تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/07/23 - 09:34
کد خبر: 484616

الجزیره: رژیم دیوانه اسرائیل از توهمات خود شکست خورد

الجزیره: رژیم دیوانه اسرائیل از توهمات خود شکست خورد

شبکه الجزیره معتقد عملیات مقاومت فلسطین، شکستی فاجعه بار برای نتانیاهو بود که با هیچ دستاویزی از ذهن تاریخ محو نخواهد شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: وبسایت این شبکه در تحلیلی نوشت: چند روز پس از سخنرانی نتانیاهو، در سازمان ملل که از ایجاد خاورمیانه جدید با محوریت اسرائیل و شرکای عرب جدید سخن گفت، فلسطینی‌ها با او برخورد کردند و اسرائیل، ضربه مهلک سیاسی و استراتژیک را متحمل شد. نتانیاهو خیال می‌کرد فلسطینی‌ها را از نقشه خیالی منطقه‌ای خود حذف کرده است.

جنبش مقاومت حماس، تهاجمی برق‌آسا با برنامه‌ریزی دقیق را از طریق هوا، دریا و زمین آغاز کرد. همزمان با شلیک هزاران موشک، صدها رزمنده فلسطینی به عمق اسرائیل حمله کردند که منجر به کشته شدن حداقل ۱۰۰ اسرائیلی و دستگیری ده‌ها نفر شد.

اهداف عملیات بر کسی پوشیده نیست: اول، تلافی و مجازات اسرائیل به‌خاطراشغال، ظلم، شهرک‌سازی غیرقانونی و هتک حرمت به نمادهای مذهبی فلسطین، به‌ویژه مسجدالاقصی در بیت‌المقدس. دوم، هدف گرفتن عادی‌سازی اعراب با اسرائیل که رژیم آپارتاید را در منطقه می‌پذیرند. و در آخر، تضمین دور دیگری از تبادل زندانی تا هرچه بیشتر زندانیان سیاسی فلسطینی از زندان‌های اسرائیل آزاد شوند. حمله ممکن است فوق‌العاده تکان‌دهنده باشد، اما انجامش به‌هیچ‌عنوان تعجب‌آور نبود.

آوارها سرانجام به اسرائیل و رهبران متکبر آن رسید. کسانی که مدتهاست خود را شکست‌ناپذیر می‌پندارند و مکرراً دشمنان خود را دست‌کم گرفته بودند. از زمان حمله غافلگیرانه اعراب در اکتبر ۱۹۷۳، رهبران اسرائیل یکی پس از دیگری، بارها و بارها از توانایی مردمی که تحت ظلم بودند، شوکه و شگفت‌زده شده‌اند. آنها پس از تهاجم به لبنان در سال ۱۹۸۲ توسط مقاومت لبنان و در دهه ۱۹۸۰ و ۲۰۰۰ توسط انتفاضه فلسطین و پس از بیش از پنج دهه ‌اشغال اسرائیل و چهار جنگ پی‌درپی در غزه، توسط مقاومت فلسطین گرفتار شدند. روشن است که رهبری نظامی و غیرنظامی اسرائیل، انتظار عملیات گسترده حماس را نداشتند و موفقیت این حمله نشان‌دهنده یک شکست بزرگ اطلاعاتی و نظامی برای اسرائیل است. به‌رغم شبکه پیچیده جاسوسی، هواپیماهای بدون سرنشین و فناوری جاسوسی اسرائیل، این رژیم نتوانست حمله را شناسایی و از آن جلوگیری کند.

اما خسارت واردشده به اسرائیل فراتر از شکست اطلاعاتی و نظامی است. این خسارت به یک فاجعه سیاسی و روانی تبدیل شده است. دولت شکست‌ناپذیر اسرائیل خود را آسیب‌پذیر، ضعیف و به‌طرز وحشتناکی ناتوان نشان داده و برنامه‌هایش برای رهبری منطقه‌ای خاورمیانه جدید به نتیجه نمی‌رسد.

تصاویر کسانی که از ترس، از خانه‌ها و شهرک‌ها فرار می‌کنند تا سال‌های آینده در حافظه جمعی اسرائیلی‌ها تثبیت خواهد شد. این روز احتمالاً بدترین روز در تاریخ اسرائیل بود.

نتانیاهو که استاد تاکتیک‌های سیاسی است، هر طور هم بخواهد عمل کند نمی‌تواند واقعیت را تغییر دهد. اسرائیل فرصتی نخواهد داشت تا آنچه را که جهان در صبح روز شنبه دید، از یادها محو کند: رژیمی دیوانه که در برابر توهمات عجیب خود شکست خورد.

تشکیلات نظامی اسرائیل بدون شک تلاش خواهد کرد تا ابتکارات راهبردی و نظامی حماس را با وارد کردن سریع یک ضربه نظامی بزرگ، از میان ببرد؛ همان‌طور که در گذشته انجام داده است. اسرائیلی‌ها بمباران‌های شدید و عملیات ترور انجام خواهند داد که منجر به تلفات بی‌شمار خواهد شد. اما همان‌طور که در گذشته اتفاق افتاده‌، این امر مقاومت فلسطین را نابود نخواهد کرد.

رهبران غربی که تاکنون از نتانیاهو حمایت کرده‌اند و بیشتر همبستگی ریاکارانه خود را با آپارتاید اسرائیل ابراز می‌کنند، ممکن است شروع به فاصله گرفتن از دولت اسرائیل کنند. در حال حاضر، تحقیر رسواگونه اسرائیل جایگاه استراتژیک و سیاسی آن را در منطقه تضعیف کرده است. فلسطینی‌ها امروز به صراحت اعلام کرده‌اند که ترجیح می‌دهند روی پای خود برای عدالت و آزادی بجنگند تا اینکه در ذلت زانو بزنند و بمیرند. زمان آن فرا رسیده است که اسرائیلی‌ها به درس‌های تاریخ توجه کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top