تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/05/19 - 09:32
کد خبر: 478559

تلفات زلزله احتمالی تهران چقدر است؟

 تلفات زلزله احتمالی تهران چقدر است؟

رئیس کمیته عمران و زیرساخت شورای شهر تهران توضیحاتی در خصوص زلزله تهران داد و گفت:باید نقطه قابل اتکایی برای مواجهه با زلزله بالای ۷ ریشتر در پایتخت داشته باشیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حجت الاسلام و المسملین سید محمد آقامیری با اشاره به ضرورت تشکیل کارگروه تاب آوری سازه ها در برابر زلزله در کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: هر ساله حدود ۵۰۰ هزار زلزله در دنیا به وقوع می پیوندد که حدود ۱۰۰هزار زلزله قابل لمس است و احساس می شود. در طول ۲۳ سال گذشته از قرن ۲۱ حدود ۷۰۰ هزار نفر تلفات انسانی به خاطر زلزله در دنیا داشته ایم که بزرگترین آنها زلزله ای بود که در  اقیانوس آرام اتفاق افتاد و بیشترین تلفات آن با سونامی  در َسواحل اندونزی  رقم خورده، بطوریکه ۲۲۰ هزار نفر در این زلزله تلفات انسانی  داشته‌ است. همچنین زلزله ژانویه سال ۲۰۱۰ هایتی که بیش از ۱۶۰ هزار نفر  کشته شدند.

وی افزود: زلزله‌ای که برای تهران پیش بینی می‌شود با نظرات مختلفی که کارشناسان ارائه می‌کنند ۳۰۰ هزار نفر تا ۵۰۰ هزار نفر پیش بینی شده، که یک فاجعه جهانی است و نیازمند فکر اساسی برای پیشگیری و کاهش تلفات و خسارات در این زمینه هستیم.

آقامیری با بیان اینکه سازمان مدیریت بحران کشور و شهرداری تهران اقداماتی را در این زمینه انجام داده اند خاطرنشان کرد: ولیکن آنچه در کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران بررسی کردیم این بود که باید نقطه قابل اتکایی برای مواجهه با زلزله بالای ۷ ریشتر در پایتخت داشته باشیم و اقداماتی باید انجام دهیم که بتوانیم از این گردنه ای که احتمال دارد پیش بیاید با کمترین تلفات انسانی و خسارات کار را پیش ببریم.

وی با بیان اینکه شهر تهران در بحث بافت فرسوده نیز وضعیت مناسبی ندارد، گفت: تلاش های زیادی بر ای احیای بافت فرسوده دارد انجام می شود ولی متاسفانه مردم نقش ویژه ای در این کار دارند و آن توقعاتی که ما داریم و فکر می کنیم انجام نمی شود. علی رغم مشوق های مختلفی که برای احیای بافت فرسوده پیش بینی می شود هنوز از برنامه عقب هستیم و زیرساخت های شهر تهران بسیار آسیب پذیر است.

رئیس کمیته عمران و زیرساخت شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه نیازمند تمهیداتی هستیم که با وقوع زلزله بالای ۷ریشتر با کمترین تلفات و خسارات عبور کنیم افزود: از ۴۵ نفر از اساتید نخبه و متخصص در این امر دعوت شد  که در جلسه گذشته در خدمت ۱۲ نفر از این اساتید بودیم و در این کارگروه از نظرات آنها بهره مند شدیم. نقشه راه ما این است که خروجی این جلسات پس از ۴ تا ۵ جلسه منجر به تشکیل کارگروهی قوی شود تا بتوان فکر اساسی در این خصوص منتج به راهکاری مناسب محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: خروجی این جلسات به برنامه‌ریزان و مدیران شهری کمک می‌کند تا معیارهای لازم  را برای تعریف برنامه‌های پیشگیری اولویت‌دار برای افزایش تاب‌آوری شهری در نظر بگیرند.

آقامیری با بیان اینکه می توان با مدیریت صحیح، اقدامات پیشگیرانه و آگاه سازی جامعه، از اثرات این بلایا هر چه بیشتر کاست، تصریح کرد: در جهت کاهش مخاطرات زلزله بالای ۷ ریشتر در تهران، ضروری است تا مطالعات و تحقیقات جامعی در ارتباط با شناخت اثرات زلزله در سطوح آکادمیک و مدیریت شهری و تشخیص مناطق با خطر پذیری بالا انجام شود که برنامه ریزی کاهش خسارات ناشی از زلزله در مناطق با خطر پذیری بالا می تواند با کاهش آسیب پذیری شهرها خسارات و مخاطرات ناشی از وقوع زلزله را کاهش بخشد.

وی افزود: حساسیت این موضوع این است که در ترکیه اگر زلزله آمد استان‌های جنوبی آن درگیر مسائل مربوط به زلزله شدند ولی پایتخت سیاسی و اقتصادی ترکیه آنکارا و استانبول به کار خود ادامه می‌دادند و کشور از نظر حاکمیتی و سیاسی سر پا بود، اما تصور کنید زلزله در تهران به وقوع بپیوندد. تهرانی که پایتخت کشور است و برنامه‌های حاکمیتی، سیاسی و اقتصادی همه در این شهر به وقوع می‌پیوندد، اگر این فاجعه در تهران پیش بیاید در حقیقت این اتفاق برای کل کشور می‌افتد. چطور باید کشور را مدیریت کنیم؟

بر اساس این گزارش،  دومین نشست مشترک مسئولین و اساتید مهندسی زلزله در قالب تشکیل کارگروه افزایش تاب آوری سازه ها در برابر زلزله در تهران با حضور مهدی چمران رییس شورای شهر تهران، سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران و  اساتید و صاحب نظران این حوزه در ساختمان شورای شهر تهران برگزار شد و افراد حاضر در جلسه با طرح مباحث و طرح سوال به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

منبع: فارس

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
بازیکنان اسمی پرسپولیس علیه تصمیم اوسمار
کنایه سنگین یک استقلالی به پرسپولیس
واکنش‌ها به گفته‌های تازه اشکان خطیبی
گلایه بازیگر نقش سلمان از مردم +فیلم
مرگ شهروند آمریکایی پس از دستگیری توسط پلیس
واکنش رسانه‌های بیگانه به اعتراض دانشجویان آمریکایی +فیلم
حضور رئیس مخالفان کابینه نتانیاهو در تظاهرات شهرک‌نشینان
ادعای گاردین درباره طرح اعزام نیروهای انگلیس به غزه
جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان
بیانیه جدید حزب الله درباره شلیک ده‌ها موشک به پایگاه میرون
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top