تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/09/13 - 10:18
کد خبر: 489822

اجرای «اعتباربخشی ورزش» در خوابگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی

اجرای «اعتباربخشی ورزش» در خوابگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی

رییس اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت گفت: اعتباربخشی ورزش به محل زندگی (خوابگاه‌ها) و محل تحصیل (دانشکده‌ها) از اهداف اصلی اجرای طرح تحول فعالیت‌های ورزشی دانشجویان علوم پزشکی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمد کوشکی با بیان این خبر افزود: طرح تحول فعالیت‌های ورزشی دانشجویان دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از سوی دکتر عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به تازگی جهت اجرا ابلاغ شد.

رییس اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت افزود: همه دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی مکلف هستند در مسیر اجرای این طرح، اقدامات لازم را انجام داده و گزارش عملکرد و اقدامات خود را به صورت دوره‌ای برای اداره کل فرهنگی معاونت فرهنگی ودانشجویی وزارت بهداشت ارسال کنند.

وی یادآور شد: بدون تردید تلاش در نهادینه کردن توسعه ورزش در سطح خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها جزو وظایف همه دست اندرکاران و مسوولان دانشگاه‌ها است و از این جهت در راستای افزایش تمرکز زدایی مدیریت ورزش از حوزه ستادی به مناطق و نیز همگانی کردن آن جهت افزایش انگیزه و توجه دانشجویان و کارکنان به این امر مهم، طرحی مجزا در قالب طرح تحول فعالیت‌های ورزشی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در مناطق دهگانه ترسیم شده است.

کوشکی در تشریح اهداف کلی طرح گفت: افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های ورزشی یکی از راهبرد‌های مهم اجرای طرح تحول فعالیت‌های ورزشی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی است. این طرح به عنوان یک طرح کاربردی جهت همسان سازی ورزش و سیستمی کردن آن در ساختار تربیت بدنی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تعریف شده است و از سوی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

رییس اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت افزود: نکته مهم در این طرح اعتباربخشی ورزش به محل زندگی دانشجویان (خوابگاه‌ها) و محل تحصیل آن‌ها (دانشکده‌ها) و همچنین ترغیب و تشویق مسئولان و دست اندرکاران دانشکده‌ها و خوابگاه‌ها به هویت ورزشی دانشجویان است.

کوشکی تاکید کرد: این طرح از منظر فعالیت‌های ورزشی به دو بخش فعالیت‌های ورزشی میدانی و فعالیت‌های ورزشی رقابتی (مسابقات) تقسیم می‌شود و از منظر پوشش اجرا در سه سطح خوابگاه‌ها، دانشگاه/ دانشکده و مناطق) برنامه ریزی و تقسیم بندی شده است.

این مقام مسئول در تشریح بخش فعالیت‌های ورزشی- میدانی این طرح گفت: فعالیت‌های میدانی در این طرح شامل فعالیت‌های «آموزشی»، «ورزشی گروهی-عمومی» و همچنین «ورزشی گروهی - تخصصی» است.

وی در توضیح فعالیت‌های آموزشی این طرح گفت: فعالیت‌های آموزشی این طرح در سه بخش شامل ارائه واحد تربیت بدنی به دانشجویان جدیدالورود در نیمسال اول سال تحصیلی جهت شناسایی استعداد‌های ورزشی و اجرای طرح پایش سلامت دانشجویان جدیدالورود دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور (در گام اول طرح بصورت پایلوت انجام می‌شود) و همچنین تشکیل کلاس‌های آموزشی فوق برنامه در رشته‌های مختلف ورزشی ویژه دانشجویان قابل اجرا است.

کوشکی همچنین درخصوص فعالیت‌های ورزشی گروهی و عمومی این طرح گفت: این فعالیت‌ها شامل برنامه‌های ورزشی پایه و توجیهی و مفرح مانند کوهپیمایی، اجرای ساعت ورزش و نشاط، شامل ورزش صبحگاهی و ورزش‌های عصرگاهی، دوچرخه سواری ایستگاهی، ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی و. کاروان نشاط و سلامت و... است.

رییس اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت در تشریح فعالیت‌های ورزشی گروهی – تخصصی این طرح خاطرنشان کرد: این فعالیت‌ها دربرگیرنده برنامه‌های حرفه‌ای و تخصصی در قالب تیم‌ها و گروه‌های تخصصی مانند کوهنوردی تخصصی (صعود به قله‌های مرتفع، صخره نوردی، سنگ نوردی و ...)، قایقرانی، اسکی، سوارکاری و... است.

وی با اشاره به اینکه طرح تحول فعالیت‌های ورزشی دانشجویان علوم پزشکی در بخش رقابتی و مسابقات به سه سطح تقسیم شده، خاطرنشان کرد: برگزاری مسابقات ورزشی درون دانشگاهی متشکل از مسابقات ورزشی درون خوابگاهی و بین خوابگاهی و نیز برگزاری جشنواره مسابقات ورزشی درون منطقه‌ای شامل جشنواره ورزش‌های خوابگاهی مناطق و جشنواره ورزش‌های دانشگاهی مناطق و همچنین برگزاری المپیاد ورزشی بین منطقه‌ای شامل بخش رقابتی و مسابقات می‌شود.

رییس اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت گفت: در قالب اجرای این طرح، در بخش مسابقات خوابگاهی، ۱۱ رشته ورزشی تعیین شده که باخلاقیت دانشگاه‌ها در مسابقات درون خوابگاهی می‌توان رشته‌هایی را اختصاصی هر خوابگاه اضافه کرد که رشته‌های ورزشی مسابقات درون خوابگاهی و بین خوابگاهی شامل فوتبال رومیزی، دارت انفرادی، طناب زنی انفرادی، ورزش‌های بومی محلی، دومینو، لیوان چینی، فوتبال گل کوچک، آمادگی جسمانی انفرادی، روبیک، روپایی، فریزبی ماده هدف- مسافت و همچنین سایر رشته‌ها است.

کوشکی افزود: همچنین رشته‌های مسابقات درون و بین دانشکده‌ای شامل ۱۴ رشته ورزشی والیبال، بسکتبال، فوتسال، تنیس روی میز (انفرادی- تیمی)، بدمینتون تیمی و انفرادی، فریزبی (آلتیمیت)، داژبال، طناب کشی، طناب زنی تیمی و انفرادی، شنا، تیراندازی، مینی فوتبال، دارت تیمی و انفرادی، آمادگی جسمانی تیمی وانفرادی و نیز سایر رشته‌ها است.

رییس اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت، توسعه مشارکت و هم افزایی دانشگاه‌ها در سازماندهی و اجرای فعالیت‌های ورزش در مناطق، به کارگیری ساز وکار‌های اجرایی مناسب برای طولانی کردن مشارکت دانشجویان در ورزش همگانی وایجاد زمینه مساعد برای وفاق جمعی، همدلی و همکفری دانشگاه‌ها درایجاد فرهنگ سازی ورزش‌های میدانی و همگانی در مناطق را از اهداف مهم اجرای این طرح و پویش ملی ورزشی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی برشمرد.

وی اولویت دادن ورزش دانشجویان تازه ورود، اهمیت دروس واحد تربیت بدنی یک بویژه برای دانشجویان جدیدالورود در ترم اول سال تحصیلی جهت شناسایی و استعدادیابی آنان در بدو ورود به دانشگاه و احیاء و توسعه بازی‌های بومی محلی جهت حفظ و انتقال فرهنگ ایران اسلامی به دانشجویان و دانشگاهیان را از دیگر اهداف اجرای این طرح عنوان کرد.

کوشکی گفت: کاهش هزینه‌های مالی با همفکری در تقسیم شرح وظایف دبیران تربیت بدنی مناطق با مدیران تربیت بدنی منطقه، مشارکت مدیران ارشد دانشگاه‌ها در برگزاری جشنواره‌های ورزشی مناطق والمپیاد‌های ورزشی- کشوری و برگزاری اردو‌های چند منظوره ورزشی - پهلوانی همراه با نهاد‌های دانشجویی در مناطق از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

وی تاکید کرد: قطعا با اجرای بخشی از این طرح می‌توان ارتباطات موثری را جهت آشنایی و تبادلات فرهنگی از طریق ورزش بخصوص ورزش‌های میدانی بین دانشجویان مناطق مختلف کشور و ایجاد دوستی و همبستگی بیشتر میان دانشجویان برقرار کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان
جدول لیگ برتر/ تداوم صدرنشینی استقلال
تداوم تساوی های بدون گل/ توقف پرسپولیس مقابل سپاهان
تساوی بدون گل دو تیم استقلال و تراکتور
ادامه رونق اکران‌های مردمی فیلم‌های سینمایی؛ فروش سال ۱۴۰۳ از یک میلیارد تومان عبور کرد
افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران
زارع‌پور: به زودی سایتی برای نمایش سرعت اینترنت اپراتورها رونمایی می‌شود
سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملو از کودک بود
اصابت موشک‌های حزب‌الله به ۲ سازه در شمال فلسطین اشغالی
۹۰ درصد مردم غزه زیر خط فقر قرار گرفتند
میانگین مالیات طلافروشان کمتر از کارمندان شد
کاهش نرخ تورم چرا هنوز به نقطه مورد انتظار دولت نرسیده است؟
تجمع دانشگاهیان در حمایت از دانشجویان آمریکا و اروپا
فریب مردم با درج "بدون کلسترول" روی روغن‌های نباتی
بررسی آخرین وضعیت ایجاد حساب واحد خزانه توسط دستگاه‌ها در کمیسیون اصل نود
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر معظم انقلاب +عکس
ثبت دانشکده تاریخی «سه‌گوش» اهواز به نام دانشگاه
بازداشت حداقل ۱۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا
برهنگی و عریانی یکی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست
آماده‌باش مدیریت بحران تهران برای بارش‌های شدید
استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top