تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/09/29 - 18:27
کد خبر: 491376

کارویژه معاون علمی‌ رئیس جمهور برای جهاد دانشگاهی

کارویژه معاون علمی‌ رئیس جمهور برای جهاد دانشگاهی

معاون علمی رئیس جمهور گفت: کارویژه جهاد دانشگاهی این است که فضایی مساعد فراهم کند تا نخبگان به جای کارمند شدن یا ایجاد شرکت خصوصی، با تشکیل یک هسته نخبگانی و فناور در جهاد دانشگاهی، به دنبال تحقق ایده‌های نواورانه و فناورانه خود باشند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»  به نقل از معاونت علمی، فناوری و‌اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، روح‌الله دهقانی که طی سفر دوروزه خود به مشهد در جمع اعضای سازمان جهاد دانشگاهی استان خراسان رضوی حضور یافته بود اظهارداشت: کارویژه جهاد دانشگاهی این است که فضایی مساعد فراهم کند تا نخبگان به جای کارمند شدن یا ایجاد شرکت خصوصی، با تشکیل یک هسته نخبگانی و فناور در جهاد دانشگاهی، به دنبال تحقق ایده‌های نواورانه و فناورانه خود باشند و بتوانند در قامت عنصری اثرگذار در زیست بوم علم و فناوری و ایجادکننده یک فهم مشترک میان صنعت با دانشگاه و پیوند دانش به زنجیره‌های ارزش صنعت، شکوفا شوند.

وی با تاکید بر این‌که جهاد دانشگاهی یک مفهوم بومی و متناسب با نیازها و شرایط کشور بود که در سال‌هایی مورد کم لطفی قرار گرفت، ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری به عنوان فضاهایی برای نخبگان دانشگاهی در کنار دانشگاه‌ها شکل گرفتند اما قبل از این‌که مفهوم پارک‌های علم و فناوری در کشور به این شکل توسعه پیدا کنند مفهومی بومی تحت عنوان جهاد دانشگاهی داشتیم که حائز تمامی المان‌های مورد نیاز نخبه دانشگاهی و دانشگاه بود از جمله این‌که جذب کننده استادان و‌ دانشجویان، حل کننده نیازهای کشور و ارتباط دهنده دانش و صنعت بود اما با بی‌توجهی به این مفهوم بومی، مفاهیم دیگری را وارد کردیم و تجربه نشان داد که چندان موفق نیست. معتقدم توجه دوباره و جدی‌تر به مفهوم‌ جهاد دانشگاهی می‌تواند بر‌اساس یک‌مدل بومی حل‌کننده بسیاری از مشکلات کنونی حوزه کارآفرینی، نواوری و صنایع ما به کمک دانشگاهیان باشد.

دهقانی با بیان این که جهاد دانشگاهی هم نسبت به دوره‌های قبلی، تغییرات جدی و چشمگیری داشته و‌ هرچه به جلو پیش رفته، الگوی ناموفق و ناکارامد دولتی را به خود جذب کرده و‌ از اهداف ایده ال خود فاصله گرفته است، اظهار داشت: این نهاد عمومی غیر دولتی، یک‌ماهیت منحصر دارد. ساختار و سازمان جهاد دانشگاهی دارای ادبیات منحصر به خودش است و یک هویت منحصر به فرد دارد که نیازمند تقلید از هیچ ساختار دیگری نیست و باید به دنبال پیاده سازی الگوی منحصر به خود باشد.

معاون علمی رئیس جمهور با تاکید بر این که  اگر صدها فب لب ایجاد کنیم تا زمانی که نرم افزار و مغز افزار استفاده و کاربری از این تجهیزات و زیرساخت های تجمیع شده وجود نداشته باشند این فب لب‌ها کارامد نخواهد بود، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی می تواند در شکل‌های مختلف یک ایده نواورانه را با شناخت و تجربه خود مدیریت کند و به بازار برساند. جهاد دانشگاهی زیست بوم نوآوری نخبگان ایران و محلی مناسب برای افراد نواوری است که نه می خواهند دولتی باشند و نه می خواهند خصوصی شروع کنند.

وی افزود: هسته های نوآور و فناور که که در فرایند های هدایتگری از جنس جهاد دانشگاهی پرورش می یابند  تا به مرحله آخر برسند در نهایت موفق تر هستند، بر خلاف رویکردهای رشد و شتاب‌دهی که عمدتا طرح ها به موفقیت نمی‌رسند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با اشاره به همکاری با واحدهای جهاد دانشگاهی ناظر بر طرح‌های فناورانه با رویکرد توسعه بازار، عنوان کرد: در این نسل از معاونت علمی رویکرد اصلی ناظر به بازار و توسعه اقتصاد دانش بنیان است و تلاش داریم کار را به صورت متمرکز و منسجم پیش ببریم. در قالب همین رویکرد، تلاش داریم با هر واحد جهاد دانشگاهی، یک موضوع مشخص را پیش ببریم تا روند پیگیری و پیشبرد کارهای فناورانه، دقیق، سریع و متمرکز باشد.

دهقانی بیان کرد: جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در حوزه های خاصی بزرگی و وجاهت دارد که از جمله این حوزه ها می‌توان به حوزه صنایع فرهنگی و خلاق، پزشکی، زیست فناوری و کشاورزی اشاره کرد اما در حوزه هایی مانند زیست فناوری، مواد پیشرفته و صنایع غذایی جوانه های خلاق و مستعدی وجود دارد و امیدوارم در دوره بعدی هسته های فناور و تیم‌هایی را شاهد باشیم که در حال فعالیت هستند و به کسب و کار تبدیل شده اند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top