تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/07/19 - 10:54
کد خبر: 484295

در پی اظهارات شاذ معاون فرهنگی وزیر علوم ؛

آقای معاون وزیر قبل از برگزاری مجدد اردوهای مختلط این تصاویر را ببینید +عکس

 آقای معاون وزیر قبل از برگزاری مجدد اردوهای مختلط این تصاویر را ببینید +عکس

به نظر می رسد که کلانتری با مدرک کارشناسی مهندسی آبیاری و تحصیلات تکمیلی جامعه شناسی که) مدتی است معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم را در تصدی دارد، از «حافظه تاریخی» مناسبی برخوردار نیست و اتفاقات و حواشی اواسط دهه نود که گیربان گیر دانشگاه ها شد، اطلاع کافی ندارد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ "اردوهای مختلط دانشجویی به دانشگاه‌‌ها برمی‌گردد"؛ این صحبت‌های عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم است که اخیرا در مصاحبه ای با ایسنا گفته است. جمله ای که در طی روزهای گذشته با بازنشر قابل توجهی در صفحات مجازی و سایت‌های خبری روبرو شده؛ او در تکمیل این اظهارات قابل تامل خود از نامه نگاری برای برگزاری اردوهای مختلط علمی در دانشگاه‌ها و موسسات علمی خبر داده و گفته است: "امیدوارم شوراهای بالادستی در این زمینه موافقت کنند تا دانشجویان با نظارت اساتید و کارشناسان فرهنگی از این امکان استفاده کنند".

 آقای معاون وزیر قبل از برگزاری مجدد اردوهای مختلط این تصاویر را ببینید +عکس

شاید این صحبت کلانتری را بتوان یک حرف «صرفا» رسانه پسند نامید اما با مراجعه به عقبه اظهارات او در حوزه فرهنگ دانشگاه ها، موضوعات قابل تامل بیشتری از "عمق فکری" معاون وزیر علوم بروز می کند؛ کلانتری چندی پیش در گفتگویی با خبرگزاری مهر از "تحریک" دانشجویان به موضوعات فرهنگی اشاره کرده و گفته است: "بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی به دلیل فاصله نسل‌ها با ذائقه دانشجویان هم خوانی ندارد و باید به این موضوع توجه جدی شود. تحریک خلاقیت موجب تولید نوآوری و تولید فناوری‌های جدید در حوزه فرهنگی و اجتماعی شده و ذهنی که خلاق می‌شود، خلاقیت خود را به همه حوزه‌ها تسری می‌دهد. لذا خلاقیت سبکی از زیستن است." جمله ای که با اظهارات اخیر او شائبه های زیادی را ایجاد می کند.

به هر حال به نظر می رسد که کلانتری با مدرک کارشناسی مهندسی آبیاری و تحصیلات تکمیلی جامعه شناسی(اینجــا) مدتی است معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم را در تصدی دارد، از «حافظه تاریخی» مناسبی برخوردار نیست و اتفاقات و حواشی اواسط دهه نود که گیربان گیر دانشگاه ها شد، اطلاع کافی ندارد.

 آقای معاون وزیر قبل از برگزاری مجدد اردوهای مختلط این تصاویر را ببینید +عکس

در این باره و صرفا جهت بازخوانی و یاداوری ذکر چند مورد قابل توجه است.

الف) موضوع طرح و برگزاری اردوهای مختلط در اواسط دهه نود با حواشی زیادی همراه بود، موضوعی که با چراغ سبز معاون های فرهنگی و اجتماعی وقت آن موقع همراه بود و باعث بروز اعتراض هایی در سطح علمی و فرهنگی دانشگاه ها در خصوص خارج شدن دانشگاه از «متن» خود شد؛ جالب است در همان سال ها معاون فرهنگی وقت وزارت بهداشت در اظهاراتی که شباهت جالبی با اظهارات کلانتری دارد گفته بود: "وجود اردوهای مختلط در دانشگاه ها در صورت عدم بروز مشکلات شرعی فاقد اشکال می باشد، همان گونه در اتوبوس های بین شهری مسافرین هم آقا هستند و هم خانم!" البته این دست اظهارات نیز در بدنه وزارت علوم وقت و معاون فرهنگی و اجتماعی وقت نیز بیان شد و این دست اظهارات به جایی رسید که برگزاری "کنسرت" و کلاس‌ "آوازخوانی" نیز در دانشگاه‌ها از مطالبات همین مسئولین شد! به طوری که معاون وقت فرهنگی و اجتماعی می گوید: "اگر امکاناتی به وجود آید که دانشجویان آواز خوانی یاد بگیرند مشکلی ندارد!"

ب) نتایج همین دست اظهارات در سطح دانشگاه در مدت کوتاهی نمایان شد، برگزاری اردوهای مختلط به اصلاح علمی آن چیزی که مسئولات وقت پیشبینی می کردند نشد و جای "حاشیه" و "متن" دانشگاه ها را تغییر داد. خبرنامه دانشجویان ایران در همان سال ها گزارش های مفصلی درباره برگزاری اردوهای مختلط منتشر کرده است. به طور مثال در همان سال ها انتشار تصاویری از حدود  100 دانشجوی دانشگاه صنعتی بابل در اردویی مختلط حواشی بسیاری زیادی را ایجاد کرد.(اینجــا)

برگزاری اردوی مختلط در سال 93 دانشگاه صنعتی بابل

یا برگزاری اردوهای مختلط در دانشگاه‌ صنعتی اصفهان در همان سال ها که به برگزاری کنسرت نیز رسید حواشی زیادی رو حول خود ایجاد کرد.(اینجــا)

یا در چند دانشگاه دیگر نیز برگزاری چنین برنامه هایی با حواشی زیادی همراه شد.(اینجــا، اینجــا، اینجـــا)


برگزاری اردوی مختلط در جهاد دانشگاهی خوزستان در سال 93

ج) اتفاقات آن سال ها به جایی رسید که رهبر انقلاب نسبت به خارج شدن دانشگاه از مسیر خود هشدار دادند، ایشان 20 تیرماه 1394 در دیدار جمعی از دانشجویان در بخشی از سخنان خود فرمودند:"اینکه ما بیاییم دانشجوها را به خیال خودمان برای نشاط بخشیدن به محیط دانشجویی، به اردوی مختلط ببریم یا کنسرت موسیقی در دانشگاه تشکیل بدهیم، جزو غلطترین کارها است. برای تحرّک دانشجویی و تلاش دانشجویی و نشاط دانشجویی، راه‌های دیگری وجود دارد؛ آنها را به گناه نباید کشاند، آنها را به سمت شکستن پرده‌های تقوا -که خوشبختانه جوان متدیّن امروزی بر حفظ آن اصرار دارد- نباید کشاند؛ آنها را به سمت بهشت باید برد، نه به سمت دوزخ".

حتی رهبر انقلاب نیز در سال 95 و در دیدار ماه رمضان در پاسخ به یکی از دانشجویان درباره اردوهای مختلط دانشجویی می گویند: " اینکه بنده درباره‌ی [عدم] اختلاطهای دانشجویی این‌همه تأکید کردم و چندین بار گفتم -که باز شنیدم متأسّفانه وجود دارد، حالا هم یکی از برادرها اینجا گفتند، بنده هم گزارشهایی دارم و مسئولین دانشگاه‌ها باید جواب بدهند- به‌خاطر این است. دانشجو نیروی مورد امید یک کشور است، دانشجو است که میتواند در مقابل مشکلات بِایستد؛ دانشجو، هم جوان است، هم عالم است؛ او است که فردای کشور را باید اداره بکند، او است که باید آگاه باشد تا سنگر ایستادگی را در مقابل زیاده‌خواهان و فرصت‌طلبان و دیگران تقویت بکند، این باید محکم باشد؛ اگر «وَ اتَّبَعُوا الشَهَوات» شد، نمیتواند. بنده آدم خشکه‌مقدّسی نیستم که خیال کنند بنده از روی خشکه‌مقدّسی یک حرفی میزنم؛ نخیر، مسئله این است: اختلاط دو جنس از نظر اسلام یک چیز مطلوبی نیست. بله، در جلسات رسمی اشکالی ندارد، زن باشد، مرد باشد، بنشینند، بحث کنند؛ مجلس شورای اسلامی، مجلس مذاکره، مجلس مشورت امّا در محیطهایی که این اختلاطها حدومرزی ندارد، اینها ضرر میزند، دلها را خراب میکند."(فیلم پرسش و پاسخ دانشجویی از اینجا)

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تامین ۴.۴ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در سال جاری
واکنش رئیس پلیس آگاهی به فیلمبرداری مردم از جرائم و قانون‌شکنی‌ها
برنامه امسال تولید ۱۰۰ میلیون تن محصول پتروشیمی است
دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
از زلزله دانشگاه کلمبیا تا بمب‌ساعتی در دفتر دموکرات‌ها
آرسنال دربی لندن را برد و در صدر ماند
اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را که از دست داد؛ قدم بعدی چیست؟
تمرکز اعتراضات جهانی علیه اسراییل؛ دستاوردی برای مردم فلسطین
حرفهای جالب مدیر عامل حذف پرسپولیس با یکسال قرارداد!
فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور آغاز شد
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا
اعتراض باشگاه استقلال به برنامه هفته پایانی لیگ برتر
مخالفت عضو هیئت رئیسه مجلس با جدایی ری از تهران
اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد+شرایط
چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
احمد عباسی آقای گل و بهترین بازیکن شد
قهرمانی تقدیم مردم ایران
تجمع دانشجویان دانشگاههای تبریز در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور آغاز شد
اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
تجمع دانشجویان دانشگاه های تهران در حمایت از دانشجویان آمریکا
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top