تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/08/03 - 09:27
کد خبر: 485771

تحریف موضع رئیسی درباره FATF با عبارت «حس می‌کنم»!

تحریف موضع رئیسی درباره FATF با عبارت «حس می‌کنم»!

یک فعال اصلاح‌طلب که مدعی شده بود نظر رئیس‌جمهور نسبت به FATF تغییر کرده و موافق تثبیت آن است، حالا می‌گوید حسش این است که آقای رئیسی موافق است(!)

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: دو هفته قبل ادعای خلاف واقع سید محمد صدر در این‌باره، سوژه چند روز عقده‌گشایی رسانه‌های زنجیره‌ای در قالب یادداشت‌ها و تیترهای متعدد شد، بر این مبنا که نیروهای انقلابی به خاطر دولت روحانی با FATF مخالفت می‌کردند اما حالا که خودشان دولت را دست گرفته‌اند، تغییر ریل داده و با FATF موافق شده‌اند.

صدر بیستم مهرماه در گفت‌وگو روزنامه اعتماد گفته بود: «تصویب FATF مانند احیای برجام یک ضرورت غیر قابل انکار است. حتی اگر مذاکرات به ثمر نشسته و برجام رسماً احیا شود اما FATF اجرائی نشود، ایران نمی‌تواند از مواهب برجام و پایان دادن به تحریم‌ها بهره‌مند شود. خوشبختانه امروز حتی بسیاری از مخالفان برجام و FATF به اهمیت و ضرورت آن پی برده‌اند. متأسفانه برخی افراد و گروه‌ها در زمان دولت قبل، مخالفت‌های بسیاری درخصوص برجام و FATF داشتند که این مانع‌تراشی‌ها باعث شد فرصت پیوستن به FATF و احیای برجام در زمان دولت قبل از بین برود. بخش قابل توجهی از این مخالفت‌ها هم ناشی از رویکردهای سیاسی و جناحی بود. در زمان دولت دوازدهم همین افراد و جریانات منافع ملی را فدا کردند، اما امروز به این نتیجه رسیده‌اند که مواضع گذشته آنها اشتباه بوده است. امیدواریم این افراد و گروه‌ها از اشتباهات گذشته درس بگیرند و به جای دیدگاه‌های جناحی و سیاسی، منافع ملی را در نظر بگیرند».

او همچنین ادعا کرده بود: «با توجه به اینکه آقای رئیسی و همفکران ایشان، بعد از مخالفت‌هایی که در زمان دولت قبل داشتند، امروز به این نتیجه رسیده‌اند کلید حل مشکلات اقتصادی در گرو پایان تحریم‌ها و پیوستن به FATF است؛ معتقدم زمینه حل مشکل FATF در مجمع فراهم خواهد شد. نباید فراموش کرد سنگینی بار مشکلات اقتصادی کشور امروز بر دوش رئیس‌جمهوری قرار دارد، بنابراین به نظرم اگر آقای رئیسی در جلسات مجمع مخالفت صریحی درخصوص FATF مطرح نکنند و در موضع‌گیری‌های خود خواستار پیوستن به FATF شوند، مجمع تشخیص هم به این خواسته پاسخ مثبت خواهد داد.»

نشریات زنجیره‌ای بر مبنای همین اظهارات مدعی شدند نظر آقای رئیسی تغییر کرده است. اما دو هفته بعد از این اظهارات، صدر در گفت‌وگو با خبرآنلاین اظهار داشت: «مدت‌هاست که موضوع FATF در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح نشده است، اما من شخصاً در رابطه با این موضوع همچنین برجام با آقای رئیسی صحبت کردم و گفتم که اگر این دو مسئله حل نشود نمی‌توانید اقتصاد کشور را راه بیندازید که به تبع مشکلات اقتصادی بیشتر می‌شود و فشار بیشتری به مردم می‌آید، از سویی بار آن به دوش شما می‌افتد که رئیس‌جمهور هستید. من حس می‌کنم ایشان هم این نظرات من را قبول دارد و گفتند آن زمان که مذاکرات احیای برجام مطرح بود، اعلام کردم طوری مذاکره کنید تا نتیجه‌بخش باشد و مذاکره برای مذاکره نمی‌خواهیم. اما به هرحال در عمل این‌طور نشده است. من فکر می‌کنم فاصله‌ای بین ذهن و عمل وجود دارد. آقای رئیسی در گذشته موافق تصویب FATF نبود اما اگر ایشان اکنون به عنوان رئیس‌جمهور به طور رسمی از تصویب آن دفاع و اعلام کند که چه مشکلاتی به عنوان رئیس ‌دولت دارد، من هم فکر می‌کنم این موضع‌گیری سبب همکاری اعضای مجمع می‌شود».

دفاع چشم و گوش بسته برخی اصلاح‌طلبان از ضرورت همکاری (یکطرفه) با FATF در حالی است که با وجود همکاری مطلق دولت قبل در اجرای ۳۷ بند از ۴۱ بند برنامه اقدام FATF (خودتحریمی و واگذاری مسیرهای دورزدن تحریم‌ها به دشمن بود) نه تنها تحریم‌ها کاهش نیافت بلکه بر شمار آنها افزوده شد. به همین دلیل هم وقتی مقامات عالی کشور از آقای ظریف پرسیده بودند آیا با اجرای چهار تعهد باقی مانده، تضمین می‌دهید که تحریم‌ها برداشته شود، او پاسخ داده بود هیچ تضمینی وجود ندارد!

با این اوصاف و در حالی که غربی‌ها اصرار دارند هر روز لگد تازه‌ای به جنازه برجام بزنند، برخی مدعیان اصلاح‌طلبی توضیح نمی‌دهند که بر اساس کدام رویداد و تغییر جدید، مجدداً دوره افتاده‌اند و سنگ FATF را به سینه می‌زنند؟ و اگر هیچ تغییری رخ نداده، چرا اصرار دارند منویات خزانه‌داری آمریکا برای دسترسی به اطلاعات اقتصادی محرمانه ایران را فراهم سازند، برای رفع تحریم‌ها یا تشدید و دقت بیشتر آنها؟!

یادآور می‌شود اخیراً وزیر اقتصاد تاکید کرد: سیاست جمهوری اسلامی درباره FATF هیچ تغییری نکرده است. همچنین وزیر امور خارجه اظهار کرد: طرف‌های غربی گفتند تا به برجام بازنگردید و FATF را نپذیرید، یک سنت از مطالبات شما در بانک‌های خارجی جابه‌جا نخواهد شد. اما به لطف الهی ۳۹۰ میلیون پوند مطالبه ما از دولت انگلیس در مسیر رسمی بانکی از طریق سوئیفت با این شرط که هر موقع خودمان نیاز داریم خرج کنیم، منتقل شد و در اختیار ما قرار گرفت. امروز ۶ میلیارد دلار مطالبه ما در کره‌جنوبی به دو بانک منتقل شد و در اختیار ۶ بانک ایرانی قرار دارد، بدون اینکه در برجام به توافق نهائی رسیده باشیم و بدون اینکه موضوع FATF در مرحله نهائی اقدام و تصویب قرار گرفته باشد، انجام شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top