تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/09/16 - 08:00
کد خبر: 490094

به مناسبت روز دانشجو؛

۵ کتابی که دانشجویان تشکیلاتی باید بخوانند

 ۵ کتابی که دانشجویان تشکیلاتی باید بخوانند

ایده پنج مرحله‌ای انقلاب اسلامی تا تمدن اسلامی به مثابۀ تصویری از مقاطع حیات یک اجتماع رو به کمال است. مقام معظم رهبری در مجموع برای حرکت ملت ایران پنج مقطع را پیشنهاد داده‌اند: انقلاب اسلامی؛ نظام اسلامی؛ دولت اسلامی؛ جامعه اسلامی؛ تمدن اسلامی.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حوادث۱۶ آذر به عنوان یکی از روزهای ضداستکباری در تاریخ ملت ایران به ثبت رسیده است. رهبر معظم انقلاب همواره در خصوص روز دانشجو تاکید داشته وفرموده اند :" ۱۶ آذر متعلق به دانشجوی ضد نیکسون است، دانشجوی ضد آمریکاست، دانشجوی ضد سلطه است"، بنابراین دانشجوی تشکلی موظف است مبانی انقلابی خود را  تقویت کند. درهمین راستا سرویس کتابخانه دانشجویان به معرفی پنج منبع پیشنهادی ویژه دانشجویان تشکلی وضدنیکسونی پرداخته است.

نخستین پیشنهاد کتاب، اثری است با عنوان «طرح راهبردی انقلاب اسلامی» نوشته محمدرضا فلاح‌شیروانی و حسین عبداللهی. این کتاب درآمدی بر تبیین فرآیند پنج مرحله‌ای انقلاب اسلامی است و در انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) منتشر شده است.

روز دانشجو

ایده پنج مرحله‌ای انقلاب اسلامی تا تمدن اسلامی به مثابۀ تصویری از مقاطع حیات یک اجتماع رو به کمال است. اجتماعی که در فرایندی از هر مقطع عبور می‌کند و وارد مقطع بعدی می‌شود؛ همانند مقاطع زندگی انسان که از دوران طفولیت آغاز و وارد دورۀ نوجوانی،‌ جوانی، دوران پختگی میان‌سالی می‌شود. مقام معظم رهبری در مجموع برای حرکت ملت ایران پنج مقطع را پیشنهاد داده‌اند: انقلاب اسلامی؛ نظام اسلامی؛ دولت اسلامی؛ جامعه اسلامی؛ تمدن اسلامی. اثر حاضر تلاشی برای تبیین این فرآیند پنج مرحله‌ای است.

کتاب دومی که پیشنهاد می شود «رسم جهاد» است، این کتاب شامل روایت هایی از تجربه های کار جمعی در جهاد سازندگی به روایت حسینعلی عظیمی می باشد. این کتاب با نثری روان از ۱۱ فصل تشکیل شده است که مهم ترین آنها تشکیل ساختار، رابطه با مردم، دولتی شدن جهاد، کمیته فرهنگی و جهاد سازندگی در جنگ است. ساختار منطقه ای جهاد سازندگی، جهاد در استان ها، ساختار شورایی جهاد، رابطه جهاد با بقیه سازمان ها و اعتماد از دیگر سرفصل های این کتاب هستند.

در بخشی از پیش گفتار این کتاب می خوانیم:

«خودمان هم هنوز دقیق نمی دانیم جهاد چگونه شکل گرفت، چگونه استمرار پیدا کرد و چگونه منحل شد، جهاد چه بود و چرا ما دیگر نمی توانیم نهادی کارآمد، مردمی و فراگیر نظیر آن را در کشور ایجاد کنیم. در عین حال متأسفانه تاکنون برای دانشگاه و حوزه مطالعه این نهاد یا دیگر نهادهای برآمده از انقلاب اسلامی، مهم نشده است. این کتاب با اتکا به روش تجربه نگار و رجوع به خود جهادگران، مانند دیگر تلاش های معدودی که در باب مطالعه جهادسازندگی انجام شده، به دنبال آن است که این نهاد انقلابی را بازشناسد.»

رسم جهاد

پیشنهاد بعدی «جمع ها و حاصل جمع ها» است. کتابی از دانشمند مرحوم علی صفایی حائری است که روش‌های افزایش بهره‌وری در تشکل‌های فرهنگی و تربیتی را مورد بررسی قرار داده است.

در این کتاب هفت سخنرانی از استاد علی صفایی حائری در زمان‌های مختلف، درباره چند و چون برخودر با دیگران و تشکیل دادن جمع‌های سازنده تربیتی و فرهنگی از منظر تفکر اسلامی می‌خوانید. استاد صفایی حائری در ابتدای سخنش در این کتاب ارزشمند عوامل تشکیل‌ دهنده یک جمع اثرگذار را بررسی می‌کند و پس از آن اهداف تشکل و وظایف هر کدام از افراد ان جمع را تبییین می‌نماید.

این کتاب سه فصل دارد که به ترتیب به عوامل ایجاد، نیازها و وظایف و نتایج جمع‌ها و تشکل‌ها اشاره دارد. همه جوانانی که دغدغه کار فرهنگی با رویکرد اسلامی دارند مخاطبان این کتاب‌اند.

گام دوم انقلاب با دانشجوی ضد آمریکایی

انقلاب کبیر اسلامی ایران زمانیکه چهلمین سالگرد پیروزی خود را پشت سر گذاشت و قدم به دهه‌ی پنجم حیات خود نهاد که اگرچه دشمنان مستکبرش گمان‌های باطلی در سر داشتند اما دوستانش در سراسر جهان، امیدوارانه آن را در گذر از چالش‌ها و به دست آوردن پیشرفت‌های خیره‌کننده، همواره سربلند دیده‌اند.

در چنین نقطه‌ی عطفی، رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور «بیانیه‌ی گام دوم انقلاب» و برای ادامه‌ی این راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه‌ی گذشته پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به‌منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرموده‌اند.

بیانیه‌ی «گام دوم انقلاب» تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان که به‌مثابه منشوری برای «دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم خواهد زد.
این گام دوم، انقلاب را «به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه) هست» نزدیک خواهد کرد.

کتاب «عصر رسش» به نوشته فلاح شیروانی، درس گفتاری پیرامون تبیین راهبردی بیانیه گام دوم، پیشنهادی است که به دانشجویان و فعالان فرهنگی توصیه می شود مطالعه داشته باشند.

مردم عائله مسئولان نظام اند

آسیب های اجتماعی که به تعبیر بعضی از اندیشمندان حاصل و معلول مستقیم انقلاب صنعتی هستند، در اکثر جوامع وجود دارند و تاثیرات خود را می گذارند. اما آن چه جوامع مختلف را در این مورد از هم متفاوت می سازد، نوع نگرش این جوامع به علل به وجود آورنده آسیب ها و راهکارهای اصلاح وبهبود آن است. در مورد نگرش، آن چه مهم است این که این آسیب ها چرا به وجود آمده اند؟ آیا وجود آسیب ها در جوامع امری لازم وضروری است یا می توان جامعه ای بدون آسیب داشت؟ این دید گاه ها متاثر از باورهای سیاسی و اقتصادی هر جامعه است.

در همین راستا رهبر معظم انقلاب فرموده اند: «ما مردم را باید عائله خودمان بدانیم. ما مسوولان کشوریم دیگر... این ملت، این کشور، این مرزها، این فضای زندگی، عائله ما است. به مساله آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور جوری نگاه کنیم که اگر این آسیب در داخل خانواده خود ما بود، آن جور نگاه می‌کردیم. اگر بنده یک بچه معتاد داشته باشم چه حالی دارم؟ اگر کسی در خانه یک دختر فراری از خانه داشته باشد چه حالی دارد؟ تصورش را بکنید، اگر این دختر از خانه دیگری هم فرار کرد، ما باید همان احساس را به خودمان تلقین کنیم ولو طبیعتا نداشته باشیم... ما باید به این قضیه در سطح جامعه حساس باشیم و به فکر علاج باشیم... ما در واقع اهتمام‌مان به وضعیت مردم مثل اهتمام‌مان به داخل خانواده خودمان باشد.» ۹۵/۲/۱۱

کتاب «آسیب های اجتماعی» اثری است تالیفی از مجید اصغرزاده، سیدعلی خامنه‌ای که شامل مجموعه بیانات مقام معظم رهبری با مسئولین کشور پیرامون مسائل اجتماعی و ملاحظات نقش آفرینی برای حل آنها به نگارش درآمده است. این کتاب پیشنهادی کاربردی ویژه تشکل های دانشجویی است و کتابی است که از دیدگاه ما نیز ارزش مطالعه دارد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسکای ویو دبی: تجربه فوق العاده سرسره شیشه ای و سکو تماشای دبی
دیزل ژنراتور؛ راهکاری قدرتمند برای تأمین برق
اصولی که هر دانشجویی باید آن را رعایت کند
تظاهرات دانشجویان دانشگاه راتگرز در نیوجرسی آمریکا +فیلم
وعده صادق ضربه مهلکی به غرب پرستان داخلی بود!
شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه
محل آخرین بازی استقلال در لیگ برتر
آیا طرفداران امام خمینی خرافاتی بودند؟! +فیلم
پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
اوسمار مدعی شد که سپاهان بلوف زده است
زمان بیست و دومین حراج شمش طلا در مرکز مبادله اعلام شد
کارگران قرارداد موقت دائمی می‌شوند؟
آغاز فروش بلیت قطارهای فوق‌العاده مشهد از امروز
پرتاب به آینده با اینترنت ۵.۵G
سیر تا پیاز جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین در آمریکا
کاهش صادرات تسلیحاتی فرانسه به اسرائیل با فشار افکارعمومی
بورس جذاب شد/ کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه
کمک‌های اهدایی به سیل‌زدگان در کارتخوان عبدالحمید!
اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض جانبی واکسن
برخورد خشن پلیس با دانشجوی دختر +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top