تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/07/13 - 10:02
کد خبر: 483698

طرح‌های توسعه گازی در دولت روحانی دچار عقبگرد شد

طرح‌های توسعه گازی در دولت روحانی دچار عقبگرد شد

در حالی که دولت دهم، ۱۷ فاز پارس جنوبی را با پیشرفت ۷۰ درصدی به دولت روحانی تحویل داده بود و در این دولت تکمیل شد، اما روند تحویل پروژه‌های جدید به دولت بعدی توسط دولت روحانی متوقف شد و دولت سیزدهم، باید افزایش تولید گاز را از صفر شروع کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سرانجام پس از گذشت بیش از 20 سال تلاش دولت‌های مختلف برای توسعه فاز 11 میدان مشترک پارس جنوبی، این فاز با همت مهندسان ایرانی و بدون حضور شرکت‌ توتال به بهره‌برداری رسید. با حفاری 4 حلقه چاه در این فاز، تولید گاز با رقمی بین 10 تا 15 میلیون متر مکعب در روز آغاز شده است.

همزمان با اعلام خبر تولید گاز از فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی، دفتر حسن روحانی اعلام کرد که افتتاح عمده فازهای پارس جنوبی دستاورد دولت وی است. محمود واعظی رئیس‌دفتر وی نیز عنوان کرد که این پروژه دستاورد دولت روحانی است. درحالی که در دولت قبل فقط ساخت و نصب جکت فاز 11 انجام شده بود و مابقی اقدامات مثل حفاری 4حلقه چاه، احداث خطوط لوله و تأمین سکو در دولت سیزدهم انجام شده است.

البته گزارش دفتر رئیس‌جمهور سابق درباره افتتاح معادل 17 فاز پارس جنوبی در دولت قبل و افزایش 420 میلیون متر مکعبی تولید گاز در این میدان صحیح است اما «همه» واقعیت نیست.

طبق گزارش شرکت ملی نفت ایران، معادل 17 فاز پارس جنوبی با پیشرفت میانگین 70 درصد در پایان دولت دهم، به دولت یازدهم تحویل داده شده است.  دلیل توفیقات دولت‌های یازدهم و دوازدهم در توسعه گازرسانی و تأمین پایدار گاز کشور، پروژه‌های توسعه‌ای بودند که با پیشرفت میانگین 70 درصد، از دولت قبل در اختیار‌شان قرار گرفته بودکه با تکمیل آنها تولید گاز 420میلیون متر‌مکعب افزایش یافت.

اگر دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز قرارداد و عملیات اجرایی پروژه‌های افزایش تولید گاز را کلید می‌زدند و با پیشرفت بالا مثلاً معادل 70 درصد و با ظرفیت افزایش تولید 420 میلیون متر مکعب در اختیار دولت سیزدهم برای تکمیل قرار می‌دادند، هم‌اکنون کشور با ناترازی گاز در ماه‌های سرد سال مواجه نبود.

پس از گذشت دو سال از فعالیت دولت سیزدهم و طبق تازه‌ترین بولتن آماری سازمان اوپک، خالص صادرات گاز ایران در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۱ میلادی به‌ترتیب حدود ۱۸.۷۹ و ۱۸.۴۳ میلیارد مترمکعب بوده و نسبت به سال ۲۰۲۰، بیش از ۶۰ درصد رشد داشته است. از سویی همه قراردادهای جاری شرکت ملی گاز ایران از جمله صادرات گاز به ترکیه و عراق طبق قرارداد و توافقنامه‌ها تاکنون اجرا شده و در حال اجراست، همچنین مذاکرات برای تمدید این قراردادها از سوی کارشناسان ادامه دارد.

ترکیه مایل به تمدید قرارداد خرید گاز از ایران است، ضمن اینکه مذاکرات برای صادرات گاز به عمان، احیای قرارداد پاکستان و تجارت گاز با روسیه تداوم دارد و کشورهای اروپایی هم مذاکراتی برای واردات گاز از ایران از مسیر ترکیه با ایران انجام داده‌اند که هنوز به ثمر ننشسته است.

صادرات گاز به ارمنستان (تهاتر گاز با برق) در این دو سال مطابق قرارداد اجرا شده و می‌شود.

اقدام مهم دیگر دولت در حوزه دیپلماسی انرژی این بود که با تسویه بدهی ترکمنستان در سه قسط، سوآپ گاز از این کشور از سر گرفته شد و حجم آن هم از روزانه ۴.۵ میلیون مترمکعب به ۸ میلیون مترمکعب رسید، همچنین مذاکرات برای واردات گاز ترکمنستان به ایران در جریان است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top