تاریخ انتشار: جمعه 1402/09/17 - 18:22
کد خبر: 490214

افتتاح دومین جشنواره فیلم مستند ایران در صربستان

افتتاح دومین جشنواره فیلم مستند ایران در صربستان

دومین جشنواره فیلم مستند ایران در مرکز فرهنگی بلگراد با حضور جمع کثیری از علاقمندان فیلم و سینمای مستند ایران، دانشجویان و استادان رشته‌های هنر و فیلم آغاز شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، دومین جشنواره فیلم مستند ایران در مرکز فرهنگی بلگراد با حضور جمع کثیری از علاقمندان فیلم و سینمای مستند ایران، دانشجویان و استادان رشته‌های هنر و فیلم آغاز شد.

به گزارش ایرنا، در این جشنواره که روز ۱۶ آذر برابر ۷ دسامبر آغاز شد و با همکاری اداره کل رسانه‌ها و فضای مجازی سازمان فرهنگ وفرهنگ و ارتباطات اسلامی و موسسه اوریموند برگزار می‌شود، مسعود دهنوی کارگردان فیلم مستند "ماهر" و سیده حدیث میرفیضی نویسنده فیلم حضور دارند.
رشید حسن‌پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در سخنان افتتاحیه این جشنواره، دلایل استقبال از برنامه‌های فرهنگی ایران را به‌دلیل غنی‌بودن فرهنگ ایرانی، مشترکات فرهنگی دو کشور و علاقمندی مردم فرهنگ دوست صربستان ایران دانست.
پورپزشک رایزن فرهنگی کشورمان در صربستان نیز در سخنانی گفت: مستندسازی در ایران از ۵ سال پس از اختراع سینما یعنی ۱۸۹۶ که اولین دوربین وارد ایران شد و اولین فیلم مستند در سال ۱۹۱۸ ساخته شد تا امروز مراحل و دوره‌ها و فراز ونشیب‌های زیادی را پیموده است. اما با انقلاب اسلامی ایران جهش و تحولی بزرگ در مستندسازی اتفاق افتاد، صدها مستندساز جوان و با انگیزه با اندیشه‌های بلند مثل این زوج فیلمساز، موجی نو را در سینمای مستند بوجود آوردند و بخصوص مسائل زیست محیطی، اجتماعی و سیاسی دست مایه آنان قرار گرفت.
سپس فیلم ماهر به کارگردانی مسعود دهنوی و نویسندگی سیده حدیث میرفیضی پخش شد و بعد از اکران فیلم درباره ساخت این اثر و ویژگی‌های آن با مخاطبان گفت وگو کردند دهنوی حوزه مستندسازی خود را در بحران‌ها دانست و از تجربه‌هایش در بحران سیل شمال، کرونا و جنوب لبنان در جنگ اسرائیل گفت.

(خانم) میرفیضی نیز از چگونگی روایت واقعیات و تبدیل آن به فیلمنامه سخن گفت و به پرسش‌های حاضران پاسخ داد.
گفتنی است دومین جشنواره فیلم مستند ایران در صربستان به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان از ۱۶ تا ۱۹ آذر ۱۴۰۲ برابر ۷ تا ۱۰ دسامبر با همکاری مرکز فرهنگی بلگراد، اداره کل همکاری‌های رسانه‌ای و فضای مجازی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و موسسه اوریموند برگزار می‌شود.
در این جشنواره هشت فیلم مستند "ننه مخمل" به کارگردانی امیرحسن خلیل‌زاده، "ماهر" به کارگردانی مسعود دهنوی، "روزهای بی‌خبری" به کارگردانی امیرحسین تاجیک، "ماریان" به کارگردانی حامد کلجه ای، "ریتم کند" به کارگردانی محسن علیدادی، "زندومان" به کارگردانی محمدعلی رخشانی، "سیاه کم‌رنگ" به کارگردانی مهدی ماهان و "لال عاریس" به کارگردانی فاطمه فاضلی با زیرنویس صربی نمایش داده خواهند شد.
هفته فیلم مستند بازتاب وسیعی در رسانه‌های صربستان داشته است و مهمترین خبرگزاری‌ها ورسانه‌های صرب آن را منعکس کردند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کلاهبرداری اینترنتی خودش را خواننده سرشناس جا زد
دریافت هرگونه هدیه از سوی کارمندان دولت ممنوع
حادثه در ایستگاه راه‌آهن اهواز/ ۴ نفر مصدوم شدند
واکنش وزیر کشور به گزارش ادعایی درباره مرگ نیکا شاکرمی
افت ۳ هزار و ۹۰۲ واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته
بیکاران به زودی از طریق سامانه‌ای شناسایی می‌شوند
طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد
اعلام جرم دادستانی علیه برخی فعالان رسانه‌ای درباره پرونده نیکا شاکرمی + جزئیات
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب +عکس
جزییاتی جدید از پرونده بابک زنجانی
بسته ویژه اینترنت رایگان برای معلمان
واکنش رهبرانقلاب به خیزش دانشجویی در جهان +فیلم
یحیی گل‌محمدی رفت تا فصل بعد؟
رهبر انقلاب: الگوهای جامعه معلمین باید به‌ عنوان قهرمان معرفی شوند +فیلم
۷ جاذبه دیدنی که شما را به سبزوار می‌کشاند
تنها مرکز چاپ نمایشگاهی در تهران
۵ جراح بینی برتر شهر مشهد در سال ۱۴۰۳
دیدار معلمان با رهبر انقلاب +عکس
اتفاقی تلخ برای والیبال ایران
واکنش وزیر ورزش به تغییر نام استقلال
تصویب افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top