تاریخ انتشار: جمعه 1402/05/20 - 23:25
کد خبر: 478677

توقیف اموال برای مهریه و اجرا گذاشتن مهریه چگونه انجام می شود؟

 توقیف اموال برای مهریه و اجرا گذاشتن مهریه چگونه انجام می شود؟

مهریه از حقوق زوجه است که ارزش مالی دارد و می تواند وجه نقد یا هر مال منقول و غیره منقولی باشد. در مورد مطالبه آن قانون این حق را به زن داده که همزمان با فرایند درخواست صداق، درخواست توقیف اموال زوج را از طریق دفتر خدمات قضایی یا اداره ثبت بدهد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مهریه از حقوق زوجه است که ارزش مالی دارد و می تواند وجه نقد یا هر مال منقول و غیره منقولی باشد. در مورد مطالبه آن قانون این حق را به زن داده که همزمان با فرایند درخواست صداق، درخواست توقیف اموال زوج را از طریق دفتر خدمات قضایی یا اداره ثبت بدهد. در مورد محاسبه مهریه نیز باید به این نکته اشاره کرد که اگر صداق وجه نقد باشد به نرخ روز محاسبه خواهد شد و اگر عین معین باشد مانند خانه و سکه عینا تسلیم زوج خواهد شد.

نحوه به اجرا گذاشتن مهریه

در صورتی که زوجه بخواهد مطالبه مهریه کند می تواند از طریق اداره ثبت اسناد اقدام کند. در صورتی که جهت توقیف، مالی موجود نباشد اداره ثبت گواهی صادر می کند تا زوجه در دادگاه درخواست بدهد. زوجه در صورتی می تواند در اداره ثبت درخواست مهریه خود را بدهد که اولا به صورت رسمی عقد کرده باشند و در سند ازدواج نیز مقدار و نوع صداق قید شده باشد، بنابراین ازدواج موقت در دادگاه قابل مطالبه می باشد. دوما، مهریه باید موجل نباشد به گونه ای که موعد یا زمانی جهت پرداخت آن معین نشده باشد و به طور کل حال باشد. مثلا ممکن است در سند ازدواج شرط شده باشد که زن ۵ سال بعد می تواند صداق خود را مطالبه کند. سوما، صداق بوسیله دادگاه درخواست نشده باشد.

 در نهایت در صورتی که مهریه وجه رایج باشد باید به نرخ روز محاسبه شود. نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز نیز بر اساس فرمولی خاص و شاخص تورم سالانه می باشد.

 توقیف اموال برای مهریه و اجرا گذاشتن مهریه چگونه انجام می شود؟

توقیف اموال جهت مطالبه مهریه

زوجه می تواند در اداره ثبت درخواست توقیف اموال شوهرش را بدهد. اگر اداره ثبت تا دو ماه نتواند اموال مرد را شناسایی کند و نسبت به توقیف آن اقدام کند. همچنین تا شش ماه نتواند در مورد اجرای مفاد سند ازدواج و وصول مهریه اقدامات لازمه را انجام دهد، زوجه می تواند با گرفتن گواهی از اجرای ثبت، به دادگاه درخواست بدهد. طبق قانون، دفاتر خدمات قضایی و دادگاه های خانواده باید تا پیش از اینکه گواهی فوق صادر نشود از پذیرفتن درخواست مهریه و توقیف اموال خودداری کنند.

بر اساس قانون در صورتی که صداق وجه نقد باشد باید به نرخ روز پرداخت شود. نرخ روز مهریه نیز به این صورت تعیین می شود که بر اساس شاخص تورم سالانه محاسبه شود.

نکات مهم در مورد مطالبه مهریه

این امکان برای زوجه وجود دارد که بخشی از صداق را از زوج یا ضامن او در دادگاه درخواست بدهد و بخشی دیگر را در اداره ثبت مطالبه کند. اگر مهریه کمتر از بیست میلیون تومان باشد باید در شورای حل اختلاف درخواست داده شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طرح انسداد مرزهای شرقی افغانستان آغاز شد
رقم هدیه روز معلم مشخص شد
شکایت خواننده معروف به پلیس فتا
دستگیری ۲۵ داوطلب کنکور
نتانیاهو: با یا بدون توافق به رفح حمله می‌کنیم
آقای اژه‌ای برای رفع هرگونه نگرانی در تضییع حق طلبه خوزستانی دستور به بررسی مجدد دهید
طباطبایی: اظهارات نصیری تکرار یک شوخی بی‌مزه است/ رسولی:حرف‌های نصیری ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد
اسکای ویو دبی: تجربه فوق العاده سرسره شیشه ای و سکو تماشای دبی
دیزل ژنراتور؛ راهکاری قدرتمند برای تأمین برق
اصولی که هر دانشجویی باید آن را رعایت کند
تظاهرات دانشجویان دانشگاه راتگرز در نیوجرسی آمریکا +فیلم
وعده صادق ضربه مهلکی به غرب پرستان داخلی بود!
شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه
محل آخرین بازی استقلال در لیگ برتر
آیا طرفداران امام خمینی خرافاتی بودند؟! +فیلم
پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
اوسمار مدعی شد که سپاهان بلوف زده است
زمان بیست و دومین حراج شمش طلا در مرکز مبادله اعلام شد
کارگران قرارداد موقت دائمی می‌شوند؟
آغاز فروش بلیت قطارهای فوق‌العاده مشهد از امروز
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top