تاریخ انتشار: جمعه 1402/07/14 - 10:16
کد خبر: 483762

مشکل عدم تحقق مطالبه کارنامه سبزها

مشکل عدم تحقق مطالبه کارنامه سبزها

یکی دو سالی می شود که در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها واژه‌ای با عنوان «کارنامه سبزها» مطرح شده می شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از فارس، رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش درباره مشکل «کارنامه سبزها» و اینکه در چه صورتی این افراد می‌توانند به عنوان معلم استخدام آموزش و پرورش شوند، توضیحاتی را ارائه کرد.

کارنامه سبزها چه کسانی هستند؟

یکی دو سالی می شود که در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها واژه‌ای با عنوان «کارنامه سبزها» مطرح شده می شود. «کارنامه سبزها» به کسانی گفته می شود برای رسیدن به شغل معلمی در آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی شرکت کردند و در مرحله سه برابر ظرفیت پذیرش، نمره قبولی گرفتند اما بعد از مرحله مصاحبه، پذیرفته نشدند.

آنها چه می‌خواهند؟

مطالبات کارنامه سبزها برای استخدام در آموزش و پرورش یکی دوسالی می شود که مطرح شده اما حاصل نشدن نتیجه موجب شده تا آنها همچنان پیگیر مطالبات خود باشند. در همین راستا هم پویش های متعددی را برای رسیدن به خواسته خود در سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس به ثبت رسانده اند.

« درخواست بکارگیری کارنامه سبزهای ماده 28 آموزگاری» ، «ما طالب استخدام کارنامه سبزهای آموزش و پرورش هستیم»، «درخواست استخدام کارنامه سبزهایی که در مصاحبه رد شدند»، « خواستار جذب کارنامه سبزهای آزمون استخدامی ماده 28» و ... بخشی از عناوین پویش هایی است که در خبرگزاری فارس به ثبت رسیده است که در متن یکی از این پویش ها گفته شده که « با توجه به اینکه گفته شده ۱۱ هزار ردیف استخدامی در آزمون آموزگاری امسال که توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، خالی مانده است، لذا به نظر می‌رسد از ظرفیت کارنامه سبزهایی که در مرحله اول قبول شدند ولی در مرحله دوم رتبه نیاوردند استفاده شود.»

چرا بجای بازنشسته‌ها از کارنامه سبزها استفاده نمی کنید؟

همانطور که در بالا اشاره شد مطالبه اصلی کارنامه سبزها بحث استخدام آنها در آموزش و پرورش به عنوان معلم است. یکی از این کارنامه سبزها پیش از این به خبرنگار فارس گفته بود: افرادی که به آنها کارنامه سبز گفته می شود در آزمون علمی، نمره قبولی گرفته‌اند و کارنامه سبز شده‌اند؛ همچنین نمرات مصاحبه‌شان هم بالاست که نشان دهنده لیاقت و توانایی معلم شدن‌شان است. آموزش و پرورش با کمبود نیروی معلم مواجه است و شاهدیم که از نیروهای خرید خدمات، شرکتی، حق‌التدریس و بازنشسته استفاده می‌کند؛ چرا از نیروی پرانگیزه و پرتوان که نمره علمی را هم کسب کرده است، استفاده نمی‌کنند. چرا وقتی ما نمره قبولی را آوردیم باید دوباره در آزمون استخدامی جدید شرکت کرده و مراحل را تکرار کنیم و البته باز هم قبول نشویم.

قانوت درباره کارنامه سبزها رعایت شود

در کنار مطالبات کارنامه سبزها برای استخدام اما داوطلبان دیگری هم هستند که معتقدند جذب کارنامه سبزها قانونی نیست و تاکید دارند که «صرفاً کارنامه سبز شدن دلیل بر این نمی‌شود که فردی از نظر علمی و توانایی شایستگی دارد چون خیلی از دوستان با سطح علمی زیاد و توانایی بیشتر به دلیل انتخاب نادرست یا به دلیل ظرفیت محدوداستان یا شهرستان پذیرفته نشده‌اند. » این افراد هم با ثبت پویش هایی در سامانه فارس من خواسته اند که در این مسئله قانون رعایت شود. در بخشی از متن یکی از این پویش ها گفته شده که « این بی‌عدالتی در حق تمام کسانی است که در سال‌های آینده به امید جذب و استخدامی هستند و سهمیه مورد نیاز آن‌ها در این دوره تکمیل شده است و از استخدام فقط به دلیل‌ عدم تمکین قانون محروم می‌شوند.» حامیان این پویش گفته اند که ما فقط خواستار اجرای قانون همان‌طور که در دفترچه‌ استخدامی منتشر شده است هستیم.

وزیر آموزش پرورش: قانون اجازه دهد مشکلی برای جذب کارنامه سبزها نداریم

با توجه به پویش های متعددی که در خبرگزاری فارس درباره کارنامه سبزها وجود داشت و در حاشیه جلسه دولت به سراغ رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش رفتیم و از او درباره این موضوع پرسیدیم.

 صحرایی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس درباره مطالبات کارنامه سبزها گفت: ما نمی‌دانیم دقیقاً این عبارت کارنامه سبز را چه کسی ابداع کرده است. ولی موضوع این است که در یک آزمون تعدادی قبول می‌شوند و تعدادی هم رد می‌شوند، در مرحله اول آنهایی که مجاز می‌شوند به خودشان کارنامه سبز می گویند.

وی ادامه داد: با این حال درباره مطالبه که این افراد دارند اگر قانون اجازه بدهد ما هیچ حرفی نداریم.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: ما استفاده از بازنشستگان را زمانی انجام می‌دهیم که ظرفیت جذب نداریم و اگر این ظرفیت وجود داشته باشد و قانون اجازه دهد ما مشکلی نداریم.

راهی برای تحقق مطالبه کارنامه سبزها

با توجه به اظهارات وزیر آموزش و پرورش یکی از مسائلی که موجب شده مطالبه کارنامه سبزها محقق نشود این است که ظرفیت جذب وجود ندارد.

این موضوع البته در حالی است که وزیر آموزش و پروش پیش از این بحث کبمود معلم را مطرح کرده که به نظر می رسد در صورت افزایش ظرفیت جذب و حل مسائل قانونی بتوان از ظرفیت کارنامه سبزها نیز استفاده کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top