش بیش از 850 نفر داوطلب کنکور پیدا شد. برای استفاده از این تجهیزات، نیاز به این بود که سوالات را داشته باشند و جواب را به داوطلب برسانند، بعد از بررسی‌ها متوجه شدیم تجهیزات جاسوسی پیشرفته‌ای از قبل خودکار، عینک و دکمه‌های بی رنگ برای انتقال اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته که نمونه همه آنها را کشف کردیم.

تقلب در کنکور کار فردی نیست، بلکه نتیجه فعالیت شبکه‌ای پیچیده و حتی بین‌المللی است. نرم‌افزارهایی داریم که طی 48 ساعت می‌توانند پاسخنامه‌ها را فرد به فرد مورد آنالیز قرار دهند و تقلب را تشخیص دهند. با شنود سیگنال‌ها، 17 کلید تقلب و 1045 نفر افراد دارای شبهه را در سال گذشته شناسایی کردیم و آزمون مجدد از آنها اخذ کردیم. از هزار و صد و 35 نفر که توانستند با تقلب به دانشگاه راه یابند، 910 نفر محروم شدند که بیش از 500 نفر از آنها در آزمون مجدد هم شرکت نکردند.

گزارش از محمد جهاد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حکیم توس؛ احیاگر تاریخ اساطیری ایران
بارش‌های سیل‌آسا در برخی نقاط کشور
ارائه مهلت جدید ثبت نام آزمون دکتری تخصصی داروسازی در خردادماه
لیلا اوتادی صداوسیما یا اینستاگرام؟ +فیلم
استرالیا سردار قاآنی و امیر آشتیانی را تحریم کرد
تجمع دانشجویان تورین ایتالیا در حمایت از غزه +فیلم
بازیکن استقلال ترس را به جان ستاره تراکتور انداخت
۲ محکومیت جدید باشگاه استقلال پس از صدرنشینی
جرثقیل بازویی چیست؟
آموزش‌های آکادمی روبلکس : نقش بیت کوین به عنوان یک فروشگاه ارز
موافقت دولت با کاهش ساعت کاری کارمندان
اتفاقی که برای اولین بار در استقلال افتاد
رییس جمهور پنجشنبه و جمعه به مازندران سفر می کند
چرا فکر می‌کنید شبیه اپوزیسیون نیستید؟!
شرط جدا نشدن اورونوف از پرسپولیس در تابستان
بهترین کتاب‌ها درباره زندگی فردوسی کدامند؟
شعار اربعین ۱۴۰۳ مشخص شد
حرکت عجیب استقلال و پرسپولس در پنج هفته
اعلام نتایج کارشناسی ارشد بدون آزمون دانشگاه تهران - سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳
منشور را پاره کن؛ ببین کی ضرر میکند؟!
مضرات آب پرتقال
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top