تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/05/22 - 00:35
کد خبر: 478799

تظاهرات در سئول علیه طرح ژاپن برای پساب هسته‌ای فوکوشیما

تظاهرات در سئول علیه طرح ژاپن برای پساب هسته‌ای فوکوشیما

معترضان در پایتخت کره جنوبی امروز شنبه مجددا با هدف اعتراض به طرح ژاپن برای رهاسازی پساب هسته‌ای نیروگاه فوکوشیما در اقیانوس آرام در خیابان‌های این شهر تظاهرات کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، صدها شهروند معترض کره جنوبی امروز شنبه بار دیگر تظاهراتی را در شهر سئول در اعتراض به تصمیم مقامات ژاپنی برای ریختن پساب هسته‌ای نیروگاه تخریب شده فوکوشیما به اقیانوس آرام برپا کردند.

به نوشته پایگاه اینترنتی «تی.آر.تی ورلد»، «چوی کیوئونگ سوک»، مدیر سازمان «دیده بان تشعشع کره» که تظاهرات در سئول را سازماندهی کرد اظهار کرد: «اگر این پساب ریخته شود، مواد رادیواکتیو آب آلوده در نهایت اکوسیستم دریا را از بین خواهند برد.»

او بیان کرد: «ما با این طرح مخالفیم چون معتقدیم دریا تنها متعلق به دولت ژاپن نیست بلکه متعلق به همه ما و برای بشریت است.»

هفته گذشته روزنامه ژاپنی «آساهی شیمبون» به نقل از منابع ناشناس دولتی گزارش داد، مقام‌های ژاپن از اواخر ماه اوت رهاسازی پساب هسته‌ای به اقیانوس را شروع می‌کنند.

صدها معترض کره ‌ای در تظاهرات امروز در سئول علامت‌هایی حاوی شعار‌های «پساب را در خشکی نگه دارید» و «از اقیانوس آرام محافظت کنید» به دست گرفته و در سخنرانی سازمان‌دهنده های تظاهرات حضور پیدا کردند.

سازمان تنظیم مقررات هسته‌ای ژاپن ماه گذشته میلادی با برنامه شرکت «نیروی الکتریکی توکیو» برای رهاسازی پساب هسته‌ای فوکوشیما به داخل اقیانوس آرام موافقت کرد. دولت ژاپن و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این برنامه را ایمن خوانده‌اند اما همسایگان ژاپن نگران انتشار آلودگی‌های منابع غذایی در اثر اجرای این برنامه هستند.

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا قرار است روز 18 اوت (27 مرداد) با «فومیو کیشیدا»، نخست وزیر ژاپن و «یون سوک یول»، رئیس جمهور کره جنوبی در نشستی سه جانبه دیدار کند.

چوی کیوئونگ سوک اظهار کرد: «گفته شده که موضوع رهاسازی این آبهای آلوده در دستورکار این نشست است. دولت‌های کره جنوبی، آمریکا و ژاپن باید این برنامه را نه به عنوان یک مساله سیاسی بلکه به عنوان یک فاجعه محیط زیستی در نظر گرفته و به نفع نسل‌های آینده با انسداد آن موافقت کنند.»

اواسط تیر ماه، «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سفرش به کره جنوبی با اعتراضات در واکنش به موافقت آژانس با طرح ژاپن برای رهاسازی بیش از یک میلیون تُن پساب هسته‌ای نیروگاه فوکوشیما در اقیانوس آرام مواجه شد.

آزانس اتمی در گزارشی که چهارم ژوئیه (13 تیر) منتشر کرد، اعلام کرد بعد از دو سال ارزیابی به این نتیجه رسیده این طرح با استانداردهای ایمنی بین‌المللی مربوطه سازگار است و با وجود بر انگیخته شدن نگرانی‌های اجتماعی، سیاسی و محیط زیستی ، آب رهاشده تاثیر رادیولوژیکی ناچیزی بر مردم و محیط زیست خواهد داشت. 

این طرح انتقادهای داخلی و بین‌المللی از سوی کشورهای همسایه را در پی داشته است. آن‌ها می‌گویند این یک موضوع فرامرزی است و پساب قرار نیست فقط در ژاپن و اطراف آن بماند. 

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین اوایل سال میلادی جاری گفت: می‌خواهم تاکید کنم رهاسازی پساب آلوده هسته‌ای از نیروگاه فوکوشیما، به محیط زیست دریایی جهانی و سلامت عمومی مربوط می‌شود که فقط به ژاپنی‌ها مربوط نیست. 

این طرح اولین بار در سال ۲۰۲۱ از سوی دولت ژاپن، نهاد تنظیم مقررات هسته‌ای این کشور و TEPCO اپراتورهای نیروگاه هسته‌ای تخریب شده فوکوشیما دایچی ارائه شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top